Värien ihmemaa

• Itsekin nyt innostuin näistä hevosten väreistä oikein toden teolla ja muutenkin täällä on todella usein erilaisia keskusteluja hevosten väreistä ja niiden periytymisestä sekä noita “minkä värinen” juttuja, joten ajattelin että voisi ihan hyvin tehdä oman topicin aiheelle! :slight_smile:

Täällä voisi siis pääsääntöisesti vaikka a) pohtia värien periytymistä ja värigenetiikkaa b) selvittää hevosten värejä kuvista c) ihastella erikoisvärejä tai ihan mitä vaan väreihin liittyen!

Laitetaan alkuun muutama aloituskysymys! ❤

1. Noudatatko realistista värien periytymistä? Miksi, miksi et?
    2. Laitatko hevostesi sivuille genotyypit?
    3. Jos vastasit edelliseen kyllä, miten selvität oikeat mahdollisuudet ja valitset niistä sen yhden tietyn?
    4. Mikä on mielestäsi hevosten väreistä ihanin?

Että sellasta, toivottavasti edes joku on täällä yhtä värien huumassa kuin minä tällä hetkellä! 😄

Coat Color Calculator
    Horse Color Genetics (osin vanhentunutta tietoa)
    Equine Coat Color Testing
    Virtuaaliwiki: Värien periytyminen + Värien periytymistaulukko
    Väritaulukot by J: Väriainetta haalistavat geenit / Valkeaa sekakarvaa / Erilaisia lehmänkirjavia kuvioita / Uudet ja erikoiset diluutiot

• Coat Color Calculator laskee varsan mahdolliset värit/geenit vanhempien vastaavien perusteella.

Tietoa ‘värigeeneistä😄 (Mikä se sana sitten onkaan?) valitettavasti englanniksi.

horse-color-genetics näppärä ‘peli’, jossa voi esimerkiksi kokeilla, miltä ne geenit sitten mahdollisesti näyttäisivät (sisältää vanhentunutta tietoa!)

1. Ainakin pyrin siihen. Siksi, että se on hauskaa, ja tykkään (ainakin välillä) näpertää tällaista pientä. Lisäksi yksi harrastuksistani on tiedon kaiveleminen milloin mistäkin aiheesta. Nyt siis voin kaivaa tietoa hevosen värigenetiikasta ja “esitellä” löydöksiäni muille. :'D
    2. Jep, tällä hetkellä homma on pahasti kesken, mutta kyllä kaikille ne vielä joskus tulee!
    3. Joidenkin kohdalla realistisuuden perusteella (friisiläiset kantavat harvoin ‘rautiasgeeniä’ = en todennäköisesti sitä niille laita.) Muiden rotujen kohdalla yritän maksimoimaan varsojen värimahdollisuudet, eli jos vaihtoehtona on “EE” ja “Ee” nappaan todennäköisesti jälkimmäisen, koska miksikäs ei.
    4. Vaikea kysymys. Kirjavat (kehtasin unohtaa mainita, että etenkin ns. kolmeväriset), mustanvoikko, ruunivoikko ja kaikki, missä on vähänkään papurikontäpliä?

1. Kyllä mä pyrin mahdollisimman realistisesti miettimään noi värien periytymiset. Mutten aina jaksa tai edes osaa olla pikkutarkka niiden kanssa. Mut esim rt x rt varsasta ei tule kimoa tai sitten km x km ei tuu rautiasta. Oon eläny siinä ajatuksessa aina, että rt x rt varsasta tulee aina rautias jne :DD
    1. Mä en ymmärrä noista “värikoodeista” yhtään mitään, joten mä en niitä hevosille merkkaa. En myöskään usein merkkaa hevosten väreiksi mm. ruunikonkimoa tai tummanpunarautiasta. Kaikki on mulle yksinkertaisuudessaa aina rautiaita tai kimoja 😄 Toki poikkeuksia löytyy munkin hevosista.
    1. Hevosten väreistä ihanin hmm… Suomenhevosilla se on voikko. Yleisesti mä tykkään mm. isomerkkisistä ruunikoista ja mustista. Myös issikoitten kaikki erikoisvärit on hirmu ihania ❤ Tässäkin tapauksessa aina isomerkkiset ja kirjavat issikat on ehdottomasti ykköslemppareita 😄

• Noudatatko realistista värien periytymistä? Miksi, miksi et?
    Kyllä, aika pitkälti! Tuo mulle jotain hauskuutta kasvatukseen, kun virtuaalihevoset ei oikein muutakaan voi periyttää 😄 Harvinaisempien rotujen kohdalla se kyllä aiheuttaa välillä harmaita hiuksia, koska kuvia voi olla vaikea löytää.

Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit”?
    En laita. Vaikka pidänkin realistisuudesta ja värigenetiikasta yleisesti niin mulle on kuitenkin virtuaalimaailmassa tärkeetä, että on enemmän vaihtoehtoja ja pelivaraa. Ja oon sen verran rajoittunut, että jos geeniperimä on tiedossa niin sitä on myös noudatettava.

Jos vastasit edelliseen kyllä, miten selvität oikeat mahdollisuudet ja valitset niistä sen yhden tietyn?
    Käytän Coat Color Calculatoria laittamalla pelkän värin ilman tarkkoja geenejä (jos toisella vanhemmalla tiedossa niin usein käytän). Niistä sitten valitsen fiiliksen mukaan.

Mikä on mielestäsi hevosten väreistä ihanin?
    Hmm, tykkään perus ruunikosta ja mustasta isoilla merkeillä. Lehmänkirjava ja rautias ovat tylsimmät (ja silti olen budjonnyjä päätynyt täällä kasvattamaan…) Päistäriköt miellyttävät myös usein silmää.

• ♞ Puoliveriharrastajat

Noudatatko realistista värien periytymistä? Miksi, miksi et?
    Noudatan, toivottavasti olen myös kaikkien kohdalla osunut oikeaan :slight_smile: Pidin perinöllisyysbiologiasta jo koulussa, oli mielestäni hirveän kiva “laskea” minkävärisiä kaneista tmv. tulee. Lisäksi se tuo tiettyä realistisuutta harrastamiseen, nytkin olen haaveillut cremellosta kasvatista, eikä sen hankkiminen ole niin helppoa, kun noudattaa värien periytymistä parhaansa mukaan.

Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit” (onks näil joku oikee nimi? 😄 ) ?
    Laitan. Meillä erottaa davisin ja minun hevoset niin, että minun laittamilla on geenikoodit heti, davisin hepoille menen ja lasken perässä ne 😄 Jotain alleelejahan nuo taitavat oikeasti olla, minä puhun värikoodeista…

Jos vastasit edelliseen kyllä, miten selvität oikeat mahdollisuudet ja valitset niistä sen yhden tietyn?
    “Kerron” vanhempien geenit keskenään. Luitko virtuaaliwikistä sitä artikkelia? Oliko se liian monimutkaisesti selitetty? Voin yrittää yksinkertaistaa sitä, jos haluat 😄

Tykkään sabinoista ja isomerkkisistä tummista hevosista. Tällä hetkellä omista hevosistani suosikki taitaa kuitenkin olla ruunikontobiano Suburban.

1. Noudatan, ehdottomasti. En ehkä todennäköisyyksien kanssa niinkään (koska onhan se 0,7% mahdollisuus myös mahdollisuus saada se extraspesiaali superväriyhdistelmä…!), mutta suoraan sanottuna hienokin varsa luultavasti jää ostamatta, jos suvussa periytyy värit ihan päin prinkkalaa 😄 Ei vain yhtään istu feng shuihin jotkut tyhjästä plopsahtelevat voikkoudet ja muut “basic virheet”, vaikka ne eivät muita häiritsisikään.
    2. En merkkaa varsinaisia geenejä erikseen. Tämäkin olisi kiinnostavaa ja toisi ehkä oman lisänsä varsojen värien miettimiseen, mutta en ole vielä jaksanut opetella näitä merkintöjä niin hyvin, että voisin niitä luotettavasti käyttää.
    3. Voi ei, lempivärin valinta! Ihan perusvärejä lukuunottamatta kaikki on niin upeita 😄 Olen ihan sulaa vahaa herasilmien edessä, rakastan varmaan kaikkia hopeamuunnoksia, kermaisat tuplavoikot on maagisia, suurin osa kirjavuuksista ihania… Jos joku ihan ultimate hevonen pitäisi tehdä, niin valkoharjainen, oikein tumma hopeanmusta sabino (läsi, kaikissa jaloissa vähintään polviin ulottuvat sukat, mahan alla joku läiskä ja ehkä pientä sekakarvaisuuttakin kyljillä) herasilmillä. Kuolisin! Esim. tämä on jo menossa oikeaan suuntaan…

• Ratsuponeilijat

Kyllä, koska se on kivaa, ja tuo lisää realistisuutta ja haasteita harrastukseen. 😄

2. Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit” (onks näil joku oikee nimi? 😄 ) ?
      Osalle laitan genotyypit (toisen tallin ratsuponeilla ja estehannoilla), toisille en ole jaksanut.

