Ratsuponit

• Mulla on Hartwig Ponies, joka viettää aika lailla hiljaiseloa. Poneilla toki kisaillaan, mutta varsoja syntyy todella harvoin. Kun tuntuu että menevät niin huonosti kaupaksi, että ei viitsi tehdä valmiita varsoja, että eivät sitten jää ilman kotia. : D

Meiltä saa toki pyytää tilausvarsoja, tai sitten voi katsella vain isä- tai emäehdokkaita. Monet ponit kaipailisivat kuitenkin nuita jälkeläisiä. : )

• Suomenhevoskasvattajat

Hei, mikäs on nykyisten kasvattajien suhtautuminen ponien sukujen mittoihin? Entäs tuohon syntymämaahan? Kasvatatteko puhtaasti lyhytsukuisia ja vain jonkin maalaisia rp:tä? Jos niin miksi olette rajautunut vain siihen? Millaiset kasvatustavoitteet teillä on pitkällä tähtäimellä? Mitäs ajattalette vanhemmista linjoista tai oikeastaan mitkä laskette vanhasukuisiksi?

• Ratsuponeilijat

@elen Mulla on myös tallillinen brp-poneja, oisko niitä nyt noin nelisenkymmentä kappaletta. 😄 Kisaavat porrastetuissa joko esteitä tai koulua. Muutamaa arabisukuista olen kisauttanut myös AHACissa.

@Viivuska Mulle ei ole suvun pituudella niinkään väliä, vaan enemmän kiinnostaa ne ponit siellä suvussa. 😄 Knockturniin ostan nyt enää vain ja ainoastaan brittejä (koska kasvatan niitä ja brp:hen ei ole muita hyväksytty), ja Mulberryyn joskus harvoin kivan yksilön kohdalla myös muita. Mä en oikeastaan ole mitään tavoitteita itselleni asettanut, vaan yhdistelen vaan sellaisia poneja joista pidän. Nyt kun mietin niin en oikeastaan keksikään mitään tiettyä juttua mitä tavoitella? Kivahan se tietysti olisi jos omia poneja/kasvatteja näkyisi vielä vuosienkin päästä ratsuponien suvuissa, mutta en esimerkiksi tämän takia rupea “ylikasvattamaan”. 😄 Kunhan itse tykkään kasvattieni suvuista niin mulle riittää se.

Vanhat suvut on ihania, ja niitä olenkin kerännyt aina kun mahdollisuus on eteen sattunut. Ne on kaikki lähinnä suomalaisia ratsuponeja, joten brp-jalostuksessa ei voi valitettavasti käyttää, mutta onneksi on toinenkin talli. :DD Mitään tarkkaa määritelmää en ole miettinyt vanhasukuisille; ehkä ne on sellaisia poneja, jotka on eläneet ihan mun harrastuksen alkuaikoina tai ennen sitä. Itse aloitin varmaan joskus 2005?

Tällaisia olen tähän asti hankkinut: Brava (isän puoli), Elwiira WQ, Doro Rose CRP, Art Toby Wing (isän puoli), Luminvuon Artamir, Muscotsmoscow Champ, NEW Madley, + tällaisen jännän WPB:n olen onnistunut myös ostamaan: Silver Mania. 😄

• Suomenhevoskasvattajat

Hei @indy sähän hoidit niitä rp:den polveutumistarkastuksia. Eikös ole kuitenkin niin, että jos suomalaisen rp:n suvussa on fwb, niin silloin sen jälkeläistä ei esimerkiksi voi hyväksyä saksalaiseksi rp:ksi? Tuleeko mieleen muita rotuja, mitkä ois suomalaisen rp:n jalostukseen sallittuja, mutta ei saksalaisen. Tarkoitus nyt tuota VRPY:n poikkeussääntöä, missä suomalaisen rp:n voi rekisteröidä myös saksalaiseksi, jos ko. rp sopii saksalaisen jalostussääntöihin.
    Mä näitä itsekin pari vuotta tarkastastelin vrl-rekisterissä, mutta nyt vähemmän, niin en enää luota omiin aivoituksiini.

