Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille

• Mun pitäis kanssa hakee johonkin kouluun mut en yhtään tiiä mihin XD

• Se tunne kun meet lääkäriin kyselemäät et mikähän ois kun ollut ihan pientä lämpöä vaihtelevasti viikon verran ja lisäks tuli nyt kova yskä. Ja sit ne sanoo et sulla on keuhkokuume ja olipa hyvä että tulit näytille näin hyvissä ajoin ettei kerenny pahaks mennä. Ja lisäks vielä että kun mulla tauti ei oo ees paha niin silti kaks eri antibioottia kunnon hevoskuurilla. Apua.

• Esteratsastajat

Se on hyvä kunnolla hoitaa alta pois 👍 Ja olla varovainen jälkitautien kanssa 😕 Tota on nyt paljon ollut keväällä, tai joka kevät 😄 Onneksi menit tosiaan ajoissa!

• Mä kävin muutama vuosi sitte lääkärillä valittamassa selkää ja yrittämässä josko joku vihdoin tutkis… No ei tutkinu kun tuumas vaan että ei siellä mitää vikaa ole, mutta otappa tuosta 60mg arcoxiaa ja sirdaludia siihen päälle 2x pv…
    Jos ei ole vikaa nii miks määrätä mitään buranaa kovempaa… 😄

• Suomenhevoskasvattajat

Mä suutun henkilökohtaisesti tuosta joka kerta, kun kuulen ettei lääkärit ota kipuja tosissaan. Mä olin pitkälti yli vuoden (!!!) aivan järkyttävissä, koko ruumiin läpäisevissä kivuissa, ja täysin toimintakyvytön. Meidän pihassa oli silloin töyssy autoja varten. Semmonen pieni hidaste. Muistan miten yritin kerran viedä itse roskia, enkä mä päässyt sen töyssyn yli! Siis kävellen, en millään! En päässyt itse ylös, jos istuin vessanpytylle. En saanut sukkaa jalkaan, enkä saanu nostettua täyttä vesilasia ja juotua itse.

Menin lääkäriin. Eka lääkäri oikeasti sanoi mulle, että kun tarpeeksi kuvittelee kipuja, niin niihin alkaa oikeasti uskoa, ei sun mikään ole kun reipastut vaan. Toka lääkäri epäili punkinpuremaa, mutta kun verikokeissa ei näkyny mitään, se oli niinku siinä. Kävin vielä vaikka kuinka monella, aina ne epäili jotain, ja aina se jäi siihen kun mitään ei löytyny.

Mulla on reuma. Se ei näkyny verikokeissa, koska se ei ole ihan tyypillinen reuma. Jos olisin saanut heti apua ja lääkkeet, kaikki olis varmasti nyt normaalisti. Nyt kun sain lääkkeet myöhässä ja oikeanlaiset löyty kokeilemalla, pärjään melkein kaikessa normaalissa arjessa yksin. Mutta kun tulehdus sai riehua nivelissä ja sisäelimissä niin kauan niin pahana, monissa nivelissä on pysyviä muutoksia. Olin ennen aika hyvä soittaan kitaraa, maalaamaan, tykkäsin olla hevosten kanssa ja mun lempipeli oli Guitar Hero. No maalaaminen ei onnistu enää, eikä kitaransoitto, enkä voi käsitellä montaakaan hevosta turvallisesti, mutta opettelin piirtään piirtopöydällä: vastus on pienempi niin pystyn joten kuten. Ja minähän en Guitar Heroa millään vitsin vauvojen hardilla pelaa, kun expertillä en pysty. 😄

Eli älä jää @reibili selkäkivun kanssa, jos se vielä vaivaa, tai lopulta se ei parane ikinä. Vaihda poppamiestä uudestaan, uudestaan, uudestaan.