3. Jos vastasit edelliseen kyllä, miten selvität oikeat mahdollisuudet ja valitset niistä sen yhden tietyn?
      Evm-sukuisille tai niille joita ei ole merkattu mitään laitan yleensä “simppeleimmät” genotyypit että olisi mahdollisimman moneen väriin mahdollisuus jälkeläisillä, siis esim. Ee/Aa (ei homotsygootteja), ja sitten laitan Coat Color Calculatoriin. :slight_smile: Prosentteja en kyllä kauhean realistisesti jaksa noudattaa, sehän on ihan tylsää… 😆

Mä tykkään ihan perus punarautiaista puoli- tai vuohissukilla ja normaalilevyisellä läsillä. 😄 Ruunivoikot ja sellaset kultasen- ja tummanvoikot on kanssa ihania, ja hopeavärit. Kirjavat ei jostain syystä niin paljon kiinnosta. Punahallakko on myös ihana!

• Esteratsastajat

Anarchyn mainitsemaa generaattoria käytän itsekin, on helppo kun en mitään ymmärrä väreistä 😄

• noudatan, joskus jos ei ole kuvia saatavilla jälkeläiselle, niin saatan ottaa jonkun sopivan värin kauempaa, mutta yleensä vanhemmilta suoraan.

Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit” ?

• en laita, koska en näe tarpeelliseksi ja aika harva niitä katselee 🙂

• tykkään jostain syystä tosi paljon kimoista, myös erityisvärit ovat mieleen, kuten cremellot.

• Noudatan ja olen noudattanut jo vuosikausia. Eläinten värit ovat kiinnostaneet minua jo kauan ja haluan virtuaalimaailmassakin noudattaa realistista periytymistä. Ihan samalla tavalla katson varsojen säkäkorkeudet, koulutustasot jne sen mukaan millaisia vanhemmat ovat. Yleensä myös katson että ostamieni hevosten suvussa on noudatettu realistista värien periytymistä, mutta joskus tulee toki tehtyä myös poikkeuksia.
    1. Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit” (onks näil joku oikee nimi? 😄 ) ?
    • En merkitse genotyyppejä sivuille. Pohdinnan alla tämä on kyllä ollut, mutta ainakaan vielä en ole toteuttanut.
    1. Jos vastasit edelliseen kyllä, miten selvität oikeat mahdollisuudet ja valitset niistä sen yhden tietyn?
    1. Mikä on mielestäsi hevosten väreistä ihanin?
    • Voikko ja ruunivoikko ovat suosikkejani, myös tummanrautias ja musta isoilla valkoisilla merkeillä sykähdyttää. Hopeanmusta ja -ruunikko ovat myös erittäin kauniita.

• Piirrosharrastajat

1. Seuraan realistista periytymistä. Pahana tapana on myös muiden hevosten sukutaulujen syynääminen ja tyhjästä tupsahteleville voikoille ja kimoille raivoaminen :'D
    2. Tarkoituksena on ollut lisätä värigeenit, ja periaatteessa olen genotyypit kaikilta selvittänyt, mutten vain ole jaksanut lisätä niitä vielä.
    3. EVM-hevosilla geenit ovat tietysti ihan omasta päätöksestä kiinni (rodun puitteissa). Suvullisilla katson sekä vanhempia, niiden sukuselvityksiä että niiden muita varsoja, ja katson niistä, mitä värejä/geenejä hevonen (voi) periyttää. Katselen niitä mielelläni välillä muillekin hevosille kuin omilleni.
    4. Hopeanmusta oli pitkään oma suosikki, mutta oikeastaan kunnon punarautias, vaaleanruunikko ja mustanruunikko alkavat olla kivoimpia.

