Esittelyssä virtuaalimaailman työhevostoiminta

• Työhevosajo on hyvä lajivalinta uutta lajia pohtiville harrastajille. Työhevosten ja työhevosajon kattojärjestönä virtuaalimaailmassa voimii virtuaalinen Työhevosyhdistys eli TYH, jonka sivuilla pyörii yhdistyksen alainen kilpailukalenteri, laatuarvostelu, jalostuslistaus, hevorekisteri sekä tallilista. Omia TYH:n hevosrekisteriin rekisteröityjä hevosia voi ilmoittaa myös myytäväksi hevosmarkkinoilla.

http://pullatiikeri.net/tyh/index.php

Monipuolisesti työhevosajoon soveltuvalta hevoselta tulee löytyä voimaa, ja sen tulee olla fyysisesti kestävä. Luonteeltaan hevosen tulee olla rauhallinen, kuuliainen ajettava sekä nopeasti uusiin tilanteisiin sopeutuva ja uusia asioita oppiva. Työhevoseksi parhaiten soveltuva hevonen on kylmäverinen, usein raskasrakenteinen sellainen. Virtuaalimaailmassa ainakin kisojen osallistujia selatessa suosituimpia työhevosrotuja ovat suomenhevonen sekä irlannincob, mutta rotukirjo on kuitenkin laaja aina clydesdalesta perchenhevoseen. Työhevosyhdistyksen nimestä huolimatta myös ponit ja ponikokoiset hevoset ovat tervetulleita osallistumaan yhdistyksen toimintaan. Esimerkiksi walesincobit ja vuonohevoset voisivat olla hyvä vaihtoehto hieman pienempien rotujen ystäville, jotka ovat myös samalla kiinnostuneet työajosta.

Työhevosajon kilpailuluokkiin kuuluu myös helppoja luokkia (tottelevaisuus & käyttöajo), joissa hevoselta ei ei vaadita suurta kestävyyskuntoa, vaan toimivuutta ajettaessa sekä rohkeaa luonnetta, joten lajia voi tulla huoletta kokeilemaan myös lajiin jalostamattomalla hevosella, joka on vain ajokoulutettu. Kisoja järjestäessä luokkien avoimuuden voi rajata myös tietylle rodulle, jos haluaa esimerkiksi tarjota pelkästään ponivaljakoille avoimia luokkia.

Nyt on sana vapaa, esitelkää toki työhevosenne (tai -poninne) sekä tallinne, ja kysykää jos on jotain kysyttävää työhevosista, työajosta tai yleisesti Työhevosyhdistyksestä 😄

• Suomenhevoskasvattajat

Itse syyllistyn kilpailuttaamaan hevosiani lähinnä Cup-kilpailuissa, mutta niiden vähentäminen olisi ehkä ihan ok. Esim. neljästi vuodessa olisi ihan riittävä määrä ja arvonimet olisi tosi hauskoja! Vuonna 2010 on ainakin ollut tuollaiset isommat mestaruuskisat karsintoineen ja arvonimineen (t. Käyttöajon työhevosmestarin 2010 omistaja :D), jotkut tällaiset “suuremman luokan pippalot” olisivat tosi kivat.

Toivottavasti TYH:n laatis saadaan joskus toimintakuntoon ❤ Onko tuo nykyinen tuomarilista ajantasainen/tarvitsisitteko tuomareita? Voisin esim. lisäpisteitä tulla tuomaroimaan, jos on tarvis. :slight_smile:

• @Tinúvel Määkin oon nyt vähän aikaa pähkäillyt tuota harvemmin järjestettävää cupia, ja etenkin noi arvonimet kutkuttais 😄 Laatiksessa vois sitten jakaa Cup-sijoituksista (ja noista arvonimistä) enemmän pisteitä kun järjestettäisiinkin harvemmin. WRJ:llä on käytössä tämmöinen 4x/vuosi mestaruusarvostelu, jossa tosin hevosen aikaisemmalla kisamenestyksellä on vaikutusta. Rajataanko sillä osallistujamäärä liikaa pienemmäksi, eli pitäisikö kaikki ottaa mukaan ja sitten karsintojen kautta arpomalla pudottaa porukkaa pois/arpoa tulokset? Karsinnathan voisivat olla muuten tuolla tyylillä kuin WRJ:n jutussa tai sitten että kaikki osallistuisivat kolmeen starttiin ja parhaimman yhteistuloksen saanut voittaisi. Mestaruuskilpailuun voisi ottaa vaikka työluokkien pisteytyksen käyttöön (sitä käytettiin joskus myös tavallisissa TYH kisoissa) tai ihan sijoitusten mukaan. Semmoinen rajoitus voisi myös olla että yksi hevonen saisi osallistua vain yhteen luokkaan/mestaruusottelu, niin ei kaikki arvonimet menisi ainakaan samalla kertaa yhdelle valjakolle?

