Puoliveristen "sekajalostus"

• Esteratsastajat

Minusta on ollut kummallista, miten puoliverisiä kohdellaan puhtaina rotuina vaikka ne ovat kantakirjoja. Kenties virtuaaliharrastuksen alkuaikoina verkkokalvoille jäi kuva Pollux-kirjasta, jossa esiteltiin hannoverit ja holsteinit suomenhevosten joukossa. Oikeassa elämässä hannoverien suku voi hyvinkin koostua erilaisista saksalaisista puoliverisistä - tarkoitus ei ole tunkea sukutaulu täyteen pelkästään saman kantakirjan yksilöitä, vaan tähdätä maksimaaliseen suorituskykyyn.

Minusta “sekajalostus” tuo kivaa realistista sävyä virtuaalijalostukseen ja tykkään siitä paljon. Olen ostanut ulkomaalaisilta talleilta muutamia hevosia ja näillä onkin käytetty IRL-sääntöjen mukaisesti erilaisia kantakirjoja. Alla on muutamia selityksiä “puhdasjalostuksen” puolesta.

• “Hannoverin ja hannoverin jälkeläinen on aina hannover, holst x hann voi olla vaikka fwb tai hann” ▶ Itse asiassa hann x hann voi olla myös fwb.
    • “Jalostus pysyy helpompana, kun eri kantakirjojen risteytys on fwb” ▶ Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi tämä on niin sekavaa. Voit hyvin päättää itse, onko hann x holst fwb, kwpn vai hann - ihan miten itse haluat.
    • “Kantakirjat ovat tärkeä osa IRL-puoliverijalostusta, eikö tällainen systeemi pitäisi olla jos halutaan olla realistisia?” ▶ Kantakirjat taitavat olla tärkeä osa mitä tahansa jalostusta. Perinteisesti virtuaalikantakirjat ovat keskittyneet ainoastaan hevosten ulkonäköön, sillä ei ole jalostukseen hyväksymisen kanssa mitään merkitystä. Esimerkiksi juuri edellä mainittu hannoverien kantakirja hyväksyy erilaiset saksalaiset pv-kantakirjat, käsittääkseni ilman mitään ylimääräisiä testejä? Saa korjata jos olen väärässä!

Näiden järkevien pohdintojen jälkeen on myös tullut kommenttia, että “miten ihmiset kehtaavat??”… Ööh 😄

Takaisin asiaan: Miten suhtaudutte eri kantakirjojen risteytyksiin?

EDIT / Sallitut kantakirjalistat lisätty

Hannover
    Angloarabi
    Arabialainen täysiverinen
    Englantilainen täysiverinen
    Mikä tahansa saksalainen puoliverinen

(Lähde: An All Sim Tradition)

Holstein
    Belgialainen puoliverinen
    Brandenburg
    Hannover
    KWPN
    Oldenburg
    Selle Francais
    Trakehner
    Westfalen

Irish Sport Horse
    Irlannintyöhevonen
    Puoliveriset

Irish Warmblood
    Eurooppalaiset puoliveriset
    Irish Sport Horset
    Englantilaiset täysiveriset

KWPN
    1.Belgisch Warmbloedpaard v.z.w. (BWP)
    2.Danish Warmblood Society (DWB)
    3.Irish Sport Horse Studbook (ISH)
    4.Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek (NRPS)
    5.Pferdezuchtverband Baden-Württemberg e.V. (BAD-WÜ)
    6.Rheinisches Pferdestammbuch e.V. (RHEIN)
    7.Stud-book Français du Cheval Selle Français (ANSF) (SF)
    8.Stud-book Zangersheide (ZANG)
    9.Swedish Warmblood Association (SWB)
    10.Verband der Züchter und Feunde des Ostpreussischen Warmblutpferdes Trakehner Abstammung e.V. (TRAK)
    11.Hannoveraner Verband e. V. (HANN)
    12.Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. (HOLST)
    13.Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes e.V. (OLDBG)
    14.Westfälisches Pferdestammbuch e.V. (WESTF)
    15.Anglo European Studbook in the UK (AES) – in the UK
    16.Stud-book sBs, le cheval de Sport Belge (SBS)
    17.Landesverband Bayerischer Pferdezüchtere V. (BAVAR)
    18.Pferdezuchtverband Brandenburg-Anhalt (BRAND)
    19.Zuchtverband CH-Sportpferde ZVCH Swiss Warmblood (CH)
    20.Polish Horse Breeders Association (PZHK)
    21.Unione Nazionale Incremento Razze Equine (UNIRE)
    22.Thoroughbred

