Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille

• Palaan näihin ranskiskasvattajiin vielä sen verran että ranskassa on toinenkin kasvattaja joka on ottanut ohjelmaansa kalliovuortenhevoset joita yhdistää puoliverisiin 😄 Harmi että sen kasvatustyö on melko tuoretta ja vanhin kasvatti on ehkä neljä nyt. Harmi että missään ei lue onko varsat perineet passikäynnin, kovan luokan passikäyntinen urheiluhevonen olisi aika kova näky.

Tämä 2-vuotias tammavarsan isä on Balou du Rouet ja emä kalliovuortenhevonen. Rekisteröity AES

Tämä (toinen kuva) on myös parivuotias orivarsa. Isä on kalliovuortenhevonen ja emä on joku ranskalainen puoliveritamma josta ei löyty paljoa mitään tietoa. Myöskin rekisteröity AES.

Ragnarok des Etoiles on mun käsittääkseni vanhin kasvatti jonka isä on kalliovuortenhevonen (sama isä kuin yo varsalla) ja emä hollannipuoliverinen joka polveutuu Patijn orista (tosin mä en ole tästä löytänyt mitään virallista dokumenttia että on todellakin Patijnin varsa, ainoaskaan ranskalaisia tapahtumatuloksia ja kyseinen tamma on kuulemma tuotu hollannista). Enkä todellakaan tiedä miksi tuolla esittelyssä lukee että Ragnarok olisi BWP, AES se on ainakin rekisteröity.

Lyhyesti, ranskalaiskasvattajat on jännittäviä. Ikinä ei tiedä mihin törmää.

• Sekalaisen sakin omistaja

@hm http://www.webpedigrees.com/pedigree.php?nid=839154 tuollaisen löysin. Ei senkään kyllä kovin viralliselta vaikuta, mutta kuitenkin 😄

https://angloeuropeanstudbook.co.uk/database/056002w00313869-q-ragnarok-des-etoiles

Tuo sen sijaan onkin jo hyvinkin virallinen.

• @HM Hmmmm ai että 😍

• @anarchy Tuo ensimmäinen on ranskalainen tietokanta, en tiedä onko miten luotettava.

Mutta mun kriisi on nyt ohi ja sain mielenrauhan koska en ikinä huomannut tarkastaa KWPN omaa tietokantaa josta tuli selitys myös sille keneltä Wendy on perinyt W geeninsä ja miksi sitä ei löydy Sporthorse Datasta tai muista ratsutietokannoista (paitsi Hippomundosta). Se ei ole ratsu ollenkaan vaan harness tyyppiä. Niiltä usein löytyy isompaa kirjavuutta (Wendy näyttää itse tältä).

@hm Joo, ei ulkoisesti ainakaan vaikuta 😂

https://infochevaux.ifce.fr/fr/q-ragnarok-des-etoiles-bUqmkFzaQ0asKbxMxHXWuA/infos-generales

Tuollakin lukee, että se olisi BWP, mutta mutta. Onko pääkantakirjassa vai jossain ylimääräisessä osastossa, sitä en tiedä.

Edit. Hahaa, ehkä se on jossain ponikirjassa, BWP ylläpitää vissiin sellaistakin.
    Tätä tukisi sekin, että myös AESissa se on ponina.

• Mä löysin joku viikko sitten tolta edelliseltä sivustolta selleksi merkityn tiikerinkirjavan sf x knn sekoituksen. Vähän epäilen ettei ihan noi rodut pidä paikkaansa. En toki tiedä miten mitättömät vaatimukset selle-kantakirjalla on irl

• @anarchy @MiiaS Joo muillakin kantakirjoilla on “alakantakirjoja” kuten westfalenilla (jonne on hyväksytty niitä samppanjanvärisiä arabeja jotka polveutuu quarterista) ja selle francaisilla on myös jotkut A ja B kantakirjat jonne on hyväksytty jotain arabi-paint-quarter-palominomiksauksia 😄

AES on sellainen kantakirja että sinne hyväksytään oikeastaan mitä vain jotka läpäisee vaatimukset. AES on hyväksytty kwpn jalostuksessa mutta mä vähän luulen että KWPN ei hyväksy mitään rmh-knn-app-poni-paint-qh miksauksia 😂

• Joo mä vaan epäilen et meriititön knabstrup-ori ei ehkä riitä edes siihen et varsa menis mihinkään alakantakirjaan 😄 ehkä paremmat mahikset saada se knn-kirjoille tosin en tiiä miten tarkkaa niillä vielä on se, että emän täytyy olla knn-kirjoilla kun sekotuksesta on kyse.

@miias Knappi on ainakin kohtalaisen avoin kaikelle, ja jos ei muuta, niin Sportaloosaksi vain! 😂

En tiedä noista ylimääräisistä osastoista, niihin tosiaan pääsee quarabejakin, joten en pitäisi selleknappia ihan mahdottomana. Päästettäisiinkö sen jälkeläisiä ikinä korkeammalle kantakirjan tasolle? Eiii välttämättä. Muistaakseni tuon quarabinkin jälkeläiset junnaa siellä ylimääräisessä lokerossa. 😅

• Amerikkalaiset pelastaa eiku 😂

• @anarchy Sportaloosa on hyvä, sieltä löytyy määritelmät sekä hevoselle että ponille. Sportaloosalla on myös vaatimukset että ei sinnekään ihan mitä vain hyväksytä, mutta niillä on useita eri kantakirjoja.

