Virtuaalimaailman taantuma

• Suomenhevoskasvattajat

Tästä aiheesta on ollut aina silloin tällöin enemmän tai vähemmän puhetta, mutta arvelin nostaa asian taas esille hiukan eri kantilta. On puhuttu siitä, kuinka hevoset eivät vaihda kunnolla omistajaa ja kisoja järjestetään tavallista vähemmän. Olen huomannut itsekin nämä seikat ja koittanut omalta osaltani pysyä mahdollisimman aktiivisena. Mutta mietin, mistä tämä kaikki johtuu tai miksi epäaktiivisuus tuntuu nyt olevan niin yleistä?

Toki joulun alla varmasti joka paikassa riittää kiirettä, niin koulu- kuin työmaailmassakin ja varsinkin kaikki joululahjaostokset ja muut jouluun liittyvät kiireet. Mutta liittyykö asiaan joitain muita seikkoja? Johtuuko porukan epäaktiivisuus monella saralla juuri siitä, kun moni kanssaharrastaja on niin epäaktiivinen? Toki tämä uusi foorumi on saanut taas ihmisiä enemmän innostumaan, mutta siitäkin huolimatta muutos on monissa asioissa erittäin selkeä.

Hevoskaupoissa asia on käynytkin hyvin selväksi; hevosmäärät ovat kasvaneet suuriin mittakaavoihin ja jotta saisi niitä omia linjoja jalostettua, ei aika tahdo riittää enää muiden hevosten ostamiseen. Lyhytsukuisten suosio on kasvanut ja niin edelleen. Sama on kuitenkin havaittavissa kisapuolella. Järjestäjiä on erittäin vähän ja osallistujiakaan ei tunnu löytyvän kunnolla. Ennen niin helposti omalla aktiivisella työllä sai sijoitukset nopealla tempolla kasaan, nykyisin suurimman osan kohdalla joutuu vain odottamaan ja odottamaan. Kisaluokat eivät täyty millään, vaikka aiemmin osallistujia oli niin paljon, ettei kaikki mahtuneet lähellekään mukaan. Eikä Cup-kutsutkaan saa enää niin paljon osallistujia kerättyä, vaikka aiemmin määrä oli helposti kolme- tai neljäsataa per luokka. Myös muissa tapahtumissa osallistumisprosentti tuntuu olevan todella vähäistä…

Ehkä varsinainen pointtini tässä on se, voisimmeko jälleen kerran pohtia, mikä tämän tilanteen on aiheuttanut ja sitäkin enemmän, mikä voisi motivoida juuri sinua aktiivisempaan harrastamiseen? Mikä on juuri se sinun oma ongelmakohtasi, joka vie intoa tästä harrastuksesta? Voisimmeko mahdollisesti järjestää suuremmalla joukolla erilaisia yhteistapahtumia tai sopia joistain kisaviikoista, milloin kukakin järjestää kisoja VRL-kalenteriin?

Tältä harrastajalta löytyisi ainakin intoa järjestää kaikenlaista ja yrittää parhaansa mukaan auttaa muiden motivaation löytymisessä :slight_smile: Ja saa tuoda esille niin vanhoja kuin uusiakin pointteja ja jokainenhan voi vaikka avata, minkälainen olisi se ihanteellinen virtuaalimaailma juuri itselle eli mitkä seikat ovat esteenä sille tai miten haave siirtyisi lähemmäksi. Jokaisellahan on se oma tapansa harrastaa, mutta varmasti jokaisella on tavoitteena se, että aina löytyy se jonkinlainen harrastajaverkosto ympäriltä.