(Lähde: http://www.kwpn.org/kwpn/breeding/books-registers/kwpn-recognized-studbooks/)

Oldenburg

1. Hannover
    2. Westfalen
    3. Holstein
    4. Ruotsalainen puoliverinen
    5. Tanskalainen puoliverinen
    6. KWPN
    7. Englantilainen täysiverinen
    8. Arabialainen täysiverinen

(Lähde: http://mhverband.weebly.com/overview-other-german-wb-registries.html)
    Toisen lähteen mukaan näin: Any breed or registry which requires a performance test in real life.

Selle Francais
    Angloarabi
    AQPS
    Ranskanravuri
    Mikä tahansa puoliverikantakirja

Suomalainen puoliverinen

Lista täällä

Ruotsalainen puoliverinen
    Angloarabi
    Tanskalainen puoliverinen
    KWPN
    Selle Francais
    Saksalaiset puoliverikantakirjat

Trakehner
    Angloarabi

Westfalen
    Mikä tahansa puoliverinen

Zangersheide
    Lista, ainoastaan estelinjoista tulevat kelpuutetaan

• Puoliveriset elävät virtuaalimaailmassa ihan omaa elämäänsä eikä virtuaalipuokkia ja oikeeta puokkia voi edes kunnolla verrata… 😄 Sekajalostuksessa ei oo mun mielestä mitään vikaa ja oishan sitä kiva nähdä enemmänkin.

• Kouluratsastajat

Tässä on yksi mun suosikkiaiheista ja asia mikä välillä nostaa niskavillat pystyyn kun aloittelijoille käydään sanomassa, että fwb x fwb on fwb eikä kerrota, että kyseessä on puoliverinen ja sen kantakirja.

Orien kantakirjaus on puoliveristen kohdalla se juttu ja itse toteutan virtuaalimaailmassa seuraavanlaisia ohjeistuksia (omassa kasvatuksessa):

• kantakirjaamattomien orien jälkeläiset saavat oman kantakirjansa edustamia jälkeläisiä. Jos ori (JA isän kaikki isät) on kantakirjattu niin se on käytettävissä laajemmin. Itse vältän käyttämästä kirjaamattomia oreja. Mun mielestä ne ei kuulu puoliverijalostukseen.

Jos mulla syntyy old x hann niin yleensä annan ostajan päättää rekisteröidäänkö hevonen oldiksi, hannoveriksi vai fwb:ksi. Itse rekkaisin tuon fwb tai oldiksi. fwb:ksi vain siksi, että Oldfinion sijaitsee suomessa (Varsan voi rekisteröidä FWB:ksi vain jos se syntyy suomessa (+täyttää muut jalostusvaatimukset)).

Itselle Hevoskantakirja on tavallaan se kaiken kattava kantakirja. Kun IRL on erilaisia oritestejä ja orit on kirjattu useampaan kantakirjaan niin virtuaalimaailmassa kantakirjattu ori on tavallaan suorittanut kaikki oritestit mitä irl on.

• Esteratsastajat

@yersinio Aika hauska tuo kantakirjausperiaate, kuulostaa IRL-elämän sääntöihin sopivalta 🙂 Itse en ole kantakirjannut useita hevosiani lähinnä siksi, että ulkomailla arvostetaan enemmän liikekuvia kuin rakennekuvia (ja minusta liikekuvat ovat usein todella persoonallisia).

Meinasinkin jo aloitusviestiin kirjoittaa, että ainakin oldenburglinjoissa on nähtävissä erilaisia kantakirjoja.

