Yleislaatuarvostelun (YLA) topiikki - tuomarirekry!!

• @Mila Tähän en valitettavasti osaa tällä hetkellä vastata 😕

• Piirrosharrastajat

Jees! Ei hätiä. En ees muista minkä hevosen sinne oon ilmoittanut (enkä jaksa nyt heti tarkistaakaan), mut linkki roikkuu tuolla mun sähköpostin luonnoksissa niin vissiin jonkun olen… Voi olla jo kuopassakin. 🤔

Mutta Jes, kiva että YLA:n nappasit siipiesi suojaan!

• @Mila Jos tuloksia on kerätty esim YLA:n mailiin niin saanen ne sieltä sivuille jos (kun) saan tuon mailitilin itelleni 😏

• Mulla ei ole ollut varsinaisia ongelmia pisteytyksen kanssa. Toivon että jatkossakin minimit on kuitenkin selkeästi merkittynä että on joku raja arvioida milloin hevoskohtainen pakka voisi olla kasassa.

Meitä ei ole näkynyt YLAssa kun koen että pisteiden keräyksessä kestää niin pitkään. Arvostelussa otetaan niin monta muuta palkintoa huomioon että YLA on meillä hevosen elinaikana viimeisenä tai toiseksi viimeisenä jonossa muutenkin.

• Heipparallaa, nostellaan topiikkia. Homma on nyt niin, että mä en ole ehtinyt tai jaksanut tehdä asioita siinä aikataulussa, missä olin ajatellut. Näyttää nyt siltä, että helmikuussa ei vielä saada tilaisuutta - pisteytyksen suunnittelu on vielä vaiheessa, ja sivuilla on vielä hieman päiviteltävää. Pahoittelen, etten oo vielä ihan valmis tositoimiin, tiedän että YLAa on odoteltu takaisin, mutta jos jaksaisitte vielä hetken odottaa. Maaliskuussa mennään - ihan oikeasti.

Edit: Näyttää siis tosiaan siltä, että palataan vanhaan ulkoasuun, ja perusteellisemman koodauksen vuoksi päivittely on hieman hitaampaa.

• Piirrosharrastajat

Pisteytyksestä kysyisin, että onko mitään mahdollisuutta esimerkiksi laajalla ja mielenkiintoisella piirroskuvagallerialla päästä hyviin pisteisiin, ts. voisiko niillä kompensoida vaikka vähäistä tekstimäärää (lähinnä valmennuksia/päiväkirjatekstejä)? Ovathan nekin kuitenkin panostusta hevoseen ja piirroksissakin on (yleensä) aina joku tarina taustalla. 🙂
    Kyllä, mulla on oma lehmä ojassa, koska itselläni melkein kaikki hevoset on piirrettyjä ja niille tykkään kuvia piirtää, mutta umpisurkeana kirjoittajana en saa persoonallisia tekstejä aikaiseksi, minkä vuoksi hevosten käyttäminen YLAssa on jäänyt vähäiseksi (+ täältä kun lukee muiden kommentteja siitä millainen on huono teksti, niin vielä vähemmän on mielenkiintoa laittaa hevosia tilaisuuteen, kun omien hevosten tekstit ovat juuri tuollaisia tappavan tylsiä xD).

• @jodochus Joo, pisteytys on (tai tulee olemaan) tasapuolinen sekä valokuva-, että piirroskuville 😊 Eiköhän esim. Sims-kuvatkin pärjää hyvin kanssa.

• WESTERNRIDERS

@sonja said in Yleislaatuarvostelun (YLA) topiikki:

Puhutaan sitten hetki pitkäsukuisista. Minua suuresti harmittaa, että ketään ei ikinä laatiksissa kiinnosta, mitä kolmannen polven takaa löytyy. Mielestäni pitkäsukuisilla pitäisi olla YLA:ssa mahdollisuus saada lisäpisteitä selvitetyistä sukupolvista.

Tämä!! ✊

@nikki said in Yleislaatuarvostelun (YLA) topiikki:

Joo, pisteytys on (tai tulee olemaan) tasapuolinen sekä valokuva-, että piirroskuville 😊 Eiköhän esim. Sims-kuvatkin pärjää hyvin kanssa.

