Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille

• Tarinaheppailijat

@serena et oo, mulla sama 😄

TiiĂ€ttekö sen tunteen ku oot suunnitellut koomaavasi kĂ€mpillĂ€ koko illan ja menevĂ€s ajoissa nukkumaan? Ja sit katot sun luokan whatsapp ryhmÀÀ ja hoksaat ettĂ€ kaikki muutkin sun ryhmĂ€s olevat on menossa bileisiin ja alat miettimÀÀn sitĂ€ itekin 😂 En saa kyllĂ€ piru vaan kaveria vastaamaan ettĂ€ miten ois bileet sittenkin đŸ€Ł

• Siis mun piti googlettaa ‘kello’ ja kattoa siitĂ€ sitten kun ei tĂ€ssĂ€ huoneessa oo seinĂ€kelloo.

@Tanttu Bileet on aina hyvĂ€ idea. 👍

• Tarinaheppailijat

@serena siltĂ€ mustaki tuntuu nyt, pitĂ€is vaan saada kaveri kattoo puhelinta ennen kymmentĂ€ ku en yhtÀÀ tiedĂ€ missĂ€ se menee 😄

• Siis mĂ€ latasin mun nintendolle Pokemon bluen
 jota mies alkoi yllĂ€ttĂ€en pelaamaan
 ja nyt mĂ€ en oo saanu pariin pĂ€ivÀÀn koskee koko koneeseen. đŸ€·

• Piirrosharrastajat

TÀÀllÀhÀn on jengiÀ joilla on oma hevonen, tai hevosia.
    MÀ taas kerran vaan mietin ettÀ miten? Koko pienen ikÀni oon siitÀ haaveillu ettÀ joskus mullakin olis se ihan oma, mutta edelleen vaan tuntuu ihan yhtÀ kaukaselta ajatukselta kun aina ennenkin.

Ja kun on muilta kysellyt niin aina on joku, ettÀ sai hevosen ilmatteeks jostain, tai on omassa pihassa talli, tai vanhemmat maksaa kaiken, tai jotain tÀllÀstÀ.
    Eiks sitĂ€ hevosta voi hankkia ihan perus duunari joka tekee ihan perus hommia? PitÀÀks aina olla oma asunto josta ei enÀÀ tarvii maksaa tai vanhemmat jotka ei nÀÀ mitÀÀn estettĂ€ hevosesta maksamiselle? Miksei munkin porukat halua sponssaa, niille jos mainitseekin ne vaan nauraa ja totee ettei ikinĂ€. Ihan suht masentavaa, kun paljoo enempÀÀ en tĂ€s maailmas mitÀÀn taida haluta! đŸ€”

• @jesse ainakin muutamalla mun "perusduunari"kaverilla on oma hevonen, osa palkasta vaan lohkaistaan hevosen yllĂ€pitoon vieraalla ja ihan itte maksetaan kaikki kulut myös omassa elĂ€mĂ€ssĂ€ hevosen lisĂ€ksi 🙂 SiinĂ€ pitÀÀ vaan priorisoida mihinkĂ€ ne rahansa laittaa ja ehkĂ€ tinkiĂ€ myös tallipaikan varusteluista. 😂 Sit voi saada tallivuokraan alennusta jos tekee ilta- tai aamutalleja jne. Itte en olisi valmis elĂ€mÀÀn sillĂ€ periaatteella et mun palkka hupenis lĂ€hes tĂ€ysin harrastukseen, mutta uskon ettĂ€ se olis mahdollista, vaikka oonkin pienipalkkaisella alalla. EdellyttĂ€isi toki sitĂ€ ettĂ€ saisin vakituisen paikan, koska en ikinĂ€ vois hankkia epĂ€varmaan tilanteeseen hevosta jos en oo 100% varma et mulla on maksukykyĂ€ jos tulee isoja elĂ€inlÀÀkĂ€rikustannuksia 😄

Edit. Ja itse hevosen myös ostaneet. Ei sitĂ€ ehkĂ€ varaa oo ostaa mitÀÀn 15t kilpuria mut halvempikin kelpaa 😂

Tietysti osalla vanhemmat sponssaa jollain osa-alueella ja sit taas osalla on hevonen omassa pihassa mikÀ on laskenut kuukausittaisia menoja melko paljon.

