Keskustelua kisojen järjestämisestä

• Moni on varmaan huomannutkin, että mä tykkään järjestää kisoja. Aikalailla joka kuukausi tulee järkättyä perinteisiä kisoja ja nyt olen tutustunut porrastettujenkin järjestämiseen. Koska haluan kisojen järjestämisellä olla hyödyksi kanssaharrastajille, haluaisinkin nyt kuulla suoraan teiltä teidän kisatarpeestanne.

Kisaatko perinteisiä?
    Jos kisaat, mitä lajia/lajeja? Kisaatko sellaisia luokkia, mitä harvoin järjestetään, mitä nämä luokat ovat? Mille luokille just sulla on huutava tarve? Ei ole väliä, vaikka ne olisivat sellaisia lajeja/luokkia, mihin osallistujia ei löydy montaa, mulla ei ole kiire saada luokkia täyteen.

Kisaatko porrastettuja?
    Tämä on mulle vielä uusi aihe, en ole kisannut porrastettuja ja nyt vasta olen järjestänyt ekoja kisoja. Päällimmäisenä kysymyksenä mulla on se, onko parempi että kisapäivä on mahdollisimman pian, vai olisiko hyvä olla viikko-pari väliä ennen kisapäivää, vai onko tällä sulle mitään merkitystä?

Toisena kysymyksenä sama kuin perinteisissä kisoissa, mille luokille ja millä tasolla sulla on kova tarve?

Harrastatko realistisemmin?

Tarinakisoja en ole koskaan järjestänyt, mutta mielenkiinto niitä kohtaan on viime aikoina kasvanut kun hommasin itselleni ekan tarinahepan. Millaiset ovat hyvät tarinakisat? Millaiset aiheet inspiroivat kirjoittamaan? Haluatko, että kirjoitusaikaa on paljon, vai tykkäätkö saada tuotoksen nopealla aikataululla pois alta?

Toinen aihe liittyen realistisempaan harrastamiseen. Suuri osa kisojen järjestäjistä (mukaanlukien minä) järjestää isoja kisaryppäitä. Samasta syystä kuin tarinakisat on tämäkin aihe pompannut nyt mieleeni. Haluaisitko realistisempaa sisältöä VRL:n kisakalenteriin, eli yksittäisiä, pääasiassa viikonlopuille ajoitettuja kisoja? Ja yksittäisten kutsujen lisäksi esimerkiksi kisaviikonloppuja, eli kolmen kutsun ryppäitä?

Kiitos kaikille, jotka vastaavat mua askarruttaviin kysymyksiin. Toki muutkin innokkaat kisojen järjestäjät voivat ottaa koppia muiden vastauksista ja saataisiin yhdessä tehtyä VRL:n kisakalenterista monipuolisempi ja harrastajien hevosia etenemään juuri omalla tyylillä eteenpäin! 🙂

• @enna Mä kisaan perinteisiä ja porrastettuja. Vaihtamassa kylläkin täysin porrastettuihin, koska ne sopivat realistiseen harrastamiseen paremmin, sillä on todella vaikeaa löytää 1-3 kutsun ryppäitä ja välttelen kuin ruttoa noita 40 kutsun ryppäitä Storyn kanssa jossa hevoset vielä perinteisesti kisaavat.

Nyt järjestin just ens kuulle joka vklp 3 kutsun ryppäitä että saa omille hevosille kisoja, mutta mieluusti näkisin niitä enemmänkin kalenterissa.

• Kisaan perinteisiä. Koulua, esteitä, kenttää ja valjakkoa. Mulla on huutava tarve CIC1-tason kenttäluokkiin ja vähän myös vaativan tason valjakkoon, vaikka kisattavia sillä tasolla mulla onkin vaan kaksi. 🙂 Realistisuudesta sen verran, että en suokeilla ja puokeilla kisaa realistisesti ollenkaan, eli en vaivaudu niiden kanssa yleensä osallistumaan tälläisiin yhden-kolmen kutsun ryppäisiin, koska niistä saa niin vähän sijoituksia, etten näe siinä järkeä. Mitä enemmän kutsuja, sen innokkaammin osallistun, koska silloin saan nopeammin sijoituksia kasaan. 😄 Osallistun kyllä joskus tarinakisoihin, jos löydän motivaatiota kirjoittamiseen.

