Show Pony Circuit - showkisoja poneille

• Show Pony Circuit

Welsheille oli kolmisen vuotta sitten vielä pystyssä oma kisalajipulju Welsh Ponies In The Showring, jossa järjestettiin VWY:n alaisuudessa welshponeille omia showkilpailuja. Niitä oli kolmessa eri lajissa (ratsastus, ajo ja in-hand) ja osallistujia tuntui riittävän ihan mukavasti kisakarkeloihin kunnes homma kaatui suurimmaksi osaksi ylläpidollisiin ongelmiin.

Show Pony Circuitin toiminta on lähtenyt jo mukavasti käyntiin ja alun pienten muutosten sekä kehittämisen jälkeen kilpailuihin pääsevät mukaan M&M-ryhmään kuuluvien brittiponien lisäksi myös valikoidut ponirodut. Ponit jaetaan kolmeen eri ryhmään ja ennen kilpailemisen aloittamista ponille tulee hakea ponikohtaista SPC-tunnusta. Sen avulla poni tunnistetaan kilpaillessa ja pisteet menevät aina oikealle ponille.

• Ooh, tämä voisi kiinnostaa mua ainakin! Olisi vähän värikkäämpää elämää noille mun poneille, ja kaikki tapahtumat ovat aina kivoja! : )

+laatiksille ääni myös!

• Jyhkyjen harrastajat

Kyllä multa poneja tulisi enemmän tai vähemmän aktiivisesti kisoihin.

• Minä olen ainakin innokkaasti tunkemassa poneja showkisoihin heti kun sellaisia löytyy :)! Ja kaikkien M&M rotujen mukaan ottaminen on iso plussa.

• Brittiponeilijat

Hei ihan mahtavaa, itselleni on valmistumassa tämän aiheinen brittitalli ja olen siis erittäin kiinnostunut showkisoista! Olisin siis varmasti osallistujien joukossa 🙂 Ja laatis kuulostaa myös hyvältä, mietin itsekin että olisiko sellainen mahdollista perustaa :'D

• Näillä näkymin showkisat tulevat jakautumaan kolmeen erilajiin, samaan tapaan kuin welsheillä oli eli ratsastus, ajo ja in-hand.

Miten paljon olette valmiit keräämään pisteitä titteliä varten? Pitäisikö ensimmäisten tulla helpommin? Kiinnostaako palkintografiikka eli ruusukkeet ja bannerin tapaiset?

• Brittiponeilijat

@elen
    Kuulostaa hyvältä tuo jako! Tuosta pistehommasta en oikein tiedä, onko showringillä vielä nettisivuja vai lukeeko jossain muualla enemmän tuosta piste-titteli-hommasta? 😄

• Jos showkisoja oikeasti järjestettäisiin paljon, niin sitten pisteitäkin pitäisi tietysti kerätä enemmän palkinnon saadakseen, mutta jos niitä on vähän niin turhaan samat ponit pyörii siellä vuosikausia 😄 Ensimmäinen palkinto voisi olla aika helppo saavuttaa, mutta korkeimman pitäisi mielestäni olla oikeasti harvinaisempi/ei-niin-helposti saatavilla.

Kivaa jos nämä tulisivat taas, juuri sillon kun itse Coedwigin laitoin pystyyn niin showkisatoiminta oli hiipumassa, tai ehkä jo loppunut kokonaan. Ja pystyikö näissä siis osallistumaan liike/ratsastus/ajokuvillakin? Sekin olisi kivaa jos ponilla voisi tehdä jotain vaikkei olisikaan rakennekuvaa, niitä kun ei ihan joka nurkasta minulla löydy kun en itse pääse kuvaamaan.

• @Ally Homma on vielä kehitysasteella, toivottavasti saadaan julkaistua suht pian.

@Omppu Welshien showringissä tarvittiin kuvia, tässä ei enää vaan kisat ratkaistaan arpomalla samalla kuin vaikka estekisat. Muutoksena on sitten sijoista saatavat pisteet joita keräämällä voi ponilleen saada showponititteleitä.

• Minkä tyyppiset showponitittelit teitä miellyttäisi? ja ehdottomasti kiinnostaisi tietää, että miten paljon olisitte valmiita kisaamaan yhdellä ponilla saadaksenne sille mahdollisen ensimmäisen tittelin? Tittelit tulevat olemaan lajikohtaiset ainakin alkuun, mahdollisesti myöhemmin myös rotukohtaisia on mahdollista saada.

