Askellajihevoset

• Voi kuinka muistan sen ajan, kun luokat täyttyivät nopeasti ja ARJ kisoja löytyi kalenterista paljon. Islanninhevosia löytyi monilta talleilta ja kasvattajia oli todella monta. Issikkaporukan yhteishenki oli avointa ja rentoa, nyt vain ei ole enään mitään… Myös walkerit olivat aikanaan suosiossa, ehkä Tijuanan lopettaminen vaikutti suuresti tähän porukkaan. Olisiko nyt hyvä herätellä keskustelua askellajihevosista ja poneista, ehkä myös ARJ:stä? Olisi mukavaa saada porukkaa taas innostumaan ja osallistumaan kilpailuihin sekä tietenkin järjestämään niitä!

Onko sinulla edes yksi askellajiratsu? Esittele hevosesi ja tallisi! Jaa meidän kanssa muistot vuosien takaa. Mikä sai sinut innostumaan askellajihevosista, mikä taas mahdollisesti lopettamaan tai miksi into on nyt hiipunut? Saisimmeko sitä jotenkin nostatettua?

Minulla on Chinet Ranchilla muutama islanninhevonen sekä tennesseen walker, jotka kilpailevat arj:ssä. Lisäksi american miniaturet kilpailevat arj:n ajoluokissa (pleasure driving, fine harness, roadster). Lisää hevosia tulee, kunhan saan niitä tuotua ja keksittyä sukua yms ^^

Chinet Ranchilla myös yksi avoin ARJ-kutsu - tervetuloa kilpailemaan! 🙂

• Nyt kun tässä tarkemmin mietin niin Tijuanan lopettaminen tosiaan vaikutti todella paljon askellajipiireihin. Tijuana oli kuitenkin sen verran aktiivinen harrastaja, että askellajihevoset saivat jo senkin ansiosta näkyvyyttä. Issikkaporukka oli toinen todella aktiivinen ryhmä, mutta niissäkin piireissä on ollut hiljaista jo useamman vuoden. Taisi sieltäkin pari aktiivista harrastajaa lopetella.

Omistan itse ison lauman askellajihevosia useammasta rodusta. Varastoissa on vielä lisää hevosia jotka odottavat sivujen saantia, kunhan joskus olisi aikaa ja mielenkiintoa niitä väsäillä… Olen ihan tolkuttoman laiska kilpailemaan ja vielä laiskempi järjestämään kisoja. Kisojen järjestys itsessään olisi ihan ok, mutta into uusien kisojen järjestämiseen hiipuu aina viimeistään VRL:n tuloslähetyksen kohdalla. :'D

Suurin osa hevosista asustelee Wolf Creek Ranchilla (linkit ak), askellajipainotteisia arabeja löytyy myös kasa Qismatista sekä koko Rainmakerin miniporukka kilpailee ajoluokissa. Olen silloin tällöin yrittänyt edes kannatuksen vuoksi heitellä hevosia kisoihin, mutta pitäisi tarkistaa kuinka ajan tasalla kisalistat ovat…

Jasnyn saddlebredeja kasvattava Hawa on muuten edelleen hengissä vaikka Jasny itse ei tällä foorumilla pyöri. Häneen saa sähköpostitse yhteyden mikäli esimerkiksi tilausvarsat kiinnostaa. http://renewy.com/hawa/

Sitten vähän ARJ-juttuja:
    Tosiaan jos joku ei huomannut, niin otimme eilen luokkavalikoimaan mukaan kaksi uutta luokkaa. Näiden avulla pyritään tarjoamaan lisää valikoimaa harvinaisemmille askellajiroduille, eli nyt olis hyvä aika kaivaa ne pasot ja foxtrotterit pölykasoista esiin! Meille saa myös ehdotella uusia rotuja ja luokkia tämän blogipostauksen ohjeiden avulla.

Muutenkaan ei yhtään tarvitse epäröidä meidän lähestymisen suhteen, kuulemme mielellämme kaikenlaisia vinkkejä ja ehdotuksia koskien ARJ:ta ja sen tulevaisuutta!

Jos muuten jotakuta jo ARJ:n tuntevaa kiinnostaa kalenterin päivitys tai cupin järjestäminen niin ottakaapa yhteyttä! Mitään virallista hakua ei ole vielä tehty, mutta tarkoitus olisi sellainenkin väsätä. Lyhyesti kuitenkin cup pyörii joka toinen kuukausi eikä sen järjestämiseen tarvita muuta tietoa kuin että kisojen järjestäminen on tuttua. Kalenteripäivitykseen tarvitaankin sitten jo hiukan enemmän, eli lajin sääntöineen ja ohjeineen tulisi olla hyvinkin tuttua.

