Virtuaalikoirat

• Virtuaalikoirat

@yuri hyvĂ€ kysymys 😂 ei noita valion arvoja oo hiihdosta vielĂ€ kenellĂ€kÀÀn, niin ei oo koskaan tarvinnut arvonimeĂ€kÀÀn
 EiköhĂ€n se ole tuo vKHV. LisÀÀ valioksi Hupiliittojen sivuilla, niin eiköhĂ€n se arvonimi ilmesty valiolistalle.

T. YllĂ€pitĂ€jĂ€ joka kĂ€y tietokoneella joskus ja jouluna 🙄

• Pistin hakemukset vetĂ€mÀÀn, vielĂ€ ei sivuille ilmestynyt mitÀÀn, mutta en ole varma oliko tarkoituskaan? 🙂

• @Lumikatti vintit, toko ja agility on meidĂ€n kisalistalla 🙂 Pahoitteluni viimeisimpien osallistumisieni sekavuudesta ja virheistĂ€ 😂

// VINK VINK kaikki! MeillÀ on italiaanopentuja! :3

• Virtuaalikoirat

@Anarchy @Lumikatti nyt on pelastuskokeiden arkisto korjattu!

@Yuri Hupiliittojen valiolistat myös korjattu. 😄 Onnea kaikkien aikojen ensimmĂ€isitĂ€ hiihtovalioista!! 🎉 🎉

Mulla oli siellĂ€ koodissa ihan kĂ€sittĂ€mĂ€ttömiĂ€ aivopieruja, niin tulipa jumpattua aivoja sunnuntai-illan ratoksi. đŸ€Ł

• @timberwolf Jee kiitos! 😍

Tulin tuossa eilen ajatelleeksi nĂ€itĂ€ koirien sukuja ja piti tulla kysymÀÀ ettĂ€ kuinka paljon virtuaalikoira maailmasta löytyy tĂ€llĂ€isiĂ€ ”pitkĂ€sukuisia” koiria ja kuinka pitkĂ€ suku lasketaan jo pitkĂ€ksi? Hevospuolella ainakin olen huomannut ettĂ€ kun mennÀÀn sinne 5 ja ylöspĂ€in polvissa niin hevosella on jo pitkĂ€suku. En ole itseasiassa juuri suvullisiin koiriin törmĂ€nnytkÀÀn vielĂ€, vaan suurin osa on evm tai yksi polvisia. Voiko joku linkata koiria joilla pidempi suku tai mistĂ€ voisi niitĂ€ löytÀÀ? Kiinnostaisi katsella 🙂 Vai onko koirapuolella suku tai sen pituus edes isossa osassa/arvossa?

• Piirrosharrastajat

This post is deleted!

• @yuri Musta taas tuntuu, ettĂ€ koirapuolella olisi suurimmaksi osaksi 2- ja 3-polvisia, tai riippuuhan tuo aina rodusta. Itse arvioin lĂ€hinnĂ€ paimenkoirien tilannetta. Ne on suosittuja ja niitĂ€ on kasvatettu jo pitkÀÀn ja hartaasti, joten materiaaliakin löytyy. VĂ€hĂ€nkin harvinaisemmissa roduissa on varmasti totta tuo, ettĂ€ suurin osa koirista on evm tai yksipolvisia. 🙂

Uskoisin, ettÀ helpoiten löydÀt pitkÀsukuisia koiria bordercollieista, belgianpaimenkoirista, kultaisistanoutajista ja saksanpaimenkoirista.

Aiemmin koirapuolella ei juuri oltu kiinnostuneita sukutaulun pituudesta tai tasaisuudesta. Joskus vuosina 2013-14 tÀhÀn tuli kÀÀnne, ja tasasukuisten kasvattaminen ja yhÀ pitempien tasaisten sukutaulujen tavoitteleminen on koko ajan yleistynyt. NykyÀÀn tÀmÀn huomaa siinÀ, ettÀ epÀtasaiset suvut, etenkin lyhyet sellaiset, menevÀt aika huonosti kaupaksi.