• Olen sitä mieltä, että taantuma on helpottanut jo huomattavasti vuoden-kahden takaiseen tilanteeseen. Hevoset myyvät paremmin ja kisojakin on vaikka myynti- ja järjestysmäärät eivät ole vielä toipuneet samoihin mittoihin kuin “hyvinä aikoina”. Suurin ongelmakohta harrastuksessani on ajanpuute ja motivaatiokato silloin kun olisi aikaa istahtaa koneelle. Intoa kun ei saa napista painamalla on/off. Tämä foorumi on auttanut suuresti kun chattitoiminta toi huimasti lisää kanssakäymistä muiden harrastajien kanssa, mutta se joku puuttuu silti yhä ja melko varmasti ei palaakkaan enää kun elämä muuttunut niin paljon.

• WESTERNRIDERS

Mulla on ainakin hevoset mennyt hyvin kaupaksi. Olen myös yrittänyt ostaa muilta itseäni kiinnostavia hevosia. Mutta jos tiedän, että joku rotu tai hevonen ei vain nappaa, en viitsi sitä ostaa, koska se jäisi kuitenkin nurkkiin pyörimään. Itselläni kilpailuiden suhteen se, ettei vain nappaa. Ei niiden järjestäminen, osallistuminen tai lisäileminen hevosten sivuille. Porrastettuja olen harkinnut, mutta pitäisi käyttää aikaa taas tasojen ymmärtämiseen. Tietenkin osallistun kilpailuihin, kun niitä osuu eteen, mutta muuten tällä hetkellä on kilpailumotivaatio nollassa.

• Moderaattorit

Mullakin hevoset menee kaupaks. Harrastan rennosti enkä niin “verenmaku suussa”, kisailen villeissä ja otan rennosti. Ei ylety “taantuma” ainakaan omaan harrastamiseen. Mut se on kyllä oikeesti harmittavaa toisten puolesta jos ja kun tollasta nihkeetä “yksin harrastamista” on. Eli siis et ihmiset ei osallistu kisoihin ja kasvatit jää kotiin kun ei mee kaupaks. Oli mullakin tollanen vaihe enenn ku siirryin takas piirrettyjen ja villien pariin.

• Piirrosharrastajat

Komppaan @Viiru a - en ole oikeastaan kokenut mitään ihan järkyttävää taantumaa, sillä en ole koskaan ollut kunnolla mukana suurten hevosmassojen tavoitteellisessa jalostamisessa tai liiton alaisessa kilpailutoiminnassa.
    Se mitä Keskustassa on näkynyt, vaikuttaa omaan silmääni aika reippaalta ja eläväiseltä toiminnalta. Varsinkin SPC-buumi tuntuu toimivan ja houkuttelipa meikäläisenkin ensi kertaa palkintoja haalimaan.

• Esteratsastajat

Suurempaa taantumaa en myöskään ole huomannut. Hevoset menee kaupaksi kausittain, samoin kisaosallistumisia ja kisoja on selkeästi eniten kesällä, kun ei ole kiireitä. Ihmisillä vaan on niin paljon enemmän nykysin elämässä sisältöä ja koneella oloa vähennetty 😄

• Itseäni tässä harrastuksessa motivoi ensisijaisesti kivat kuvat, ulkoasujen ja sivujen tekeminen sekä sukulinjojen jatkaminen – kilpaileminen, kasvattimyynti ja muu yhteistoiminnallinen tulee siinä sivussa. Ostan oikeastaan muilta hevosia aina kun vaan osuu silmään itseä miellyttävä yksilö. Myös omassa kasvatuksessa teetän suurimman osan varsoista itselleni ja toisinaan sitten myyntiin, jos ei mene heti kaupaksi niin kokeilen ehkä myöhemmin uudelleen. Omassa harrastuksessani en siis ole erityiseen lamaan törmännyt ja varsinkin tämä uusi foorumi sitä vastoin on mielestäni jopa näyttänyt aktivoineen useimpia harrastajia.

