KRJL: Kysymys pisteytyksestä (Nyt myös anonyymina kyselynä)

• Tämän topan tarkoitus on tiedustella KRJL:n asioita pisteytykseen liittyen.

Ovat poikineet huonosti vastauksia joten nyt on myös mahdollista vastata anonyymisti lomakkeella. Vastauksia ei julkaista missään vaan niiden pohjalta tehdään ainoastaan päätös laatuarvostelun kannalta.

1. Pitäisikö KRJL:n tilaisuudet siirtää loppukuulle? Nykyisin tilaisuudet järjestetään kuun 15. päivä ja valtaosalla tilaisuudet järjestetään 30. päivä. Olisiko tuomareiden työtaakan kannalta tilaisuudet kannattavampaa pitää 15. päivä vai 30. päivä jolloin muut laatuarvostelu- ja kantakirjatilaisuudet pidetään? Osallistujien kannalta varmasti helpompaa mutta se toisaalta kasvattaa tuomareiden työtaakkaa mikäli tuomaroivat muissa laatuarvostelutilaisuuksissa etenkin rakennetuomareiden kannalta mutta toisaalta harrastajien kannalta selvempää olisi jos kaikki tilaisuudet järjestettäisiin loppukuusta.

2. Rakennepisteiden osapistemäärät. Pitäisikö rakennepisteet pyöristää yhden pisteen tarkkuudelle ja luopua kokonaan ns. puolikkaista pisteistä? Puolikkaita pisteitä voisi kuitenkin edelleen saada muista osa-alueista, mutta oletuksena rakennepisteet pyöristettäisiin ylöspäin.

3. Jälkeläispisteet. Muissa laatuarvosteluissa jälkeläispistemääristä on saanut täydet pisteet yhdellä jälkeläisellä. Harrastajamäärät ovat vähentyneet mutta kouluratsastus on silti edelleen pitänyt pintansa suosituimpina laatuarvostelussa. Tilaisuuksien osallistujamäärät ovat siitä huolimatta jääneet puoleen (joka on silti enemmän kuin muiden lajien laatuarvostelussa, pl. tuomarien hevoset), joten pitäsikö KRJL:n tiputtaa rajoitusta niin että yhdellä jälkeläisellä saisi täydet pisteet? Nykyisellä pisteytyksellä vaaditaan kaksi jälkeläistä täysien pisteytyksien saavuttamiseen.

Harkinnassa on ollut ottaa tilaisuuksissa mukaan jonokäytäntö (nykyisellä säännöllä voi ilmoittaa yhden hevosen mukaan jonoon), mutta tuomareita ei ole ollut toistaiseksi riittävästi tälläisen käytännön toteuttamiseen, mutta jos tuomaritilanne jossain vaiheessa sen sallii niin jonoon voi ilmoittaa enemmän hevosia jonoon.

1. Mä unohdan 90% kerroista ilmottautua KRJL:ään ajallaan, koska on eri aikaan kuin kaikki muut. Osallistujana siis toivoisin, että laatis siirrettäisiin muiden tapaan loppukuulle. Sen sijaan tuomarina tykkään, että on eri aikaan muiden kanssa, jolloin ei tule niin paljoa tuomaroitavaa kerralla moneen paikkaan. Eli tiedä nyt sitten mikä mun kanta tähän olisi :'D Ehkä kuitenkin kallistuisin siihen, ettei päivää vaihdettaisi.

2. Saahan muistakin osa-alueista edelleen puolikkaita, joten miksei rakenteesta? En osaa tähän sen ihmeemmin ottaa kantaa, kun itseäni ei ole desimaalit koskaan pisteissä häirinneet.

3. KYLLÄ! Ensinnäkin se on HELPOMPAA kerätä täydet jälkeläispisteet kahdella jälkeläisellä. Teoriassa ilmoitat ne kaksi jälkeläistä samoihin kilpailuihin samoihin 20 luokkaan, ne sijoittuu aina ja tadaa jälkeläisnäytöt valmiina. Yhdelle jälkeläiselle 40 sijoitusta vaatii vähintään sen 40 luokkaan osallistumisen eli teoriassa kestää kauemmin ja vaatii enemmän työtä. Mielestäni @Oresama on havainnollistanut hyvin mitä “vaivannäköä” näyttö-jälkeläiseen kuluu. Vastaus on ettei vaivannäköä ainakaan vaadi yhtään lisää (okei, kahdeksan minuuttia).

