Mulla on tylsää = valmennan

• Moi, odotan että origin lataa ja päivittyy, niin aattelin tarjota valmennuksia ja pk-merkintöjä.

Muutenkin virtuaalihommat ollut jäissä. Katsotaan teenkö paluuta vai en, eli jos joku kasvattaja haluaa hevosiaan takaisin niin ilmottaa vaikka yksityisesti mulle 😢

• Viimeisin valmennus ihan pari minuuttia sitten valmistunut issikkavalmennus (ehkä eka mitä koskaan oon tehnyt)

Hring ja Mari
    Valkoinen ori käveli terävän oloisena tuulisella kentällä. Mari oli pyytänyt minua valmentamaan jo usamman kerran, mutta nyt kiireiltäni ehdin Ljómaan. Hringin kanssa oli tarkoitus tehdä ihan perus kouluratsastus valmennus ja hieman paneutua askellajipuoleen. Kuitenkin Mari oli laittanut aivan tavan mukaisen oliivirenkaisen kolmipalan islanninhevos kangen sijasta. Ori toimii kuulemma molemmilla lähes samalla tavalla. Kolmipalalla Mari joutuu vain itse tekemään enemmän töitä istunnalla.

Alkuravien jälkeen otimme vain parilaukannostoa, jonka jälkeen suuntasimmekin jo töltti harjoituksiin. Teimme tempon muutoksia töltissä, niin että paneuduimme lähinnä työtölttiin, jossa on ongelmia havaittu. Tilanne pysyi hallinnassa niin kauan kun Mari hallitsi oman keskivartalon, jos hän päästi itsensä löysäksi Hring alkoi heti kiirehtimään. Kiirehtiminenhän on työpassissa automaattisesti virhe ja tiukka tuomari voi jopa hylätä suorituksen esittämättä jättämisen verukkeella. Ratsukko on kuitenkin hyvin yhteen toimiva vaikkei oriselkeästi helpoimmasta päästä ole.

• Piirrosharrastajat

Louhelle saa kirjottaa estevalmennusta, jos haluat 😄 Mukava nähdä sua täällä 😊

• Iraa saa valmentaa koulussa. 😄 ❤

• Sekalaisen sakin omistaja

Azazel ja/tai Roi arvostaisivat kovasti estevalmennusta tai päiväkirjamerkintää. Ihanaa nähdä sua pitkästä aikaa ja musta tää on ihan mahtavaa kun ihmiset auttaa toisiaan tekstien kanssa 💕

• @Kioja // Tässä olisi tälläinen vähän venähtänyt, toivottavasti kelpaa

On mukava nähdä näin nätisti kuolaimettomalla suitsituksella toimiva ratsukko. Kristiinan pitkät jalat halasivat estejalustimillakin kauniisti ruunikon tamman kylkiä, kun ratsukko verrytteli lämpimässä syysauringossa. Nostin viiman vuoksi kuitenkin takkini kaulukset ylös kun marssin kentälle parkkipaikalta. Kristiina esittäytyi ja kertoi Louhesta minulle tarpeellisia tietoja. Onhan tämä ensimmäinen kerta kun näen tämän tamman.

Aloitimme ravipuomeista ja yksittäisistä laukkakavaleteistä, joita tulimme volteilla. Halusin hyvät rauhalliset suoristukset aina ennen puomeja ja niiden välissä. Kristiinan kevyt istunta oli lähes moitteeton, hieman kehotin kääntämään polvea irti satulasta, mutta jalan pituus saattoi vain hämätä minua. Louhi kulki kuuliaisesti ja ennen kaikkiaan hyvässä ryhdissä ja tasapainossa, eikä sotkenut tempojen kanssa.

Varsinainen hyppääminen aloitettiin verryttelyn jälkeen maltillisen korkuisella verryttely radalla. Ajatuksen oli lähinnä hypätä yksittäisiä esteitä ilman turhaa stressiä tulevasta. Kaikki kentän esteet olivat 70-110cm korkeudella ja sen mukaan kuin tamma vertyi, vaihdoimme estettä. Ylimääräisiä voltteja ja kaarroksia sai ja pitikin tehdä. Lisäksi tämä oli Kristiinalle hyvä harjoitus, koska saatoin vain huutaa sininen okseri portilta päin ja naisen piti keksiä, mistä pääsee esteelle turvallisesti ja näppärästi.