Ja mä vähän epäilen että tuo tuomarilista olisi ajantasalla, Kirsiina kyseli noita tuomareita varmaan pari vuotta takaperin niin pitäisi kysellä nyt uudelleen onko noilla listatuilla vielä kiinnostusta ja hankkia sitä mukaa sitten uusia. Eli kunhan tästä päästään eteenpäin niin varmaan aukenee tuomaripaikkoja 😄 Viimeksi kun laatuarvostelua suunniteltiin, niin mietimme muutamaa uudistusta nyt sivuilla näkyvään pisteytykseen:

1. Villit työhevoskisat huomioitaisiin arvostelussa (koska kisoja ei muutenkaan järjestetä ihan hirveästi, niin en näe järkeväksi rajata kisojen alaisuutta pienemmäksi)
    2. Vanhempien ja jälkeläisten TYH-palkinnoista lisäpisteitä
    3. Sanamäärät teksteihin (esim. KRJ laatiksen kaavan mukaisesti)
    4. Kuvaosio poistettaisiin ja kuvapisteet siirrettäisiin lisäpisteisiin (eli sama systeemi kuin WRJ laatiksella, hevonen saisi pari lisäpistettä jos sillä on kuvat, jossa se on ravi- tai työhevosvaljastettu. Hevosen rakenteella kun ei niin hirveästi ole merkitystä etenkään jossain tottelevaisuus- tai käyttöajoluokissa, että se vaikuttaisi hevosen suoritukseen ja hevosen mahdollisuuksiin olla hyvä työhevonen + jos siirryn ylläpitämään laatista niin haluan itse olla kykenevä tarvittaessa arvostelemaan kaikkia osa-alueita, eikä rakennearvostelu kuulu vahvuuksiini)

Ja sit jos otetaan tuo mestaruuskilpailu käyttöön niin se lisättäisiin vielä pisteytykseen ja pisterajat täytyy miettiä uudelleen, niihin emme tainneet vielä koskea. Pitääpä ottaa Kirsiinaan joku päivä yhteyttä, en muistaakseni vielä ole saanut häneltä ftp-tunnuksia, joilla pääsisin viemään laatuarvostelun tilaa eteenpäin 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

Mä kans kannatan neljä kertaa vuodessa järjestettäviä mestaruuksia titteleineen. 🙂 Just jotenkin niin, että ensin on karsinnat ja sitten vielä finaali.

• @Milja Hyvä että saa kannatusta, tuntunut vähän turhalta järjestää nykyisellään cupeja kun osallistujamäärät ovat laskeneet (ja normikisoissa kuitenkin ihan mukavasti aina porukkaa) 😄 Tuota pitää vielä pohtia ja enemmistön mielipiteen mukaan sitten tehtäisiin että pitäisikö kaikki aiemmasta menestyksestä riippuen päästää osallistumaan (eli nuorempi ja kokemattomampi hevonen voisi yllättää ja voittaa) ja kokonaan arpomalla järjestää koko juttu. Pelkkää arvontaa käyttämällä uusimmillakin harrastajilla olisi mahdollisuuksia mikä voisi toimia porkkanana lajin harrastamisen suhteen.

• Suomenhevoskasvattajat

@Pierre (Parit) ekat kisat kannattaisi varmaan pitää vähän löyhemmin osallistumisvaatimuksin, jotta näkee minkä verrain osallistujia ylipäätään olisi. Ehdottamistasi karsintatyyleistä molemmat kuulostaa hyviltä, en nyt äkkiseltään osaa sanoa kumpi olisi parempi tms. :slight_smile: Ja joo olisi varmaan hyvä vähän rajata kuinka moneen mestaruusotteluun saa kerralla osallistua, tuo yksi on hyvä tai sitten max. kaksi.