• Suomenhevoskasvattajat

Harrastan tehokkaasti ja tavoitteellisesti, jolloin esimerkiksi jälkeläisiä on synnyttävä paljon enemmän vs. tarinapainotteinen muutaman hevosen hömppäily. Silloin luonnollisestikaan ei kasvatit mene samoissa määrin kaupaksi ja varsinkin kun omat hevoset alkaa olla 3+ sukuisia, niin hevosia jää entistä enemmän omiin nurkkiin pyörimään juurikin lyhytsukuisuusmuodin vuoksi. Oravan pyöränä tässä on toki se, etten osta muiden kasvatteja - täytän hevosmäärän omilla kasvateilla, jotta saan aikaan jälkeläisnäyttöjä ja hevosia valmiiksi.

Syität tähän on monia. Toki harrastajien vähentyminen ja ylipäätään se, että harrastajat on vanhempia: aikaa ei riitä enää läheskään niin paljon koneella roikkumiseen. Osaksi voisin väittää myös ikuisuushevosten hidastavan tätä, kun edellisiä ei raaskita kuopata, ei uusia voi ottaa tilalle. Ja tätähän oma harrastustapa ei sitten taas tue yhtään, kun hevonen pitää olla erinomainen ennen kuin se on valmis! Omassa harrastuksessa vaihtuvuus olisi suurempaa, jos esimerkiksi kilpailisin vain yhdessä lajissa jokaisella hevosella, lajilaatiksia olis käytävänä neljän sijaan yksi. Mutta mäpä en halua 😄

• Kyllä sen taantuman huomaa esimerkiksi suomenhevosten ja harvinaisempien rotujen välillä.

Suomenhevosia tursuaa joka paikasta, lyhytsukuiset menevät helposti kaupaksi mutta pitkäsukuisia tunnutaan karttavan.

Harvinaisten rotujen edustajat tuntuvat menevän melko vaihtelevasti kaupaksi, riippuen vähän rodusta. Puoliveriset menevät myös vaihtelevasti kaupaksi. Ratsuponeilla on kaiketi täysi taantuma?

Suurin osa harrastajista pitää tutusta ja turvallisesta, eihän siinä mitään väärää ole mutta omasta mielestäni porukan pitäisi uskaltaa ostaa hieman erikoisempiakin rotuja. Itse kasvattelen monia harvinaisia ja suurin osa kasvateista jää loppupeleistä omiin käsiin.

En kyllä oikeastaan jaksa enään teetellä kasvatteja myyntiin. Vastaisuudessa kasvatan vain itseäni varten. Tilausvarsoja kyllä tulee aina saamaan ja toisinaan koitan myydä vanhempia kasvatteja pois. Tulen kyllä vielä tulevaisuudessa kokeilemaan sellaisten harvinaisten kasvattien myyntiä, joille on kuvia helposti saatavilla.

Tilanne on kyllä jonkun verran parantunut mutta silti hevoset menevät edelleen kehnosti kaupaksi (tai vaihtelevasti). Suomenhevoset ovat selkeästi lisääntyneet ja muiden rotujen markkinat pienentyneet.

• Suomenhevoskasvattajat

Hyvä, jos ongelma ei ole niin suuri kaikilla roduilla! Juurikin suomenhevosten, varsinkin pitkäsukuisten, kohdalla olen tämän itse huomannut, kun niiden parissa juurikin täällä virtuaalimaailmassa puuhaan 😄 Toki kasvatustoimintaa ei pidäkään täysin tehdä ostajakuntaa mukaillen, mutta onhan se totta, että sitä kasvatustoimintaa on mukavampaa tehdä, jos tietää myös niiden oman työn tuloksien menevän kaupaksikin.

• En oo lukenut näitä aiempia viestejä, mutta mulla ainakin oma aktiivisuus on taantunut sen takia, ettei enää ole niin paljoa kanssaharrastajia: ratsastuskoululla hoitajamäärä jatkaa tippumistaan, ja oman tallini foorumi on myös hiljentynyt kovasti. Toimintaan ei löydy enää niin paljoa osallistujia kuin ennen. Yhteisöllisyyden puute nakertaa myös tapahtumajärjestäjää, kuka sitä inspiroituisi järjestämään tapahtumia joihin ei kukaan osallistu?

