Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille

• Kouluratsastajat

Mun ihan all-time lemppari on mun lyhythäntäinen (oikeesti - sen häntä ei vaan kasvanu) ex-kisaponi ❤️ Se oli perusluonteeltaan tosi kiltti, rakasti hyppäämistä, ei ikinä stopannut vaan jos et ollu ite alerttina niin meni ohi. Vaati tosi paljon tavallaan ratsastajaltaan, että ei mennyt vain täysiä ohi esteiden. Tietenkin kun tehnyt paljon ratsastuskoulutunteja niin päässyt lapsia kiusaamaan. Mutta edelleen luotan siihen ihan eniten kaikista ja jos vaan ois mahdollista niin ostasin sen eläkkeelle itselleni hengailukaveriks ❤ Ei spennaa maastossa, omaa hyvät liikkeet tollaseks sekasikiöristeytysponiksi (siinä oli arabia, russia, newforestia, connemaraa ja mitähän kaikkea muuta)…

Tällä hetkellä tallissa on 178cm korkea, erittäin virkeä 23v herrahannover, joka on mulla opetusmestarina. Tosi kiltti luonteeltaan, mutta super herkkä ja nopea ja tarkka, kun ollut samalla ratsastajalla koko aiemman elämänsä joka sen on myös kouluttanut. Tosin se vie mua melkein joka päivä, mitä enemmän ja vaikeampia asioita se pääsee tekemään, sitä tyytyväisempi se on.

Toinen on sit 168cm fwb ruuna, joka on ihan superfiksu, oppii kaiken hyvän kerralla, mutta niin myös kyllä kaiken huonon… 😄 omaa liikaa omia ajatuksia ja ei oo kyllä yhtään niin kiltti kun kaverinsa. Vähän sellainen mun viihdyttäjä. Tän kanssa ollaan ihan samanlaisia - kun suututaan jostai niin molemmilta tulee sellanen ”raivoreaktio” asiaa kohtaan, mutta toisillemme ei kyllä yleensä suututa 😄 Tää tulee ton mun exkisaponin jälkeen heti kakkosena, tän kaa on vähän syvempi side kun ton toisen kun oon sen ite sisäänratsastanu ja useamman vuoden jo touhunnu tän kanssa.

Otan kyllä paljon ideoita mun tuntemilta irl-hepoilta virtuaaliheppojen luonteisiin ja pk-merkintöihin. Jotenkin helpompi samaistua tilanteisiin sillon 😄

• @bella said in Rupattelutopic, kaikille tylsistyneille:

Yleistäen tykkään taitavista ja rehellisistä hepoista, jotka ei kuitenkaan oo automaatteja.

Hyvä yleistys! Sileän puolella mulla onkin just täydellinen valiratsu tähän. Esteillä sen kanssa sitten onkin ongelmia - ristikko on tän syksyn korkein este. En oo rehellisesti sanottuna varmaan pariin vuoteen hypännyt ristikkoa isompaa, joka vähän kyllä harmittaa. Ihan oikeasti kaipaisin esteille jotain kaveria, jonka kanssa touhuun voisi saada rutiinia. Homman plussapuolena toki se, että hevillä mua ei selästä saa alas.

Maastossa käyn kanssa viikottain, mulla on siihen täydellinen kaveri ❤ 20v kunkkareissakin juossut (hei kolmanneksi, samalla kokonaisajalla kakkosen kanssa!) suomenhevosori, jota ihanampaa kaveria ei voisi toivoakaan.

• Mä en ees tiiä missä vaiheessa mun tasapaino kehittyi, vissiin siinä kun aloin hyppää tolla yhellä jäärällä. Ihan hirveesti kun en oo mennyt ilman satulaa tai muutenkaan hullusti rallitellut, mutta kyllä se on selvästi kehittynyt. Juuri nyt kesälläkin lähdin yhdellä puokilla maastoon isommalla porukalla, kyseisellä hevosella menin siis toista kertaa ikinä ja neiti on mua about 20 cm korkeampi ihan vaan säkänsä kohdalta. Ei tykännyt paarmoista ja kun oli niin innoissaan päästessään oikeasti metsään, että rauhallinen käyntimaasto muuttui hallitsemattomaksi maastoesteiden hyppäämiseksi 😆 Ei onneks käynyt mitään ja hevonen ainoastaan innoissaan. Ratsiope kyllä totesi että olisi itse tippunut aika päiviä sitten ja yksi täti oli kuulemma tosi iloinen kun pysyin kyydissä 🤣