Nostin esteitä ja otimme myös sarjan mukaan. Erikseen emme sarjaa verrytelleet, sillä ajatuksena oli harjoittaa myös Kristiinan päätä tässä valmennuksessa. Jokeriluokat ovat yleistyneet kilpailuissa, joten harjoittelemme pisteratsastuksen tapaisesti. Kristiina joutui kertomaan minulle radan, miten aikoo suorittaa ne minun antamistani esteistä. Luettelin esteet epäjärjestyksessä ja Kristiina muodosti niistä nopeimman radan. Varsinaisesti aikaa ei ratsastettu, vaan pidettiin vain hyvää ratatempoa yllä.

Valmennus päättyi onnistumiseen muutamien toistojen jälkeen. Olin tyytyväinen ja toivotin ratsukolle mukavaa jatkoa. Erittäin iso hatunnosto Kristiinalle noinkin loistavasta työskentelystä kuolaimettomalla. En tosin näe ongelmaa kuolaimen kanssa työskentelyyn, koska Kristiinalla on niin tasainen käsi. Vaatiihan kouluratsastus kuolaimet kilpailuihin.

• Jos kirjoittelet vielä niin Logelle kelpais millanen merkintä vaan <:

• ♞ Puoliveriharrastajat

Jos nuorelle hevoselle haluat vaikka jonkunlaista päiväkirjaa merkintää rustaa (ratsastusta, hoitoa tai ihan vaan perusasioiden opettelua) Elene ottaa niitä miellään vastaan. Valmennukset perustasolla on toki toivottuja kans! 🙂

• @Viixi
    Fridan kasvatit ovat minulle erittäin tuttuja jo vuosien takaa, mutta tätä yksilöä en ole vielä päässyt valmentamaan. Kuvankaunis ja hyvärakenteinen tamma verrytteli jo rennossa ravissa kun savuin maneesiin. Asensin ratsastajalle mikkini lähettimen ja annoin tälle korvakuulokkeen, nyt minun ei tarvitse huutaa. Testasimme äänen voimakkuuden ja säädimme muutenkin hetken tekniikan kanssa.

Vertyneellä GP hevosella työskenteleminen näyttää aina lastenleikiltä ulkopuoliselle. Huomasin kuitenkin nopeasti että tammalla on turhan paljon energiaa ja vaikka pidänkin omalla moottorilla liikkuvista yksilöistä niin ei ne altakaan saa juosta. Toki Ira ei alta juossut mutta turha pyrkiminen näkyi pieninä nykäyksinä ohjaan korvat töttöröllä hölkkäilynä. Kehotin ratsastajaa kiinnittämään huomiota tasaiseen ohjaan ja välttämään puolipidätteen tekemistä ohjalla. Sen tulisi lähteä lantiosta ja vatsalihaksista. Istumalla hieman liikettä taaksepäin sai Viixi Iraan paremman tuntuman ja kontrollin.

Taivutuksissa haimme hyvää poljentaa takaosalle, sekä tietenkin vatsalihaksista asti tulevaa kannattelua hevosen koko kropalle. Laukkatyöskentelyssä oli Ira jälleen hyvin energinen, mutta huomasin mitä enemmän sille on töitä, sen paremmin se keskittyy eikä kiihdy ärsykkeistä. Eli melko tavan omainen kouluhevonen, mutta turha hötkyily työtä tehdessä ei ole pelkona tämän yksilön kanssa.

Loppuun teimme hieman passage harjoitteita, koska kokoamisaste ja ratsastajan istunta olivat koko valmennuksen ajan hakeneet siihen suuntaan. Rentoa passagea on aina ilo seurata, mutta aina se on parempaa jos sitä saa muutamalla vinkillä parannettua. Nyt saimme lisä rentoutta passagesta ulos ratsastamiseen.

• Piirrosharrastajat

Mulla ois tarkotuksena joskus saada joitain irkkuja laatiksiin? että jos haluat valmentaa esteillä Hamishia 😍

• @sissip ah, kiitos paljon! 😍

• Riinaa saa käydä valmentamassa 🙂

• Piirrosharrastajat

@sissip Ihan mahtavaa, kiitos 😍 Kuolaimettomista me tosin ei luovuta, mä uskon virtuaalimaailman hyvyyteen ja siihen että VRL hyväksyy kuolaimettomat kaikkiin lajeihin ja luokkiin 😂

• Leeniä saa käydä valmentamassa, jos haluaa. 🙂

1

1.0k
Users

13.8k
Topics

264.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.