PKK - Piirretyt Kuvat Kunniaan

• Piirrosharrastajat

@aksu Joop, tässä asiassa oon kyllä itsekin ihan myöhäisherännäinen. Ei tullut mieleen ennen kuin rupesi itse iskemään noita kantaan ja pariin kertaan joku palkinto juuri tästä syystä tulosarkistosta unohtui 😄 Ns. kantapään kautta… Ehkä jonkun suosittelutekstin voisi johonkin väliin muotoilla, ellei @AnneL ole mitään tätä vastaan. 🙂

• KTK-tilaisuuteen voi ilmoittautua vielä lauantaihin asti! Ehdin vasta su hoitelemaan hommia.

• @lynn Juu, joku suositteluhommeli hyvä, koska kuitenkin mielelläni näyttelyt pitäisin niin, että voi myös ilmoittaa rekisteröimättömän hevosen. Ihan siitä syystä, että voi vaikka inspiksen mukaan piirtää ja ilmoittaa hevosen viimeisenä ilmoituspäivänä näyttelyihin, jos järjetön piirtoinspis iskeekin. =D Ettei liikaa byrokratialla rajoiteta hommaa. 🙂

• Piirrosharrastajat

@annel Samalla kannalla siitä, ettei olisi pakollista, vaikka helpottaakin hommia. Tää rekkailu kun on asia, jonka nopeuteen harva näyttelyihin osallistuja pystyy vaikuttamaan ja syöhän se intoa jos toistuvasti jääkin itselle sopivia luokkia välistä odottelun takia. Lähinnä itsellä painaa tässä toiveessa tämä virheherkkyys (ihan vastikään taas korjailin jonkun matkasta pudonneen palkinnon tulosten sekaan), mutta enemmällä järjestelmällisyydellä siitäkin pääsisi tietysti eroon… 😄

Tyhjäilin hakemuslistaa viimeksi perjantaina, joten hevoslisäyslomaketta ennen sitä täytelleet voivat heppalistasta käydä tsekkailemassa id-numeroita hepoilleen 🙂

• Piirrosharrastajat

Tälle hevoselle ei ole merkitty sen näistä näyttelyistä (luokka 10, KP) saamaa kunniapalkintoa 🤔 Voiskohan tän korjata?

• Piirrosharrastajat

Heipsun! Olisiko rotulistaan mahdollista lisätä italianpuoliverinen? 😊 Tässä heppaa meinasin rekata, mutta eihän tuota vähän harvinaisempaa puokkikantakirjaa listassa tietenkään ole, tshih.

• Piirrosharrastajat

@kioja Tämä korjailtu!

Kaikki jonot tyhjäilty viimeksi tänään 🙂

• Piirrosharrastajat

Voiko rotulistaan lisätä myös campolinan? pari sellaista pitäisi saada rekattua 😊

• Piirrosharrastajat

Kaikki jonot tyhjätty, nyt taas ilman sähköpostivastauksia suuren määrän vuoksi - pistin nyt etusijalle tehokkaan tietokantanapsuttelun, jotenka mennään tällä massailmoituksella. Hevosten id:t voi tarkistaa täältä (ctrl+f ja haku hevosen nimellä), ja id:ltä sitten mm. osoitteenmuutosten ja arvonimitilanteen oikeellisuuden.

Rotulistaan lisätty italianpuoliverinen ja campolina.

• Suomenhevoskasvattajat

Mun tamman nimi (Primrose, #PKK2878) näyttäis olevan nyt PKK-kannassa tamman sivujen osoite 😅

• Piirrosharrastajat

@hazel OHO! Emämunaus. Korjailen välittömästi, hyvä kun huomasit.

• Jonot päivitelty, arvonimet lisätty!