@Bella Mun lempiheppa/vakioratsu on yks sekopää suokki. Niittenhän vissiin pitäis olla varmajalkaisia, rohkeita ja fiksuja, mutta joku unohti kertoo tolle yksilölle 🤔 On siis -03 syntynyt tamma, vähän jörö mut tosi kiltti, ei vaan aina ymmärrä että ihminen voi mennä rikki. Rakastaa hyppäämistä ja sekoo esteillä, mutta aivan ihana ❤ Tosi paljon on mulle opettanut, vaikka onkin niin vaikea sileellä että tekis välillä mieli hakata päätä seinään, se on vaan niin pirun herkkä, vahva ja innokas samaan aikaan 😆

• Villien kisojen harrastajat

@miivi Suokit ♥
    @maura Kuulostaapa nää hepat ihanilta 😍

Mun toinen lemppari on suokkitamma, joka omistaa i-ha-nat askellajit ja kultaisen luonteen. Toisinaan pientä heppaa jännittää kaikki uusi, mutta perinteisesti niin yritteliäs ♥ Ja joskus peffa voi lentää pohkeiden puristamisesta, mutta se onkin ratsastajan vika!

• Suomenhevoskasvattajat

Ite olen nykyään ihan puskatason ratsastaja, vakavien vammojen vuoksi ei kroppa enää kestä treenaamista tai edes kevyttä menoa. Yleensä vain kävellään hoitohepan kanssa maastossa ja joskus ja jouluna vähän ravaillaankin. Ennen taisin olla helppo a ja 90cm. Kaipaan vanhoja aikoja kun oli omia hevosia ja pysty ratsiin kolme hevosta päivässä tahdilla, mutta täytyy olla kiitollinen että pääsee edes terapiamielessä maastokävelyille luotettavan vanhuksen kanssa ❤

@Jens Jostain syystä naurahdin tuolle “mutta joku unohti kertoo tolle yksilölle”, ihana 😍
    Tunnen kanssa yhen suokin, joka on kaukana rohkeeasta, varmajalkaisesta ja fiksusta. Se “pelkää” kaikkea, kokoajan ja aina. Osa ehkä totta, mutta kaikki ei voi olla tai sitten se on oikeasti hullu 😂 Sivuloikkia, pärinää ja äkkilähtöjä saat sen kyydissä varmasti.
    On muuten kumma, että talutustunneilla hän ei tätä tee - hmmm 🤔

@enna Ihana, että sulla on tollanen luottokaveri, jonka kanssa touhuta ♥

• @bella Hyppään nyt myöhässä takasin tähän keskusteluun… 😄 Mun lempihepat kanssa hoitaessa ja käsiteltäessä kilttejä, mutta ratsastaessa saa olla hiukan haastavampi eikä pieni tulisuuskaan haittaa (turhan paljon kuumentuvat hevoset ei kuitenkaan oikeen nappaa). Iso ei kiitos tahallaan ratsastaessa pukitteleville, vieville tai pystyynnouseville hevosille. Satunnaiset ilopukit, aiheellisesta pelästymisestä johtuvat sätkyt yms. on sit tietenkin asia erikseen. Joskus mun ratsut on kanssa heittänyt ihan ärsyyntymisestä pikkupukin, kun ei oo esim. saanut mennä niin kovaa kuin haluaisi, mutta ei sekään niin haittaa jollei siitä muodostu tapa.

Oma vuokraponi tosiaan ratsuponi jonka suvussa arabia ja täysiveristäkin vissiin, ja vielä 20v mammanakin se kyllä jaksaa pörhennellä ja kuumentua ihan turhaan. Talvisin varsinkin alla oikea sähköjänis, mutta viiden vuoden yhteisen taipaleen jälkeen en oikein enää osaa kuin nauraa ponin hömpötyksille. Muistan kyllä kun aloin ratsastamaan tammalla, ja olin sillon tosi epävarma ratsastaja, ja olin varmaan joka toinen tunti ekan vuoden itku kurkussa tunneilla, kun en ollut ollenkaan tottunut kuumentuviin hevosiin. Onneksi mun silloinen ratsastuksenopettaja oli niin tiukka, että pakotti vaan tekemään kaiken, ja niin mä sitten tein hammasta purren. : D

• @Bella kuulostaa täälläkin tutulta 😆 Ainoo vaan että tota ei talutustunneilla nää, saattaa lähtee silti viemään + oon sitä mieltä että turvallisempaa ton kanssa on selässä kun maassa. Kunnioittaa taluttaessa kyllä ihmistä mutta juuri “säikähtäessään” ei juuri varo. Tolla on myös ihan ponin aivot ja kaikki on turvallisempaa peruuttamalla, esim jos maastossa on joku paha kohta, niin todennäkösemmin pääsee peruuttamalla ohi kun oikein päin 🤣
    Mut sit se on just sellanen, kun kerran oltiin klinikalla käymässä niin ohje oli pitää molemmin puolin kuolaimesta kiinni, kun saattaa olla ihan tomppelo, mut olikin ihan siivosti käyttäytyvä leidi. Ton kanssa ei voi koskaan tietää vaikka alkaa yhteistä taivalta oleen jo monta vuotta, kohta tosiaan pitää itte vaihtaa ratsua kun tuolla just jalat alkaa oleen mitä on 😢 tai siis tähän lisään vielä sen että kyllä käyn tätä hoitamassa, sellanen aarre ettei voi vaan luopua 💗 ei vaan voi just enää juuri hypätä ja kun itte pitäs päästä kehittyyn