• @oresama No siis "Mä olin pitkälti yli vuoden (!!!) aivan järkyttävissä, koko ruumiin läpäisevissä kivuissa, ja täysin toimintakyvytön."
    Tämä on nyt se tilanne jossa tällä hetkellä oon aika pitkälti, on tosi hyviä päiviäkin niin, että pystyy olemaan normaalisti, mutta suurin osa viikosta menee siihen että tarviin ulkopuolisen apua monessa asiassa. Meillä täällä on lääkärit vaihtuneet pariinkin kertaan sen jälkeen kun tuolla ensimmäisen kerran kävin ja aina sama virsi. Magneettikuviin oon yrittänyt säästää pitkän aikaa ja menen sitten vaikka ilman lähetettä, mutta sehän hyvin pitkälti tarkottaa sitä että byebye kelakorvaukset kun ei sitä lähetettä ole. Ja sitten kun saa säästöön niin auto hajoo, talo lahoo, kodinkoneet lahoo jnejne…
    Miehellä on toki ihan hyväpalkkainen työ mutta ei sekään pysty loputtomasti auttamaan ja maksamaan…

Fyssarilta oon saanu ihan hyviä jumppaohjeita ja niitä illat sitten teen, koiran kanssa liikkuminen auttaa jonkin verran ja nyt ollaan sen kanssa samassa veneessä sitten, että silläki on selkä (ja lonkat) risat… 😄 Se sentään sai apua, minä en vieläkään…

• Suomenhevoskasvattajat

@reibili oonko mä ymmärtänyt väärin, että yksityinen lääkäri pystyy antamaan lähetteen julkiseen magneettiin? Sekin on kallista toki mennä yksityiselle edes piipahtamaan, mutta ei niin kallista kuin magneetti. Nimittäin mulla olisi ollut seuraava askel se, että jos lähetettä ei olisi tullut tolta vipalta lääkäriltä, olisin mennyt yksityiselle reumalääkärille. Sitten se olisi laittanut lähetteen julkisen reumapolille.

• @Oresama Mä en itseasiassa oo selvittäny tuota saako yksityiseltä julkiselle lähetettä, eipä kyllä oo käyny mielessäkään tollanen mahollisuus eikä kukaan koskaan aiemmin oo heittäny tämmöstä ajatusta ilmoille. 😄 Oon nyt ollu yhteydessä yhteen tyyppiin ja sen kautta lähti vähän mutkan kautta selviimään, että oon nyt luultavasti oikeutettu johonkin työttöminen terveystarkastukseen tms, joten katon josko sieltä sais jotain apua sitten, kunhan niin pitkälle pääsee. Kun ei näistäkään oo kukaan työkkärissä tai missään puhunut, että ois saatavilla ja mä oon tarpeeks tollo ollakseni ottamatta selvää 😄

Mut pitääpä alkaa asap selvitellä tota yksityisen puolen hommaa myös…

• Kyllä voi yksityislääkäri tehdä lähetteen julkiselle! Ainakin mä sain tähystykseen juurikin sillä perusteella, että sama homma yksityisellä olisi maksanut niin paljon enemmän.

Mä käyn yksityisellä silloin, kun mulla on vaiva, johon tiedän saavani odottaa ikuisuuden aikaa julkiselta puolelta ja siltikin on riski, että sitä asiaa ei julkisella hoideta eteenpäin. Kyllä itkin taas verta, kun meni viime kuussa yksityiselle rahaa 120e yhdestä 10min käynnistä, mutta toisaalta sain asian hoidetuksi ja selkeän suunnitelman sairauden hoitoon.

Ite oon kanssa kärsinyt nyt tässä reilu puoli vuotta niska-hartia-alueen ja selän kivuista. Syynä massiivinen jumi 2-3 lihaksessa. Kävin työfyssarilla sen 5x minkä sain käydä ja sain jumppaohjeita, joita oon sitten tehny. Ne on auttanut kyllä, mutta sit ku menee jumiin ni niitä ei saa ees tehä (saatika pysty) vaan ne toimii enemmänkin ennaltaehkäsevänä.

Täyskielto kaikkeen repimiseen ja rykimiseen ollut nyt, enkä saanut alottaa kuntonyrkkeilyäkään työkaverin kanssa 😞 Ymmärrän kyllä, koska tää on kaks kertaa menny pahemmaksi ku oon kaatunu/tehny äkkinäisen liikkeen ja se tuska on ihan hirveetä. Sain Sirdaludit ja ne on auttanu pahimpiin jumeihin (otan niitä vaan pahimmassa hädässä). Just lauantaina liukastuin kallioilla ja toi meni niin pahasti jumiin et en saa olkapäätä rennoksi. En saa myöskään paitaa kunnolla pois päältä, etenkää jos paita on yhtään kireempi ja ei jousta. Otin sen lauantain aikana kolminkertasen määrän tota lihasrelaa ku normisti auttaa yks tbl yöksi ja en saanu silti niitä jumeja auki. Kaikki muut lihakset kyllä rentoutu… Kyllä se tästä taas pikkuhiljaa aukee, mut on ihan kamala, kun siel on joku hermo pinteessä kanssa ja särkee tonne käsivarteen asti 🙄

