Estehevoset

• Omg en ois uskonut että enää varsinkaan aloitan keskustelua aiheesta… Tuntui pitkään, että into estehevosiin haudattiin Barrierin mukana joskus 2010-2011. Vuosia kului vannoutuneena kouluratsastajana, mutta jostain se into taas nosti päätään.

Ois kiva nähdä teidän estetalleja (erityisesti pv) ja kuulla mietteitä esteratsastuksesta. Onko se löytänyt tiensä takaisin kouluratsastuksen rinnalle? Jossain vaiheessa tuntui että estehevosia suorastaan sorsittiin, mutta kaippa ne ajat ovat kutakuinkin takanapäin… 😄

• Estehevoset on niitä ainoita oikeita mulle kun puoliverisistä puhutaan ja omista poneistakin reippaasti yli puolet ovat estepuolen puksuttimia. Kivasukuisia pv-oreja tuntuu olevan suht vaikea löytää kun en haluaisi käyttää oreja, jotka esiintyvät jo suvuissa paljon ja vielä kun karsastan joitain pv-suuntauksia, niin soppa sopivan sulhasen löytämiseksi on valmis.

ERJ-porrastettuja on ollut viime aikoina kurjan vähän ja itse oon liian laiska ja kiireinen SPC:n kanssa järjestämään eli estepuksuttimet seisoo odotellen parempia aikoja 😕

• FWB

Brentwoodissa on melkein kaikki estepuokkeja, koulupuolelta löytyy vain kaksi oria eikä yhtään tammaa, eli koulukasvatteja ei meille synny. 😄 Silloin joskus Chevalin aikaan olin ihan vain estepuokkien parissa, kunnes sitten päätin kokeilla kouluhevosten kanssa (20110-2012?) kun niillä oli niin kivoja sukuja. Ei siinä tainnut mennä kuitenkaan kuin pari kolme vuotta niin kouluhevoset hävitettiin taas tallilta ja nyt sieltä löytyy vain estehevosia. Koulupuokit kiinnostaa ihan vain, kun niillä tuntuu olevan vientiä niin paljon enemmän, mutta ne tuntuu olevan vain NIIN tylsiä estehevosiin verrattuna! 😄

Olen ollut kamalan hiljaiselolla pitkän aikaa, ja nyt kun koitin etsiä kisoja kalenterista niin 150-160cm korkeidelle järjestetään tosi vähän kisoja. 😞 Koitan nyt itse korjata tuon ongelman, ettei estepuokit ihan jäis koulupuksuttimien varjoon. 😄

• Honey Hillissä (linkki allekirjoituksessa) on suurimmaksi osaksi estehevosia, ja pikkuhiljaa yritetään päästä lopuistakin kouluhevosista eroon 🙈 Kenttähevoset kuitenkin kiehtoo mua kaikista eniten niiden monipuolisuuden vuoksia, mutta niitä on näkynyt viime aikoina paljon vähemmän kuin estehevosia.

• Esteratsastajat

Myös meillä on paljon enemmän estehevosia Adinassa kuin koulu tai kenttä 😄

• Ratsuponeilijat

Edelstenin (linkki allekirjoituksessa) lähes kaikki ponit on estepainotteisia. Olen kyllä yrittänyt kasvattaa myös kouluponeja, mutta koulupuolelle mulla ei innostusta vaan jostain syystä ole 🙂

• Defective aloitti aikanaan pienenä estetallina. Jossain vaiheessa musta alkoi tuntua siltä, että estepuokit ei ole enää in ja vaihdoin osittain kouluhevosiin. Tän vuoden puolella oon havahtunut miettimään sitä, millaisia virtuaalihevosia ja talleja mä haluan omistaa, ja lopputulos oli se että toin Defeen muutaman uuden estepuokin ja kasa on vielä vailla sivuja.
    Oon kyllä esteratsastaja henkeen ja vereen ihan irl elämässäkin, ja alunperin musta tuntui tosi hassulta ottaa kouluhevosia Defeen, koska en tykännyt niistä. Oon oppinut tykkäämään ja nykyään ne menee siinä missä estepuokitkin :D.
    Tykkäisin hirveästi pitkäsukuista estehevosista, mutta musta tuntuu että niitä ei vaan ole. Tai sitten kaikilla on liian tuttu suku. Ehkäpä mä joskus saan näiden uusien tuontihevosten avulla kasvatettua pitkäsukuisten estepuokkieni kantaa :slight_smile:

Meni vähän ohi aiheen mutta joo, sitä piti vaan tulla sanomaan että estehevoset (puokit!!!) on ihan kivoja ja niitä olis mahtavaa nähdä virtuaalimaailmassa lisääkin!