• Ite kisaan pelkkiä porrastettuja, lajeina este ja koulu. Itse kisapäivällä ei mulle ole merkitystä. Porrastetuissa tärkeintä on, että tulokset tulee asap vipin jälkeen, koska tulokset vaikuttavat hevosen tasoon eli siihen, minkä tasoisiin kilpailuihin se voi esim. seuraavana päivänä osallistua. Jos tulokset myöhästyy, voi hevosen taso olla muuttunut siitä, mikä se oli osallistuessa --> hevoselle tulee turhia hylkyjä ja koko osallistuminen on ollut ns. turha.

• Kiitos vastauksista!

@Minni tätä oonkin ajatellut kun pelkkiä isoja ryppäitä järjestänyt, että eihän ne todellakaan kaikkia palvele.

@Viixi mä laitan sulle vähän CIC1 tulille 😏 ne nyt on suosittuja luokkia muutenkin!

@dani kiitos hei tästä! en osannutkaan ajatella tätä, kun en itse porrastettuja kisaa!

• @enna Joo, noi isot on vähän hankalia kun yrittää realistisoida harrastamistaan niin sitten se tuppaa olemaan sitä että joutuu ite pitämään kisoja, vaikka se meinaisi myös vajaita luokkia tai pidempää täyttymisaikaa.

Se on kuitenkin asia johon on vain totuttava ja onneksi tosiaan aina voi järjestää itse kisoja vaikka olisihan sitä kiva viedä hevosia joskus muuallekkin kisaamaan.

• @minni jep, jatkossa otan myös tämän huomioon kisoja järjestäessä 🙂

• Kisaan kumpaakin, mutta ennen ainakin enemmän perinteisiä, sillä porrastettuja ei järjestetty niin kovin paljoa. Molemmille kyllä yhtä huutava tarve 😄

ERJ etenkin kilpailutuksessa, luokat 140cm, 150cm, 160cm on niitä, mihin mulla on eniten osanottajia, varsinkin tuo 140cm. Tulevaisuudessa ehkä myös 130cm. Toki myös pienempia, on joukkoon eksynyt myös muutama koulupainotteinen, ja ponikin, hups 😄 Porrastetuissa aikalailla kaikkia, koska on niitä enemmän ja vähemmän kisanneita hevosia.

Isot kilpailuryppäät on minusta kivoja, sillä niillä saa nopeasti kisasuoritukset täyteen, kun mulla ainakin on tapana laittaa tulokset ylös hevosten sivuille heti kun huomaan niiden tulleen.

Tuo kysymys porrastetuista, tarkoititko, että vipin ja kisapäivän välissä paljonko aikaa? Minusta ne kannattaa pitää heti seuraavana päivänä, koska jos ilmoittautuu kahtakin päivää aiemmin kisoihin, jotka pidetään vasta silloin kahden päivän päästä, saattaa siinä välissä olla jotakin kisoja, mitkä nostavat hevosen tasoa, ja silloin kisasta tulee hylkäys.

Jos minä puolestani saan esittää kysymyksen, nyt kun se mieleen tuli, niin saako liiton alaisiin kisoihin osallistua siis hahmon nimellä, vai pitääkö aina olla oma nimi, joka on liittoon laitettu? Jos tunnus kuitenkin on aina oikein ja sama.

• @alisé Saa osallistua millä nimellä vaan, kunhan se tunnus on omasi. Mutta et voi osallistua esim Martta-Liisalla ja lisäksi omalla nimellä, vaan voit viedä luokkiin vaan sen tietyn määrän hevosia. Eli jos luokkaan voi viedä yhdeltä ratsastajalta 3 hevosta, et voi viedä Martta-Liisalla kolmea ja omalla nimellä toista kolmea.

• @alisé Kiitos sullekin vastauksesta! Tarkoitin tuolla sitä, kun porrastetuissa voi järjestää jo ylihuomiselle kisat, että tykkäävätkö porrastettuja kisaavat mielummin näin nopeasta aikataulusta, vai siitä, että laittaisin esimerkiksi tänään kahden viikon päähän kisat 🙂 vipin oonkin laittanut kilpailuja edeltävälle päivälle.

