Marjis ei ehkä sanokkaan hei hei?
-
Tulin vain sanomaan, että totta kai muistan porot, kun Pyökkipolussa on teidän kasvatti
-
@Veera-R POROT suakeli, piti käydä heti kattoon sitä
@Miuku @HM @Lithy @Raituva @Elisa @Alexiina-C @vibaja @ScrewDriver @Mircea @Mr-January
Kai mun täytyy tehdä niin, että mietin omaa harrastusta vielä uudelleen. Ehkä joku totaalinen kevätsiivous voisi olla ainakin paikallaan ja sitten ehkä tauon jälkeen mukaan jonkun 1 uuden tallin voimin. Koska koen, että mulla ei vielä ole ollut sellaista sydän tallia, vaan ne on aina jotenkin ollut epämotivoivia. Ja niin, etten lähde haalimaan/järjestämään enempää, kuin mitä jaksan ylläpitää. Varsinkin sun @Mr-January kommenttia jäin miettimään, että en ole mitään velkaa ja voin tehdä ja harrastaa miten hyvältä tuntuu. Vaikka joka viikonlopuksi vaihtaa uuden nimen Tai tehdä jopa kokonaan uuden tallin ja unohtaa vanhat jutut, ei ole pakko väkisin yrittää jatkaa.
Mulla on ehdottomasti ollut ainakin se rasitteena, minkä huomaan tässä nyt mietiskellessä, että oon halunnut niitä kasvatteja ja jotain pitkäjänteisyyttä/historiaa kerätä jollekin tallille väkisin ja en ole halunnut alottaa alusta, vaikka Ansamaa/Green Mage ei ole ihan tuntunut hyvältä. Kun aina katson ihaillen niitä talleja, jotka on olleet pystyssä yli 7 vuottakin tai jopa +10
Ja se että PKK ei ole ollut mulle hyvä juttu. Oon yrittänyt väkisin mahtua siihen muottiin ja ehkä pettynyt joka kuukausi (että en olekaan kehittynyt tarpeeksi, kun saan vieläkin monen vuoden jälkeen KTK-III..) ja tuohan on aivan turhaa stressiä? Olisi pitänyt jo aikaisemmin hyväksyä se, että se ei oo mun tapa harrastaa ja keskittyä muihin juttuihin, ettei katoa oma tyyli ja ilo piirtämisestä kokonaan
En yleensä puhu omasta elämästä täällä, mutta juuri nyt ette arvaakaan kuinka paljon piristää ja auttaa nämä kommentit. On nimittäin ollut melko rankkaa ja oon ollut erittäin väsynyt viime kesästä saakka. En ajatellut yhtään että näin moni kommentoisia ja tykkäisi musta näissä piireissä, ei sitä jotenkin hoksaa
// Niin perus säätöä kyllä taas, silleen "lopetan" ja kohta "eiku empäs ehkä lopetakkaan lol"
-
Green Mage on mun korvaan ollu kans aina mieleinen. Lempiväri on vihreä ja kaikki mystiikka/velhot/noidat/loitsut/epäluonnollinen on mielenkiinnon kohteena. Tossa noi kaks yhdessä
-
@marjahilla said in Marjis ei ehkä sanokkaan hei hei?:
Ja se että PKK ei ole ollut mulle hyvä juttu. Oon yrittänyt väkisin mahtua siihen muottiin ja ehkä pettynyt joka kuukausi (että en olekaan kehittynyt tarpeeksi, kun saan vieläkin monen vuoden jälkeen KTK-III..) ja tuohan on aivan turhaa stressiä? Olisi pitänyt jo aikaisemmin hyväksyä se, että se ei oo mun tapa harrastaa ja keskittyä muihin juttuihin, ettei katoa oma tyyli ja ilo piirtämisestä kokonaan
Mulle kävi tää sama. Ja on edelleen päällä, joten tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Noh enpä mä ole pariin viime vuoteen harrastanut piirrosheppoja muutamaa yksilöä lukuunottamatta, enkä ole niitä juurikaan vienyt näyttelyihin.