• @jesse Minunkin muutamalla kaverilla (ollut) hevonen ja ihan perusduunareita hekin.

• Voi itku ku haluisin tehĂ€ ns realistisen pohjapiirrustuksen tallialueelle ja nyt vaa mittailen kaikkee oikeen kokosiks 😂

• Sekalaisen sakin omistaja

@veronika Itse luovutin jo iĂ€isyys sitten. Nostan hattua jos onnistut
 đŸŽ© 🙈

• Oon maksanut liikaa ja nyt sain kirjeen postissa, tĂ€ssĂ€ paperissa on paikka allekirjoitukselle mutta tĂ€ssĂ€ lukee et voidaan lĂ€hettÀÀ myös sĂ€hköpostitse tiedot. PitÀÀkö mun ottaa kuva tĂ€stĂ€ lomakkeesta mukaan jossa on mun allekirjoitus vai riittÀÀköhĂ€n vaan jos on pelkĂ€t tiedot? 😄

• Sekalaisen sakin omistaja

@hm Jos sivu vaatii tyyliin pankkitunnukset kirjautumiseen tai pitÀÀ muuten sisĂ€llÀÀn henkilötunnuksen tms. niin eiköhĂ€n pelkĂ€t tiedot riitĂ€ đŸ€”

Ah siinÀ luki sÀhköposti. No, siellÀ voi olla joku valmis nettilomakepohja?

• @anarchy Ei ollut mitÀÀn linkkiĂ€ kirjeessĂ€ joten pistin varuiksi tĂ€ytetystĂ€ lomakkeesta kuvan liitteeksi 😄 EiköhĂ€n se sillĂ€ ratkea.

• Flunssa iski just hyvÀÀn aikaan, sellasia vuoroja et tuskin pomo edes saa korvaajaa koska harva tykkÀÀ tehdĂ€ niin aikasia vuoroja. Huomenna olisin mennyt aamukuudeksi töihin ja lauantaina aamuseitsemĂ€ksi 😅

EhkÀ mÀ kÀytÀn lenssupÀivÀn huomenna hyvÀÀn tarkoitukseen ja hoidan kaikki rÀstit pois alta. EhkÀ saisin siirrettyÀ mun kladrubini toiseen projektiin niin ne pÀÀsisi pois pölyttymÀstÀ. Hitsit kun pÀÀssÀ on vaikka mitÀ ideoita mut ei riitÀ aika niihin kaikkiin.

• Tarinaheppailijat

TiiĂ€ttekö kun yhtĂ€kkiĂ€ alkaa tuntua siltĂ€ ettĂ€ oot menossa ihan vÀÀrÀÀn suuntaan sun elĂ€mĂ€ssĂ€, mut sulla ei oo vaan mitÀÀn hajua mikĂ€ se “oikee” suunta vois olla
 Ei ois enÀÀ kun yks erikoistumisharjoittelu jĂ€ljellĂ€ ja jouluna vois olla jo vaikka agrologi, mut nyt alko tuntua ettĂ€ mikÀÀn agrologin työvaihtoehdoista ei tunnukaan omalta. Nyt alko taas tuntua ettĂ€ mieluummin olisin yliopistossa lukemassa ruotsia tai vaikka pohjoissaamea ja ehkĂ€ jopa lastentarhanopettajaksi tms. Ja oon hakenu harjoitteluun tilitoimistoon? Maatalous kyllĂ€ kiinnostaa, mut musta vaan tuntuu siltĂ€ ettĂ€ oon ihan pihalla vielĂ€kin ja sopisin paremmin vaikka lastentarhanopeksi tms lappiin johonkin saamenkieliseen pĂ€ivĂ€kotiin ja en tiedĂ€ mitĂ€hĂ€n hitsiĂ€ tĂ€ssĂ€ tekis ettĂ€ vois olla edes tyytyvĂ€inen elĂ€mÀÀnsĂ€ kun ei oo :'D En mĂ€ nyt yhtĂ€kkiĂ€ pysty enÀÀ vaihtamaan yliopistoon lukemaan pohjoissaamea + lto koska tukikuukaudet ja niiden loppuminen kun jo kerran lĂ€hdin yliopistosta ja oon melkein valmis agrologi.

