Arabikeskustelu

• Hei toverit!

Onko meidän aika aktivoitua ja tehdä pientä päivitystä, ketkä ovat tällä hetkellä aktiivisia ja toiminnassa mukana? Todella vähäiseltä tuntuu arabityyppien olemmassa olo, joka tietenkin on todella harmillista. Jonkin verran olen westernpuolella törmännyt… Eli hei tyypit, mitä kuuluu? 🙂

Oma tallini on El Braqa, jossa vaikuttaa egyptin- ja puolanarabit sekä domesticit. Kaikki hevoset ovat täysin koulupainotteisia ja jokainen tähtää krjl. Lisäksi kilpailemme AHAC:ia ^^

Muistelkaamme takavuosia, kun arabeja oli monilla talleilla. Oli monia menestyviä kasvattajia, jotka tekivät suuren työn kasvatuksensa eteen. Verilinjoista ei suuremmin ollut puhetta eikä hevosten kilpailukalenterit olleet läheskään näin pitkiä, mitä nykyään. Itselleni ehdoton ykkönen oli Dahanu Arabians ja sieltä minulla olikin monta kasvattia. Mitkä vanhat tallit teillä kuului suosikkeihin? Jos vaan linkkejä löytyy niin linkittäkää 🙂

Esitelkää myös tallinne ❤ Itse olen etsimässä talliin uusia hevosia ja samalla tutkimassa isä/emäehdokkaita varsoille ^^

• Jee, arabikeskustelu!

Itselläni on juuri rakenteilla Zeplin Stud -niminen Irlannissa sijaitseva arabitalli (en vielä viitsi täällä linkittää sivuja kun ovat vielä niin vaiheessa), johon ajattelin hankkia ainakin alkuun pääasiassa domesticeja, luultavasti enimmäkseen kenttäpainotteisia sellaisia 😊 Oon kyllä nyt ihan hullaantunut näihin arabeihin, ihania kavereita ovat ❤

• Olisikohan joku muuten innokas tuomaan mulle muutaman arabin arabian- tai englanninkielisillä nimillä? 🙂 Voisin maksaa virtuaalipalkalla.

• Mulla on täällä muutama arabi, verilinjoihin tosin en ole perehtynyt, mutta pitäisi varmaankin keksiä noille jotkut, tai no todnäk heittää ne vaan domesticeiksi ':D
    @Ivory voisin tuoda, mun omilla on englanninkielisiä nimiä mutta arabiankielisiäkin voin keksiä 🙂 Jos siis kisaus kävisi palkkana?

• @Rea Mahtavaa! Kisaus käy hyvin palkkana. Mulla ei ole vielä VRL-tunnusta, mutta pitäisi sen tässä parin päivän sisällä tulla 🙂 Jos jutellaan näistä tuonneista enemmän vaikkapa chatissa?

• Arabiporukassa on tosiaan viime vuosina ollut ihan hirveän hiljaista, vaikuttaa varmaan kun isoja kasvattajia on lopettanut niin loputkin ovat vaipuneet horrokseen. Meillä Qismatissa (linkki ak) horrostellaan myös vähän miten sattuu, oma kiinnostukseni virtuaalihevosia heittelee nykyään aikamoisesti.

Qismatistahan löytyy tosiaan melkein mitä vaan, mutta pääpaino on aina ja varmaan ikuisesti vanhasukuisissa domesticeissa. Meidän kaakit kisaa vaan AHAC koska olen älyttömän laiska, itse asiassa AHAC-rekisteröintikin on tosi kesken… Enimmäkseen hevoset vaan kerää pölyä ja näyttää nätiltä :'D

Meillä on muuten vielä myynnissä viime kesän varsoja ja vanhempia kasvatteja, viekääs pois.
    http://villarulla.net/arabians/kvarsat16.php

• Jees, kuten TK sanoikin, niin vähän aalloittaista on arabikasvattajien aktiivisuus ollut :S Itseltä on löytynyt ak.:n Kultahuiskusta arabeja vuodesta 2007 asti. Hetken aikaa taukoiltiin ja syvähorrostettiin tuossa 2013-2015 vuosina, nyt taas yritettään herätellä omaa hevoskantaa eloon 🙂

Luulen, että osittain arabiporukan näkyvyyteen vaikuttaa se, että moni on luisunut pääsääntöisesti AHAC kisojen puolelle. Siellä kun kisaustahti ei ole mikään huima, eikä se hevonen tule niin nopeasti kisattua loppuun saakka kuin suomalaisten jaosten alaisissa :thinking:

Mitä vanhoihin talleihin tulee, niin al Rayadin, Elgwirin, Farrin ja Widin hevosia olen aina katsonut vähän ylös päin 😅 Jos näistä täytyy joku nostaa ykköseksi, niin al Rayad. Toki muutkin isot ja tunnetut kasvattajat omisti paljon kuolattavia hevosia (kuten esimerkiksi jo mainittu Dahabu)