-
@elisa Kiva kuulla! Vaikka mulle se oli aika killeri, hitto joku Green Mage?? Eli en siis nyt voi käyttää kirkkaan punaista näillä sivuilla vaikka haluaisin? Miksi tein tuon itelleni, en ymmärrä Ja mähän olin myös aikasemmin tosi kiinnostunut noituudesta/mytologiasta ja kans tällasestä vähän mystisestä ja se innotti Ansamaata ja kaikkee, mutta nykyään on aivan eri kiinnostuksen kohteet
Ja jep, sitä jotenkin pitää piirrosharrastajana PKK:ta helposti liian tärkeänä osana omaa harrastusta. Löytyy kyllä varmasti muutakin toimintaa ja meriitin keruu paikkoja näille kopukoille, jos se ei tunnu natsaavanKatotaan niin palaan joskus sitten, jonkun väriteemattoman, nimettömän, sijainnittoman, hahmottoman, rekisteröimättömän, kaikkea kasvattavan tallin kanssa
-
@marjahilla said in Marjis ei ehkä sanokkaan hei hei?:
Ainakin pari harrastaa PKKta vain muu kuva -luokissa kans et se on myös mahdollisuus. Vaikka eipä tuokaan pakollista mitenkään ole.
Itse olen tottunut siihen ajatukseen että pkkKTK-I on käytännössä mulle mahdoton. Se pkk/hevosKTK-III on mulle isoin tavoite. Ja se kolmonenkin menee kiroten.
-
@lithy Tuokin on kyllä yks tapa jatkossa harrastaa, että ei lähde siihen rakennekuva maailmaan ollenkaan. Vaikka piirtelee pelkkiä liike/pää/muita sen tapaisia kuvia Koska mä tiiän sen, että en tuu koskaan tyytymään tohon 3 palkintoon En kestä sitä, joten pakko jättäytyä kokonaan pois siltä puolelta ja jos tekee mieli piirtää niitä, niin varmasti täältä löytyy joku jolle tehdä tilauksesta/myydä/antaa se sitten
-
@elisa & @Marjahilla komppaan kans tätä, kun omat hevoset saisi edes koko ktk-palkintoa. Piirrellään omaksi iloksi niin epämahdollisia värejä vr-koneja kuin haluaa
-
@marjahilla Tuohon olis itseasiassa kolmaskin mahis, mä laitan yvtä.
-
@raituva Joo ja nää hempskutin väri hommat kans! Mulla tuli niistäkin ihan kamala stressi nyt joku aika sitten. Ku ne ei kiinnosta yhtään, vaan haluan vaan että heppa näyttää kauniilta ja ehkä vaan muistuttaa jotain tiettyä väriä. Mutta sitte tuli ahistus, että pitäiskö piirtää jotenkin oikeaoppisesti ne, ettei tule sanomista keltään? Niinku höpöhöpö, tää mun ruunikko näyttää päästä vähä rautiaalta ja jaloista kimolta, mutta ihan sama Katso äkkiä muualle jos häiritsee
-
@marjahilla Turhaa stressiä, koska virtuaalimaailmassa kaikki on mahollista (terv, tekemässä ruunihallakonkimoa tai hiirakonkimoa kladrubinhevosta ). Ja tätä saa harrastaa miten haluaa. Jos joku realistisesti harrastava ottaa nokkiinsa, nii voi voi
-
@marjahilla nii palaat. Ens viikolla ei vaa sit ku hyvält tuntuu.
-
@lithy tell me also!
-
-
@lithy myös kiinnostunut
-
@Lithy täällä myös kiinnostunut!
-
(Well done peeps, we did it! Jazz handssss!)Faktahan on että nykyiseltään virtuaaliharrastuksessa, varsinkin täällä foorumipuolella, jaokset ja lafkat säätelee tosi paljon harrastamista. Ne tietenkin palvelee käyttäjäkuntaa niin kuin palvelee koska paljon ihmisistä haluaakin harrastaa juuri sillä tavalla. Mutta samalla se kuitenkin nostattaa muiden harrastajakuntien stressiä ja painetta harrastaa kyseisellä tavalla, kuten paljon puhuttu VRL, mikä miusta on vähän surullinen juttu.