indyllä on aikalailla samanlainen maku noiden sukujen suhteen muilla. Brava, Muscotsmoscow Champ ja NEW Madley löytyvät hevosteni suvuista. Olin ihan varma, että Art Toby Wingkin löytyisi, mutta ei sitten. Lacrisia Mimmy kuitenkin löytyy. 😄

Mä itse tykkään pitkistä suvuista, ylläri. Myös vanhan suvut kiehtoo, varsinkin Art, Silfran ja CRP-ponit tulee näin äkkiä mieleen. Toki ihan kaikki tuon nimiset eivät ole ihan vanhimmasta päästä, mutta silti mieluisia. 🙂

Laitetaanpa pari sukuesimerkkiä mun lemppareista: Charmander, Pixiu, Keighley

• Ratsuponeilijat

@Viivuska Ainakin kaikki muut puokit paitsi saksalaiset on kiellettyjä DRP:ssä, ja gotlanninruss, muita ei nyt äkkiseltään tule mieleen.

Joo sulla onkin aika paljon noita pitkäsukuisia, on tullut huomattua. 😄 Tosi kivat suvut noilla poneilla! Itsekin tykkään tosi paljon Silfran- ja Art-poneista. CRP-ponejakin näkyy vielä paljon, ne on kanssa kivoja. Ja Crossroad’s-poneja myös.

Mulla on joku ongelma kyllä aina välillä näissä esim. pv x nf risteytyksissä, joissa puhdasrotuisilla vanhemmilla on jo vähänkään pidempi suku. 😄 Eli siis vaikka 2-polvinen pv x 2-polvinen nf ei oo yhtään mun mieleen. Tykkään että jo evm-sukuiset kantaponit on ratsuponeja. Toisaalta omia puokkeja ja puhdasrotuisia poneja käytän välillä, 😄 varmaan koska niihin on joku oma parempi “tuntuma”, tai miten sen nyt sanoisi.

• Suomenhevoskasvattajat

@indy said in Ratsuponit:

Mulla on joku ongelma kyllä aina välillä näissä esim. pv x nf risteytyksissä, joissa puhdasrotuisilla vanhemmilla on jo vähänkään pidempi suku. 😄 Eli siis vaikka 2-polvinen pv x 2-polvinen nf ei oo yhtään mun mieleen. Tykkään että jo evm-sukuiset kantaponit on ratsuponeja. Toisaalta omia puokkeja ja puhdasrotuisia poneja käytän välillä, 😄 varmaan koska niihin on joku oma parempi “tuntuma”, tai miten sen nyt sanoisi.

Mulla on vähän sama “vika”. Toki aina välillä on pakko käyttää esim. noita omia pitkäsukuisia puokkeja puolisoina, kun ei meinaa ratsuponeista löytyä eri sukuisia puolisoja. Mutta silloin yleensä edes puolet suvusta on ns. pitkälti ratsuponia. Siksi mulla onkin nyt sivut tekeillä ponille, jonka poniprosentti on 28,4820556640625% 😄 . Tällä emä “pitkänlinjan” rp ja isä trakehner. Pisimmillään joku 7-9 polvea sukua, en tosin ole katsellut mihin asti löytyy rp:tä.

• Ratsuponit ylöspäin 🙂

• Tarjoan nyt suoraan tähän ketjuun niin tavotan varmana rp-ihmisiä paremmin kuin myyntitopan kautta. Eli siis suht vanhasukuinen rp-tamma Donentte (i. Roadrunner Dei) etsii uutta kotia kun mulla ei ole sille minkäänlaista käyttöä. Kisannut porrastettuja reippaasti. Tarjoukset mieluiten chattiin tai sähköpostilla.