• Mä kisaan tällä hetkellä tasan yhdellä hevosella ERJ:n alaisia 130 cm luokissa, ihan perinteisiä siis. Koska kyseessä on tarinaheppa niin tykkäisin enemmän kanssa vähän pienemmistä ryppäistä, kun yritän pitää homman mahdollisimman realistisena. Kaikki kisat otetaan kuitenkin iloiten vastaan ❤

• @enna Joo, niin mä vähän mietinkin, varmistin vaan😅 Molemmat! Aina löytyy kisattavia, niin huomiselle, kuin seuraavallekin viikolle! Toisinsanoen, ei niinkään väliä, ainahan ne hyödyksi on 🙂

• Kouluratsastajat

Itse kisaan lähinnä koulua, esteitä ja kenttää, mutta pari valjakkopollea on. Valjakossa olisi kiva nähdä enemmän muitakin kuin noviisiluokkia. Eniten pulaa kuitenkin mulla on Vaativa A-> koulukisoista, vaikka hevosia sillä tasolla onkin vielä vaan muutama.

Itse en kisaa realistisesti, eli ilmoittelen hepat mihin kisoihin tahansa ja myös päällekäisille päiville. Tulisi liikaa työtä miettiä, että mihin milloinkin ehtii, kun yrittää kuitenkin saada väh. 40 sijaa täyteen. Tarinakisojen realistisuus mulla sitten elää omaa elämäänsä, mutten yleensä ajattele kuitenkaan päivämäärää, että oonko varattu silloin tms. Ja siitä päästäänkin siihen, millaset on hyvät tarinakisat. Itse tykkään siitä, jos luokassa saa valita tason itse. Se kummasti jo tuntuu lisäävän osallistujamääriä. Välillä on kiva, että on laajempia aiheita ja välillä on kiva kirjoittaa sellaisia parin lauseen humoristisia juttuja, mutta yritän aina itse laittaa kisoihin eri luokkiin vähän erityyppisiä tehtäviä, että kaikille löytyisi jotain.

• Sekalaisen sakin omistaja

Kisaan itse perinteisiä pääosin koulu- ja esteratsastuksen puolella, mutta myös muutama valjakko- ja kenttämopo löytyy. Tämän lisäksi kisaan muiden hevosilla, kun omat listat ovat aika tyhjiä, joten itsellä tulee helposti osallistuttua oikeastaan kisoihin kuin kisoihin ja luokkiin kuin luokkiin. Muuten omat hevoset kilpailevat aika yleisissä luokissa mutta Prix St. Georges koululuokille olisi yhtä puoliveristäni ajatellen tarvetta. Itse erityisesti rakastan isoja ryppäitä, mitä isompi rypäs, sen onnellisempi Knipse 😂

• Tarinaheppailijat

Mä kisaan laatishelpoilla ERJ, KRJ, KERJ, VVJ. Hintsusti löytyy erityisesti KRJ:n VaA-luokkia siihen nähden miten hirveästi mulla on sen tasoisia hevosia… 😄 Laatishevosilla osallistun mieluiten 20-60 kutsun ryppäisiin.

Lisäksi mulla on tarinaheppoja, joille kisaan varmuuden vuoksi kyllä laatissijoitukset, mutta joilla mieluiten kisaisin myös tarinaluokkia. Olen vain ihan liian kranttu tarinaluokkien suhteen!

Näillä mut saa osallistumaan tarinaluokkiin:

• Tehtävänanto, joka antaa mahdollisuuden viedä hahmon tarinaa eteenpäin. Kirjoitan ennen kaikkea tarinaa, en voittotekstiä.
    • Tarpeeksi tarkka tehtävänanto. “Kirjota jotain esteratsastukseen liittyvää” ei kelpaa mulle. “Kirjoita mahdollisimman vuorovaikutteinen / kevääseen liittyvä / hevosen liikkeitä kuvaileva teksti lämmittelykentältä” on aika täydellinen, koska asettaa selkeät raamit, muttei rajoita liikaa.
    • Kutsuun on kirjoitettu arviointikriteerit, jotta tiedän, millaisen tekstin kirjoitan voitto mielessäni.
    • Usein päivitettävä kisakutsu (ja päivitysaika näkyvissä): seuraan useita sairaan hyviä kirjoittajia, joita vastaan mielelläni kilpailen, kun saa vääntää niin ihanan tosissaan päästäkseen sijoille. Kyllä, saatan joskus osallistua vain muiden osallistujien takia. :DD
    • Parhaassa tapauksessa tiedän tuomaritkin. Olen aika herkkä tyyppi, enkä halua ihan kaikenlaista palautetta uudestaan, vaikka tuomari tietenkin on ekan kerran ihan vahingossa antanut henkilöön menevän kommentin. 🙂 Toisaalta samalla hakeudun myös herkästi tietyille tuomareille, jotka ovat kommentoineet joskus mulle tai muille kiltisti/asiallisesti/aiheellisen kriittisesti ja ei henkilöönmenevästi.
    • KRÄÄSÄ! Jos saa muistoksi uniikin/harvinaisen ruusukkeen tai muun krääsän, joo, olen mukana! Tarrat on söpöjä! Just retkahdin ihan tavallisiin VHRY:n kisoihin vaikken mitään niistä ymmärrä, kun näin kaiken sen hienon jaossa olevan krääsän! :DD
    • Uusi muoti, joka antaa osallistujan valita ihan itse luokan tason. Silloin on suurempi todennäköisyys, ettei joudu ihan yksin kisaamaan, kun taso ei rajoita ketään.
    • Aiheen rajaaminen epätyypillisesti, esim. näkökulman eikä aiheen perusteella. (Ai vitsi miten kivaa oli, kun näitä oli muuten pari tämän vuoden TT-finaalin tehtävänantojen joukossa.)
    • Aihe, joka mahdollistaa muiden hahmojen huomioimisen. (Ja jos aihe pakottaa siihen luovuuden mahdollistavalla tavalla, olen ekana paikalla!)

Näillä mut saa taas nopeasti karttamaan tarinakisoja:

• Aiheena se, kuinka tallin koira/kissa/pupu/isäntä karkaa ja häiriköi suoritusta. Ei tässä muuta vikaa ole, kuin että olen kirjoittanut tämän 600 miljoonaa kertaa tässä pitkän harrasteluni aikana. 😄
    • Aiheena on se, kuinka hahmo eksyy matkalla tallille. Taas kiva aihe, jonka tällainen tarinakisafani on kirjoittanut liian monta kertaa.
    • Aiheena katastrofi radalla. Myös kulunut. Kuitenkin tästä saa hauskan määrittelemällä ovelasti, millainen katastrofi on kyseessä!
    • Liian lavea aihe / arviointikriteeri. (Just “kirjoita mahdollisimman valjakkoajohenkinen teksti”.)
    • Miljöösidonnainen tai tallin hahmoihin sidottu aihe ilman että näistä on kunnon esittelyjä ja oman väen aiemmin kirjoittamia tarinoita.
    • Ihan vaan väärän tasoinen luokka. (Kantsii oikeasti järjestää niitä itse valittavia luokkia: tämän takia on ärsyttävintä jättää osallistumatta kivaan luokkaan! :D)

• Kisaan eniten perinteisiä, mutta nyt oon piirrettyjen kanssa kilpaillut porrastetuissa.
    Perinteisistä kisattavat luokat KRJ: He B - Va B, ERJ: 100cm/110cm(!), KERJ: Helppo, CIC1.
    Porrastettuja kilpailen vielä hyvin vähän, tarvetta taitaa olla kuitenkin lähinnä alemmille tasoille, 0-5?
    Tykkäisin noiden piirroshevosten kanssa osallistua myös tarinakisoihin, mutta tehtävänannot ei aina nappaa. Oresama tuossa aiemmin jo kertoi munkin mielestä tosi hyvät pointit tehtävänantojen kannalta, tehtävänannon täytyisi antaa sopivat raamit, mutta ei rajata liikaa. Toivoisin, että tehtävänannot eivät määrää käyttämään jotain henkilöä tai liity vuodenaikaan, sillä oma ajankulku ei välttämättä mene synkassa reaaliajan kanssa. 😄

• Kiitos taas kaikille! Kiva kun laitatte mille luokille on tarvetta 🙂

@Eeva tätä mä muuten pohdinkin, että onko kivempi että luokat on rajattu tason mukaan vai saanko tason valita itse!