Porukka tietenkin sanoo että kaikilla on oikeus harrastaa juuri sillä tavalla kuin haluaa, omaa toimintaa saa mielin määrin järjestää, mihinkään ei tarvitse osallistua, mukaan muiden toimintaan otetaan avoimin sylin vastaan ja ehdotuksiakin kuunnellaan
(jos eivät kovin radikaalisti eroa lafkan olemassaolevista käyttötavoista)eikä keneltäkään purra kysymyksistä päätä poikki(jos tarpeeksi moni uskaltaa huomauttaa kun joltain on ennätetty jo pää poikki purra). Siltihän nämä herättää vääjäämättä jonkinlaisia paineita kuulua mukaan/muovautua tiettyy muotiin, jotta omaa harrastamista katsottaisiin hyväksyvästi. Vaikka tämä ajatus saattaisi oikeasti olla vain oman pään sisällä eikä ketään oikeasti kiinnostaisikaan miten kukin harrastaisi. Me ihmiset vaan ollaan tällaisia yliajattelevia, turhasta stressailevia ja muiden harrastajien ajatuksista välittäviä ihmisapinoita. Minkäs sille mahtaa.Hyvänä esimerkkinä vaikka tuo erikoinen/harvinaisempi väritys. Porukka on kysynyt värikeskustelusta ja koittanut kaivaa ties kuinka pölyisistä historiankirjoista ja ihan oikeista lähteistä onko jokin väritys mahdollinen tietynrotuisella hevosella. Koska sellaista hevosta suunnnitellessa ensimmäisenä herää mieleen pelko siitä, pystyykö kielletyn värisellä hevosella edes harrastamaan kun lafkat ei sellaisia tietenkään hyväksy ja niiden harrastajatkin varmasti kauhistelee miten ne on nyt niin epärealistisia. Koska "yhteisiä/julkisia" mielipiteitä, päätöksiä ja toimintaahan ajaa eteenpäin iso käyttäjäkunta, jotka harrastaa jaoksia ja lafkoja, jotka puolestaan toimii realistisuuden rajoilla (voidaan siis sanoa että tällä hetkellä kaikista "oikein" tapa harrastaa on realismin rajoissa ja se luo tietenkin paineita).
Tän takia oiskin ihan hyvä muistutella välillä itselle, että virtuaaliharrastaminen voi olla just sellasta kuin itse haluaa. Sehän on yks syy miksi tää harrastus on yksi parhaimmista! Sun ei tarvii väkipakosta tunkea itseäs siihen muottiin mihin nykyinen harrastus ehkä koittaa harrastajia muovata jos et itse oikeasti halua.
Eiköhän oikee elämä tee sitä jo ihan tarpeeksi.Sä voit ja pitääkin tehdä just ja vain niitä asioita mitkä tuntuu itsestä hyvältä. Sulla ei oo velvollisuutta tehdä yhtään mitään, kenenkään puolesta, missään tilanteessa jos et sitä itse halua, mutta sulla on oikeus tehdä mitä vaan mitä haluat (kunhan ei satuta muita harrastajia). Ihan mahtavaa, eikös?Oon harrastusvuosien aikana miettiny tätä asiaa aika ajoin ja ymmärrän hyvin miksi osa porukkaa lopettaa jo pelkän stressin takia. Esimerkiks lafkoillakin on jatkuvasti työvoimahakuja päällä ja siinä vääjäämättä alkaa omatuntokin kolkuttaa tai vähintäänkin velvollisuudentunteesta harkitsemaan, varsinkin jos lafkojen toimintaan itse muutenkin osallistuu. Itse oon kuitenkiin hyväksynyt sen tosiasian ettei minusta ole pitkällä aikajänteellä sellaiseen hommaan, sillä se ei ole minun tyylini harrastaa ja se pakostakin muovaisi harrastamisestani ei niin miellekkääksi. Sepä siitä. Oon vaan iloinen kun oon löytänyt itselleni sen mulle sopivan tavan harrastaa vaikken tavallani mitenkään muovaudu tuohon suosittuun muottiin. Ravihevosenikin hyppii 160cm ratoja, ja vaikka jos se sen takia erj:n laatiksista hylätään niin ketuttaahan se. Osa realismiharrastajistakin varmasti katsonut asiaa kieroon tai ehkä se on vain pelko minun mielessä. Ken tuotakaan tietää. Mutta oon ylpeä itsestäni ja siitä, miten oon vuosien mittaa harrastanut, tarinoinut ja tuotostellut kyseisestä ominaisuudesta huolimatta etten välitä muokata sitä hyväksyttyyn muottiin, enkä aijo pyytää sitä anteeksikaan.