• Oreihin hurahtaneet

Multa löytyy saddlebred-ori Nino, joka ottaa vastaan tammoja - myös muita kuin oman rotunsa edustajia. 😉

Oriparka oli heräteostos ja on lopulta jäänyt mulla pölyttymään, kun ei askellajihevoset napannutkaan - lajista kun en mitään ymmärrä. Vaikea tarinoida tällaisen kanssa 😄

• Minä juuri eilen aktivoiduin ARJ-kisaamisen kanssa, kun huomasin täällä mainostettavan jotain kisakutsua ja sitten kalenterista löytyikin kaikenlaisia kivoja luokkia mm. foxtrottereille, walkereille ja kalliovuortenhevosille. Ja tietysti nämä vanhat, tutut sdb, nsh ja issikka. Meillähän niitä riittää ja jos en kisaamisesta muuten välitäkään, niin kyllä sitäkin voi tehdä ihan vaikka vain kannatuksen vuoksi, harvinainen laji kun tämä askellaji-ratsastus on. Tosin olin iloinen myös siitä, että saddleseat- ja ajoluokkiin voi osallistua myös yleisemmillä roduilla, kuten arabeilla ja welsheillä.

Itse olen jonkin verran tutustunut reaalimaailman saddleseat-juttuihin, kun niitä esim. FB:n uutisvirrassa tulee toisinaan vastaan. Tuli tuosta Crimiksen tarinointivaikeudesta vain mieleen se, että jos oikein innostuisin, voisin yrittää kirjoitella vaikka valmennuksia aiheesta. Realistisuutta ei kyllä taata…

Mutta siis joo, yritän omalta osaltani kyllä tukea kilpailujen järjestäjiä osallistumalla kisoihin (mikään ole kurjempaa kuin tyhjät luokat). Täytyy katsoa jos itse uskaltautuisi järjestämään joskus jotain jaoksen alaisia kisoja. En ole moiseen perehtynyt koskaan, joten en voi taata kyllä mitään.

• Askellajihevoset on westernratsujen rinnalla itsellä täällä virtuaalimaailmassa jostain syystä lähinnä sydäntä ❤ Meiltä löytyy hevosia kisaamaan lähes joka askellajiluokassa, tosin tällä hetkellä kalliovuortenhevosilla on kisat täynnä … pitäisi varsottaa niitä niin saisi uusia hevosia amble- ja platform walk-luokkiin mukaan. Itseä askellajiratsastuksessa viehättää sen helppous, näyttävät hevosrodut ja se että kisoihin mahtuu aina mukaan. 😄 Nyt vaan ahdistaa kun kaikki järjestää niin aktiivisesti kisoja ja mulla on just major editing - menossa kisalistojen ja hevoslistojen suhteen … :s Itse kyllä pyrin mahdollisimman aktiivisesti aina kisaamaan silloin kun aikaa on eli toivottovasti myös ensi vuoden puolella löytyy kisoja kalenterista, kun minäkin ehdin taas rientoihin mukaan … 😄

Meillä askellajiratsastuksen parissa kisaavat päärodut ovat saddlebredit ja tennesseenwalkerit. Nyt sivuja kootessani uuteen osoitteeseen olen huomannut ilokseni myös että missourinfoxtrottereita on alkanut kertyä talliin - tarkoituksena on myös tuoda niitä vielä muutama lisää. ❤ Lisäksi on issikoita, national show horseja, morganeita, kalliovuortenhevosia … ja pari friisiläistä sekä arabia kisaa myös askellajiratsastuksen parissa. Eli kyllä tätä rotukirjoakin riittää. 😄

Meillä askellajihevoset on ja pysyy. Into ei ole hiipunut minnekään, päinvastoin vain kasvanut. Tällä hetkellä eniten inspaa sdb:t, twh:t ja mft:t, niitä varmasti ostelisin jos niitä myynnissä olisi.

@Crimis , mie varmaan tulen ainakin jossain vaiheessa pyytämään Ninosta astutusta tai useampaa, laittelinkin jo sen sivujen osoitteen talteen tulevaisuuden varalta! 😉

• Oreihin hurahtaneet

@Break jee, kiva juttu! :slight_smile:

• Piirrosharrastajat

Miua kiinnostaisi kamalasti palailla askellajihevosten pariin, muutama sdb miulla onkin ollut, issikoita kanssa. En ole vain oikein tiennyt että mistä rodusta aloittaa kun vaihtoehtoja on niin paljon, kaikki kiinnostaisi. 😄 Eli tässä on nyt loistava tilaisuus markkinoida omaa rotuaan miulle, heh.