• Esteratsastajat

@Juulia meillä on muutama pitkäsukuisempi pv ori ja tamma estepainotuksella, jotka käytössä siitokseen, haluatko katsoo 🙂 osa kyllä raakoja, mutta sillä tuskin lienee väliä jos suku muuten kiintoisa 😄

• ♞ Puoliveriharrastajat

Shadowsista löytyy aikalailla fifty-fifty koulu ja estehevosia ja sitten on tietenki kenttä puokit joihin itsellä ehkä olisi eniten intoa, mutta ne myy kolmesta huonoiten… Muutenkin tällä hetkellä varsinainen taantuma omalta osalta, tekisi mieli pistää kaikki omat kasvatit tallista myyntiin ja vähentää tallin hevosmäärää rajusti… Ehkä se tästä jos vaan nyt antaa lauman seisoskella tyhjän panttina ikääntymättä kunnes keksin mitä niiden kanssa oikein teen.
    @Juulia ja muut, Shadowsin oreja saa käytellä jalostukseen jos suvut natsaa ja tammojakin voi kysellä käyttöön 🙂 ja jos nyt joku haluaa ostaa jonkun tallissa asuvista omista kasvateistani niin vinkatkaa, ne nyt kuitenkin tällä haavaa taitaa kaikki olla hiljaisessa myynnissä…

• Jos näin paljon estepuokkeja löytyy, niin täyttäkää luokat. 😉

Mua on alkanut kiinnostamaan kovasti estehevoset, etenkin holsteinit ja trakehnerit. Tuontihevosia pitäisi hommata, mutta kun oon niin tavattoman huono keksimään nimiä. 😄 Samoin yo. roduista kiinnostaa vanhat linjat, kauheasti tuntuu olevan liikkeellä uudempaa linjaa vaikkei sekään haitaksi ole.

• Itse olen vahvasti kouluihminen, mutta multa löytyy myös muutamia estepuoliverisiä, lähinnä sen takia että vaalin vanhoja linjoja.

Tosin mua ei kyllä yhtään nappaa kilpaileminen niiden kanssa yhtään… : D.

Multa löytyy tosiaan noin tusina estekaakkia kantakirjasta kwpn Zonjietista. Niiden kanssa ei ole mitään muita tavoitteita kuin linjojen jalostus, josta syystä ne ei edes kisaa VRLn alaisissa nykyisin, ulkomaisissa kyllä koska niissä on kisaaminen miljoonasti helpompaa.

Myytäviä estekoneja multa tuskin ikinä tulee koska kasvatan vaan itseäni varten, mutta koko konkkaronkka on kyllä tarjolla jalostukseen.

• Mulla on paljon estehevosia, ja niillä on paljon enemmän palkintojakin kuin koulukaakeilla 😄 (palkinnot tosin usein vaan kolmosia ja ihan vaan siksi, että pakko saada hevosia nopeasti laatikseen että saane myös kuoppaan, ja olen estelaatiksen tuomari). Kouluhevosiakin tosin on, varmaan enemmän kun estehevosia.

Kouluhevoset on silti mulle se juttu, niin irl kuin url. Vaikka olihan se ihan kivaa päästä eilen hyppäämään “isompiakin” esteitä irl - se 70cm tuntu muuten tosi isolta pienen ponin selästä 🙂 Kouluratsastuksessa on vaan sitä jotain, mitä esteillä ei ole. Ehkä siinä on sitä jotain harmoniaa ja enemmän hallinan tunnetta kuin esteillä se juttu on vauhti (vaikka täytyyhän sielläkin se täysi hallinta olla). Itsellä mieltymyksen keittymiseen on tosin vaikuttanut vahvasti hevonen, jolla olen irl eniten ratsastanut - sen kanssa esteet eivät sisällä kovin paljoa vaan siitä hyppäämisestä nauttimista, jota koen kouluratsastuksen kohdalla.

