XLA - Kaivataanko?

• Tässä Chaon ja alaeran luotsaaman hannoveryhdistyksen kautta muistin, että joskus oli topikkia XLA:n (vielä vanhemmat sivut) herättelemisestä.

Kaipaako ratsu täykkärien harrastajat XLA:ta? Jos kaipaa, pitäisikö nostella ylös? Entä pitäisikö arabit ottaa mukaan?

Itselläni voisi olla mahdollista lähteä kaverin kanssa rakentamaan XLA:ta ja tuomaroidakin jos muita tuomareita ja osallistujia laatikseen löytyy.

Sana on vapaa.

• Minä kaipaisin ensin niitä ratsutäysiveristen harrastajia. Kovasti tuntuvat olevan vähissä ja enemmänkin homma on sitä että ne ovat vähän niinkuin sivutuote, vähissä ovat varsinaiset kasvattajat. Tai ainakin silloin kun minä olen ratsutäysiveristen perään kysellyt, niin englantilaisia saattaa jokunen ilmoittautua, angloarabeja ei suunnilleen ikinä ketään. Aktiivinen lajijaos rummuttamaan rotujen asiaa ja innostamaan ihmisiä näistä sinänsä hienoista roduista olisi tietenkin hyvä asia, mutta tässä ei nyt sitä varsinaisesti kysytty.

Onko sitten XLA:lla mitään virkaa ja tarvetta virtuaalimaailmassa? Jos minulta kysytään, niin ei, ainakin jos se seuraisi arvosteluperiaatteiltaan tuota hannover-yhdistyksen laatuarvostelua (sillekään en näe kauheasti tarvetta). Nämä kaikki rotukohtaiset/lajikohtaiset laatuarvosteluthan ovat perinteisesti noudattaneet sitä samaa kaavaa kuin YLA. Pisteytyksessä on painotuseroja, pisterajoissa heittoa suuntaan tai toiseen, mutta joka tapauksessa hevonen pisteytetään rakenteen, luonteen, suvun/jälkeläisten ja kisojen perusteella. Tässä ei ole mitään uutta ja näitä on jo olemassa. Käytännössä XLA tarjoaisi yhden arvonimen lisää hevoselle, joka saa samoista asioista YLA-palkinnon ja lajikohtaisen laatispalkinnon tai pari. Käytännössähän tämä tuntuu menevän niin että hevoset “viritetään” lajikohtaisia laatuarvosteluita varten ja sitten sen sivutuotteena käydään noukkimassa YLA-palkinto ja näitä rotukohtaisia laatispalkintoja, millä roduilla niitä nyt on.

• Ihan ot, mutta perustajana kiva nähdä miten pitkään XLA on pysynyt hengissä 🙂

• @sirpa tätä lukiessani tuli mieleen, olisiko näihin rotulaatiksiin mahdollista kehitellä jotain uutta ja täysin omaa, joka innoittaisi kasvatukseen ja tekisi myös arvonimestäänkin ‘‘arvokkaamman’’?

• No siis tottakai jos intoa riittää! 😄 Me yritetään ainakin osallistua kaikenlaisiin tapahtumiin. Ehkä juuri tapahtumanjärjestämistä painottaisin enemmän että rotujen kiinnostus nousisi 🙂

• @Sirpa Mä olen vähän huomannut saman, ettei etenkään angloja juurikaan ole eikä sen puoleen kyllä niitä täykkejäkään. Ja joo, onhan meikäläisenkin omat täykit vähän sivutuotteita mutta kun mä tarvitsen niitä mun ratsuponi jalostuksessa. En tykkää sekottaa ratsuponeihin puokkeja…

@elen No, hengissä ja hengissä…

Mä en tiedä olisiko tässä niinkään varsinaisesti tarkoitus pistää mitään rotuyhdistystä pystyyn (toki jos jollain on innostusta niin anti mennä!) ja kunhan ihan uteliaisuudesta kyselen, että onko muilla kyseiselle laatikselle kysyntää.

• Vastaan samoilla sanoilla kuin Lithy!

• @alisé
    Totta kai olisi mahdollista kehitellä vaikka mitä, eihän sitä kukaan estä! Ei näillä rotuyhdistyksillä ja niiden laatuarvosteluilla ole mitään virallista vaatimuslistaa, että pitää olla näin ja noin. Kaikki vain kopioivat YLAa, jos näin rumasti asia ilmaistaan, eikä kukaan ole tainnut pitkään aikaan keksiä mitään oikeasti uutta. Myönnän että uuden keksiminen on vaikeata ja varsinkin kun pitäisi ne pisteytyssäännöt saada mahdollisimman objektiivisiksi ja puettua sanalliseen muotoon. Ja jos jotakin keksisi, niin todennäköisesti se herättäisi väistämättä vastustusta joissain harrastajissa. Kaikkia ei pysty koskaan miellyttämään.

10

1.0k
Users

13.7k
Topics

261.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.