Tasaisia pitkĂ€sukuisia pentueita on tĂ€hĂ€n mennessĂ€ syntynyt aika niukasti, koska sen tasasukuisen koiramassan tuottaminen edes viisipolvisen pentueen aikaansaamiseksi vie aikaa. 😅 Ja se työ alkaa nimenomaan niillĂ€ evm.-sukuisilla ja 1-polvisilla koirilla.
    Uskon, ettÀ koirapuolella raja menee samoissa mitÀ hevospuolellakin: noin viisipolviset alkavat olla jo pitkÀsukuisia.

Omasta kennelistÀ voin antaa muutaman esimerkin: Hiljamieleen (ja sitÀ edeltÀneeseen Kemroesiin) on syntynyt pitempikinsukuisia pentueita ja muutama olis edelleen teettÀmÀttÀ.

1. pentueen suku on epÀtasainen mutta pitkÀ
    2. pentueen sukutaulu on tasainen, 5 polvea

Lilla on 4-polvinen
    HĂ€rmĂ€ on pitkĂ€sukuinen (webarchive, tĂ€llĂ€ ei oo pentuja teetetty, ehkĂ€ pitĂ€isi
 đŸ€” )

Omat tavoitteet ovat pitkÀÀn olleet tasasukuisten linjojen jalostamisessa, joten loppujen lopuksi aika vĂ€hĂ€n on esimerkkejĂ€ nĂ€ytettĂ€vĂ€nĂ€ vanhoista suvuista. NiitĂ€ jos etsisin, kurkkaisin ehdottomasti @Juinttu n Pennyroyalia (bc) ja Bad Karmaa (belgit). Myös @Shady on kĂ€sittÀÀkseni teettĂ€nyt monta pitempisukuista kultsupentuetta (de la Dorado). 😄

TÀÀ onkin mielenkiintoinen aihe, pitÀis varmaan ottaa turrilankin puolelle pulistavaksi!

• @sparkle Sulla on ihania koiria 😍 Ihan ymmĂ€rrettĂ€vĂ€sti nuiden suosittujen rotujen seasta löytÀÀ parhaiten niitĂ€ pidempi sukuisia. KĂ€yn kyllĂ€ lĂ€pi nuo kasvattajat mitĂ€ mainitsit 🙂 Ja tÀÀ on kyllĂ€ mielenkiintoinen aihe, jonka saa kyllĂ€ halutessaan siirtÀÀ turrilaan!

toiseen aiheeseen

En tiedÀ oonko hakoteillÀ nyt, ko musta tuntuu, ettÀ koirapuolella pyöritÀÀn aika paljon vain muutaman tietyn rodun ympÀrillÀ? Suurin osa kasvattaa niitÀ perus belgejÀ, sakuja, novascoteja, kultsuja, bordeja, shelttejÀ jne (semmoiset noin 30 perusrotua joita nÀÀn kokoajan ja jotka itse koen yleisyyden vuoksi hieman tylsiksi). Mulla voi olla vÀÀrÀ havainto, joten korjatkaa.

Mutta jos asia todella on nĂ€in, mikĂ€ on syy? Uskon kyllĂ€ ettĂ€ muitakin mielenkiitoisia rotuja olisi hurjasti tarjolla? Varsinkin jos niitĂ€ evm koiria on muutenkin paljon, ei ongelman luulisi olevan ainakaan ne jo olemassa olevat pitkĂ€t jalostus linjat ja se ettei haluta alottaa sieltĂ€ evm koirista. Vai onko nuo vaan yksinkertaisesti ne enemmistön ultimate suosikit 😆 toki se niinkin voi olla. En tietenkÀÀn sano etteikö muiden rotujen kasvattajia olisi, kuin nĂ€iden mitĂ€ mainitsin
 mutta varmasti hoksasitte mitĂ€ tarkoitan. Noistakin kenneleistĂ€ mitĂ€ olen ottanut linkinvaihtoon Antikaurin kanssa, olen siis kysynyt lĂ€hes kaikkia joita olen löytĂ€nyt suntuubista silloin aikoinaan ja niistĂ€ noin 80% on sakujen ja bordereiden kasvattajia (linkinvaihdossa yhteensĂ€ 18 kenneliĂ€).

