Värien ihmemaa
-
@sirpa Näköjään löytyy useammastakin paikasta, että näin on
Kiitos infosta!
-
Nopealla googlettamisella löytyi tämä, W20/W20-clydesdale-varsa. Melko sabinomainen, kun on noin rikkonaiset merkit. Emä, jonka siis pitäisi olla W20 senkin, on hyvin sabinomainen myös ja isä taas on kokolailla “perus-clydesdalen” näköinen, suht suorarajaisin merkein verrattuna näihin muihin.
-
Ihan röyhkeästi nyt mainostan, jo hetken tässä suunnitellut tuon blogin, johon alkujaan niitä värikyselytuloksia julkaisin, aktivointia. Nyt on sen aika, ja tarkoituksena kirjoittaa säännöllisesti postauksia hevosten väreistä & periytymisestä suomeksi, aika perustasolla pysytellen. Myös ig:n avasin (@hevostenvariloisto), jos siellä puolen jotakuta kiinnostaa lueskella
-
http://turjake.altervista.org/bb/blumenfelds_.htm
Onko tämä mpäist vai rnpäist vai joku muu?
-
@turjake Mun mielestä ihan vaan kimoutuva ruunikko/musta
Mut kai se päistäriköstä vois mennä
-
@turjake joko rnpäis tai mrnpäis minusta. Tuolla kuitenkin näkyy tuota ruskeaa sävyä päässä, sekä nivusissa.
-
@turjake miekin meinasin että pohjalle ainakin ruunikko, koska selkeästi ruskeaa naamassa ja nivusissa kellertävää. Minusta tuo menisi hyvin niin päistäriköstä tai kimosta - tai laitat vaikka molemmat
-
Tää on muuten se, mitä yritin joskus aiemmin selittää, että kun on tobianolla vielä mustia täpliä valkoisten alueiden sisällä. Eri hevonen, mutta sama kuvio. Aiemmin selitin siitä mun livenä tuntemasta hevosesta, mutta tää nyt sattu osumaan silmään, kun olin tutkailemassa Alondran hevosia. Niin että onko tämä ihan normaali tobiano vai onko siinä seassa myös joku tiikerinkirjavuuskuvio tms. ?
-
@sonja On normaali tobiano, kuuluu niille ominaiseen kuvioon osalla
Englanniksi noille on useampikin nimi, ainakin ink spots
-
@avery-stables ink spots eli mustetäplät on yks, cat tracks eli kissanjäljet on toinen jota oon nähnyt, ja Equine Tapestry -värigenetiikkablogin Lesli Kathman on puhunut valkean alueen sisälle syntyneistä täplistä joskus kuvainnollisesti myös belton-kuviona (+ Kathmanin pinterest-kokoelma samasta aiheesta) joidenkin koirarotujen samannäköisen kuvion takia. Mutta ilmeisesti hän erottaa sellaisen tiheän belton-täplän tobianon mustetäplistä.