1. Tykkään nykyisestä ajankohdasta, ei tarvitse kaikkea odotella aina sinne loppukuulle asti. Toki jos se tuomareita helpottaa arvostetussa työssään, niin ei tilaisuuksien siirtäminen loppukuulle ole mikään paha juttu.
    2. En osaa ottaa kantaa, rakennepisteiden puolikkaat itselle vähän se ja sama. Jos muistakin saa puolikkaita, niin miksei rakenteestakin sitten. 🙂
    3. Ehdottomasti! Pidän siitä, ettei hevosella joudu tekemään viittä jälkeläistä, jotta edes kaksi niistä saisi riittävästi kisatuloksia ennen vanhemmat laatikseen tuomista. Hevonen olisi kiva saada mahd. “nopeasti” laatiksiin ja käyttää palkittuna siitokseen vielä sen jälkeen ilman, että sillä on jo monia jälkeläisiä.

• Kouluratsastajat

1. Ei mielipidettä. Kaikki ajat ok kunhan tilaisuuksia on 🙂
    2. En muuttaisi yhdeltä osa-alueelta vaan kokonaispisteet pyöristäisin.
    3. Pisteet yhdestä jälkeläisestä. Näin se oli aikoinaan ja harmittelin kovasti kun tämä muutettiin -yhteistä linjaa hakiessa- ja nyt tosi moni muu on palannutkin takaisin vanhaan.

edit. Voi kun saataisiin jono käyttöön ❤

1. Mikä vaan on tuomareille helpoin, mun mielestä on tärkeää että nimenomaan heillä on aikaa ja innostusta, me muut harrastajat saadaan sitten käyttää omaa muistia että KRJL ei olekkaan samaan aikaan 😄

2. Mun mielestä puolikkaita ei tarttis muuttaa, ja jos muutetaan niin nimenomaan niin että lopputulos pyöristettäisiin, ei osia

3. Yksi on ihan hyvä, ja kuten tuolla ylempänä mainittiin “roskajälkeläiset”, niitäkään ei syntyisi vaan tehtäisiin sitten oikeasti niin monta kuin hevosesta halutaan

• Tarinaheppailijat

1. Ehdottomasti. En minä ihan hirveän monessa paikassa KRJL:n lisäksi tuomaroi, mutta yhden paikan tuomarointi ei vie kauheasti aikaa ja kukin tuomari pystyy porrastamaan hommansa itse eri päiville. Osallistujana mua ärsyttää toi kovaa, kun olen reikäpää ja unohdan 90% KRJL:n ilmoittautumisista aina… :DD

2. Ei vaikuta mun harrastamiseen, ei mielipidettä. 😄

3. Vaikka olin joskus kakarana kahden jälkeläisen politiikan kannattaja, nyt koko sääntö on musta vanhuuttaan aika hassu. En ole viitsinyt tehtailla niitä roskajälkeläisiä enää pariin vuoteen, mutta mun lapsellisuuspäissä tekemäni ja sittemmin tosi tyhmältä tuntuva päähänpistoni Erkinheimon Roskajälkeläinen otettiinkin jo esiin: se kertoo vieläkin, kuinka paljon “vaivannäköä” kaksi jälkeläistä vaatii. 😄 Yhden jälkeläisen salliminen ei ole myöskään keneltäkään pois, vaan jokainen saa halutessaan tehdä niin monta kuin tykkää.

Jono olisi hirveän kiva (mulla on triljoona hevosta itsellänikin odottamassa vaan), kunhan on tuomareita tarpeeksi. 😄

• Kiitos vastanneille 🙂

Jonokäytäntöä olen itsekin miettinyt, mutta toistaiseksi tuomaritilanne ei anna sille myöten. Mielessä on ollut että tilaisuuteen saa ilmoittaa kolme hevosta ja yhden jonoon, mutta samalla tuomareiden osallistusmisrajoituksia pitäisi nostaa myös joka toisi jo hurjasti lisätuomaroitavaa mutta rajoituksia nostetaan kun tuomaritilanne vaikuttaa paremmalta 🙂

• Kyselyyn on mahdollista vastata nyt myös lomakkeella, kovin niukasti on tullut vastauksia tähän mennessä vaikka käyttäjiä on rutkasti enemmän 🙂 Vastauksia ei julkaista missään vaan niiden pohjalta tehdään ainoastaan päätös.

• Nimimerkillä missasin uusimman tilaisuuden, joten omaa elämää kyllä helpottaisi, kun kaikki laatikset olisi samaan aikaan. MUTTA olen silti ehdottomasti sitä mieltä, että jos tuomarit kokevat helpommaksi, että edes yksi laitos toimii eri aikaan, niin kyllä meidän kaikkien muiden on parempi vain opetella muistamaan, että joku on eri aikaan. Mutta jos tuomareille on ok siirtää tämä toimimaan muiden kanssa samoihin aikoihin, se passais oikein hyvin!

Jos tuomarit ovat tähänkin mennessä jakaneet puolikkaita rakenneosiossa ja ne jäisivät edelleen muihin osioihin, en oikein ymmärrä, miksi ne pitäisi ottaa yhdestä pois käytöstä. Toki ylöspäin pyöristys olisi osallistujien eduksi, mutta en silti lähtisi tähän, jollei siihen oikeasti ole mitään kunnon syytä.