Onko ongelma sitten se ettĂ€ ei haluta ottaa liian harvinaista rotua, ettei kasvatus mene vaikeaksi jos ei löydĂ€ kasvatukseensa avuksi muilta koiria? MĂ€ en tiedĂ€ joten siksi aloitan keskustelua. ItseĂ€ juurikin motivoi nĂ€iden lĂ€hes tuntemattomien rotujen kasvatus hirveĂ€sti. TĂ€llĂ€ hetkellĂ€ siis japanilaiset ja EFR ryhmÀÀn lukeutuvat paimenet. Onneksi oon saanut japanilaisten tueksi jo Niken Akishi kennelin, jonka kanssa tehdÀÀn yhteistyötĂ€, kiitos hĂ€nelle kun kysyi 🙂

Kiitos jos joku tietÀÀ tÀstÀ asiasta enemmÀn ja vastaa. MÀ oon kuitenkin ollut nÀissÀ piireissÀ vasta 6kk, enkÀ tiiÀ tÀmmösistÀ.

• Tarinaheppailijat

Kysymykseen miksi vastasitkin jo itse: nĂ€itĂ€ rotuja on eniten, siksi on myös helpompi harrastaa (esim. jalostus) niiden rotujen kanssa. Ja tietenkin myös virtuaalisuosio kulkee kĂ€si kĂ€dessĂ€ IRL-suosion kanssa. EihĂ€n esimerkiksi nyt vaikka sinun virtuaalisesti kasvattamia shibojakaan ole Suomessa kuin kourallinen kun vertaa vaikkapa kultsuihin ja bortsuihin jne. IRL, meidĂ€n kotipaikkakunta on esim. reippaasti yli 100t asukkaan ja tÀÀllĂ€ asuu vain kymmenisen shibaa! SiinĂ€ kun suhteuttaa niin aika suhteessa virtuaalimaailman harvinaisemmat irl-harvinaisempien kanssa 😅

• Tarinaheppailijat

This post is deleted!

• @matty Joo nĂ€inhĂ€n se taitaa olla 🙂 mietin vain juurikin sitĂ€ onko jotain muita syitĂ€ tĂ€lle. Mutta ei taida olla mitÀÀn sen kummempaa 🙂 Totta tuokin ettĂ€ monesti halutaan sitten niitĂ€ rotuja mitĂ€ on esim jopa itsellĂ€ kotona yms.

@Lumikko MĂ€ en itse juuri puhelimella kenneleitĂ€ni muokkaile, mutta luulen ettĂ€ esim wix saattas toimia ihan hyvin? Taikka weebly, kun ne taitaa olla niitĂ€ isoimpia ja suosituimpia, niin luulisi ettĂ€ niillĂ€ on myös toimivat puhelin versiot. Omat kennelini olen tehnyt Bloggeriin, eli googlen omaan. Muokkaus puhelimella kyllĂ€ onnistuu 🙂

• @yuri MĂ€ en varmaan kasvattaisi isoja rotuja ollenkaan, jos kuvien hommaaminen harvinaisemmille roduille olisi helpompaa
 Kuvalupia ei hirveĂ€n helpolla heru (tai sitten oon huono niitten kyselemisessĂ€). PiirtĂ€mÀÀn pitĂ€is kyetĂ€ 😬

• Ponimania

MÀ oon tÀlleen koirapuolella aktiivisen epÀaktiivisesti aina vÀlillÀ pyörinyt, ja nyt hyppÀsin mukaan tÀnnekin! (kun huomasin virtuaalikoira-palstan xd)
    Oon aika samalla linjalla kuin Sparkle, ettÀ mitÀ harvinaisempi rotu, sitÀ hankalampi löytÀÀ kuvia, ja mitÀ mun piirtotaitoihin tulee, olisi mun koirat sitten varmaan kuvattomia, niin tylsÀÀ kuin se onkin. Erityisesti rakennekuvien löytÀminen on mulle tosi hankalaa, koska en oo kauheasti jaksanut kysellÀ lupia kuviin.