Millonkahan sitÀ ei oo nÀin hukassa ja ahdistunut/stressaantunut elÀmÀnsÀ kanssa

• @tanttu said in Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille:

Millonkahan sitÀ ei oo nÀin hukassa ja ahdistunut/stressaantunut elÀmÀnsÀ kanssa

Siis mulla on ihan samat fiilikset

• @tanttu niiiin tiedĂ€n. MĂ€ oon mennyt varmaan kolmanneksen elĂ€mĂ€stĂ€ni vĂ€hĂ€n polun vieressĂ€. En vielĂ€kÀÀn tiedĂ€ mikĂ€ haluan isona olla.

MĂ€ itse oon niin leipiintynyt varhaiskasvatuspuoleen, ettĂ€ sen pohjalta sanoisin et elĂ€ hyvĂ€ ihminen lto:ksi ala. Palkka on surkia vastuuseen nĂ€hden ja muutenkin tÀÀ ala on menny jopa mun urani aikana ihan kamalaksi. Mutta jos oikeasti jaksaa joka pĂ€ivĂ€ innostua kaiken mahdollisen erityislaatuisuudesta ja tehdĂ€ pĂ€ivittĂ€in elĂ€myksiĂ€ lapsille niin toki, miksi ei. Silloin on varmasti oikealla alalla. MĂ€ mitĂ€ luultavimmin en ole. 🙊 tai siis pidĂ€n lasten kanssa työskentelystĂ€, mutku se ei (enÀÀ) ole vaan sitĂ€. TiedĂ€n useita alalla olevia, jotka ovat ihan sillĂ€ hilkulla, et lĂ€htevĂ€t vaihtamaan alaa. Ja muutamia, jotka sen on jo tehny. MikĂ€ on tosi harmi, koska ei laadukasta varhaiskasvatusta voi toteuttaa ilman henkilöstöÀ.

• Piirrosharrastajat

Noooh, jos yhtÀÀn helpottaa niin tĂ€ytĂ€n huhtikuussa 32 enkĂ€ vielĂ€kÀÀn tiedĂ€ miksi haluan “isona” đŸ€·

• Vitsit, mun ajatukset juoksee taas töissĂ€ miljoonaan suuntaan ja tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ pohdin taas sitĂ€, ettĂ€ haluaisin saada rakennettua jollekkin talleistani jonkinlaisen yhteisön hoitajista ja yksĂ€rien omistajista, mutta jotenkin kans tiedĂ€n ettĂ€ koska mun tallit ei tuu ikinĂ€ olemaan mitÀÀn super hienoja, ei tommosen yhteisön rakentaminen tuu onnistumaan.

TietenkÀÀn sehĂ€n ei sais olla se pÀÀasia harrastukses ja aika hyvin oon ehkĂ€ oppinut taas harrastamaan vaan ittelleni, mutta varsinkin nyt kun tommonen enemmĂ€n tarinapainotteinen harrastaminen alkaa olemaan sen verran inspiroivaa ettĂ€ kirjoittamismotivaatiota olisi enemmĂ€n kun tilaisuuksia kirjoittaa, alkaa tuo yhteisöttömyys saada taas ihan liian suuria piirteitÀ 

• Piirrosharrastajat

Miten te hei handlaatte jos yhtÀkkiÀ iskee kaamea ahdistus pÀÀlle? Olis voinut mennÀ strömsö-ketjuunkin mutta tÀÀ on aktiivisempi.

Oon ehkÀ pari viikkoa suunnilleen ollut helisemÀssÀ ihan joka asiasta. Nukun ja nukun ja vÀsyttÀÀ silti. Ylireagoin ihan kaikkeen???