Oi kun kiva kuulla, että simshevosetkin huomioidaan!! 😍 Nekin kuitenkin vaativat työtä ja ovat luovuuden ilmentymä, eikä kivannäköistä simshevosta loihdita mitenkään “tyhjästä tuosta vaan”, vaikka joku ehkä niin luulee. ☺

Tämä on tarina vuosien takaa, mutta tulipahan vain sukuselvityksistä mieleen: kirjoitin kerran eräälle v-hepalleni erilaisemman sukuselvityksen. Se oli tarinamuotoinen ja alkoi hevosen kolmannesta polvesta ja eteni sitten kertomustyyppisesti (muttei liian pitkästi), kunnes loppui itse minun hevoseeni. Sitä oli tosi kiva ja hauska kirjoittaa ja olin siitä hurjan ylpeä. Hevonen meni YLA:aan ja sukuselvityksen tuomaroineen tuomarin kommentti oli (ei suora lainaus): “omituinen teksti, ei vastannut laatuarvostelun kriteereitä”. Kyllähän tuosta vähän paha mieli tuli ja sen jälkeen hiipui intokin YLA:aan hevosia laittaa. En koskaan ymmärtänyt, mikä siinä sukarissa oli vikana, kun mielestäni se oli paljon kiinnostavampi (vaikka itse sanonkin 😁) kuin moni muu tylsä sukuselvitys, jollaisia olin joskus itsekin muotin mukaan tehnyt.

Mutta niinpä niin. Onneksi ajat ja tavat muuttuu!

En ala tässä sen enempää pölisemään, koska niin moni jo puhui kaikkea mitä itsekin tuumin. Haluan vain sanoa, että olen superinnoissani kaikista näistä tulossa olevista mahdollisista kivoista muutoksista YLA:aan! Se on aina ollut minulle henkilökohtaisesti vähän pelottava, mutta samalla kiinnostava laatuarvostelu, johon en suoraan sanottuna ole aina uskaltanut hevosia laittaa, koska - kuten todettua - olen kokenut niiden menevän ohi sen, mitä YLA tältä kuuluisalta “hyvältä virtuaalihevoselta” edellyttää… Mutta nyt tämän perusteella valtavirta on kääntynyt samaan suuntaan kuin oma nokkani nököttää, joten ihan tosi mahtavaa!! 💃

• @Alexiina-C Onpa ollut ikävä kommentti sukutuomarilta 😮 Itse olisin aika varmasti napauttanut tuollaisesta sukarista täydet pisteet. “Ei vastannut laatuarvostelun kriteereitä.” Missähän kohtaa muka lukee, että ne hevoset täytyisi käydä jotenkin tietyssä järjestyksessä läpi? Tai ettei saisi käyttää vaikka minä-muotoista tekstiä, tai juurikin kunnon kertomusta. Kuten sanoit, onneksi ajat ja tavat muuttuu! Minä olen myös hurjan innoissani tästä YLA:n uudesta suunnasta 😍

• Sekalaisen sakin omistaja

Mä en ole ikinä laatuarvosteluihin kovin tarkasti tutustunut, mutta kyllä pakko joskus kiikuttaa joku koni YLAan, kuulostaa niin mielenkiintoisilta tulevat pisteytykset jne! 😍

• Karkea luonnos mahdollisesta tulevasta pisteytyksestä

Tulostin YLAn pisteytyksen itelleni ihan fyysisesti eteen, ja yli- ja alleviivasin sekä tein omia merkintöjä. Ottakaa punakynä kauniiseen käteen ja tarkastakaa, mikä tässä meni nappiin ja mikä ei, tämä on tosiaan luonnos. Tästä tulee sitten pitkä, että ottakaa teemuki ja snacksit viereen.

Tällä hetkellä maksimipisteet ovat 104 (luonne puuttuu, arv. 20 p, jolloin maksimipisteet 124) + lisäpisteet (rajaton). Pitäisikö pisterajoja korottaa, kun pisteitä saa nyt enemmän? Esimerkiksi:

YLA1: 100 p ->
    YLA2: 80-99,5 p
    YLA3: 55-79,5 p

1. Tekstiosio

Luonnekuvaus: Tästä en ole tehnyt vielä mitään huomioita, mutta omistajan kirjoittaman tekstin lisäpiste on poistettu - onko yksi piste tarpeen, pitäisikö se säilyttää? Käykää läpi erilliset pisteytyskohdat ja perusteet, missä on parantamisen varaa ja mikä on vanhentunutta pisteytystä.

Muut tekstit: (max. 22 p)
    Muut tekstit sisältävät nyt kimpassa pk-merkinnät, valmennukset ja historiatekstin. Tekstejä yli vuoden ajalta -piste on poistettu.