1. ktk-tilaisuus julkistettu:
      http://pkk.piirroshevoset.com/kantakirja/90til.php

• Hei, oon nyt jo pidemmän aikaan ihmetellyt noita kaikkia termejä mitä rakennekuvien sanallisissa arvosteluissa vilisee. Tai en ehkä termejä itsessään mutta sitä että onko joku ilmaisu negatiivinen vai positiivinen. Esimerkiksi:
    Etujalat syvällä rungon alla
    Pystyasentoinen kaula
    Pitkä, loiva lapa
    Leveät kaviot
    Avorunkoinen (tätä en edes tiedä mitä mahtaa tarkoittaa)
    Piirteetön risti
    Syvä rintakehä (?)
    Matalat kintereet

Näitä löytyy todella paljon, ja tunnen oloni tyhmäksi kun en ota selvää mikä on positiivisessa mielessä sanottu ja mikä negatiivisessa. Tämän takia en myöskään tuomariksi ole uskaltanut hakea 😄 Olisiko jossain näihin liittyen selkeät selitykset tai ehtisikö joku sellaisen kasata, esimerkkikuvien kanssa. Olisi huippua ja auttaisi varmaan muitakin 🙂

• Piirrosharrastajat

@alex-hallava said in PKK - Piirretyt Kuvat Kunniaan:

Hei, oon nyt jo pidemmän aikaan ihmetellyt noita kaikkia termejä mitä rakennekuvien sanallisissa arvosteluissa vilisee. - -

Näitä löytyy todella paljon, ja tunnen oloni tyhmäksi kun en ota selvää mikä on positiivisessa mielessä sanottu ja mikä negatiivisessa. Tämän takia en myöskään - - ole uskaltanut - -

Kannattaisin samoin perustein jonkinlaisen rakennearviointien ohjekatsauksen luomista. Olisi varmasti hyötyä tuomareille, jos olisi yhteinen standardi, mutta sitä enemmän se helpottaisi ja mukavoittaisi myös näyttelyihin osallistumista, kun osaisi vähän paremmin arvioida, millaisiin tuloksiin oma anatomiatietous ja piirtotaso riittää. 🤔

PKKn rakennepalaute on toki aina nojannut realismiin, mutta mua esimerkiksi pidättää osallistumasta toimintaan se, etten yksinkertaisesti tiedä, mitä hevosteni rakenteen osia palautteen pohjalta tulisi kehittää ja miten. En ole ikinä harrastanut koiriakaan irl saati url jotta ymmärtäisin näyttelyjargonia. Jos siitä olisi joku tiivistelmä PKKn sivuilla, olo olisi ehkä varmempi tuoda hevosia näyttelyihin.

Tottahan ne kuvat nyt ehkä ne paremmin vastaisivat ideaaliratsua, johon PKK-arviointi tähdännee, jos tietäisin ensin että mikä niissä joskus sitten oikeasti mättää.
    Että voisi sitten parantaa duuniaan, varsinkin jos rakenneluokissa itse piirrostekniikalla ja tyylillä ei ole sen suurempaa painoarvoa. Ja että tietäisi myös tuomareiden arvioivan kuvat keskenään samoilla periaatteilla.

• Piirrosharrastajat

Omiin sanallisiin palautteisiin ovat vaikuttaneet mm. nämä lähteet, joita olen vuosien mittaan tuomarointia harjoitellessa käyttänyt:
    Rotumääritelmät
    Sanasto
    Lämminveriset ratsuhevoset (luku 4) ja rakenne ja ratsuominaisuudet
    Työhevoset & Draft Horse Judging (sivuilla 4-7)
    Rakenteen vaikutus urheilusuorituksiin
    Jalat ja terveys (tiivis, kuvallinen)
    Myös VSN:n tuomarikoulutuksessa olevan linkkilistan selailu kannattaa
    Sukupostista KTK-lausunnot, etenkin suokkien osalta saatavissa kattava määrä lausuntoja eri palkintoluokista ja kuvia ko. hevosista vertailtavaksi lausuntoon.