• Mulla olisi semmoinen kysymys aloittelevana uunona (eli poniharrastajana), että omistin aikoinaan (v. 2006) ratsuponin, jolla on aivan ihana nostalginen vanha suku ja josta haluaisin itselleni takautuvasti varsan. Ongelmana on vain se, että ponilla on kadonnut osa suvusta eikä vanhempia (kuten myös itse poniakaan) ole tarkastettu VRLssä ja esivanhempien kantarotuja on mahdoton selvittää ellei itse keksi päästä.

Eli onko tämän jälkeläisellä mitään mahdollisuuksia olla vaikka suomalainen ratsuponi? Vatvoin tätä asiaa eilen päässäni ja nyt tulin siihen tulokseen että jos pitää selvittää suku puhdasrotuisiin asti niin mieluummin teen sen jälkeläisestä sim sport ponyn kuin nään vaivaa joskus ennen 2005 syntyneihin poneihin :D.

Kukaan ei varmaan tiedä, mutta mullahan on pieni ponitalli, KF Ponies joka on ollut jo pitkään toinen jalka haudassa. En vaan tiedä mitä teen noille poneille vai annanko vaan möllöttää ruohonleikkureina.

Oon nyt hiljattain löytänyt uutta intoa ratsuponeihin (koska oon saanut lupia ihan törkeän kivoihin kuviin) ja nyt olenkin ottamassa kouluratsuponeja Zonjietiin puoliveristen rinnalle. Tarkoituksena on käyttää puoliverioreja mahdollisimman paljon jalostuksessa.

• @HM mä tiiän ton sun tallisi koska kyselin joskus tota sun voikkoa oria isäksi 😄 Taisin myydä sen varsan, hienoa ku en itekkää muista XD

Mulla olisi myös puoliverisiä joten jos joku tahtoo käyttää (ktk-oreja) rp jalostukseen niin voin linkittää! Voisin itekki ehkä vähän käyttää, unohtuvat aina…

• mullakin läjäpäin poneja Noirissa, joita saa käyttää pyytäessä jalostukseen 🙂 myös Swanleyn este-erakoista saa halutessaan ratsuponivarsoja.

• Raviharrastajat

Mulla olisi täällä pitkä lista ratsuponeja (ja puoliverisiä) tarjolla jalostukseen, mikäli kellekään kelpaa 🙂

• Brittiponeilijat

Mulla on Showburyssa tällä hetkellä kaksi brittiläistä ratsuponia, Rowan & Trapeze 😄

• Suomenhevoskasvattajat

@HM said in Ratsuponit:

Eli onko tämän jälkeläisellä mitään mahdollisuuksia olla vaikka suomalainen ratsuponi? Vatvoin tätä asiaa eilen päässäni ja nyt tulin siihen tulokseen että jos pitää selvittää suku puhdasrotuisiin asti niin mieluummin teen sen jälkeläisestä sim sport ponyn kuin nään vaivaa joskus ennen 2005 syntyneihin poneihin :D.

Kyllähän tuon polveutumisen pystyy selvittämään…? Isän emä, emän isä ja emän emä (Injouable Fille, virhe luultavasti Injouable Monsieur kohdalla, 42.5%:n tilalle 37,5% tms. ehkä?). Eli niiden polveutumiset pystyy etsimään kun vähän käyttää vaivaa… 😄 Mun mielestä ei haittaa, vaikka sä korjaat jotain virheitä mitä vahingossa tuonne on ajan saatossa tullut. Esim tuon Injouable Fillen jälkeläisiä etc on laitettu tilastoiksi, koska ei ole löydetty jossain vaiheessa tuota polveutumista. Mutta tuskin suurta virhettä teet hahmotellassasi evm-tammalle uudenkin polveutumisen, kunhan käyttää parhaansa mukaan tarjolla olevia tietoja.