Itse olen sitä mieltä, että virtuaaliharrastus on muuttunut vuosien varrella työläämmäksi ja monimutkaisemmaksi mahdollisuuksien kasvaessa. On myös tutkittu että ihmisten keskittymiskyky on huonontunut hirveästi teknologian seurauksena, enää ei jakseta kovinkaan kauaa keskittyä samaan asiaan. Tämän huomaa ihan suoraan hoitajatoiminnassa: innokkaita ja pitkäjänteisiä tarinankirjoittajia on enää harvassa, ja se rentouttava tarinankirjoittaminenkin on muuttunut nopeaksi suorittamiseksi, jolla tavoitellaan esimerkiksi pisteitä laatiksissa…

Virtuaaliharrastuksen “taantuminen” johtuu varmasti myös osittain siitä, että joka puolella on nykyään kiireistä ja hektistä. Irl-elämä on päivästä toiseen suorittamista, paikasta toiseen juoksemista ja jatkuvasti stressaavampaa. Toisaalta myös virtuaaliharrastaminen on muuttunut vuosien varrella vaativammaksi, enää ei täälläkään pärjää pelkällä rennolla tarinoinnilla ja kissanristiäisillä, vaan ainoastaan laatiksissa kiertäneet ja täydet sijoitukset kisanneet hevoset menevät kaupaksi. Astutukseen valitaan vain niitä “laatuyksilöitä” joiden eteen on nähty vaivaa ja aikaa. Kiireisen päivän jälkeen mä haluan rentoutua virtuaaliheppojen parissa, enkä ottaa tästäkin jutusta stressiä ja hampaankiristystä. Uskon että moni muukin kokee samalla tavalla :slight_smile:

Oho, saattoi mennä vähän aiheen ohi jo 😄 niin sitä käy kun on paljon mielessä!

• Suomenhevoskasvattajat

Sinten viestistä tuli mieleen, miten varsinkin ei-laatuarvostelut silmissä kiiltäen kisaavat harrastajat kuvittelevat, että vaan laatispalkitut ja kisatut hevoset tai niiden jälkeläiset menee kaupaksi - tilanne kun tuntuu “tältä puolelta” katsottuna ihan päinvastaiselta: vaikka olis miten menestyneet vanhemmat tai hevonen, niin ei vaan mene kaupaksi. Tosin niin mustakin tuntuu, että leppoisammin harrastavien tarinaponit menee kaupaksi hetkessä!

• WESTERNRIDERS

@Sinte Sää sen melkein sanoit! Ja mää toivon, että järjestät jatkossakin kissanristiäisiä edes toisinaan, sillä kaikki kissanristiäiset vetävät minua puoleensa. 🙂

• ‘Muutaman’ vuoden tauolta palanneena kyllä huomaa aikamoisen eron entiseen. VRL:n alaisten kisojen vähyys oli pienoinen järkytys, kun oli tottunut siihen että uusia kutsuja tuli päivittäin. Nyt kalenterissa on uusia kisoja tuurilla kymmenen päivässä(mikä kauheampaa, välillä niitä ei ole ollenkaan), ja kaikissa 4 luokkaa + 30 osallistujaa/luokka, tasot vielä yleensä omille hepoille liian helppoja. Ei näy enää samaan tapaan GP-luokkia tai re 150-160cm, tai ylipäätään kisoja missä on luokkia vähän laajemmin sekä otetaan enemmän osallistujia. Ei varmaan jakseta odottaa sinne VIPiin asti tai jotain. Tosin huomasin kun kisoja järjestelin että kyllähän sinne osallistutaan kun pistää osallistujamäärän vähän isommaksi niin porukka saa sinne enemmänkin kuin yhden hevosen per kutsu, en itsekään jaksa osallistua jos kisoissa on yksi sopiva luokka ja siihenkin saan vaan 3 hevosta 😛 Vaatisi ehkä kisajärjestäjiltäkin vähän jaksamista pistää eritasoisia luokkia ja ottaa enemmän osallistujia, varsinkin isojen hevosmäärien harrastajat varmaan jaksaisivat aktivoitua enemmän jos olisi jotain missä kisata sillä laumalla 😄 Imo kisojen järjestäminen on kuitenkin aika vähän aikaa vievää puuhaa, vaikka onhan se vähän sellaista turhanpäiväistä copypastettamista.