Viikko sitten olisin vielÀ voinut syyttÀÀ menkkoja ja tÀysikuuta, mut tÀÀ vaan jatkuu ja jatkuu, ja ihan joka ikinen suunnitelmanmuutos ja ihmisten kohtaaminen pistÀÀ mut tutisemaan ja melkein itkemÀÀn. Oon ollu tosi vihanen kaikille kaikesta kans nyt ehkÀ viikon verran, ihan puhtaasti siks, etten enÀÀ jaksa tÀtÀ oloa. Sit vaan keikun koko ajan sillÀ rajalla, et rupeanko ÀyskimÀÀn vai juoksenko paikalta. Varsinkin jos muut hihkuu jostain omista huveistaan. Melkein sain tiistaina ilman mitÀÀn syytÀ paniikkikohtauksen kuoroharkoissa vaikka porukka on tuttu ja hyvÀ, ja laulaminen kivaa. Sit olikin koko loppuilta ja seuraava aamu vatsa niin sekasin ettÀ oksetti, kun se stressi oli kropassa edelleen niin vahvasti.

TiiĂ€n ettei tĂ€tĂ€ nyt voi kukaan muu ratkoa ku minĂ€ ite, mut pliis, kertokaa mulle etten oo ihan jĂ€rjiltĂ€ni 🙈 voiks tÀÀ olla vaan joku kevĂ€tstressi???

Pahinta on se et en mĂ€ yleensĂ€ oo tĂ€llĂ€nen! Ahdistusta on mut yleensĂ€ pÀÀsen siitĂ€ kivasti yli, enkĂ€ oo ikinĂ€ ollu sellanen pitkĂ€vihanen ja pikkumainen ihminen, joka kyrĂ€ilis toisten onnistumisista. 😕 Haluun ettĂ€ ihmisillĂ€ mun ympĂ€rillĂ€ on mukavaa ja tykkÀÀn kuulla kuulumisia.
    Nyt vaan oon jotenki ollu jossain ihan kaameessa omassa liemessÀni kiehumassa ja kihisemÀssÀ.

• @j said in Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille:

Miten te hei handlaatte jos yhtÀkkiÀ iskee kaamea ahdistus pÀÀlle?

Aika huonosti 😄 Ei vaan, oon itse tĂ€n alan ammattilainen ja tiedĂ€n kaikki kikkakolmoset, mutta kun itteĂ€ ahdistaa oikein lujaa niin siinĂ€ on niin lukossa, etten mĂ€ ainakaan osaa itsehoitaa itseĂ€ni kauheen tehokkaasti jos se pÀÀsee tohon tilanteeseen et on jo ihan jumissa ja joka asia saa kauheen tuskan aikaseksi. Olin joskus niin lukossa ahdistukseni kanssa, etten pystynyt enÀÀ tekemÀÀn mitÀÀn pÀÀtöksiĂ€kÀÀn. Yksinkertasiakaan. Jonkun toisen (tĂ€ssĂ€ tapauksessa toisen ammattilaisen) tĂ€yty mulle kertoa miten toimia siinĂ€ tilanteessa et se sitten raukes. Sen sijaan, jos mulle vaikka iltasin hiipii orastava ahdistus niin oon oppinut tuntemaan sen mun omista varomerkeistĂ€ (mihinkÀÀn ei voi keskittyĂ€, alkaa levoton kulkeminen ja tuskanen huokailu) niin siitĂ€ tiedĂ€n, ettĂ€ oon todennĂ€köisesti vĂ€synyt ja siksi mun ahdistus nousee pintaan, vaikka sille ei kunnolla olisi mitÀÀn syytĂ€kÀÀn ja sit yritĂ€n lievittÀÀ sen tekemĂ€llĂ€ jotain, juttelemalla jollekin niitĂ€ nĂ€itĂ€ ja paras on menemĂ€llĂ€ nukkumaan. Sitten, kun on saanut kunnolla levĂ€ttyĂ€ ni se ahdistusta aiheuttava asia on helpommin kĂ€siteltĂ€vissĂ€ rationaalisti kun aivot toimii ja siihen ehkĂ€ voi saada ratkaisunkin. Tai jos illalla ei oikein tiennyt mikĂ€ ahdisti, niin kun siihen tilanteeseen saa vĂ€hĂ€n etĂ€isyyttĂ€ niin joskus sitĂ€ tajuaa, ettĂ€ niin joo, varmaan jĂ€nnitin tota raha-asiaa tai jotain muutosta tms. Joskus toi epĂ€selvĂ€ lukkotilanne voi kestÀÀ pitkÀÀnkin ja jos siihen ei saa mitÀÀn etĂ€isyyttĂ€ kotikonsteilla niin sitten on hyvĂ€ kÀÀntyĂ€ ammattilaisen puoleen, koska raikas nĂ€kökulma on aina hyvĂ€ nĂ€issĂ€ tilanteissa! Mutta ilmeisesti ahdistuksen kanssa oleminen oli sulle aikaisemmin tuttua, niin ehkĂ€ nÀÀ itsehoitokeinotkin on?