• Nostellaanhan tämäkin topic välillä etusivulle! 😄

• Löytyykö keneltäkään kenttäpainotteisia ratsuponeja?
    Meillä Hartwigissa on muutama kenttäpainotteinen rp, mutta harvemmin on tullut törmättyä näihin puhtaasti kenttäpainotteisiin ratsuponeihin.

Olisi kiva saada noille kenttäpainotteisillekkin edes jälkeläinen tai pari ennen kuoppaamista, joten laittelen ne tuohon alle jos joku niistä haluaisi varsoja (ovat tarjolla myös yleispainotteisten vanhemmiksi). Kaikilla kisataan 40 KERJ-sijoitusta täyteen. Omat kasvatit ovat myös myynnissä.

t. Cassiopeia KN (1-polvinen)
    t. Lumivuon Rindië (2-polvinen)
    t. Hartwig’s Clementine (2-polvinen) :regional_indicator_m:

o. Hermit (1-polvinen)
    o. Hartwig’s Frodo (2-polvinen) :regional_indicator_m:
    o. Hartwig’s Penthagon (2-polvinen) :regional_indicator_m:

• Suomenhevoskasvattajat

Mulla on evm-sukuinen Reve (dsp), joka kilpailee hyvin rauhalliseen tahtiin ihan sekalaisesti useassa lajissa (laukoissa ja tämän jälkeen erj, krj, kerj, vvj, mej, vrmj, wrj, villeissä yms) sekä sitten estepainotteinen, 1-polvinen norjalainen Waldo. Nämä eivät ole mulla kauaa olleet, mutta olen ihastunut ratsuponeihin kovasti nyt tässä lähiaikoina. Harmi, että niitä on nykyään harvemmassa 😕

• ratsuponirintamalla on vaikuttanut olevan hiljaisempaa, ja itsellänikin menossa “talviremontti” rodun suhteen. kuoppasin kourallisen poneja ja myin osan pois. Noirista ulkoasu uudistettu ja ponien sivuilla menossa remontti. muutama olisi tekstejä tai jälkeläisiä vaille laatisvalmiita, mutta kun ei ratsuponit mene kaupaksi, ei pysty kaikkia itsellä pitämään eli ei saa jälkeläisnäyttöjä eli ei vielä laatisvalmiita eli en raaski laittaa vielä kuoppaan - ja oravanpyörä on valmis. jos jotakuta kiinnostaa, meidän muun maalaisista poneista, jotka ovat yli 3v, saa halutessaan tilareita.

suunnitteilla mulla on muutama kotiin jäävä brp-varsa, että vähän on ponit saanu tuulta alleen. ponien kanssa touhuaminen oli n. kuukausi sitten niin epätoivoista, että etenen kuitenkin tällä hetkellä hiljakseen ja oman motivaation mukaan 🙂

• Sekalaisen sakin omistaja

Keskustelu on vanha kuin taivas, mutta herätän sen henkiin ettei muiden keskustelua tarvitse härkkiä aiheen vierestä.

Tallini sijaitsee Briteissä.
    Jos yhdistän kaksi suomaista ratsuponia, kaiken järjen mukaan niistä tulee suomalainen ratsuponi.

Mutta miten VRL suhtautuu briteissä syntyneeseen suomalaiseen…? :'D

Brittiläistä niistä ei saa, sukutaulussa vääriä rotuja.

(Kysyn siksi, että haluaisin mahdollisesti alkaa joskus kasvattaa brittiläisiä, enkä välttämättä haluaisi tästä varsasta risteytystä. Virtuaalinen ratsuponski on tietenkin yksi vaihtoehto.)

• @Anarchy jos en väärässä ole niin ratsuponin tulee olla syntynyt omassa maassaan, eli suomalaisen suomessa. BRP ei hyväksy jalostukseen (ainakaan tietääkseni / VRPYn mukaan) muun maalaisia ratsuponeja paitsi BRPtä ja sitten niitä puhtaita rotuja.

4

867
Users

11.4k
Topics

208.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.