@theo Just tämä! Tahalliset typeryydet on niin eiei. Mutta just toi suokkitammakin oikeesti jännittää ja ihmettelee uusia asioita, eikä silti tee mitään tyhmää (kiertää kaukaa, peruuttaa, pörisee), niin annettakoon tämä hänelle anteeksi 🙂

Vitsi ois ihanaa ratsastaa jollain sellasella “kuumemmalla” hepalla (joka pysyis hanskas), mutta tuolla tuppaa olee kaikki joko perus tai tyyliin aikapommeja 😂

Ihana sun vuokraponi 😍 Ja eikös se yleensä oo niin, että hankalimmat opettaa eniten?

• Esteratsastajat

@enna voi se on niin ihanaa käydä just käppäilemässä selästä ❤

• @bella Ehdottomasti! Oon ainakin oppinu ton tamman kanssa niin paljon, että oksat pois. Ja vaikken hirveästi muitten hevosten selässä käykkään, mutta silloin kun tulee käytyä niin huomaan että oon paljon itsevarmempi ratsastajana kuin joskus ennen (vaikka uudet hevoset vieläkin vähän jännittää, kun yliajattelen kaikkea mahdollista).

Kyllä luottamus kanssa tkee ihmeitä, tämä mun poniystäväni rakastaa esteitä, ja silloin sitä kyllä ehkä on vähän hankala pitää hanskassa vaikka ei vie tms. mutta innostuu vaan niin paljon. Siitä huolimatta oon uskaltautunut joskus sen kanssa jopa satunnaisille estetunneille, ja meno oli jopa ihan mukavaa lukuun ottamatta yhtä kertaa kun opettaja ehkä hiukan yliarvioi mun kyvyt pitää itseni rauhallisena sekä pitää poni hanskassa kun puomit alko nousemaan sinne 70cm tasolle.

Nykyään pysyttelen kyllä sileällä ratsastamisessa, onneksi ponin omistaja hyppää sillä silloin tällöin niin saa mamma vähän vauhtia elämäänsä välillä… 😄

@jens Voi, hän on hieman poni 😆 Ihana ♥

Ymmärrän, ettet halua luopua.
    Mulla oli pari vuotta sitten yks poni “vuokralla”, hän oli sellanen kultakimpale ja tunnettiin jtn 8 vuotta? Välissä oli taukoa parikin vuotta, mutta aina palasin hänen luo ♥ Laukkailtiin ilman satulaa ja maastoiltiin… Oisin voinut ton kanssa touhuta vaikka kuinka pitkään koon puolesta jne, oli pirteäkin(iso poni), mutta hän nukkuikin yllättäen pois 😭 Ikää oli kyllä lähemmäs 30. Tää oli vaan se once in a lifetime, uskalsin tehä mitä vaan tän kanssa. Ei pelännyt mitään ja oli aina niin kultainen. Mulle tuli tällänen pakko luopuminen ja se oli kauheeta…

• Suomenhevoskasvattajat

@Bella niin on, oon niin ilonen että syksyllä löysin näin ihanan kaverin itelleni ❤ tän ruunan kanssa mun ei tarvi pelätä ikinä, että muhun sattuis vaan herrasmies hoitaa terapiaratsun homman täydellisesti ❤

@Jannica se on oikeesti ihanaa, oon muutenkin aina ollut kova maastoileen ja varsinkin täysin maastovarman hevosen kanssa on ihanan rentouttavaa vaan kulkea metsäpoluilla kaikessa rauhassa, parasta terapiaa mitä voin saada 😍

@theo Luottamus on se juttu (meen mieluiten niillä luottohepoilla ja kun kokeilen uusia, niin haluan mennä niillä enemmän, kun kerran).
    Kuulostaa kyllä ihanalta, että ootte pystyneet “auttamaan” toisianne 😄 Ja ennen kaikkea, että oot päässyt hyppäämään ja kaikkea luottamuksen ansiosta 🙂