Pk + valmennukset: 0,5 p/50 sanaa, max. 10 pistettä (1000 sanaa)
    Jokainen teksti arvostellaan 0-4 p (max. 10 pistettä)
    = 0p tylsä/paljon kirjoitusvirheitä
    4p hyvä tarinankerronta, pitkäjänteisyys (hevosen kanssa seurataan jonkinlaista punaista lankaa), persoonallisuus

Mikäli historiasta on kerrottu (pk-merkintä hevosen saapumisesta, kasvattajalla, luonteessa kerrotaan “entisestä elämästä” tms), siitä saa 0-2 pistettä kattavuuden/sopivuuden mukaan.

Tuomarin ei tarvitse antaa pisteitä tarinasta, jos hevonen ei ole pääosassa: Mikäli hevosta on nopeasti sivuttu (heitin Pollen ulos ja jätin sen sinne loppupäiväksi), se ei ole pääosassa, mutta jos hevoseen keskittyy kappale tai kaksi (esim. tallipäivän aikana Polle ratsastettiin maastossa, meni näin), sen lasketaan olleen pääosassa. Näin pidemmätkin tekstit ovat tervetulleita ja arvostellaan, vaikka niissä kerrottaisiin kokonaisesta tallipäivästä.

1. Jalostusosio (max. 32 p + 8 p)

Sukupisteet:

Sivulliset ja evm-sukuisten sukuselvitys: Ensimmäinen polvi 3 p/hevonen, toinen polvi 2 p/hevonen, kolmas polvi 1 p/hevonen, max. 22 p. Sivullisilta sukulaisilta tulee löytyä vähintään kaksi seuraavista: kuva, luonnekuvaus, jälkikasvua tai vähintään 10 kilpailua. Tuomarit tuomaroivat kuitenkin yksilöllisestä, eikä tarvitse antaa pisteitä, jos niitä ei perustellusti ansaita. Sukulaisten YLA-palkinnoista saa 1 p/palkinto, max. 3 pistettä.

Sukuselvitys: Sukuselvityksen tulee olla sen verran kattava, että hevosista täytyy tulla esiin väri ja säkäkorkeus (kaksi polvea, lasketaan jos mainittu sukutaulussa), sekä yksityiskohtia, esim. luonne, historia tai käyttötarkoitus, myös muista yksityiskohdista tulee pisteyttää. Sukuselvityksen tulee olla selkeä, mutta sen ei tarvitse noudattaa perinteistä järjestystä tai formaattia. Tuomari arvostelee yksilöllisesti. Samat pisteet kuin sivullisilla. (Tuomari voi antaa 0-2 lisäpistettä sukuselvityksestä kokonaisuutena persoonallisuudesta, asettelusta, panostuksesta esim. sukulaisten kuvilla?)

Kadonneet sukulaiset/sukuselvityksen puute: Ensimmäisen polvi 1 p/hevonen, toinen polvi 0,5 p/hevonen, kolmas polvi 0 p, mikäli hevosella on vain rekisterisivu tai sukutaulussa on nimi, väri ja säkäkorkeus. Pelkästä nimestä 0 pistettä.

Jälkeläispisteet:

Sivullinen jälkeläinen 1 p, 2 lisäpistettä jos sivuilla on kaksi seuraavista: kuva, teksti, jälkeläisiä tai väh. 10 kilpailua. Jälkeläisten YLA-palkinto 1 p/palkinto, max. 3 p.

1. Kilpailuosio (max. 22 p)

Tästä en ole tehnyt huomiota. En koe tarvetta muutokselle, mutta ottaisin tarinakilpailuista pois vaatimuksen, että luokassa on ollut väh. 3 osallistujaa sillä perusteella, että hevosen omistaja ei voi vaikuttaa tähän.

1. Rakennearvostelu (max. 20 p)

Hevosta ei arvostella “pääkuvasta” vaan siitä, josta se nopeasti katsottuna seisoo parhaiten - tuomarin ei siis tarvitse syynätä jokaista kuvaa yksitellen läpi, vaan arvioi nopeasti missä kuvassa hevonen näyttää edustavalta, ja arvioi siitä. (Mielipide?)

Kuvagallerialla kompensoiminen on poistettu rakennearvostelusta, ja siirretty lisäpisteisiin.

Piirretyillä rakenteessa arvostellaan piirrosjälki (valot, varjot, luovuus/realistisuus), koetteko että tätä pitäisi muuttaa?