Yleisesti ottaen kyllä, yksilötasolla. Suurin osa varsoista saa meillä aina jossain määrin realistisen värin. Poikkeuksia on erittäin harvoin, yleensä ne koskevat tiikerinkirjavien pohjavärejä (“Hitsi, molemmat vanhemmat on rautiaankirjavia, mutta mulla olis tässä tosi kiva kuva ruunikkopohjaisesta täpläturkista. No mä laitan tän kuvan varsalle kuiteski, toi toinen vanhempi vois periaatteessa olla ruunikonkirjavakin, ei voi olla varma”) tai lehmänkirjavan kirjavuustyyppejä (“Isä on sabino ja emä frame, mut olis taas kiva kuva tobianosta…” jne).
      Suuri kuva ei välttämättä ole realistinen, koska minulla ja meillä on omia mieltymyksiä värien suhteen ja voi olla että kun tarkasteltaisiin väritilastoja, siellä olisi vinoutumia, johtuen juuri näistä mieltymyksistä.

2. Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit” (onks näil joku oikee nimi? 😄 ) ?
      Tietyille roduille laitan: arabi, ahaltek, tersk, kalliovuortenhevonen. Ja oikea nimi on genotyyppi 😃

Yksinkertaisissa tapauksissa (lähinnä perusvärit) osaan miettiä mahdolliset vaihtoehdot itse. Jos mennään monimutkaisempiin tapauksiin, käytän Coat Color Calculatoria.
      Tapauksissa, joissa on useampi kuin yksi väri vaihtoehtona varsalle, valikoin värin osin oman tykkäämiseni perusteella, osin sen perusteella, mistä löytyy kuva. Genotyypin valitulle värille (jos on useampi kuin yksi vaihtoehto) valitsen jotakuinkin satunnaisesti, tosin suosin yleensä heterotsygootteja vaihtoehtoja, silloin tämän hevosen varsalla on ehkä useampi värivaihtoehto.

Mmm, kaikki? Se on aina niin paljon kiinni kuvasta ja sävystä ja merkeistä ja kaikesta muusta. Erikoisvärit ovat tietenkin aina kiinnostavia jo pelkän harvinaisuutensa takia, mutta kyllä jos tarjoillaan vaikka perusruunikko näyttävillä merkeillä tai joku loistoliinakko, niin kyllä kelpaa.

• Piirrosharrastajat

Kyllä. Muuten näiden hevosten kanssa touhuaa “ei niin realistisesti”, joten kiva pitää edes jotain realistista juttua mukana tässä touhussa. 😄 Ja koska olen piirrosharrastaja, ei tule ongelmaa niiden erikoisten värienkään kanssa, koska hevosesta voi tehdä vaikka pinkin violeteilla palloilla jos se olisi mahdollista.

2. Laitatko hevostesi sivuille värien “geenikoodit”?
    Siitos- ja kisahevosille laitoin. Nyt ne touhut on kuopassa… Vaahterapolun hevosille en ole laittanut, koska niitä harvemmin jalostuksessa käytän muutenkaan, joten periaatteessa niillä koodeilla “ei tee mitään” siellä sivuilla.

Jo aiemmin mainitulla Coat Color Calculatorilla selvitän.
    Jos on useampi värivaihtoehto, joko arvon niiden joukosta sen tulevan värin tai sitten oman mielen mukaan valitsen sen värin.

Äääööää. Hankala. Riippuu ihan päivästä ja fiiliksestä, mistä tykkään. 😄 Erikoiset värit tietty aina pistää positiivisessa mielessä silmään… :slight_smile: Merkit tekee myös hevosesta “jotain”, joten esimerkiksi suokeista perinteinen raudikko leveällä läsillä ja liinaharjalla sekä korkeilla sukilla saa meikäläisen sydämen lepattamaan.

• Tämä viesti poistettiin!

• Kiitos paljon kaikille vastauksista! ❤

Olen aina pyrkinyt parhaani mukaan noudattamaan realistista periytymistä, mutta tietenkin on sattunut joitain virheitä joskus aiemmin, kun tietämys värien periytymisestä on ollut vähän heikkoa. Mutta nyt tosiaan olen kahlannut kaikki nuo väriartikkelit ynnä muut läpi ja oppinut vaikka mitä uutta ja ihmeellistä 😄 ( @Asil Kyllä mä taisin ton artikkelin pääpiirteittän ymmärtää, kiitos! )

Tässä sivussa tietty pohdiskelin, että alanko noita genotyyppejä (kiitos tästä termistä, korjasin aloitusviestiin 😄 ) laittamaan hevosten sivuille. Musta vähän tuntuu, että menis turhan vaikeaksi ja niitä kovin harvalla on. Mutta anyways tavoitteena noudattaa jatkossa 100% realistista värien periytymistä. Tyhjästä putkahtelevat kimot ja voikot ynnä muut ovat mullekin ihan no-no, mutta tässä tuleekin vastaan se ongelma, etten ihan vielä ole täysin sisäistänyt sitä, että mitkä kaikki värit voivat ns. putkahtaa esiin vaikka muutaman sukupolven päästä ja mitkä täytyy periä ihan suoraan vanhemmilta. Täytyy tuo wikiartikkeli vielä kerrata 😄