Omituista että pitkäsukuiset ei mene kaupaksi, muutama vuosi takaperin taisi tilanne olla ihan päinvastainen. Itse en ole vielä tarpeeksi päässyt mukaan kasvatushommaan että olisin huomannut hirveitä eroja, muutakuin että puoliveriset ei näytä olevan enää niin suosiossa kuin ennen. Ollaan kyllä osteltu kasvatteja jo muilta(Asil lähinnä näkyy shoppailevan täällä harvase päivä), mutta omia ei olla edes yritetty myydä.

• Mun piti vielä sanoa että mielelläni ostelen hevosia muilta jos hevonen edes vain jotenkin sopii suunitelmiini.

Tykkään etenkin shoppailla harvinaisempia rotuja sekä koulupainotteisia puoliverisiä, mutta niiden myynti-ilmoituksia ei enään juurikaan näe.

Itsehän olen melko “kaikkiruokainen” harrastaja : D. Multa löytyy hevosia useasta kymmenestä rodusta ja mielelläni ostan jalostusmateriaalia muualtakin. Suomenhevoset ja ratsuponit ovat tällä hetkellä ehdoton nounou.

Sen verran vielä sanon että tarjoan hevosesta jos sillä on rodunmukainen nimi, värit periytyvät realistisesti ja vanhemmilla on siistit sivut. Kilpailutuloksilla tai laatuarvostelupalkinnoilla ei ole mulle suurimman osan kanssa mitään merkitystä, sillä en edes kilpaile suurimmalla osalla hevosista (jaoksellisissa) kilpailuissa. Toki mulla on sitten nippu niitä hevosia, joiden kanssa harrastus on tavoitteellisempaa, mutta en vaadi ostettavien hevosten vanhemmilta laatuarvostelupalkintoja tai edes kisoja, suku ja puoliverikantakirja on se joka pääasiassa ratkaisee.

Sanon vielä tähän loppuun että mulle saa koska vain tulla tarjoamaan myytäviä hevosia (kunhan eivät ole suomenhevosia) joilta ei vaadita kisaavaa kotia.

• niinkuin joku ylhäällä totesikin, ratsuponit on ihan taantumassa - varsinkin omalla kohdalla tässä hassusti syynä ehkä rodun monipuolisuus :'D en oikein tiedä, mitä haluan tehdä ja mitä maata kasvattaa, kun haluaisin niitä kaikkia. siksipä ponit on jäädytetty muuten kuin kilpailemisen osalta, ja taakka on hieman helpottanut.

suomenhevosia on reilusti, ja itseä ainakin ne innostaa tällä hetkellä 🙂 tosin alotin suokkien tavoitteellisen kasvattamisen nyt kunnolla ihan tyhjästä, joten en itse ainakaan ole shoppailemassa pitkäsukuisia vielä ainakaan vuoteen, kun haluan hevosteni noudattavan edes jonkinmoista ikääntymistä = ne eivät ole valmiita vuodessa.