Tietysti myös hyvĂ€lle ystĂ€vĂ€lle tai perheenjĂ€senelle kertominen ja asian jĂ€sentĂ€minen voi auttaa pÀÀsemÀÀn tilanteen tasalle, mutta aina ei ole takeita, ettĂ€ lĂ€heltĂ€ löytyy sellanen ihminen joka kĂ€sittÀÀ niinkin abstraktia asiaa kuin ahdistus ja joskus lĂ€heisen on vaikea tarkastella tilannetta tarpeeksi “kaukaa”.

Sun tilanteessa ehkÀ ajattelisin ootko jostakin uupunut (työ, koulu, parisuhde?) ja koska tÀÀ ei oo sulle ihan tyypillistÀ, niin ehkÀ kÀÀntyisin ammattilaisen puoleen. PelkkÀ terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan kÀynti voi avata vÀhÀn asiaa. Vaikka nukkuis vuorokaudessa 20 tuntia ni jos on joku kuormitus pÀÀllÀ ni se ei poista sitÀ ongelmaa. Ja joskus liika nukkuminen vÀsyttÀÀ lisÀÀ ja vaikeuttaa tilannetta. Jotkut kaipaa aktiviteettia, toiset lepoa selviÀkseen vaikka stressistÀ. Toisaalta muutaman viikon mielialanvaihtelut ja epÀmukavat olot kuuluu varmaan jokaisen elÀmÀÀn jossain vaiheessa, mutta jos se aiheuttaa ihan selviÀ ongelmia selviytyÀ normaalissa arjessa niin sen kanssa on vaikeampi olla. Ihan psykiatriseen hoitoon tuntuu vÀhÀn joka paikassa olevan ongelmia pÀÀstÀ, ellei kunnalla satu olemaan jotain matalan kynnyksen kriisiapua tms. jonne voi mennÀ juttelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Mun kotikaupungissa on tÀmmönen palvelu ja se on ilmaista. Se ei tosin ole pitkÀn tÀhtÀimen hoitosuhde, mutta eivÀt kaikki tarvitsekaan mitÀÀn vuoden erikoissairaanhoidon poliklinikkaseurantaa.

Mutta myös mietin sitĂ€, ettĂ€ onko sulla veriarvoja koska viimeksi katottu? Esimerkiksi matala hemoglobiini tai ferritiini voi aiheuttaa ihan kamalaa vĂ€symystĂ€ ja jos on ihan hirveen vĂ€synyt niin sitten alkaa kaikki Ă€rsyttÀÀ. Tai sitten peruskysymys ettĂ€ jos ootkin raskaana 😄 Tai jotain muuta hormonaalista. Mun kaverilla oli ehkĂ€synĂ€ hormonikapseli niin siitĂ€ alkoi loppua teho liian aikaisin niin ne hormonivaihtelut aiheutti sille ihan pimeitĂ€ oireita. Tasaantu ku se poistettiin ja vaihdettiin uuteen. Nainen on monimutkainen olento 😄

Miten musta tuntuu, etten saa ikinĂ€ nĂ€in laajaa asiaa laitettua jĂ€rkevĂ€sti pakettiin, kun syitĂ€ voi olla miljoona tohon sun tilanteeseen. 😄 Pahoittelut siis pitkĂ€stĂ€ jaarittelusta!

2

997
Users

13.2k
Topics

248.0k
KysyttÀvÀÀ, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttÀ suoraan yllÀpitÀjÀÀn (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.