• @Pölhö Rodun valintahan on äärimmäisen helppoa:

• Jos haluat pienen, pörröisen, ja potentiaalisesti erikoisvärisen -> issikka
    • Jos haluat siron, jalon, ja näyttävän, parhaassa tapauksessa myös joitain erikoisempia värejä -> saddlebred tai NSH
    • Jos kelpaa tavanomaisen näköinen hevonen, ts. ei erityisen jalo, mutta erikoisväriset kiinnostelevat kovasti -> tennesseenwalker
    • Jos haluat sellaisen perushevosen, jolta löytyy aika läjä erikoisvärejä, mutta walkerit eivät miellytä -> missourinfoxtrotter
    • Jos haluat melko pienikokoisen hevosen, jonka ulkonäkö voi vaihdella tavanomaisesta suhteellisen jaloon ja näyttävään, ja hopeavärit sekä muut erikoisvärit paitsi kirjavat kiehtovat -> kalliovuortenhevonen
    • Jos haluat varsin näyttävää, espanjalaistyylistä ulkonäköä -> paso fino
    • Jos haluat suhteellisen näyttävän espanjalaistyylisen ulkomuodon ja paso finoa eksoottisemman rodun -> perunpaso
    • Jos haluat isokokoisen, espanjalaistyyppisen ja yleensä varsin kyömypäisen hevosen, joka voisi olla hallakkovärinen ja/tai kirjava -> campolino

:slight_smile:

• @Sirpa aivan mahtava kuvaus! Saisko ton pölliä talteen ARJ:n blogia ajatellen, jos saadaan aikaan joku juttu askellajihevosen hankkimisesta? Kirjoittaja tottakai mainitaan : D

ARJ:n blogista puheen ollen, olisiko ihmisillä jotain aihepiirejä mistä haluaisitte juttuja? Mulla on suunnitelmissa niinkin suuruudenhullu tavoite kuin rotuesittely jokaisesta askellajirodusta ja sitten on tulossa ainakin kuvausta saddle seat -kisojen kulusta. Varmaan pitäisi kyhätä joku aloittelijan opas myös, jos sellaisen avulla ihmisten olisi helpompi päästä mukaan lajin pariin!

• @TK Saa pölliä, voisin toki kirjoittaa siitä viimeistellymmän version, tuo nyt oli tuollainen nopea rykäisy 😄 Saattaa olla että tässä on aihe myös omaan blogiin, josta sen saa pölliä tarvittaessa nimet mainiten.

Mutta aloittelijan opas ja rotuesittelyt ja kaikki muu tieto on varmasti ihan plussaa kun laji on issikoita lukuunottamatta kovin vieras Suomessa ja Euroopassa yleensäkin. Minua saa lähestyä kysymyksillä ja vaikka oikolukupyynnöillä, jos on tarvetta.

• Mulla on Area 51 Arabian Horsesissa muutama askellajiratsu roduista morab ja national show horse :slight_smile: Molemmat NSHt ovat ARJ-laatisjonossa, mutta morab etsii uutta kotia! 😉

• Suomenhevoskasvattajat

Mulla on vain yksi askellajipainotteinen hevonen, isl-t. Hera. Tamma on kilpaillut hyvin rauhalliseen tahtiin arj-kisoja ja sen lisäksi se on toiminut meidän erikoisemman asukin, seepraorin seurahevosena pienestä pitäen. 🙂

Islanninhevosen ostamisesta innostuin käydessäni jonkin aikaa askellajitunneilla irl. Itseäkin harmittaa, että kilpailut ja tapahtumat ovat näille nykyisin hyvin harvassa 😕

• Mun pitäs kyllä tyhjennellä maili ja laittaa laatis ajantasalle, se pyöri pitkään epäaktiivisena monista syistä johtuen. Varmasti askellajiratsastuksen lama on yksi monista syistä. Olen vähän miettinyt pitäisikö laatuarvosteluun ottaa kakkosylläpitäjä niin ei olisi laitoksen toimiminen pelkästään yhden ihmisen varassa. Mua kyllä vähän hävettää itseni puolesta kun olen antanut laman vaikuttaa omaan aktiivisuuteen.