@Oresama Suurkiitokset tästä kattavasta vastauksesta, tän mä otan ehdottomasti talteen! Kiitos myös siitä, että kerroit noita loppuun kulutettuja aiheita, näin tarinakisojen amatöörinä en itse näitä tiedä 😄

• Mä tykkään juuri tarinaharrastamista ajatellen pienehköistä ryppäistä (n. 3-7 kisaa kerralla), sillä tarinahevosillakin normaaleissa kisatessa huomioin vain sijoitukset, eikä tuon kokoisissa niitä yleensä vielä “liian montaa” peräkkäin tule. Yksittäisissä osallistumisen vaiva on niin ja näin, varsinkin jos kyse on ihan tavallisista kisoista ilman sen kummempaa tarinainspiraatiota (tai vaikka ruusukkeita 😂).

Varsinaisten tarinakisojen kohdalla taas about kaikkien tähtien asentojen täytyy olla kohdallaan, jotta inspiroidun. Selkein harmitus on tietysti itselleni väärät luokat tai se, että tehtävänannot ovat luokkakohtaisia ja haluamani taso ja inspiroiva tehtävänanto eivät kohtaa. Tässä olisi aina kiva olla valinnanvaraa, tai vaikka koko kisoihin yksi yhteinen tehtävä tai kaikkien luokkien käytössä olevat vaihtoehdot. 🙂 Yhä edelleen näkyy paljon kisoja, joissa joka luokkaan oma tehtävänanto (nämä ovat about aina omille hevosilleni sopimattomia tasojen ja inspaavan aiheen suhteen). Toisaalta harmillisen usein kisoihin ei vain ehdi osallistumaan, sillä jostain kumman syystä tarinakisoja tupsahtelee aina pahimpien irl-kiireiden aikaan. 😄

Myöskään liian tarkat tehtävänannot eivät inspiroi. En yleensä tykkää, jos pakotetaan käyttämään jotain järjestävän tallin tiettyä hahmoa/hevosta tai vaikkapa sitä klassista karannutta ponia tai tallikoiraa. Huomioin kyllä mielelläni järjestäjän annettujen infojen valossa (mm. tallin esittelyjen, pohjapiirrosten ym. kattavuus vaikuttaa), mutta haluan tehdä tämän omilla ehdoillani ja ensisijaisesti siihen omaan kisaavaan ratsukkoon keskittyen. Toinen inhokkini on hevosen näkökulmasta kirjoitettavat tekstit. Näitä en siis mielelläni näkisi ainoana vaihtoehtona johonkin luokkaan, tai siis, koko pointtini onkin: valinnanvaraa kiitos. Jokuhan noistakin tykkää! 😊

Lisähuomiona arvostaisin aina, jos tuomareita olisi tuotosluokassa usempi (kolme tai edes se kaksi), sillä kyse on kuitenkin makuasioista. Olen joskus kauhistunut, kun olen itse suostunut tuomariksi ja tajunnut lopulta olleeni ainoa ja ratkaiseva – tiedostan, että oma maku voi poiketa muiden mielipiteistä enkä haluaisi olla se, joka yksin ratkaisee tulokset. 😂😅 Vähän nössöä, tiedän, mutta ainakin omalla kokemuksellani tuomareita on kyllä löytynyt varsin vaivattomasti useampiakin.

• Sen kummemmin (ainakaan nyt) itse kysymyksiin kommentoimatta, mutta voisikohan perinteisissä kisoissa eri harrastajakuntien (isot ryppäät vs. realistiset) tarpeita yhdistää? Tuli vain mieleeni, että onko mahdollista järjestää kutsut vaikkapa kuukauden jokaiselle viikonlopulle (4 x 3pv kisat) joihin voisi osallistua joko kerralla kaikkiin tai vain osaan omasta harrastustavasta riippuen. 12 kilpailun rypäs ei toki oo vielä paljon aktiivikisaajille, mutta motivoisi enempi kuin vaikka se yksittäinen 3pv.

• @serena meillä Storywoodsissa on ens kuussa joka vklp kisat siten että 1&3 vklp HeA-VaB ja 2&4 GP just tarinallisesta ja realistisesta syystä

6

1.0k
Users

13.7k
Topics

261.6k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.