Niin vähän meinasinkin, ettei ole ajantasainen lista 😄 Mutta hei jos jossain vaiheessa rupeatte tosiaan uudestaan noita tuomareita etsimään, niin mua tosiaan kiinnostaisi!
    Noi arvostelun uudistukset kuulostaa loogisille ja hyville, etenkin toi kuvaosion siirtäminen lisäpisteisiin. Tuo muutos helpottanee varmaan tuomareiden etsimistäkin. :slight_smile:

• @Tinúvel Määpä laitan korvan taakse muistiin, että hoksaan tulla sua sitten hätyyttelemään kun on ajankohtaista 😄 Laatuarvosteluun tuskin olisi ihan hirveää tunkua, niin varmaan melko helpolla pääsisi tuomarit. Pitäiskö laatuarvostelu järjestää ilman virallisia tilaisuuksia WRJ laatiksen tyyliin, eli hevosen voi ilmoittaa arvosteltavaksi milloin vain ja ne arvosteltaisiin sitten saapumisjärjestyksessä? Tuomareilta tämä vaatisi sinällään enemmän, että pitäisi itse seurata onko arvosteltavia hevosia tullut listoille tai sitten minä laitan viestiä tulemaan.

Täytyy alkaa suunnitella alustavaa pohjaa mestaruuskisoille, niin on jotakin konkreettista näytettävää ja porukka saa ehkä paremmin käsityksen mitä ajan takaa.

• Suomenhevoskasvattajat

Anoin mun ekat työkisat! Saa käydä hyväksymässä. 😄

• Hienoa @Milja ! Kävin hyväksymässä ja laitan kohta myös osallistumista tulemaan 😄

• Mun pitää visssiin olla tästä Kirsiinaan (?) yhteydessä vai osaisko Pierre auttaa, mut en pääse kirjautumaan mun tunnuksilla TYH:n sivuille, oletan siis muistavani salasanan ja kokeilin paria muutakin joita yleensä käytän, eikä nekään toimineet. Kaivelin s-postin äsken läpi enkä löytänyt enää mitään viestiä josta ois salasanan mahollisesti voinu kaivaa… Mun profiili tuolta kuitenkin löytyy, eli onko tässä jotain mahollisuutta saada tunnuksia palautettua tms? 😄
    Tunnuksia on toki käytetty viimeks tosi kauan sitten, että onko profiili vaan jäänyt roikkumaan tuonne mut tunnukset on suljettu?

• @reibili Joo Kirsiinaan yhteys, mulla ei nimittäin hirveesti oo oikeuksia TYH:n sivuilla niin en pysty oikein auttamaan 😕 Tunnusten ei kyllä pitäisi jäätyä, vaikka niitä ei käyttäisikään, en ainakaan ole keneltäkään muulta kuullut tällaista palautetta. Muistathan laittaa nimimerkki-kohtaan nimimerkkisi etkä TYH-tunnustasi? Ja oletko kokeillut salasanan syöttämisen jälkeen kokeillut sekä enteriä että kirjaudu-nappulaa, en tiedä toimiiko joillakin vain toinen näistä. Jos näistä mikään ei auta, niin voit vielä kokeilla poistaa selaimesi historiatiedoista evästetiedot, mikä on itsellä joskus auttanut kirjautumisongelmissa (ei tosin TYH:n sivuilla, joissa ongelmia ei ole minulla esiintynyt).

• Työhevosmestaruuskilpailun alustava pohjustus:

Info [1]

Järjestetään 26-28. päivä, VIP 23. päivä

1. Joulukuu/Maaliskuu/Kesäkuu/Syyskuu/
    2. Tammikuu/Huhtikuu/Heinäkuu/Lokakuu
    3. Marraskuu/Helmikuu/Toukokuu/Elokuu
    • Kisa kolmipäiväinen karsintojen/useamman arvontakerran takia

Luokat [2]

Tottelevaisuus (max. 100p.)
    Käyttöajo (max. 150p.)
    Metsäajo (max. 150p.)
    Kyntö (max. 100p.)
    Veto (max. 350m.)
    Juoksukoe (max. 5p.)
    Käyntikoe (max. 6p.)