Nykyisistä arabitalleista omat suosikit on ehkä al Najya ja al Qismat (tämän ehkä saattaa huomata nykyisestä arabikannastanikin krhm…) Vaikkakaan nykyään en oikeastaan mitään tallia katso ylöspäin samaan tapaan kuin noita menneiden vuosien isoja nimiä :'D Tähän mieltymykseen saattaa toki vaikuttaa se, että näillä molemmilla talleilla on paljon noiden entisten suosikkieni kasvatteja ja linjoja, joten sieltä on helppo aina napsia hevosia, joita ei omista sukutauluista vielä löydy 😄

• Kenttäratsastajat

Ensimmäinen ikioma virtuaalihevoseni oli vaahteranmäkeläinen arabi (jonka emä oli luonnollisesti sen aikainen hoitohevoseni) mutta siihen se jäikin. Seuraavan arabialaisen täysiverisen ostin vasta viime vuoden puolella domestic-linjaisen Shado Zaregoton. Zaregoton jälkeen tilalle ostettiin vielä viisi arabilaista lisää, kaikki muistaakseni domesticeja. Sitten vielä tuli vielä yksi Dahabulainen hieman vahingossa… : D Kingsfallin arabialaiset kilpailevat kaikki päälajinaan kouluratsastuksen helpoissa luokissa (porrastetut), osa matkaratsastuksessa ja osa suuntaa westerniin heti kun muistan tarkistaa, mitkä näistä on westernlinjoista (jos yksikään on). AHACiin on hevoset on rekisteröity, mutten tiedä olenko ilmoittanut ne ihan oikeisiin luokkiin. Well, we’ll see.

Minulla on haaveena vielä yksi viimeinen (niin varmaan…) arabialainen ja mielellään crabbet. En ole ehtinyt vielä tutkimaan sen vertaa, löytyykö crabbeteja edes kovinkaan pitkillä sukulinjoilla : D

• Ah niin vanhat tallit! Rayad, Elgwir, Farr ja Dahabu on mullekin sellaisia nimiä että ne pistää suvuista silmään heti. al Rayad nousee ykköseksi myös mun listalla, osittain myös tunnesyistä. On meinaan täysin Rayadin ansiota että Qismat on sitä mitä se nykyään on! Rayadia aikoinaan ihailin kovasti ja sen innoittamana pistin Qismatin pystyyn että pääsisin tarjoamaan kotia Rayadin kasvateille. Kolme niitä meille silloin 2009 muuttikin ja siitä sitten lähdettiin!

Arabit on kuitenkin olleet osa mun virtuaaliharrastusta aina. Joskus vuoden 2005 tienoilla kasvatin myös arabeja, mutta en tainnut silloin ollut edes kuullut mistään hevostalli.netistä joten hääräsin lähinnä omissa piireissäni kaverin kanssa ja vieraskirjojen ja linkkilistojen kautta löysin uusia talleja. Esimerkiksi Picasson ostaessani en edes tajunnut millainen sukuhelmi tuo on, mun mielestä sen isällä oli vaan tosi kivat kuvat. :'D

Omaa hevoslaumaa on tullut kasvatettua domesticien osalta varsinkin aika lailla sen ajatuksen kanssa, että haluan että meidän hevosten suvuista löytyy ihan kaikkea. Taisi olla vuosi 2010 kun egyptiläiset ja puolalaiset alkoi ihan tosissaan kasvattaa suosiotaan ja päätin jo silloin että minähän en domesticeista luovu vaikka muita ei voinut silloin vähempää kiinnostaa jotkut domesticvarsat. Domesticeissa on kuitenkin se suurin osuus tämän rodun virtuaalihistoriasta. 🙂

Mutta joo johan lähti jaaritteluksi. Tykkään puhua aiheesta :'D
    Panostusponi Lego jäi kokonaan esittelemättä! Se on kyllä horrostanut myös nykyään, tarttis tehdä senkin kanssa taas jotain…

@tirppa crabbeteja on virtuaalimaailmassa tosi vähän joten uskon että pitkäsukuisia on erittäin vaikea, ellei mahdotonkin löytää. Saatan toki olla väärässäkin, mutta en muista crabbeteja nähneeni ikuisuuteen.