• @Bella voi ihana ❤ Ja hei tsemppiä sinne, ite oon niin tunteellinen et vaikka yhen lempiponin kuolemasta on jo pitkä aika niin silti itkettää kun sitä muistelee 💗 😢
    Musta just tuntuu että tää on just se mun once in a lifetime. Alotin ton kans kun olin tästä viel about 15cm lyhyempi ja emmä mitään tollaselle isolle suokille pärjänny, nykyään uskaltaisin tehä sen kaa vaikka mitä. Ja vielä se, että tuntuu että tunne on ainakin osittain molemminpuolista, kun ennen tuo mokoma kielteli esteille vaikka niitä rakastaakin - nykyään ei tee sitä enää ollenkaan. Ja sama siinä, että osaa ottaa muiden kanssa esteillä melko rauhassa, mun kanssa heti on menossa vaikka hyppäämällä kuuhun. Voi olla että kaikki tällanen on vaan omien korvien välissä mut sekin riittää mulle 💓 Rakastan tota yli kaiken ja vaikkei se oma oo niin se on mun vauva 😆 ♥

Tuntuu ihan kamalalta kun juuri ilmoitin, että voisin alkaa hyppään yhellä piensuokilla kun kerta en tuon mussukan kanssa enää suostu. Tuntuu siltä, että petän ton, kun sen kanssa on kaikkea koettu ja periaatteessa sillä voi kyllä hypätä ja kisata - ite en viitti jo vähän reistailevien jalkojen kanssa riehua kun voi aina välillä jotain pientä hyppyä ottaa ja muuten jos ois ees jotenkin toimiva hevonen. Tässä vaiheessa ei uskois et ensin en tykänny tosta alkuukaan, nyt ollaan saavutettu kaikkee mahollista niin kisakentillä kun ihan muutenkin 💓

Mutta nyt taidan sanoa öitä, huomenna kun oon just menossa maastoon tolla paljonpuhutulla mörököllillä 😆 Ehkä jos huomenna sais nää pikseliponihommatkin käyntiin, vaikka aikaa on ehkä vasta helmi/maaliskuussa oikeesti. Jotenkin otan tästä harrastuksesta hirveät paineet ja koen jo siitä huonoa omatuntoa, etten omien kiireiden takia kirjoitellut kaikille halukkaille tekstejä siinä mun vanhassa “kirjotan niille joille inspaa ilmaiseksi” topassa. Pitänee vissiin löysätä omaa pipoa, yleisen seuraamisen perusteella meinaan tuntuu siltä, että kaikki mun pelot ja stressi tätä harrastusta kohtaan on omassa päässä 🤔

@jens Kiitos, tästä on aikaa, mutta silti muistelen aika usein (nyt jo hymyn kanssa, vielä vuosi takaperin kyynelten) ♥ Ja tsempit myös sulle!

Ei sen hepan aina tarvi olla oma, mutta se voi olla silti niiiin rakas. Mä myös luulen, että jos tää sun heppa osais kommunikoida meidän kanssa, niin sille olisi ihan fine tuo esteratsastuskin. Varmasti ymmärtäisi 😉

Itselläkin kauhea stressi virtuaalihommista! Koulu pukkaa päälle, haluaisin olla tallilla ja silti hoitaa näitä asioita. Muttamutta, öitä ja hyviä maastoja ♥

Nyt mäkin sanon hyvää yötä 🙂 Kauniita unia ja mukavaa huomista kaikille ♥

• @bella Mun lemppareita on just tuo friisi mitä ratsastelen aina perjantaina tunnilla koska sen kanssa tulee tehtyä vähän vaativampia asioita kuin omatoimisesti ratsastaen ja just kun on normaalisti ehkä hieman hidas ja ratsastamista vaativa mutta sit näköjään osaa myös olla semmonen herkkä ja vaikka mihin taipuva.

Toinen on sitten tuo vaki pikkusuokki jonka kanssa kuolaimen vaihdon jälkeen ratsastus alkaa olla ihan kivaakin ja olisi tarkoitus laittaa se dressageponi moodiin kunnolla jos vaikka päästäisiin starttaamaan sen kanssa viimein koulussakin tänä vuonna kun viime vuonna ei päästy ihan täydellisesti siihen vaiheeseen.

//ugh, muistin et tää halli olis vähä lämpee… kiva kuvata kädet jääs 😞 no jos vaikka pari kivaa ois kaikkie tärähtäneiden seas

• Hyvä ihme. Mie oon viimeks istunu koneella melkein kolme viikkoa sitten. .____.
    Tää on järkyttävää, koska a) mun kaikki harrastukset kautta aikain on ollu oikeastaan tietokonetta vaativia, b) kun olin työtön/koulussa/whatever, olin koneella silleen 99% vapaa ajastani.

Pitää varmaan oikeasti alkaa harkita sitä läppärin hommaamista.

• @serena Tiiäkkö sama! Oon tosi harvoin koneella nykyään, kun oon päivät töissä niin ei oikeestaan sit jaksa enää koneella alkaa näpyttää.

4

901
Users

11.9k
Topics

219.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.