Rajoitukset [3]

• Luokkiin rajattomasti osallistujia
    • 10 valjakkoa/ohjastaja/luokka
    • Yksi hevonen saa osallistua vain yhteen luokkaan/mestaruusottelu
    • Tottelevaisuus-luokka vain 1–4-vuotiaille, luokkaan osallistuva ei saa osallistua muihin luokkiin
    • Juoksukoe vain suomen-, döle- ja pohjoisruotsinhevosille (hevosen rotua ei kisaosallistumisen yhteydessä tarkastettaisi, mutta laatuarvosteluissa ei pisteitä jaeta juoksukokeesta muun rotuisille)

Osallistuminen [4]

• TYH-tunnus pakollinen
    • Vaaditaanko hevosen linkitys (voisi kerätä listaa mestareista)?
    • Ilmoittautumisella osallistuu vain ensimmäiseen päivään

Tulokset [5]

1. tapa = Ennen finaalia (päivä kolme) järjestettäisiin karsinta (päivä yksi) ja semifinaali (päivä kaksi) joissa karsinnasta pääsisi esimerkiksi 75% ja semifinaalista 50% hevosista jatkoon (tarvittaessa pyöristetään ylöspäin). Esimerkiksi sadan osallistujan joukosta 38 hevosta selviytyisi finaaliin. Finaali arvottaisiin lyhyellä arvonnalla.
    2. tapa = Tulokset arvottaisiin kaksi/kolme kertaa (jokainen hevonen tekisi finaali mukaan lukien kolme suoritusta, ketään hevosta ei tiputettaisi missään vaiheessa arvonnoista pois) ja sijoitusluvut yhteenlasketaan ja järjestetään finaalin tulosjärjestys (pienimmän sijoitusluvun saanut hevonen voittaa jne.). Finaalia ei siis enää varsinaisesti arvottaisi, vaan aiemmat tulokset määräisivät sijoituksen.
    3. tapa = Muuten sama kuin tapa kakkonen, mutta luokkien pisteet otettaisiin käyttöön ja suurimman yhteispistemäärän saanut hevonen olisi voittaja. Tässä tavassa mestaruuden voisi voittaa myös hevonen, joka ei välttämättä väliarvonnoissa sijoittunut kertaakaan ykköseksi, mutta teki tasaisia suorituksia hyvillä pisteillä.
    4. tapa = Jokin aivan uusi ehdotus/ylempien yhdistelmä? Esimerkiksi karsinta+semifinaali ja pisteet käyttöön ja finaaliin selviytyneiden tulosjärjestys määräytyisi karsinnan ja semifinaalin yhteispistemäärästä.
    • 1-2. päivien sijoitukset huomioitaisiin laatuarvostelussa tavallisina kisapisteinä, 3. päivän sijoitukset korvaisivat nykyiset cup-pisteet?
    • Myöhemmin hevosen aiempi kisamenestys voisi vaikuttaa tulokseen?

Arvonimet [6]

Kussakin mestaruuskilpailussa luokkansa voittanut hevonen palkitaan arvonimellä, esim

• 2016 syyskynnön mestari/2016 kynnön syysmestari
    • 2016 talvimetsäajon mestari/2016 metsäajon talvimestari

Vaikutus laatuarvosteluun [7]

Koska normaalisti cup-kisa järjestettäisiin kerran kuukaudessa, olisi lisäpisteiden kerääminen uudistuksen myötä haastavampaa, eli pisteitä voisi jakaa reilummin. Mestaruussijoituksista saisi lisäpisteitä, esim.
    Mestaruusarvonimi eli ensimmäinen sijoitus = 6p.
    Toinen sijoitus = 4p.
    Kolmas sijoitus = 2p.
    Loput finaalin sijoitukset = 1p.

• Aiemmista TYH cup -sijoituksista jaettaisiin myös yhä pisteitä vanhalla kaavalla.