Harmillisesti pari hyvää, kuvallista sivustoa on näemmä aikojen saatossa lakannut toimimasta.

Siihen, onko jokin ominaisuus hyvä/huono, vaikuttaa se rotumääritelmä ja hevosen käyttötarkoitus. Osa on myös voimakkaammin arvottavaa, osa neutraalimpaa rakenteen yleistä kuvausta. Sanallisiinhan on hyvin kirjavat käytännöt kun on vapaaehtoista ja riippuu täysin siitä, mitä kukin tuomari milloinkin valitsee kommentoida/olla kommentoimatta (vanhoissa tuomarimatskuissa [jollainen muuten on olemassa ja tuomareille linkin päässä, siellä rakennearvioinnistakin kappaleet - tämä kuitenkin aika päivittämätön kokonaisuus muistaakseni] tähän päälinjauksena tiivistetysti vain “älä kirjoita loukkaavaa palautetta”). Varmaan parhaat avaukset sanallisiin saisi laittamalla kyseisen palautteen antaneelle tuomarille sähköpostia ja linkkaamalla kutsun, hevosen ja palautteen ja kyselemällä epäselvät kohdat.

Kokonaisen oppaan teossa olisi sen verran iso urakka, että ainakaan itseltä ei sellaiseen liikene aikaa tai oikeastaan edes mielenkiintoa kaiken muun ohessa (ja ehkä oikeasti edes sitä osaamista, harrastemutuilija kun olen). Loppujen lopuksi oppaan pitäisi olla tosi ytimekäs, jotta se jaksetaan lukea, ja toisaalta äärimmäisen yksiselitteinen, jotta tulkintaerojen mahdollisuus jää pieneksi, ja siinä on rakentelemista - etenkin kun sen vielä pitäisi kattaa kaikki rotutyypit ja käyttösuunnat ja jotenkin ottaa varmaan kantaa myös piirrostekniikka-asiaan? Jos joku tähän ryhtyy, niin ilolla kyllä materiaaliin perehdyn. Varmaan sellainen olisi mahdollista myös linkittää tuomareille apumateriaaliksi ihan sivuille?

Mietityttää kuitenkin vielä (yhtenä osallistujista ja tuomareista) se, miten vaativiksi kannattaa tuomaroinnin osalta ryhtyä. Tässä tasapainotellaan vähän kolmen kysymyksen keskellä: 1) Tuomaroinnin yhtenäisyys ja tasapuolisuus osallistujille (ei koskaan arvostelulajissa tietysti täydellisesti toteutuvaa mutta ehdottomasti toivottavaa), 2) Tuomaroinnin houkuttelevuus vapaaehtoisille, hommastaan mitenkään hyötymättömille tuomareille (mitä enemmän tietämystä ja PKK:n omiin tai ulkopuolisiin materiaaleihin perehtymistä vaativaa, aikaavievempää ja kuormittavampaa hommaa, sitä korkeampi kynnys tulla mukaan ja pysyä aktiivisena) ja 3) näyttelyiden järjestämisen ja tulosten valvonnan nopeus ja helppous = järjestetäänkö ja tuomaroidaanko kohtalaisen kepein perustein vikkelämmin useampia näyttelyitä (paikkoja useammalle osallistujalle) vai käytetäänkö enemmän aikaa yksittäisten tulosten tekemiseen ja valvomiseen.

Tuomaroinnin yhtenäisyyden valvominenkin on asia, joka vaatisi jatkuvasti jonkin verran aikaa ja vaivaa ylläpidolta, vaikka jokin kattava opas olisikin olemassa. Se aika olisi jostakin muusta pois, ellei sitten tekijäjoukko olennaisesti kasva ja tehtävien jako helpotu.