• Onpa kivaa kun täällä herää näin paljon keskustelua 🙂

Itse olen jotenkin kyllästynyt totaalisesti rakennekuvien pakonomaiseen etsimiseen ja kahmimiseen, joten olen suosiolla siirtynyt ratsastuskuviin - hevosen varsinainen persoona on pääasia. Estekuvat ovat usein mielenkiintosempia kun niissä on selkeästi vauhtia ja vaarallisia tilanteita kun koulukuvissa on aina se sama hallittu askel 😄 No, vähän tapauskohtaista kylläkin…

Mutta siistiä miten paljon estehevosia kuitenkin on! Pakko ehkä sen verran sanoa, että menossa on projekti, jossa tullaan näkemään sekä tuontihevosia, että vanhoja linjoja joita kumpiakin näköjään kaipaillaan 😎

Ja tästä innostuneena anoin muutamat porrastetut ERJ:t!

• Esteratsastajat

Moon Sugar (allekirjoitus) painottuu kokonaan esteisiin, meillä ei muita olekaan 🙂 Olen aina tykännyt enemmän esteistä, entinen tallini Cirion Stud oli myös estehevosia täynnä.

Ihan kivasti estepainotteisia on, onneksi. Silti aika harvoja täysin estepainotteisia talleja näkyy 😕

Olen @Cery samaa mieltä, rakennekuvat ovat aika tylsiä. Estekuvat ovat usein tosi kivoja ja persoonallisia 🙂

• Prime Sporthorsesistakin (linkki allekirjoituksessa) löytyy kasa estehevosia koulu-, kenttä- ja valjakkokavereiden lisäksi. Pitäs kyllä hankkia pari uutta esteratsua talliin, kunhan saa noita vanhempia pois ja antamaan tilaa 😄

• Mullakin pientä projektia menossa, kun yritän etsiä ulkoasua uudelle tallille. Kävi nimittäin niin hassusti, että Micramin hevoskanta on vähän vaihtanut suuntaa. Sen piti olla laukkaponitalli, mutta nykyään on noita puokkeja enemmän kuin laukkaponeja =D Tässä kiehtoo lähinnä ns täydellisten tittelihirmujen tekeminen, eli etsin hevosia joiden suku on mahd täynnä laatispalkintoja ja hevoset hienoja ja jälkeläisille tietty samat tittelilitaniat. Eli etsin hyvät rakennekuvat, mutta tykkään että on rinnalla myös liikekuva. Esteet kiinnostaa enemmän, mutta tuo koulufwb linja on rinnalla. En raski sitä tiputtaa poiskaan kun on kolmas polvi tuosta mun ekasta fwb tammasta menossa 😃

• @Tierra Komea tuo Twist N Shout -ori!

Mullakin käytössä pääasiassa liikekuvia, tosin joidenkin sivuille on eksynyt myös rakennekuvia mm. kantakirjakelpoisuuden takia tai kuvissa on muuten vain ollut kiva hevonen sekä fiilis.

• Esteratsastajat

@miivi Joo tuntuu kyllä 😄 kisataan shettiksen kanssa 60-70 luokkia ja kyl ne on ISOJA xD vaikka kyllä se metrikin on ison ponin kanssa jo ISO 😄

• Twist on mun ensimmäinen hannover ja tuli yhtä aikaa Dark Kwanzan kanssa ihan ensimmäisinä puoliverisinä ikinä mulle. Ajatella että vei 10 vuotta virtuaalimaailmassa ennen ensimmäisiä kunnon hevosia 😄

• vaikka sitä itellään on työhevosia, laukkureita, valjakkoon ja show ponyihin kaikkia, on ne esteet rakkaimmat ! ❤ ja siksi onkin Colorblind. sinne en ajatellu ottaa mitään muita 😄 miut saa viedä lääkäriin jos sinne sekottelen koulupuokkeja 😄

13

743
Käyttäjät

9.3k
Aiheet

161.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.