1. Lisäpisteet (rajaton)

Hevosen sivujen ulkoasu ja sivujen selkeys ja toimivuus ovat olleet kaksi eri pisteytyskohtaa. Nyt ne ovat yhdistetty: 0-4 pistettä ulkoasun persoonallisuudesta, toimivuudesta, tekstin luettavuudesta ja niin edelleen. Löytyvätkö tiedot helposti, saako tekstistä selvää, onko ulkoasu käyttäjäystävällinen?

Sukulaisten ja jälkeläisten YLA-palkinnot on siirretty sukuosioon. Hevoselle annetaan 1 p/palkinto omasta aiemmasta palkinnosta: KTK, ERJL, KRJL, KERJL, VVJL, WRJL, ARJL.

Lisäpisteitä saa seuraavista:

Laaja kuvagalleria: Tilannekuvat 1 piste/tilanne (esim. askellajit, hyppykuva, maastokuva, laidunkuva), yhdestä tilanteesta saa 1 p vaikka se toistuisi useammassa kuvassa.

Varsakuva (0-1v) 1 p, nuoruuskuvasta (1-2v) 1 p: Kuvan yhteydessä on hyvä mainita ikä tai tuomari arvioi iän itse. Mikäli ikää ei ole mainittu ja tuomari kokee esim. kahden nuoruuskuvan olevan samassa ikäluokassa, hevonen saa 1 p yhteensä kummastakin kuvasta. Valokuvallisilla varsa- ja nuoruuskuvien ei tarvitse olla samasta hevosesta, mutta pisteitä ei tarvitse antaa, jos kuvien hevosissa on selkeitä eroja (esim. varsalla on sukat kaikissa jaloissa, aikuisella ei sukkia ollenkaan).

Varustekollaasi

Arvonimet (VMRJ, NJ, VSN, PKK): 0,5 p/arvonimi

• Raviharrastajat

@Nikki Yksi lisäys lisäpisteosioon aiemmista palkinnoista palkitsemiseen: saako näyttelyjaoksien (VSN, NJ, PKK) arvonimistä pisteitä, ja harmaana alueena VMRJ:n (matkaratsastus) arvonimistä pisteitä?

• @Nicky Mä voisin pitää näyttelyjaoksien arvonimiä puolen pisteen arvoisina kyllä 🤔 Kaipa VMRJ sopis tähän jonon jatkeeksi

• Minuu vähän ihmetyttää tuo suvun pisteytys, varsinkin Sonjan viestin jälkeen. Ymmärrän täysin Sonjan pointin ja näin se pitäisikin olla, eli ei samalla vaivalla pitäisi saada eri määrää pisteitä vain sen takia onko hevonen ensimmäisessä vai kolmannessa polvessa. Vaikka okei, onhan sekin toisaalta ymmärrettävää, koska enemmän se vanhempi vaikuttaa siihen varsaan kuin joku kaukainen isoisoisä.

Mutta kun pisteytyksessä kuitenkin puhutaan vain, että hevosella tulee olla vähintään kaksi asiaa, jotta saisi täydet pisteet eikä yhtään avata enempää, niin itse ainakin olen ymmärtänyt tuon tasan niin, että kunhan sieltä löytyy se kuva ja luonne, niin se riittää.

Ennemmin tuo pitäisi olla vaikka niin, että hevonen saa pisteen tai puolikkaan per asia ja sitten rajoitetaan, että ekassa polvessa maks 3p. per heppa, tokassa 2 ja kolmannessa 1. Näin se tarkoittaa, että kolmannen polven sukulaisella riittää kuva ja varsa, tokalta polvelta vaaditaan niiden lisäksi vielä luonne ja kisoja, kun taas vanhemmilla pitää olla edellä mainittujen lisäksi vähän enempikin tekstiä ja vaikka joku palkinto, jotta voi antaa täydet 3 pistettä.

Ja siis saattaahan se ehkä tuomareiden ohjeistuksessa näin jo ollakin, mutta kun nyt kuitenkin halutaan selkeyttää kaiketi osallistujillekin tätä pisteytystä, niin joku tällainen olisi hyvä siellä olla. Ja varsinkin, jos kaikki sukutuomarit eivät ole toimineet niin kuin Sonja vaan ovat antaneet täydet pisteet siitä kuvallisesta ja kisatusta vanhemmasta.

• @Tuire Joo, tarkoitus on siis että max. 😄 Hyvä huomautus, selkeytän.