Crabbet on kyllä yksi mun suosikkilinjoista, en vaan ole koskaan saanut aikaan niitä hankkia… :'D

• Kenttäratsastajat

@TK viimeisin muistikuva koskien crabbeteja virtuaalimaailmassa oli hevostalli.netin puolella käyty keskutelu verilinjasta kätetystä lyhenteestä, ja that’s about it :’). Näin nopealla katsauksella on löytänyt yhtään crabbet-linjaista eläintä. Ehkä vilkaisen vielä ulkomaiset virtuaalitallit, ja kai päädyn sitten tuontilinjoihin : D

• @tirppa crabbet ei ole koskaan tainnut saada jalansijaa virtuaalimaailmassa, mun mielestä espanjalaisiakin on enemmän eikä niitäkään kovin usein näe. Ulkomaisilta talleilta niitä uskoisin löytyvän, joskus jossain olen ainakin tainnut nähdä muutaman. Tuontilinjoista on tietty hyvä lähteä, onhan jonkun aina oltava se ensimmäinen joka jonkun linjan kanssa aloittaa. Tiedä vaikka crabbeteista tulisi seuraava hitti. :'D

• Ravenwoodista löytyy kasa arabeja, joskin itse olen jatkossa ajatellut siirtyä pääasiallisesti kokonaan western(/askellaji-)painotteisten arabien pariin. Saa nähdä mitä noiden muiden kanssa teen, osa saattaa palautua joko kasvattajilleen tai mennä myyntiin ja osa taas saattaa kyllä jäädä itsellekin vielä kisaamaan. Saas nähdä. Meillä on johtavina verilinjoina domestic ja egyptiläinen, mutta venäläiset ja puolalaiset on kyllä kanssa osin sydäntä lähellä. :slight_smile: Meidän oreja saa myös käyttää vapaasti jalostukseen!

• @Break Teilläpäs näyttäisi olevan muutama kenttäpainotteinen arabi, voisiko teiltä Rawenwoodista saada mahdollisesti tilausvarsaa? 🙂

• @Ivory, toki! Onko sulla jo mielessä varsa tietyistä toivevanhemmista? :slight_smile:

• @Break Mahtavaa! Miten olisi yhdistelmä Polanów z Trze x RWR Carisma bint Psyche? 😊

• Täällä(kin) on vanhemman polven harrastaja, jonka ensimmäinen pikseliponi oli arabi. Tämä tamma astutettiin lopulta melkein legendaksi nykyään tituleerattavalla Sunflower’s Al Sheikillä ja tuloksena oli ensimmäinen kasvattini kun varsa syntyi vuonna 2000. Sen jälkeen minulla on ollut satunnaisesti muutamia arabeja ja kasvatin hetken aikaa angloarabeja (Primo Showjumpers), joiden kasvatuksen vuoksi omistuksessani on vielä muutamia täysiveriarabejakin. Uusin arabiostokseni on vanhasukuinen Soulmate.

Olisin maailman onnellisin virtuaaliharrastaja jos joskus löytäisin Luanan (tai sitä edeltäneen Rocky Mountainin), Kashmirin, Wall’sin tai Dahabun kasvatin omakseni. Paithan on ikuisesti ehkä hienoin virtuaaliarabi koskaan Mintun Aladdinin rinnalla. Dasaj Florina oli myös sydämentykytystä aiheuttava tamma.

• @Ivory , sopii vallan mainiosti! Kaipailetko nimiehdotuksia tai onko mielessä jo sopiva nimi? Syntymäaika loppuvuodelle 2016 ja nimen eteen meidän kasvattajatunnus RWR, muuten kyllä saat vapaat kädet. :slight_smile:

@elen , aws Soulmate on siulla! Huippua että näitä vanhoja breakwaylaisiäkin näkee vielä. 😄 Breakway’s Arabians oli siis ensimmäinen oma tallini ja mie olin kanssa siihen aikaan vielä täysin vannoutunut arabikasvattaja. 😄 Nykyään valtarotuina on ihan jotkut muut omassa tallissa, mutta koskaan en ole toisaalta pystynyt kokonaan arabeistakaan luopumaan vaan aina niitä on ainakin muutama löytynyt tallista …

• @Break Nimiehdotuksia kyllä kaipailisin! 🙂

edit // ja tammana voisin tän ottaa 😄

• @Break Ai katos, se onkin sun kasvatti 🙂 Alegresta keräilin talteen kun tykästyin sukuun. Ei tosin tuu varmaan tekemään mun huostassani mitään, mutta on “sukusäilössä”.

• Multakin löytyy pari arabia (pääasiassa domesticeja), mutta nekin on hankittu meille pääasiassa arabiristeytyksien jalostukseen (mm. quarab). Tällä hetkellä näillä kisataan joko askellaji- tai lännenratsastuskisoissa, joskus aiemmin multa löytyi myös mm. pari kouluarabia, mutta ne on kuopattu jo hyvää aikaa sitten 😄

Ainokainen ori ja samalla ainoana venäjänarabina toimii Balto - Burgundy, Daniyah ja Dimashk ovatkin sitten tammoja ja risteytyksiä eri verilinjoista.

9

773
Käyttäjät

9.9k
Aiheet

173.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.