[1] Minä kuukausina kisat järjestettäisiin? VIP ja kisapäivät ok?
    [2] Otetaanko pisteet käyttöön (voisi käyttää osana tulosarvonta tai olla mukana vain muuten vain) Hylätty=0p.
    [3] Yksi hevonen vain yhteen luokkaan/mestaruusottelu?
    [4] Hevosen sivut osallistumiseen?
    [5] Mikä tapa käytännöllisin/kiinnostavin?
    [6] Kumpi muoto arvonimestä parempi (itse liputan jälkimmäisen vaihtoehdon puolesta)?
    [7] Onko pistemäärät ok? Nykyisellä pisteytyksellä yhdestä cup-sijasta saisi laatiksessa yhden pisteen.

• Suomenhevoskasvattajat

[1] Sanoisin 1 tai 2, mutta ei kai tällä niin suuremmin väliä. VIP ja kisapäivät ok.
    [2] Pisteet olisi kiva lisä, käytettiin niitä sitten osana tulosarvontaa tai ei.
    [3] Mun mielestä ok, jos yksi hevonen saa osallistua vain yhteen luokkaan per mestaruusottelu.
    [4] Olishan se kiva, jos pääsisi tutustumaan helposti mestareihin kun sivut on linkitetty. Mutta tässä vaiheessa sillä ei varmaan ole muuta virkaa, jos kaikki halukkaat pääsevät mukaan, niin en nyt sano että se välttämätön juttu olis. 😄
    [5] Mä kallistuisin suhteutettuun arvontaan, eli tapa 2 tai 3.
    [6] Mäkin tykkään enempi jälkimmäisestä vaihtoehdosta.
    [7] Pistemäärät kuulostaa hyviltä.

• Muutkin vastaileen ja kertomaan omia mielipiteitä, niin saadaan mahdollisimman monelle mieluinen kilpailu! Kommenttia saa toki sanoa myös vastaan, eli jos haluaa cup-kisojen jatkuvan nykyisellään niin nyt kannattaa tuoda äänensä kuuluville 😄 Mulla menee Miljan kanssa oikeestaan mielipiteet yks yhteen.

• Suomenhevoskasvattajat

@Pierre Laatiksista piti vielä se sanoa, että jos WRJ:n malli (eli hevosia saa ilmoittaa koska tahansa) tuntuu hankalalta, niin tilaisuuksiahan voisi järjestää vaikka 2-3kk välein. Ja ottaisi sitten kerralla aina enemmän osallistujia, että kaikki pääsee mukaan :slight_smile: En meinaan jaksa uskoa, että esim. kerran kk järjestettäviin laatuarvosteluihin riittäisi kovin paljon porukkaa.

Ja mestaruuskisoista…

[1] Periaatteessa ei mitään väliä, kallistuisin kuitenkin ehkä 1. tai 2. vaihtoehdon puolelle. Kisapäivä ja VIP ok
    [2] Jee pisteet! 😄
    [3] En näkisi ongelmaa vaikka hevonen saisi osallistua kahteenkin luokkaan, mutta passaa kyllä tuollaisenaankin
    [4] Toisaalta linkitys tuo hirveästi lisävaivaa osallistumiseen - varsinkin, jos useammalla hevosella osallistuu
    [5] 2. tai 3. Toisaalta myös 4. kuulostaa hauskalta 😄
    [6] Jälkimmäinen parempi
    [7] Pisteytys kuulostaa hyvältä

• @Tinúvel Joo ei tosiaan olisi tarkotus joka kuukausi pitää laatistilaisuutta, jos otetaan yleensäkkin tilaisuudet edes käyttöön. Just varmaan kuukauden parin välein olisi hyvä aika. Tiedä sitten kumpi olisi tuomareille helpompi, kytätä itse hieman oma-aloitteisesti arvostelulistaa ja arvostella muutama hevonen silloin tällöin tai arvostella putkeen tilaisuuden kaikki hevoset, joita vois sitten olla useampia. Luonnetuomarille ja muille tekstituomareille voisi ehkä tuo listaarvostelu olla helpompi, tai voisi kuvitella ettei välttämättä kauheasti kiinnosta lukea kymmeniä luonteita ja valmennuksia peräjälkeen, jolloin hommasta voisi mennä maku 😄 Jos arvostelujono otettaisiin käyttöön niin siinä voisi luvata, että hevonen arvostellaan n. yhden kuukauden aikana ja yksi henkilö voisi tuoda kerralla 1-3 hevosta arvosteltavaksi.