Aktiivisuuden takaamiseksi rento ja joustava mieli on ehkä näissä asioissa paras juttu, vaikka se johtaakin siihen että aika isoja tuomarointieroja sallitaan. Ehkä se paras tapa vaikuttaa (ytimekkäiden, havainnollistavien opasmateriaalien kokoamisen lisäksi?) on tulla itse vaan rohkeasti mukaan toimintaan. Jos tuomarointi lainkaan kiinnostaa, sitä kannattaa kokeilla ja aivan varmaa on, että osaamisesta ei ketään julkinyljetä - kaikillahan se tuomarointilinja kehittyy ja elää ajan ja kokemuksen myötä. 🙂

• Ymmärrän kyllä hyvin että tuollaisen oppaan kasaamisessa menisi ihan tuhottomasti aikaa eikä siitä varmasti mitenkään yksiselitteistä saisikaan kun se mikä on “oikein” riippuu niin paljon rodusta ja käyttötarkoituksesta.

Miten, olisiko mahdollista, jos sanallisissa tuomaroinneissa pyrittäisiin enemmän sellaiseen neuvovaan kuin toteavaan otteeseen? Esim. Hyvät puolet: loiva lapa, pysty, hyvin kaareutuva kaula. Parannettavaa: vienot vuohiset, epäsymmetriset jalat.

Auttaisi ainakin minuu tosi paljon. Varsinkin kun kyse ei usein ole siitä etten ymmärtäisi mitä palautetta juuri mun hevoset on saanut, vaan koskee ihan kaikkia tuomaroitavia hevosia, joita oppimismielessä tykkään syynäillä ja verrata saatuihin kommentteihin, jotta itse kehittyisin parempana piirtäjänä. Ei aiheuttaisi kovin paljoa lisää työtä eikä miun tartteis ruveta häiriköimään kaikkia tuomareita 😄

• Piirrosharrastajat

@alex-hallava Toki tätä voi toivoa ja jatkossa koitan pitää myös mielessä omia palautteita kirjoittaessa. Välillä olen koittanutkin laittaa nämä esim. muotoon ”saisi olla loivempi lapa” (= parannettavaa) tai ”rodulle tyypillinen suora pään profiili” (= onnistunut rodun piirre). Näitä ei vaan aina ehdi/jaksa/muista niin informatiivisiksi hioa, kun tuomaroi rajallisella ajalla paljon ja pitäisi muitakin hommia ehtiä tehdä kuin vapaaehtoisten sanallisten palautteiden laatimista. Parhaimmillaan palaute tietty on juuri tuollaista, helposti omien töiden kehittämiseen ohjaavaa, mutta itse olen iloinen mistä tahansa saamastani (tietysti asiallisesti ilmaistusta) sanallisesta koska tiedän, että se on tuomarilta ekstraa, ja valmis googlailemaan vähän jos en ihan tiedä, mitä sillä tarkoitetaan 🙂

Hyvä kyllä saada näistä palautetta, sitä nimittäin ei juuri koskaan miltään suunnalta tule eikä omaa työskentelyään sitten tiedä kehittääkään 😇 Sitä antaa sanalliset arviot itselleen luontevimmassa ja aikojen saatossa vakiintuvassa muodossa ja kun kukaan sano, että hei, en tajua mitä tuolla tarkoitat, ei sitä vaikeaselkoisuutta itse huomaa 😄

• Piirrosharrastajat

Hevoslisäys-, tietomuutos- ja arvonimijonot tyhjäilty aiemmin tänään. Tuloksia lisätty kantaan.

• Seuraava KTK-tilaisuus alkaa olemaan käsillä:
    http://pkk.piirroshevoset.com/kantakirja/91til.php

Tarkistathan, että ilmoittamasi hevonen on mukana. Otsikotihan myös ilmoittautumisen kutsun otsikon mukaan, teen haun samalla muodolla sähköpostiin, joten vain oikein otsikoidut pääsevät mukaan! 🕵

• Arvonimet, hebbalisäykset ja kalenteri päivitetty!

13

934
Users

12.4k
Topics

230.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.