Mutta niin, oli mulla tässä yksi kysymyskin! Eli päteekö sellainen lapsena muodostettu käsitys, että esim. musta+ruunikko=mustanruunikko, ruunikko+voikko=ruunivoikko jne. ? Tiedän tietenkin, että noista voi tulla myös pelkkä musta tai ruunikko tai voikko, mutta mistä tuollaiset ns. yhdistelmävärit sitten lopulta syntyy? Täytyykö suvussa olla noita yhdistelmävärin edustajia vai voiko just ns. sekoittumalla syntyä sukunsa ensimmäinen tietyn värin edustaja? :slight_smile:

Ja vielä semmonen, että onko tällä realistinen värien periytyminen? Satuinpahan vaan huomaamaan kun sitä aloin laatiksiin valmistella, että miksiköhän mä oon sen välttämättä tummanrautiaaksi tunkenut, kun suvussa on vaan yksi tummanpunarautias.

• @Sonja
    Kyllä tuolla pv-oriillasi on ihan realistinen väri. Sävyjen periytymisestä nimittäin ei ole tietoa, ilmeisesti ei kai oikein tutkimustakaan, joten rautias on rautias, oli se sitten tumma, vaalea tai punertava.
    Alzandron suku kertoo, että tuosta yhdistelmästä on 50% mahdollisuus, että varsa on rautias. Isänemä on merkitty rautiaaksi, joten isän genotyyppi on Ee aa ja emä rautiaana on tietenkin ee.

• @Sirpa Ahaa, hienoa! Mietinkin, että minkälaiset genotyypit noilla eri sävyillä sitten on, mutta hyvä tietää, että ne on vielä tutkimuksen alaisena 😄

• Nuo voikkovärit menee seuraavasti:

• Voikko on rautiaspohjainen, eli rt + cream
    • Ruunivoikko on ruunikkopohjainen, eli rn + cream
    • Mustanvoikko on mustapohjainen, eli m + cream.

Eli ollakseen ruuni- tai mustanvoikko, hevonen tarvitsee vanhemmiltaan geenit, jotka mahdollistavat osittaisen tai kokonaan mustan värityksen, eli vähintään toisen vanhemman tulee olla musta- tai ruunikkopohjainen. Eli tl;dr, ruunikko + voikko voi tuottaa ruunivoikon :slight_smile:

Edit// Mainittakoon vielä myös tuplavoikot, eli hevoset jotka ovat napanneet voikkogeenin molemmilta vanhemmiltaan. Näilläkin on edelleen pohjalla joko musta (smoky cream), ruunikko (perlino) tai rautias (cremello), mutta lähes kaikissa tapauksissa sitä on mahdotonta nähdä ulkoasusta. Jos pohjaväriä ei tiedetä, voidaan tuplavoikkoa nimittää myös beciksi eli blue eyed creamiksi. Tuplavoikko periyttää 100% varmuudella voikkoa, eli kaikki sen jälkeläiset ovat toisesta vanhemmasta riippumatta vähintään 1x cream. Pohjaväristä (ja toisesta osapuolesta) riippuen sieltä tulee sitten voikkoa, ruunivoikkoa tai mustanvoikkoa :slight_smile:

Kaikki värit ovat siis pohjimmiltaan m, rn tai rt, siihen päälle ladotut muuttujat sitten vain määrittävät onko lopputulos lähelläkään tätä pohjaväriä.

Kyllä noudatan, tykkään osittain realistisesta harrastustyylistä ja juurikin hevosten väritys on mm. yksi osa-alue, jossa haluan mennä oikean kaavan mukaan. Ja eri värien prosentuaalista periytyvyyttä en juurikaa seuraile, vaan saatan laittaa väriksi sen alle prosentin varmuudella tulevan värin kuin sen kaikista todennäköisemmän vaihtoehdon 😄

2. Laitatko hevostesi sivuille genotyypit?
      En, sillä se rajoittaisi jonkin verran mahdollisia väriyhdistelmiä, mikä etenkin harvinaisten rotujen kanssa voisi kuvien puolesta olla haastavaa.