• Esteratsastajat

Myös meillä käytetään omassa jalostuksessa ainoastaan kantakirjattuja hevosia, pieniä poikkeuksia saatan tehdä silloin tällöin, mikäli muita laatistuloksia eikä esim. sopivaa rakennekuvaa ole saatavilla. Nykyisin kuitenkin miltei kaikki muun laatispalkinnon saaneet tulee kantakirjattua myös.

• Kouluratsastajat

@Jayde said in Puoliveristen "sekajalostus":

Meinasinkin jo aloitusviestiin kirjoittaa, että ainakin oldenburglinjoissa on nähtävissä erilaisia kantakirjoja.

Oldien kantakirja on aika avoin kantakirja eli sinne voi käyttää kaikenlaista. Mutta ei sekään kirjaamattomia oreja hyväksy 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

Itse kasvatan trakehnereja, brandenburgeja ja fwb:tä. Ensimmäisen kohdalla yritän seurata irl-säännöksiä. Brandenburgeihin olen alkanut käyttämään muitakin rotuja, koska pidempisukuisille hevosille ei löydy enää oman rotuisia puolisoja. FWB:den kanssa kaikinlaiset rodut käyvät.

• Valjakkoharrastajat

Aina kun enemmän oon touhunnut tuolla puokkien parissa (Serellendersissä siis) niin oon kyllä yrittänyt sotkea kantakirjoja jonkun verran keskenään. Sen verran mitä vähän ummikkona puokki-ihmisenä uskaltaa. Monipuolistaa kivasti ja kun itse oon noitten vvj puokkien kanssa touhunnut, niin ei painotuksen perusteella hirveästi valinnanvaraa ole :rofl: Aika paljon tulee kyseltyä muilta “saanko nyt tehhä näin!” mutta jos omaa päätä kuuntelisin syntyisi varmasti minkälaisia soppia joista herkimmät ehkä kivittäis hengiltä…? :slight_smile:

• Heh, mulle puokki on vaan puokki :D… Annan aika pitkälti myös ostajan päättä rodun, jos monta vaihtoehtoa. Jos nyt jotain omaa näkemystä, niin laittaisin holst + holst = holst ja hann + hann = hann. Sitten taas jos on montaa eri rotua, niin menisin maakohtaisella puokilla (mun tapauksessa fwb). Luotan kuitenkin siihen, että koska itselläni ei ole niin paljoa tietoa näistä kantakirjoista, niin se ostaja sitten tietää enemmän ^^’

• Mulla on sellainen hassu päähänpinttymä, että mikä tahansa pv-rotujen sekoitus tiettyjen rajojen sisällä on aina FWB, sitten esim. holst x holst = holstein, mutta taaas holst x hann = FWB aina vaikka voisi olla toisinkin.

• Mä en tykkää sekajalostuksesta, muussa mielessä kuin FWB-jalostuksessa. Ajattelen virtuaalimaailmassa aina puoliverisiäkin ns. rotuina. Mulle hann x hann on ainoa oikea hannover / holst x holst = holstein. Ainoastaan täykkäriä voin käyttää myös näiden jalostuksessa, mutta kaikki muut risteytykset miellän FWB:ksi tai mikäli talli sijaitsee vaikka ruotsissa, niin sitten SWB ok, tanskassa DWB jne… 😄 Enkä haluaisi ostaa hannover-oldenburg sukuista puoliveristä hannoverina talliini, mutta FWB:nä kyllä.

• Samalla linjalla olen kuin Kida. En pidä puoliveristen sekajalostusta minään, ellei kyseessä ole juurikin maakohtaiset puoliveriset. Virtuaalimaailmassa kuitenkin keenibooli on niin laaja ennestään, että en näe sekajalostuksessa mitään hyvää, sillä silloi kaikki puoliveriset olisi tosiaan “vain” puoliverisiä… Vaikka realistisesti juuri vaikka hann+holst voisi olla hann tai hols niin mulle jos ko. hevonen tulisi niin se olisi jokin maakohtainen puoliverinen syntymäpaikastaan riippuen.