• @nikki Joo siis se on ainakin mulle ihan selkeää, että se on tosiaan maks mitä sukulainen voi saada, mutta se, että mitä kaikkea sivulla tosiaan pitää olla, että sen saa. Tai ainakin vähän selkeämmin just se, että pelkästään sillä kuvalla ja luonteella ei voi saada täysiä pisteitä, paitsi just siellä kolmannessa polvessa. Vaikka voihan se olla vaan taas minä ja mun vaikea ajattelutapa 😄

• @Tuire Joo joo, siis totta kai pitää olla ihan selkeästi mainittu, että pelkkä kuva ja luonne tai muu kahden asian kombo ei takaa täysiä pisteitä automaattisesti 😄

Korjattu: Allekirjottaneen matikkapäällä 1 + 1 = 3, eli korjattu jalostusosion pisteet (32 + 8, ei 22 + 5) ja päivitetty maksimipisteet (104 p + luonne arv. 20 p)

• This post is deleted!

• @Tuire Todella hyvä kommentti! Silloin aikanaan, kun aloitin tuomarointihommissa, niin tietenkin oli ensin muutama koetilaisuus, joissa yp tarkasti antamani pisteet. Silloinen yp sanoi suunnilleen, että “pisteet näyttää oikeellisilta, suunnilleen samoja olisin antanut itsekin”. Näin ollen uskoisin, että asia on kaikille tuomareille ollut aina selvä, eikä kukaan ole saanut huomattavasti huonompia pisteitä sen takia, että on ollut eri tuomarilla kuin toinen. Siinä olet oikeassa, että asia on ilmaistu osallistujalle todella epäselvästi. Tuo entinen “tuomarin ei ole silti pakko niitä antaa, jos kokee, ettei hevonen niitä ansaitse” on kyllä maailman ympäripyörein lause ikinä, eikä kerro juuta eikä jaata. Uudessa pisteytyksessä täytyisi siis ehdottomasti muotoilla asia uudelleen 🙂

Oisko joku tämäntyyppinen muotoilu ymmärrettävä?
    “Sivullinen sukulainen ansaitsee 0,5 pistettä / arviointikohta, jotka ovat: kuva(t), luonnekuvaus, jälkikasvu, päiväkirjamerkinnät, väh. 10 kilpailua. Vanhemmalle (3p arvoinen) tuomari antaa viimeisen 0,5 p sellaiselle hevoselle, jonka kokee sen ansaitsevan laadullaan.”

Tossa ei jäisi ainakaan mitään pahemmin arvailun varaan, eikä oikeestaan tarvi pohtia tuomareitten mielipiteiden eroavaisuuksiakaan, koska mielipide pohjalta annetaan vain yhteensä 1 piste (0,5 p/vanhempi). Vanhemmalta täytyy löytyä nuo kaikki saadakseen 2,5 pistettä (ja se 0,5p säästetään tavallaan niille poikkeuksellisen erinomaisille?) isovanhemmalle riittää täysiin pisteisiin neljä kohtaa ja isoisovanhemmalle riittää vain kaksi.

Tällainen idean poikanen vain tähän, heitelkää vapaasti näkemyksiä! 🙂

EDIT// Aloin tässä pohtimaan, että miksi jälkikasvusta saa vielä erikseen pisteitä. Koska siis, pakostihan sillä on jälkikasvua, jos se on arvosteltavan hevosen suvussa? 😆 Oisko se sit tyylii että 2 tai useampi jälkeläinen…?

@Nikki Pliis lisäpisteisiin 1 piste / selvitetty sukupolvi pitkäsukuisilla ❤ Ja vajavaisesti / puoliksi selvitetyistä (esim. pelkästään palkitut sukulaiset esillä) voisi sitten tuomari antaaa oman harkintansa mukaan niitä (puolikkaita) pisteitä.

• Sonja saikin tuon suvun pisteyttämisen muotoiltua minusta oikein näppärään muotoon!

@sonja said in Yleislaatuarvostelun (YLA) topiikki:

Aloin tässä pohtimaan, että miksi jälkikasvusta saa vielä erikseen pisteitä.

Tätä mä mietin kans tossa kun mun viestiä kirjoitin, koska täten kaikki käytännössä saa ainakin sen puolikkaan pisteen 😄 Paitsi tietty jos sitä ei oo sivulle laitettu, ni sit jäis ilman. Mut oiskohan syynä ollut se, kun lista on sama arvosteltavan hepan jälkeläisosiossa. Mut tohon vois kyl oikeesti laittaa vaatimukseks sen väh. kaksi jälkeläistä, koska yksi on aikalailla automaattinen ja toinen on kuitenkin jo jonkinlaista ylimääräistä panostusta.

15

1.1k
Users

14.3k
Topics

276.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.