• Yksityiseltä saa magneettiin lähetteen. 🙂 Mulla on oikea jalka melko finito ja sitä hoidetaan yksityisellä, mutta kävin julkisella magneetissa polimaksulla. Sain jonkun kiireellisen lähetteen, ja pääsin kahden päivän varoajalla kuville. Eli ehdottomasti kannattaa, mun kuvat olisi maksanut vajaan tonnin yksityisellä, nyt maksoi n. 40e. 😄

• Suomenhevoskasvattajat

@reibili toivottavasti sitä kautta pääsee. Koska yksityinen on oikeasti toimiva väylä, mutta niin sairaan kallis, ettei siellä oikeasti voi ilman kunnollista vakuutusta ravata vaikka olis kuinka tarve.

Yks mikä auttaa lähetteen saamista julkiselta, on että pidä päiväkirjaa. Joka jeesuksen päivä listata joka ainoa tähän liittyvä kipu lyhyesti ja selkeästi. Mulla oli lista kaikesta läväyttää pöytään kun lopulta pääsin eteenpäin. Ne tuntuu ymmärtävän paremmin kirjotettua kun puhuttua kieltä.

• Jes, hyvä, kiitos! Yksityiselle sitten siis jos ei ala homma edetä tätä kautta mitä nyt yritän 😄

• Virtuaalikoirat

Mäkin huutelen, että yksityiseltä saa lähetteen julkiselle. 🙂 Mä menin vinkumaan rannekipuja joskus syksyllä työterveyteen ja sain ajan magneettiin noin 4 kk päähän.

• Mulla on taas niin täydelliset vapaapäivänviettotavat. Kissa kyytiin ja lentokentän taa tunniksi kyylää nousevia ja laskevia lentokoneita. 😂 Samalla kissa saa ulkoilla sielunsa kyllyydestä ja juosta lentokentän aidan takana puskissa. Välillä sit mennään autoon lämmittelemään ja kuuntelemaan musaa 😍

• hitsi kun on ollu niin vähän vapaapäiviä – tai viimeviikon vapaaputkikin meni sairastaessa, pöh – ja tarinoinnissa ja muutenkin bittiponeilussa on taas niin jäljessä … 😧 ehkä jos perjantaina sais vähän raapusteltua … sain vihdoinkin ehkä puolen vuoden jälkeen ilmotettua taas puokkeja kantakirjaan ja anottua arvonimiä 😅

• Suomenhevoskasvattajat

Mä oon jo niin kauan haaveillu shettistallista mutta kun tiiän ettei siitä tulis kuitenkaan mitään 😭 En osaa kasvattaa monessa tallissa yhtä aikaa

• @hazel Pistä pystyyn!

Mä pistin shettistallin pystyyn viime kesänä koska halusin, ei siellä paljon asukkaita ole ja eka kasvattikin syntyi nyt tässä maaliskuun alussa. 😄 Että ei sitä tarvi niin vakavasti harrastella ja kasvatella niidenkään kanssa!

• Suomenhevoskasvattajat

@reibili ehkä mun pitäis… Mut sit mulla olis huono omatunto kun ponit seisois vaan tallissa 😄 Toisaalta shettikset vois mahtua nyt kisalistoillekin, kun aion vähentää valjakossa kilpailemista suokkien kanssa 🤔

• @hazel Onneks nää ei kuitenkaan kuole vaikka jäisivät hoitamatta pitkäksikin aikaa, eli pistä pystyyn vaan!

Mulla loppu kans suokkien kanssa valjakossa kilpaileminen niin voi nyt noiden ponien kanssa keskittyä siihen sitten. 😄

• Esteratsastajat

Jep, uusille shettislinjoille olisi kyllä tilaa meidänkin kasvatuksessa 😊

3

916
Users

12.1k
Topics

223.0k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.