• ♞ Puoliveriharrastajat

Mä olen samoilla linjoilla Kidan ja Cannabian kanssa. Kasvatan holsteineja täysin puhtaina, eli en voisi kuvitellakaan tekeväni holstivarsaa vaikka yhdistelmästä hann+holst. Jos myytävän/tarjolla jalostukseen olevan holsteininhevosen suvussa on yksikin muun rodun edustaja (poikkeuksena xx), en hevosta osta/käytä jalostukseen. Olen aina ajatellut virtuaalimaailmassa puoliveristen jalostuksen näin, lukuun ottamatta FWB:tä, joten pinttyneestä tavasta ja ajatuksesta on siis kyse. Tosin en ole IRL puoliverisiinkään kauheasti tutustunut, eli helpompi ajatella yksinkertaisesti: hann+hann = hann

• Määkin oon melko tarkka, ettei vaikka sen hannoverin suvusta löydy reininhevosta, westfalenia sekä holsteinia, vaan olisi suvultaan “puhdas” hannoverilainen. Saksalaisten puoliveristen sukuihin en siis sekottele muita kantakirjoja, joskin täysiverisiä ja joskus myös trakehnereja saatan käyttää myös muiden näiden jalostukseen. Brandenburgien sukuihin saatan täysiveristen lisäksi käyttää mecklenburgeja, mutta muuten kantakirjojen väliset astutukset jäävät mun osalta tähän, ellen sitten halua varsasta maakohtaista puoliveristä.

• Kaikki mun kasvatit lähtee maailmalle rotunaan joko hann tai kwpn, kun niitä vaan kasvatan, vaikka jalostuksessa käytänkin vaikka mitä. Hannoilla tähtään puhtauteen useammin, mutta muutama hann x old ja täykkäsukuinen on syntynyt. Kaikki kwpn x hann varsat on mun silmissä aina kwpn ja niitä mulla syntyykin paljon, kun tartteen omille hevosille jälkeläisnäyttöjä ja puhtaat yhdistelmät on jo käytetty (vältän samoilla hevosille astuttamista). Mutta siis lähtökohtasesti otan nää kyllä rennosti. Ymmärrän toki myös puhtaan jalostuksen, kaikki tyylillään!

• ♞ Puoliveriharrastajat

Ah viimeinkin joku puhuu tästä! Oon nimittäin itsekin tuskastellut asian kanssa, mutta en ole koskaan saanut avattua keskustelua.

Serellenderistä meiltä löytyy saksalaisia kantakirjoja sekä tämä tuttu ja turvallinen fwb. Fwb’n kohdalla mennää irl sääntöjen mukaisesti ja samoin olen yritellyt pikkuhiljaa selvittää noitten saksalaisten kantakirjojenkin sääntöjä, että mitä nyt on minkäkin kantakirjan jalostuksessa sallittu.
    Tästä päätellen siis harrastelen enempi vähempi “sekajalostusta”. Toki jotkut kantakirjat ovat näitten sääntöjen suhteen täyttä hepreaa vielä ainakin toistaiseksi niin niitten kohdalla mennään sitten varmuuden vuoksi ihan vaan sillä linjalla, että pidetään linjat täysin puhtaina.

Se mistä ehkä salaa oikeasti haaveilen on se, että päästäisin tästä “rotu ajattelusta” eroon ja alettaisiin ajattelemaan näitä enemmänkin kantakirjoina. Ihan vain siksi, että joku kaunispäivä noita oreja voisi tyrkätä vaikka useampaan kantakirjaan samanaikaisesti käymään.