itsellä innostus on nyt pysynyt hetken aikaa Chelmsfordin, Kahmon ja Swanleyn parissa. mulla on niissä kuitenkin sen verran “vähän” hevosia, joihin panostaa. osa odottelee vielä kasvamista, joten niillä ei ole vielä mikään kiire, eli vanhemmat ehtii saada ensin poies alta 😄 motivaatiota vei joskus keväällä-kesäällä pois liika hevosmäärä ja tavoitteellisuus - pistin omat periaatteeni uusiksi ja hevoskannan karsin ja uusin niin, että nyt tallissa on vain sellaisia, jotka miellyttää. Chelmsissäkin on koulu- ja kenttäpuoli, estepuokit sitten Swwanleyssä, joten saa keskittyä myös siihen lajiin, mikä sillä hetkellä kiinnostaa.

en tiedä menikö ohi aiheen, mutta mun omaan taantumaan on auttanut tämä uusi foorumi, hevosten ikääntymisen muokkaaminen reaalimmaksi ja sitä kautta hommien helpottuminen kun tajusin, että voin harrastaa just sellasella temmolla, kuin itse haluan 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

@davis Pitää tuohon kisojen järjestämiseen todeta, että itse olen ainakin tässä lähiaikoina todennut sen, etteivät ne luokat ihan oikeasti meinaa täyttyä millään ja tämän takia on tullut pidettyä osallistujamäärätkin melko vähäisinä. Moni kun tuntuu osallistuvan ihan vain ykköshevosilla mukaan ja vain harva osallistuu suuremmalla määrällä. Ja toki siihen vaikuttaa sitten sekin, miten paljon niitä omia hevosia on kisattavana kussakin luokassa 😄 Nyt on tullut lähiaikoina laajennettua niistä itselle perusluokista muihin, lähinnä toki vähän sen mukaan, onko itsellä jonkun muu hevonen kisattavana.

Mutta itse olen ainakin valmis ottamaan vastaan ideoita siitä, mille luokille on tarvetta ja minkälaisia osallistujamääriä niiden pitäisi sisältää :slight_smile: Olen pyrkinyt sitä mukaan pistämään uutta kutsurypästä tulille, kun edelliset ovat täyttyneet ja olen saanut tulokset arvottua. Toki useampikin onnistuisi kerralla, mutta tällä olen varmistanut, ettei ole liian paljon kerralla kaikkea avonaisena, jos vaikka sattuukin tulemaan joku yllättävä este, joka asioiden eteenpäin viemistä viivästyttää.

• Suomenhevoskasvattajat

Onpa hankala pukea ajatuksia sanoiksi :’) Mä olen pitkään ollut aktiivinen kisajärjestäjä ja kisaaja, mutta nyt on tosiaan alamäki päällä. Selitän sen niin, että koska vain harvat kasvatit enää menee kaupaksi -> en minäkään ostele muilta uusia hevosia. Ja koska mulla ei ole hevosia kisalistoilla, en loogisesti kisaa, enkä myöskään järjestä kisoja, koska en itse niistä hyödy. Harvinaisen selväksi on tullut se, että kisoja järjestäessä ei paljoa kiitosta muilta osallistujilta heru, joten en jaksa hyväntekeväisyyttäkään sillä saralla harrastaa. Ja koska kisat on niin iso osa mulle tätä harrastusta ja nyt kun sillä saralla hiljentynyt, on intokin koko heppatouhusta alkanut hiipumaan.

• Esteratsastajat

@tvisha Se on kyllä totta, että kisoja ja tapahtumaa saa järjestää vaikka kuinka, mutta harvemmin saa kiitoksen sanaa 😕

• Suomenhevoskasvattajat

@tvisha Joo, hyvin tuttuja tuntemuksia! Tuo hevoskauppa on varsinainen noidankehä, eikä sille löydy helposti fiksua ratkaisuakaan 😕 Ja mitä tulee kisojen järjestämiseen, ei sitä kyllä tosiaankaan jaksa tehdä pelkästään muiden iloksi. Mutta täältä suunnalta löytyy ainakin hyvin tyytyväinen ja kiitollinen ihminen, joka on huomannut sinunkin panostuksesi hommaan!

13

940
Users

12.5k
Topics

231.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.