Esittelyssä Miniature Gypsy Horse
-
Kovin moni ei varmasti ole tietoinen miniature gypsy horsesta joka on maailmalla melko vähän tunnettu rotu joka on myös melko uusi, joten rotu on vielä ns. pilottivaiheessa eikä vielä ole saatu jalostettua täydellistä miniature gypsy horsea.
Lyhyesti miniature gypsy horse on minikokoinen irlannincob jonka koko on saatu aikaan risteyttämällä puhdasrotuista irlannincobia minihevosiin (shetlanninponi, amerikan miniatyyri) sekä Yhdistyneen Kuningaskunnan ponirotuja joiden säkäkorkeus saa olla enintään 97cm. Puhdasrotuisen irlannincobin säkäkorkeutta ei ole rajoitettu, mutta ei ole suositeltavaa käyttää isoja yksilöitä.
Ponin koko ja rakenne vaihtelee sen perimän mukaisesti ja rotu määritellään neljään eri sektioon säkäkorkeuden mukaan. Puhdasrotuista irlannincobia tulee löytyä vähintään 12,5%.
Miniature Gypsy Horse ja Mini Gypsy Cob ovat kaksi eri rotua. Mini Gypsy Cob on puhdasrotuinen irlannincob jonka säkäkorkeus on alle 132cm (nämä voidaan luonnollisesti rekisteröidä irlannincobiksi) ja Miniature Gypsy Horse on saatu aikaan risteyttämällä.
Rotuesittelyn sivulla on käytetty sekä horsen että gypsyn kuvia. Vasen kuva on risteytyksestä jossa on 50% ic & 50% amh, kaksi muuta kuvaa ovat puhdasrotuisia irlannincobeja (kuvamateriaalia oli kovin vähän), mutta niistä saa osviittaa että millainen on ihanteellinen miniature gypsy horse.
Jos joku innostuu rodusta niin meiltä olisi tarjolla hevosia jalostukseen
ic o. Elusive Prince evm, 123cm
ic o. Irish King evm, 117cm
mic o. Goodtime Sir Elmo 1-polvinen (50% ic, 50% amh), , tarjolla vain puhdasrotuisille cobeille
mic t. Goodtime Arctic Rose 1-polvinen (50% ic, 50% shet), tarjolla vain puhdasrotuisille cobeille -
Eikä, tämmönen olisi niin suloinen että pakkohan yksi on saada
Mulla on omasta takaa suvullinen shettis niin täytyy etsiä sille sopiva ic!
-
Oh no. Mä oon tunkenu vaa iha tavallisia puhtaita pikkuirkkuja rekisteris tän rodun alle
No mut hyvä tietää, et se onki siis tämmöne homma, eikä vaa pienikokone puhdas irkku! Kiitos tästä infopaketista
-
@valooooo Juu näitä on tosiaan kahta eri rotua, on puhdasrotuinen joka on isompi ja sitten on tämä risteytys jolla tähdätään minikokoon
Jalostus on vielä niin alkuvaiheessa irl että oon vaan törmännyt ns. ensimmäisen polven risteytyksiin, mutta täällä on artikkeli siitä miten rotua lähdettiin kehittämään, siellä on myös enemmän kuvamateriaalia näistä risteytyksistä eli gypsyn leima näkyy todella vahvasti vaikka olisi vain puolet gypsyä.