Voi kyllä, äkkiä pois se ylimääräinen varsa jälkeläisosiosta! Kuten sanottua, on periaatteessa helpompi saada ne sijoitukset kahdelle kuin yhdelle ja yleensähän se kunnon jalostuskäyttö alkaa vasta palkitsemisen jälkeen.

Ja ilman muuta (suurempi) jonotus käyttöön! Jos on tarkoitus saada tilaisuus täyteen, niin samahan se on, onko siellä 20 ihmiseltä kaksi hevosta (paras tilanne) vai kymmeneltä ihmiseltä neljä. Jos mulla itellä on vaan yksi heppa per kuukausi laittaa mukaan, niin ei se ole multa pois, jos toinen tuo viisi hevosta.

• Pitäisikö KRJL:n tilaisuudet siirtää loppukuulle? Tässä pitäisi ehdottomasti mennä ylläpidon ja tuomareiden jaksaminen edellä. Ne harrastajat, jotka tarvitsevat KRJL:tä osaavat kyllä pistää itselleen poikkeavan ajankohdan kalenteriin. Tämä ei ole ollut mulle koskaan ongelma.

Rakennepisteiden osapistemäärät. Ensiajatukselta tämä tuntuu aika samantekevältä. Puolikas piste todella harvoin osuu kohdalle juuri silloin kun sitä tarvitsisi = silloin kun keikutaan kahden palkinnon rajamailla, 89,5p tai 99,5p. Joten toisaalta, eipä siitä haittaakaan olisi saada puolikas piste, jos se sattuisikin vahingossa joku kerta nostamaan palkintoa. 🙂 Eli kannatetaan.

Jälkeläispisteet. Periaatteessa kaksi jälkeläistä on kiva siinä mielessä, että se lisää “haastetta” I-palkinnon saavuttamiseksi, mutta huomioiden virtuaalimaailman tilanteen (vähän harrastajia ja kauppa hidasta) niin harva tuskin haluaa jättää itselleen kotiin kaksi varsaa jokaisesta laatikseen menevästä hevosesta, silloin hevosmäärä paisuu ihan älyttömäksi ja jalostus vaikeutuu. Topicissa esiin tulleet “roskajälkeläiset” eivät todellakaan sovi kaikille, vaan ainakin itselleni henkilökohtaisesti jokaisella kasvatillani pitäisi olla arvoa muutoinkin kuin vain pisteinä vanhempiensa laatistuloksissa. En myöskään tahdo teettää hevosilleni ylimääräisiä jälkeläisiä ja sitten painostaa ostajaa kisaamaan sillä 20 sijaa omaksi hyödykseni. Eli: kannatetaan yhden jälkeläisen taktiikkaa!

Jonotus. @Tuire tiivisti asian hyvin. Jonotukselle pisteet, mutta sitten vasta kun siihen on resursseja.

• Lisättäköön vielä muuten se, että minusta ehkä paras tapa järjestää tilaisuudet on se, mikä Suomenratsuilla on ollut jo pitkään (liekö aina?) ja mikä myös KERJ:llä on. Eli osallistuminen tapahtuu ilman erillistä kutsua aina tiettynä päivänä, osallistujat listataan samaiselle sivulle (eli pääset siitä katsomaan, onko osallistuminen ok) ja aikanaan luodaan kutsu, jossa on sitten tulokset. Tällöin ei tarvitse odotella, että joko se kutsu on tullut, että voisi osallistua eikä tarvi harmitella, että missasi, jos osallistumisaika olikin jostain syystä hieman eri aikaan.

Toki tämä mahdollistaa sen, että voi käyttää sähköpostissa ajastettua osallistumista, jolla varmistat pääsysi mukaan eikä tarvi itse herätä kuun eka päivä kello 00.01 lähettämään sähköpostia. En kuitenkaan koe, että tämäkään olisi mikään ongelma, kerta nytkin tilaisuus on vähän yli puolillaan. Esimerkiksi mä en oo sitä koskaan käyttänyt, vaikka gmailissa sellainen ominaisuus kaiketi on.

Ja jos tuo automaattiosallistuminen koetaan ongelmaksi, esim. ei haluta, että ihminen, jolla on 20 hevosta odottamassa, voisi tehdä nyt jo valmiiksi osallistumiset seuraavaan kymmeneen tilaisuuteen, niin esim. pari päivää ennen osallistumisen aukeamista lisätään sinne osallistumisviestiin joku pakollinen (kuukausittain muuttuva) teksti, joka täytyy mukana olla, että osallistuminen hyväksytään. Tällöin osallistumisohjeet täytyy joka kerta katsoa eikä voi täysin automaatilla osallistua.

2

1.0k
Users

13.7k
Topics

262.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.