Tldr: tää harrastaminen on parasta harrastamista ikinä kun löytää sen oman tavan harrastaa. Elkää siis pelätkö etsiä, kokeilla, rikkoa rajoja, onnistua ja epäonnistua, innostua, turhautua, motivoitua, tylsistyä, itkeä, nauraa ja hymyillä, ja olla itsestään ylpeä sitä omaa tapaa etsiessä. Mielikin saa matkan varrella muuttua. Ei tarvitse kuulua tiettyyn muottiin eikä mielipiteiden tarvitse olla samaa muiden harrastajien kanssa. Muiden harrastaminen ja heidän mielipiteet on ihan toissijanen juttu oman harrastamisen tiellä! Kukaan ei oo kenellekään mitään tai mistään täällä velkaa huolimatta siitä, mitä on harrastamisen puolesta aikaisemmin yhteisölle jo tehnyt/lupautunut tekemään. Jätetään turha stressailu oikeeseen elämään ja keskitytään me vaan tekemään niitä juttuja mitkä antaa meille sen hyvänmielen tunteen niitä tehdessä!
(Tsori, Marjahilla, meni vähän aiheesta ohi vaikka omana pohdiskeluna siullekin tämän suuntasin )
-
@mr-january Tosi hyvää pohdintaa ja oon täysin samaa mieltä! Kiitos että kommentoit ja eikö tässä ehdottomasti oo hyvä nyt keskustella vähän aiheen vierestäkin. Mun lopetustopa nimittäin taisi vähän menettää merkityksensä
Pakko mainita vaan se pointti, että joskus se omalla tavalla harrastaminen voi olla melko yksinäistä, jos ketään muuta ei kiinnosta sun jutut. Se on ikävä puoli. Mä ainakin aloin kasvattaa juuri puoliverisiä, koska ne menee ok kaupan ja sitten saa nähdä kasvatteja muiden hoteissa. Vaikka puokit ei oo välttis ne itseä eniten kiinnostavat Ja samalla loppui kokonaan kiinnostus mun fantasia akatemiaan, koska yksin lähinnä hääräili, vaikka olin siitä tosi innoissani aluksi. Pitäisi siis löytää joku itelle sopiva keskitie!
-
@marjahilla Jep, täähän se ois. Harrastajakunta kun on nykyään niin harmittavan pieni niin on tosi vaikea saada mukaan porukkaa vähänkin normaalista eroavaan toimintaan Yksin ei oo tietenkään kiva harrastaa, se varmaan tuli kaikille selväksi kun keskusta kaatui silloin vuosi takaperin ja koko harrastaminen tuntui tyssäävän siihen xd Vieläkin harmittelen kun osa kivoista harrastajista tuntui laittaneen pillit pussiin sinä aikana lopullisesti. Suntuubin kulta-aikoja on kyl välillä ikävä, sillon oli vaikka ja millasta touhua ja toimintaa eikä varmasti tarvinnu harrastaa mitään täysin yksin.
No, onhan meillä nykyäänkin täällä monenlaista toimintaa ja varmasti löytyy jostain jotain joka herättää mielenkiintoa ja ruokkii myös omaa harrastustapaa niin ei tarvii ihan täysin eristäytyä!
psps. oon aika varma et siun kasvatit menis kaupan vaikkei puoliverisiä oiskaan x)
Edit // onks keskustan kaatumisesta jo kaks vuotta? Mitä helkuttia...
-
@lithy Hei, mitäs täällä supistaan! Minäkin haluan sisäpiirin tietoa
Se on kyllä se kultaisen keskitien löytäminen tässä harrastuksessa taiteen laji. Mutta iiihihanaa, jos vielä mietitkin mahdollista paluuta - ihan missä tahansa muodossaan!