Mulla oliskin kysymys: oon varmaan perustamassa nyt kenneliÀ, niin mitÀ rotua te suosittelisitte? Haluaisin ehdottomasti jonkun vÀhÀn harvinaisemman rodun, enkÀ jotain perus bortsua (vaikka ne toki on ihania), vaikka kyteehÀn siinÀkin se, ettei pentuja osteta, ja jos ostetaan, rotua on sen verran vÀhÀn, ettÀ kaikki yhdistÀÀ samat koirat ja tulee samat linjat. JelppiÀ?

• @Pampula kiinnostaako vinttarit?

• @Sparkle Joo ymmĂ€rrĂ€n kyllĂ€! KyllĂ€hĂ€n se aikaa vaatii niitĂ€ viestejĂ€ lĂ€hettÀÀ, mitĂ€ nopeasti laskin niin oon tainnu pistÀÀ noin 30-35 viestiĂ€ ja luvat olen saanut 4, ettĂ€ joutuu kyllĂ€ kyselemÀÀn ja selittĂ€mÀÀn joskus mitĂ€ nÀÀ virtuaalikoirat edes on.

@pampula Joo ihan totta ettĂ€ kuvia ei sitte oo nii paljoo tarjolla, mua ittee vaan motivoi just se et joutuu vĂ€hĂ€ ettii ja kyselee. MĂ€ oonki jo saanu kuvaluvat 3 kenneliltĂ€ noille japanilaisille roduille mitĂ€ kasvatan (jotka on harvinaisia). Mutta kyllĂ€ sitĂ€ on monta viestiĂ€ enkuksikkin joutunu lĂ€hettÀÀ 😆

• @lumikko Aiemmin mainittujen lisĂ€ksi harkitsisin Webnodea! Ite en oo sitĂ€ kĂ€yttĂ€nyt mutta mitĂ€ nopeasti vilkaisin niin ainakin jonkinlainen Webnode-Ă€ppi löytyy đŸ€” 😄 Olis kyllĂ€ kĂ€tsy pĂ€ivitellĂ€ puhelimellakin nĂ€itĂ€ koirahommia!

• Ponimania

@Shannon , joskus mietin niitĂ€ vinttareita, kun niistĂ€ löyty esim. flickristĂ€ ihan kivasti kuvia, mutta oon joskus sortunut valitsemaan rodut kuvien saatavuuden perusteella ja se ei toiminut
 :'D En ees tiedĂ€ minkĂ€ tyyppistĂ€ rotua haluaisin! Villakoirat on ihan kiva rotu mun mielestĂ€, onko niillĂ€ millaista suosiota vr-maailmassa?

• @pampula Suosittelen ehdottomasti valkkaamaan rodun enimmĂ€kseen sen mukaan mikĂ€ itseĂ€ kiinnostaa. 😄 Kuvat on sitten toissijaisina, motivaatiota ei varmaan nimittĂ€in kellÀÀn riitĂ€ jos rotu ei oo yhtÀÀn omaa sydĂ€ntĂ€ lĂ€hellĂ€.

Villakoirille on kyllĂ€ mielestĂ€ni ihan hyvin kysyntÀÀ (mm. tÀÀltĂ€ löytyy kiinnostunut!!), tosin niin on varmasti mille tahansa muullekin rodulle, kun niitĂ€ vaan tarpeeksi suurella sydĂ€mellĂ€ kasvattaa! Se, kiinnostaako kasvattajaa, nĂ€kyy kyllĂ€ lopputuloksessa. 😇

• Löytyykö Keskustasta suomenpystykorvista kiinnostuneita harrastajia? 😄 Sellaista harvinaista herkkua olisi nyt nimittĂ€in saatavilla: MettĂ€laulun eka pentue on esillĂ€ turrilassa!

• Iik! Innostuin pitkĂ€stĂ€ aikaa ilmoittamaan koiria vĂ€hĂ€n agilityyn ja tokoon 🙂

5

942
Users

12.5k
Topics

232.2k
KysyttÀvÀÀ, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttÀ suoraan yllÀpitÀjÀÀn (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.