3. Mikä on mielestäsi hevosten väreistä ihanin?
      Tämö on paha! Puna- sekä liinaharjainen raudikko (tähän päälle vielä isot valkoset merkit <3) on ehkä se ykkösväri, mutta myös musta valkoisilla merkeillä (ja herasilmällä/-silmillä), paourikkotäpläiset ja puhtaanvalkoiset kimot kirjavien ja hiirakoiden ohella ovat myös mieleen.

• Olisiko värien “hyppimisen” kanssa hyvä nyrkkisääntö, että erikoisvärit ei hypi sukupolven yli. Joko varsa saa sen vanhemmiltaan, tai sitten ei, eikä se siten voi antaa sitä eteenpäinkään.
    (Kimogeenin hevonen on aina kimo, voikkogeenin kantaja aina voikko, näin tiivistetysti)

Poikkeuksena “hyppivät” hopeageeni ja (sabino?)kirjavuus.

Hopea ei näy rautiaassa = ei voi tietää onko se hopea vai ei ilman testiä tai varsaa, joka onkin vaikka hopeanmusta.
    Mustassa vanhemmassa hopea olisi näkynyt = se vanhempi ei ole hopea, geenin on pakko tulla rautiaalta vanhemmalta.

Pienimerkkisen hevosen kohdalla voidaa todeta, että ne on ‘vain’ merkkejä, ja sitten se tupsauttaa isompimerkkisen “varman tapauksen” maailmaan. = ainakin toisella vanhemmista on oltava kirjavuusgeeni.

Mutkat suoriksi versio perusväreistä ja niiden hyppimisestä: (joka ehkä jopa oikein, geeneillä on varmasti joku fiksumpikin nimi kuin nämä)

Mustan taustalla voi periytyä piilossa rautias (friisiläiset tästä hyvä esimerkki).
    Rautias (e - alleeli) voi siis hyppiä piilossa perimässä, ja putkahtaa esille, kun toiseltakin vanhemmalta löytyy sellainen.

Kahdesta rautiaasta ei saa kuin rautiaan varsan. Ne voivat kuitenkin kantaa A -alleelia, eli “ruunikkogeeniä”.
    Ruunikko (A) voi kulkea piilossa.

Kahdesta ruunikosta voi oikeilla genotyypeillä saada mustan, ruunikon ja rautiaan.
    Periaatteessa tässäkin voi olla rautias piilossa, sillä ollakseen ruunikko, on hevosella oltava yhden A -alleelin lisäksi myös vähintään yksi “mustageeni” E.
    Se toinen voi olla e (= mahdollisuus oikeassa yhdistelmässä rautiaaseen)

• Valjakkoharrastajat

said in Värien ihmemaa:

Laitatko hevostesi sivuille genotyypit?

Noudatan useimmiten. Minua ei kuitenkaan haittaa, mikäli joku ostaa kasvattini ja sen väri ei periydy realistisesti.

En merkkaa genotyyppejä, sillä poniprojektini on räjähtänyt niin pahasti käsiin että ottaisi liikaa aikaa ja vaivaa merkata ne kaikille 😛 Ehkä joskus tulevaisuudessa jos saan sen palautumaan takaisin järkeviin mittoihin.

Shettisharrastajana olen mushroomfani. Sen lisäksi minua ihastuttaa paljon tummat rautiaat liinaharjoilla (tämä kielii muuten kanssa mahdollisesta mushroom kantajuudesta 😉 samoin eräänlaiset tietynlaiset, hyvin kulottuneet mustat). Isoissa hevosissa sabinot sykähdyttää: en tiedä koreampaa kuin rautias suurin valkoisin merkein. IRL oon tällä hetkellä ihan pöpinä hallakkoihin, johtunee varmaan omasta nuorukaisesta joka on vaan niiiiin ihana ❤
    Enemmän löytyy “inhokkeja”. En koskaan haluaisi itselleni kimoa, lehmänkirjavaa tai päistärikköä. Ne ei vaan miellytä silmää! Ja maalla nuo olosuhteet ei oo valkeille karvoille mitkään ihanteellisimmat, siinähän sais olla jatkuvasti puunaamassa. Url nämä ei myöskään miellytä silmää niin paljoa kuin moni muu, mutta meneehän niitä muutama siinä sivussa muun joukon jatkona.

3

781
Käyttäjät

10.1k
Aiheet

178.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.