• @Helo erittäin oletettavaa on että kaikki perus eurooppalaiset kantakirjat käy toisilleen:) Trakehner on varmaan ainoa poikkeus, onko se edelleen suljettu? Itä-Eurooppa on myös vähän mystistä aluetta, mutta eiköhän suoralta kädeltä kaikki saksalaiset ratsuhevoset, belgialaiset, kwpn, tanskalainen ja ruotsalainen jne ole aivan samaa. Pakko vielä editoida sen verran, että oikeassa elämässähän melkein mistä tahansa tuleva pv voidaan ottaa johonkin toiseen kantakirjaan, kunhan hevonen itse vain on riittävän laadukas (omat kilpailutulokset + testaus jos ei muuten). Virtuaalimaailmassa vaan kaikki hevoset voi olla miten upeita tahansa niin mihin se raja sitten vedetään, että mitä saa käyttää mihinkin…

Tiukassa istuu virtuaalimaailmassa tuo puoliveristen rotuajattelu, sillä eihän esim. brandenburgia tai hesseniä ole enää olemassakaan oikeassa elämässä 😄 Mutta toisaalta tämä on ollut aina virtuaalimaailman tapa ja musta täysin verrattavissa johonkin muuhun virtuaaliseen rotuun tai tapaan - että esim shetlanninponit muka osallistuu johonkin kouluhevoslaatuarvosteluihin ja voi saada 1-palkinnon. Hehe. Nykymeininkiä olisi myös aika vaikea yhtäkkiä muuttaa. Mutta ohelle voisi kyllä tulla myös IRL-meininkiä noudattavia kasvattajia:)

• Tämä viesti poistettiin!

• Esteratsastajat

Olen koonnut muutamia pv-kantakirjojen jalostussääntöjä toisille foorumeille, voisin laittaa ne aloitusviestiin 🙂 Voin aina lisätä uusia kantakirjoja, jos löytyy jostain lista!

Trakehnerin jalostukseen voi käyttää tosiaan vain täysiverisiä ja trakehneria, kuten @dani sanoi. Tuo on muuten hyvä pointti danilta, että oikeassa elämässä myös jotain erikoisyksilöitä voidaan käyttää toiseen kantakirjaan. Muistaakseni yksi IRL-elämän suomalainen puoliverinen on hyväksytty hannoverkantakirjaan, vaikka fwb ei kuulukaan hyväksyttyjen kantakirjojen listalle. Virtuaalimaailmassa hevoset voivat olla kaikki täydellisiä (mikä on tosi tylsää…), joten siksi tästä tulee vähän hankalaa 😄 Itse olen ajatellut pysyä näissä kantakirjojen sallimissa listoissa.

@VeeraRuusula Tosi kiva, että tämä keskustelu opetti 😄 Olen itsekin nuorempana lukenut paljon Gummeruksen kirjaa…

Käsittääkseni irlanninhunter voi olla ihan irlanninhunter syntymämaasta huolimatta, ei siis tarvitse rekisteröidä fwb:ksi 😄

• Mulla oli pitkään käytössä fwb x fwb = fwb, hann x hann = hann, hann x holst = fwb - tuntu ihan kamalalta kun jollain oli vaikkapa holstein, jonka suvussa oli muitakin kuin holsteineja! Nyttemmin mieli on muuttunut IRL-kantakirjojen sääntöjä mieltäväksi. Puoliverijalostus on virtuaalimaailmassa vielä vähän mustavalkoista ja minusta suurin ongelma on kantakirjojen puuttuminen. Tai meillä on kantakirjat, mutta se on enemmänkin jalostuksesta irrallinen näyttelypalkinto - vaikka IRL se on paljon muutakin kuin yksi näyttelytulos…

Mulla on ollut pöytälaatikossa (tuhansien muiden projektien kanssa) puoliveriyhdistys omine IRL-kantakirjatyyppisine jalostustarkastuksineen. Pitäisi jaksaa sekin projekti puskea läpi, isoin ahdistus tulee vaan siitä, että pitäisi kaivaa kaikki IRL-jalostussäännöt esille. Yhdistys siis arvostelisi oreja ja tammoja, hyväksyisi niitä kantakirjoihin ja antaisi oreille jalostusoikeuksia myös muihin kantakirjoihin. Menestyneille jalostushevosille voisi hakea jalostuspalkintoja, kisahevosille käyttöpalkintoja, varsoille laatuarvostelutuloksia ja ja ja ja… Lista on loputon 😄

Mutta tiivistettynä, oon team irl-jalostussäännöt

14

770
Käyttäjät

9.9k
Aiheet

173.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.