Ja ehkä tuo mestaruuskisojen osallistumislinkitys voisi jättää pois, en sille muuta perusteluita keksinyt kuin sen että voisi listata linkkeineen voittajat ja laatuarvosteluissa palkinnot voisi sitten varmistaa jostakin viralliselta listalta. Tosin eipä niitä samannimisiä hevosia taida hirveästi olla liikkeellä kun monet käyttävät kasvatusliitteitä, niin ehkä me mennään helpomman kautta ellei muut ole toista mieltä 😄 Noi kisapisteet jäivät joskus sen takia pois, kun aiemmin käytetty tulisielun työajoarvostelukone ei ollut enää käytettävissä. Vähän vastaavanlainen mulla on satunnaisesti (lähinnä villien työkisojen kanssa) käytössä, sen kanssa pitää tosin tehdä vähän ekstratöitä kun sijoittuneet pitää itse erikseen merkitä… Mut munkin mielestä pisteet ois kiva lisä ainakin tällaseen suurempaan mittelöön, etenkin jos niitä hyödyntäisi arvostelussa esimerkiksi jos vaikka arvostelutapa kolmonen (joka on ehkä eniten mun mieleen, hevosen mahdollinen ensimmäisen päivän huono suoritus ei tiputtaisi sitä heti pois kilpailusta) tulisi käyttöön.

• Hopsansaa, nostellaan tätä!

• Sekalaisen sakin omistaja

Mäkin liityn sen verran keskusteluun, että kuulostaa hyvältä tollanen mestaruuskilpailu. 🙂 Etenkin kun sain nyt tuon oman työhevos"tallin" pystyyn ja yritän elää noiden kanssa suhteellisen realistisesti. On siis kiva, jos sijoitukset ei joka kuukausi tule vain cupeista. : D

[1] VIP ja kisapäivät ovat ok, kuukausilla ei väliä, mutta itse tykkään eniten 1. ja 3. vaihtoehdoista.
    [2] Joo toki! Eikös ennen jaeltukin jonkinlaisia pisteitä ihan kaikista kisoista? Joka tapauksessa tykkään. : D
    [3] En oikein osaa sanoa… Toisaalta ihan ok, mutta toisaalta olisi kiva, jos voisi osallistua vaikka kahteen luokkaan tms. Ettei olisi ihan niin tiukasti rajattu.
    [4] Sama vastaus kun Miljalla, kiva juttu, mutta ei mikään välttämätön.
    [5] Mä tykkäisin realistisuuden nimissä eniten ykköstavasta, jos siihen saisi jotenkin tungettua ne pisteet mukaan. : D
    [6] Jälkimmäinen ehdottomasti.
    [7] Pisteytys on ok.

Ps. Mulla olis tarkoitus järkätä tässä syksyllä omat ekat työhevoskisat. Josko sen jälkeen innostuisi enemmänkin noita järkkäilemään. 🙂

• Kiitos mielipiteistäsi @Hanne! Tuo arvontatapa numero neljä voisi olla hakemaasi? Karsinnalla ja semifinaalilla ratkottaisiin finaaliin päässeet, mutta finaalin lisäksi myös edellisten päivien tulokset vaikuttaisivat lopulliseen tulosjärjestykseen. Tosin jos karsinta ym. otettaisiin käyttöön, niin laatuarvosteluissa jaettavien cup-lisäpisteiden määrä todennäköisesti vähenisi, koska niitä jaettaisiin vain lopullisista tuloksista, jonne kaikki eivät karsintoja käyttämällä pääse - mutta oikein varteenotettava vaihtoehto, jossa on mun mielestä omat puolensa 😄

Järjestä ihmeessä työkisoja, niin saadaan tätäkin lajia vähän aktivoitua! Ja aivan ihania hevosia Tikkalammen tilalla, etenkin tuo percheron ❤ !

• Nostellaan tätäkin ⬆ !

10

952
Users

12.6k
Topics

234.6k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.