(Sportaloosa löytyy nyt myös VRL:n roturekisteristä, joten suosittelen tutustumaan määritelmiin ja hommaamaan virtuaalimaailman kenties ensimmäisen sportaloosan. Määritelmät on suomennostyön alla.)

• @hm miks mun piti avata toi linkki… tommonen pilkkuheppa vois olla kyl veikee lisä 🤔

edit // ja ne ois viel jopa dressageen taipuvia… Kiesus teitäki ku pistätte haluamaan lisää poneja… Toisaalta mulla ois just soppelisti myös tallissa vapaita karsinoita ja ehkä myös Cpanel auki… Tämä ei tuu päättyy hyvin…

• @MiiaS That’s the spirit!

@hm oho, mistä asti se siellä on ollut 😄 Muistan joskus Palousa San Sebastiania ihmeteltyäni vilkaiseeni VRL listaa, eikä se ollut vielä siellä.

• @anarchy Ehkä joku pari kuukautta 😄 Mä pyysin sen sinne lisäämään kun sille on kuitenkin oma määritelmänsä.

• Nonni, nyt on sit yks tamma tallissa sekoittamassa puoliveristen päätä…

• Tässä teille hevosrekisterin määritelmä suomeksi. Teen joskus paremman sivun 😄 Mutta lyhyesti sanottuna Studbook One, Studbook Two on ns. määritelmän mukainen sportaloosa ja Solid Studbook & Open Registry hyväksytään sellaiset jotka eivät muuten täytä polveutumisvaatimuksia eli eivät ole jalostuskelpoisia mutta voidaan kuitenkin kutsua sportaloosaksi. Virtuaalimaailmassa on ehkä selkeempää että ei käytetä jälkimmäisiä rekistereitä/kantakirjoja.

Eli jos hommaatte sportaloosan niin pistäkää myös polveutuminen näkyviin ja veriprosentti paljon hevosessa on ns. spotted bloodia eli appaloosaa sekä knabstrupperia (yhteisprosentti riittää) kolmessa sukupolvessa.

Termien merkitykset:

Spotted blood = Appaloosa, knabstrupper tai näiden risteytys.

Eligible non-spotted blood = Sportaloosan, appaloosan tai knabstrupperin ja rekisteröidyn puoliverisen, englantilaisen täysiverisen, arabialaisen täysiverisen, andalusialaisen, lusitanon, friisiläisen risteytys. Myös karjahevonen ja quarter on sallittu, mutta tällöin hevosella pitää olla tietynlainen urheilutyyppi ja urheiluhevoselle sopiva luonne. Eligible non-spotted blood on sportaloosan ja em. mainittujen rotujen risteytys joka ei ole tiikerinkirjava. Jalostukseen ei ole sallittua käyttää kiellettyjen värisiä hevosia.

Ineligible non-spotted blood = Sportaloosan, appaloosan tai knabstrupperin risteytys muihin kuin (yllä) erikseen sallittuihin rotuihin.

Kimo, päistärikkö, (frame) overo, sabino, tobiano eivät ole sallittuja värejä. Minimisäkäkorkeus 142cm.

Studbook One (eligible)

Hevosessa tulee olla vähintään 75% spotted verta kolmessa ensimmäisessä sukupolvessa. Rekisteriin hyväksytään myös yksiväriset (solid) hevoset jotka täyttävät muut vaatimukset.

Studbook Two (eligible)

Hevonen jossa on vähemmän kuin 75% spotted verta kolmessa ensimmäisessä sukupolvessa. Kantakirjaan hyväksytään ainoastaan tiikerinkirjavat, yksiväriset eivät ole rekisterikelpoisia.

Solid Studbook

Hevonen jossa on vähemmän kuin 75% sportaloosa verta kolmessa ensimmäisessä sukupolvessa. Rekisteriin hyväksytään ainoastaan yksiväriset jotka eivät ole muutoin Studbook Two kelpoisia.

Open Registry

Kantakirja on avoinna tammoille ja ruunille, jotka ovat väriltään tiikerinkirjavia mutta joiden polveutumista ei voida todistaa.

• Jos joku ehti jo lukea suomennoksen, niin korjailin sitä 😄 Tuli lieviä typoja kun meni pääkoppa ihan jumiin suomentamisesta ja jahkailemisesta.

Mut lyhyesti sanottuna, määritelmän mukaisessa sportaloosassa voi olla yhdestä prosentista sataan spotted bloodia eli appaloosaa ja knabstrupperia (prosentit lasketaan yhteen) ja vain neljän ensimmäisen sukupolven hevoset lasketaan.

• Noi kielletyt värit, onko se et sen värinen vai et yhdistelmät joiden vanhempana on joku noista väreistä ei kelpaa? Ts. kielletäänkö noiden värien käyttö jalostuksessa vai onko se ok kunhan rekisteröitävä varsa ei sitä väriä oo perinyt?

• @miias Missään ei lukenut mutta luulen että itse varsa ei saa olla kielletyn värinen.

Mä jäin pähkäileen tota prosentin laskemista neljän sukupolven sisällä, tällä sivulla itse hevonen on laskettu mukaan todellisuudessa se prosentti pitää laskea kolmesta sukupolvesta. Onpa hämmentävästi laitettu 😄

13

1.0k
Users

13.4k
Topics

254.5k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.