Multa itseltänihän löytyy vaikka minkälainen kasa askellajihevosia, Ramyasta löytyy kiitettävä kasa etenkin saddlebredejä, morganeita, tennesseenwalkereita sekä monia yksittäisiä rotuja. Talli on kyllä pyörinyt pitkään epäaktiivisena ja siihenkin on varmasti vaikuttanut tämä lama. Toisinaan on tehnyt mieli etsiä kaveri pyörittämään Ramyaa, talli on kuitenkin melko iso ja pyörittäminen on melko työlästä yhden ihmisen varassa. Hevosia löytyy varmaan reippaat 300 kappaletta, näin karkeasti arvioituna (ja kaikkia ei edes taida löytyä listauksesta)

Syndurista löytyy taas yli satapäinen (107 tarkalleen ottaen) lauma ja kaikista askellajiroduista issikat ovat olleet aina lähellä sydäntä ❤

Yksi askellajirotu mistä olen intoillut pitkään, ainakin omissa ajatuksissani, on aegidienberger joka on lyhyesti sanottuna islanninhevosen ja perunpason risteytys. Olen rodusta koonnut suomeksi esittelyn tänne. Aegidienberger on vähän kuin isokokoinen issikka, yhtä maastovarma mutta tavallista islanninhevosta näyttävämpi. Rotu on Saksassa kehitetty ja on irl myös hyvin harvinainen. Kuviksi menee hyvin rotevamman ja hoikemman islanninhevosen kuvat. Koska rotu on virtuaalimaailmassakin harvinainen niin ei sitä ARJn listoiltakaan löydy, vaikka on pitänyt sen tiimoilta ottaa yhteyttä sinne : D

Mun hevosia saa aina tulla kysymään jalostukseen ja tilausvarsojakin saa toki.

• @HM meiltä tulee ainakin peukkua ajatukselle toisesta ylläpitäjästä, olis kiva saada laatis toimimaan! Ei me Jasnyn kanssakaan mitään maailman aktiivisimpia laatiksenpitäjiä oltu, joten sillä se eteenpäin pistettiinkin että homma alkais toimia.

Heitä mulle hei mailia tosta aegidienbergeristä niin eiköhän saada sekin listoille. 🙂

• @TK Hienoa, miepä pistelen ilmoitusta menemään.

Aivan huippua nähdä että lajista on vielä näinkin monta kiinnostunutta! Ehkäpä askellajiratsastuksesta tulee sitten 2017 trendi… :'D

• Pitäs itsekin aktivoitua myös askellajiheppojen kanssa, seisseet nyt viime ajat tekemättä lähes mitään. Multa löytyy pääasiassa issikoita ja lippitt morganeita, mutta myös etenkin mangalargat ja missourinfoxtrotterit kiinnostavat, ja niitä pitäisikin hankkia jossain vaiheessa enemmänkin 😄 Hevosten sivutkin pitäs laittaa ajantasalle, että niitä kehtaisi esitellä.

• Nostellaas tätä keskustelua 🙂

Mullon Hazardissa (ak) lähinnä western- ja askellajihevosia. Viime aikoina on kisaaminen näillä alkanut kiinnostaa, vaikka se kisaaminen jääkin aika lailla taka-alalle kun pääosin pyritään keskittymään vaan hevoskasvatukseen. Askellajiratsastus kiinnostaa lajina, vaikka vieläkin tuntuu että olen ihan pihalla näistä asioista ja helpompi vaan pitää hevosta jalostuskäytössä kisapähkäilyn suhteen. 😄

Pitäisi nyt lähiaikoina yrittää noita kisoja järkkäillä, onko porukalla toiveita erikoisaskellajiluokkien suhteen? Ainakin twh/mft/rmh tulee omat luokat kun itseltäni niitä löytyy. 🙂

• Yhden ARJ kisat ovat odottamassa hyväksyntää, luokkina isl, twh ja ajoluokat (ryhmä 3) ja näitä luokkia ainakin itse toivon myös muiden järjestävän 😄

Chinet Ranchin walkerori kantakirjattiin III-palkinnolla ja vielä jossain kohtaa ajatuksena viedä ARJ-laatikseen, tosin en tiedä missä kuosissa laitos nykyään on ^^

Innostukaas nyt ihmiset myös näistä upeuksista ja laittakaa kilpailuita tulille! x)

• Mäkin hommasin just ekan askellajiratsun (“koemielessä”) ja laitoin kisat anottavaks, luokkia sdb, nsh & twh 🙂

@Taciturn luokkia myös sdb:lle plz xD

• Muistakaa hei järjestää noita 3- 4- ja 5-käyntiluokkia jos järjestätte erikoisluokkia harvinaisemmille roduille (pasot, foxtrotterit ym) niin saatte niille lisää luokkia : D

Suuret oli suunnitelmat ARJ:n blogin kanssa mutta johonkin suohon päädyttiin taas. Täytyis ryhdistäytyä.

4

770
Käyttäjät

9.9k
Aiheet

173.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.