Mielessä on pyörinyt mm. seuraavanlaisia showponititteleitä. Nämä olisivat helpoimmasta ylöspäin:

Champion insert mahdollinen laji tai rotu Show Pony
    Grand Champion Show Pony
    Supreme Champion Show Pony
    Grand Supreme Show Pony

TAI

Ehdota omaasi! Tykkäisin kamalasti jos saisi porukkaa lisää tämän kehittämiseen niin tutustuttaisiin ponikasvattajina toisiimme :slight_smile:

• Moderaattorit

Juu juu homma pystyyn vaan jos aikaa ja mielenkiintoa riittää tuon pyörittämiseen. Kaikki lisäaktiviteetti normikisojen lisäks on aina mukavaa “ajanvietettä” 🙂

• Tämä homma saadaan toivottavasti jollain asteella automatisoitua niin pyörittäminen olisi pääosin tulosten ja kisojen hyväksyntää, jos nyt aktiivisia kisajärkkäreitä löytyy ja en itse joudu järjestämään pahemmin. Toivottavasti welshien showkisojen järjestysaktiivisuus antaa jotain kuvaa ja edes muutama vanha järjestäjä innostuisi taas.

• Miten nämä show-kilpailut toimivat, eli ovatko nämä samankaltaisia kuin näyttelyt, eli pisteistä viis kaikki samassa luokassa, vai pitääkö edetä tasoittain? Minulla olisi ehkä yksi idea, mutta en tosiaan tiedä miten tämä aiemmin toimi niin hankala sanoa mitään 😄

• Mä oon ainakin innolla järjestämässä jos tuomarointi tiputetaan hommasta pois :)! Jos automatisointi tarkottaa esim. helposti päivittyvää rankinglistaa tms niin iso plussa siitäkin - toki oon valmis noita pisteitä vielä käsinkin poneille laskeen. Ja kaikki ehdotetut tittelit kuulostaa hyviltä. Yksi titteli olisi kiva saada aika helposti saavutettavaksi (vaatisi max. 30-40 osallistuttua kisaa) - muut saa sitten olla vaikeampia.

• @Omppu Arvotaan kaikki tulokset, ei tasoja.

@H02877 Tuomarointia ei tule olemaan, pelkästään arvontakoneen käyttöä ja tuloslähetyslomakkeiden täyttöä. Mahdollisimman simppeliä ja helppoa kun welshien showkisat kuoli päivitettävyyden vaikeuteen.

• Hyvältä kuulostaa, meiltä tultaisiin kyllä ylämaanponeilla osallistumaan! Mites luokkien avoimuus, onko mahdollista järjestää vain kaikille M&M-roduille avoimia vai myös vain tietylle rodulle? Ikävää olisi, jos harvinaisemmille joutuisi vain omia kisoja järjestämään…

Mun mielestä myös ensimmäinen titteli voisi olla melko helppo saavuttaa (esim. 10-20 sijaa) ja sitten seuraavat selkeästi vaikeampia. Vaikeustaso voisi jopa kasvaa taso tasolta? Tarkemmin en osaa tässä vaiheessa kommentoida kuinka paljon olisin valmis kisaamaan, ennemminkin tittelien saavuttamiseen käytettävä aika vaikuttaa ja siihen tietysti saatavilla olevien kisojen määrä.

• @Sakkura Luokat tulee olemaan avoimia ao. kokoryhmittäin lajeihin jaettuna tai sitten kaikki yhdessä lajeihin jaettuna.

Kokoryhmät:

1. Isot: welsh C-D, connemara, new forest, dales, ylämaanponi, fell
    2. Pienet: welsh A-B, shetland, dartmoor, exmoor, eriskay, kerry bog

• Koon mukaan jakaminen vaikuttaa hyvältä ja helpolta 🙂 Kaksi kategoriaa on juuri sopivasti!

• @H02877 Joo, tästä olisi ainakin tarkoitus saada suht yksinkertainen ja helposti ymmärrettävä kilpailumuoto. Jos kilpailun osallistuja jakaisi koko ryhmittäin ja mukana kaikki lajit niin kilpailuun tulisi enintään kuusi luokkaa. Pitää miettiä vielä tuota järjestämistä.

Pistemäärät! Minkälaisia pistemääriä olette valmis keräämään? Kymmeniä, satoja, tuhansia?

Tällä hetkellä homma menisi niin, että jokaisen luokan voittajaponit jatkavat loppukehään missä arvotaan koko kilpailun voittaja. Loppukehään päässeet ponit saavat luokkapisteiden lisäksi loppukehäpisteitä. Luokassa voi olla enintään 40 ponia (4 ponia/omistaja) ja niistä 20 saa pisteitä.

• Tän myötä määkin voisin taas innostua vähän enemmän poneista, joten ehdottomasti suunnitelma tulille 😄

14

743
Käyttäjät

9.3k
Aiheet

161.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.