PKK:n sääntömuutostopikki

• @sage Itse kannatan kaiken harkinnan jälkeen eva:n poistoa ja jos jonkin alueen eva vaikuttaa merkittävästi rakenteeseen, saa toki tuomari palkintoluokan alentaa. Tästä koulutus esim. ylempien esimerkkien mukaan tuomareille, mikä on suositeltavaa ja mikä ei 🙂

• @annel Keskustelua sivusta seuranneena tää kuulostaa parhaalta ajatukselta. Oon pitkälti @Lissu n kanssa samaa mieltä! Vaikken ole tuomari enkä edes piirtäjä (eli kommenttini voi jättää omaan arvoonsa), niin eva:n suhtautuminen ikään kuin rakennevirheenä jonka painoarvo sitten vaihtelee eva:n “vakavuudesta” riippuen, kuulostaa parhaalta. Ymmärrän, että rakennekuvat ovat tietyllä tapaa persoonattomia aina, mutta mielellään antaisin edes joitakin vapauksia! Luulen ja uskon, että kokonaisuudesta huomaa kyllä, onko eva:t laiskuutta vai taiteellinen ratkaisu (toki voi kai niinkin käydä, että piirtää elämänsä parhaan rakenteen ja voimat loppuu kavioissa: ei musta silti ansaitse sakoksi palkintoluokan alennusta 😂).

Ylipäätään kannatan tiettyä väljyyttä arvosteluun, eli että jokaisella voi joku pieni virhe olla ilman että se sen suuremmin vaikuttaa lopputulokseen (näin kai jo onkin?). Etenkin aiemmin PKK:n tuomarilinja on vaikuttanut melkoisen tiukalta, ja sitä onkin täällä jo hyvin käsitelty ja esim. @Lynn omalta osaltaan ymmärrettävästi selittänyt! 🙌

Joku siitäkin jo mainitsi, mutta myös mun silmääni on toisinaan pistänyt se, että joskus tunnutaan pihtailevan EO-sertejä. Ymmärrän myös ajatuksen siitä, että ei annettaisi niiden “arvon laskea”, mutta jos taso on kova, niin sitten niitä palkintoja pitäisi musta jakaa. Voi olla, että viittaan vanhaan tilanteeseen - nyt ihan lähiaikoina en ole tuloksia ehtinyt katsella. Ja ofc kyse on arvostelulajista, joten mielipide-eroja saa olla. 🙂

Sitten ekstrahuomiona näyttelyihin: sanallisia kommentteja olisi kiva nähdä enemmän (ja monipuolisemmin eri tuomareilta, musta tuntuu että jotkut samat muutamat kommentoi), mutta tietysti niitä on kohtuutonta lähteä vaatimaan muutenkin vapaaehtoisesta työstä. Enkä tarkoita, että pitäisi jakaa jokaiselle, mutta esimerkiksi luokkavoittaja olisi huippua jotenkin perustella! Oon aina tykännyt myös niistä ihan pikaisista “kovatasoinen luokka” “voittaja erottui” tms. hyvin pelkistetyistä kommenteista koko luokkaa ruotien! Ne antaa vähän jotain osviittaa siitä, millainen fiilis tuomarilla oli 🙂

Sitten ihan sivustoon ehdotus:

• Arvonimet-sivulla olisi kiva näkyä arvonimien kriteerit tai edes joku linkkilista oikeaan kohtaan säännöissä. Klikkailen itseni aina väärään paikkaan ja sitten selailen pitkää sääntölistaa epätoivoissani 😂
    • Arvonimien kohdalla olisi kiva vielä käydä kriteerit muutenkin lävitse, että voidaanko vaatia palkintojen olevan x-monelta tuomarilta, kun tuomarivaihtoehtoja on lopulta aika rajattu määrä. Tai sitten olen huono-onnisena osunut samojen tuomareiden luokkiin… Eli tuomariehdotukset etukäteen olisi kyllä huippujuttu, siinä oon @Lynn @Sage ehdotusten kanssa samalla linjalla. Voi olla, että se ratkaisee kriteeriongelman myös.

Kantakirjan osalta kuulostaa tosi hyvältä!! Siinä isot piste-erot ovat harmittaneet, joten josko nyt saataisiin joku PKK:n yhteinen linja. Ja tuo, että piirrosten taso on noussut hurjaksi ja vain muutamien piirtäjien teokset kiertää kehiä on kyllä hankala ongelma taklattavaksi!

Ilmapiiriasiaan en osaa sanoa varmaan mitään järkevää, mutta sörkin aihetta silti (anteeksi jo nyt!). Ehkä fiilis tulee siitä, että aika paljon samat piirtäjät ovat edustettuina (ns. kuppikuntaisuus?) ja kaikesta tiedotuksesta on tullut “vakavaa” ja jotenkin “virallisempaa”?? En kyllä itse saa siitä väännettyä “huonoa ilmapiiriä”, vaan tykkään virallisuudesta, mutta @Cella a & @Pölhö ä myötäilen, että kiva kun siti otetaan tällaisetkin kokemukset vakavasti!

Jotenkin näppituntumalta luulisin, että kaikki tällaiset ilmapiiriongelmat virtuaalimaailmassa ihan ylipäätään on seurausta siitä, että kirjoitettua on niin helppo väärinymmärtää. Itsekin joskus tuntuu, että jos jättää esim. hymiöitä pois, niin vastaus on heti tulkittavissa jyrkemmin. Tosi usein nämä huonoa ilmapiiriä spottailevat päätyvät myös IRL-elämässään helposti draaman keskelle, tai ovat syystä tai toisesta epävarmoja itsestään ja/tai nuoria. Kuppikuntaisuus-termiä mä sitten taas vihaan: joo, se on varmasti osittain totta ja ihan oikea ilmiö, mutta ainkin omassa harrastuksessa “kuppikuntaisuus” on seurausta IRL-kiireistä. Yksinkertaisesti en ehdi seurata koko virtuaalimaailman touhuja tai osallistua kaikkeen mihin haluaisin!

MUTTA tämän kaiken jälkeen oon silti sitä mieltä, että asia olisi hyvä selvittää! Ongelma voi olla paljon syvempikin ja täysin riippumaton siitä kokijasta (viitaten jopa hieman syyllistävään edelliseen kappaleeseeni), tai sitten esim. joku väärinymmärrys tai selvittämättä jäänyt pikku juttu. Siihen tosin tarvittaisiin rohkeutta niiltä jotka kokevat ilmapiirin ongelmaksi, sillä ilmeisesti suurin osa meistä muista ei tiedä mistä kiikastaa? 🙂 Vaikka sitten välikäden kautta yv ylläpidolle jos täällä keskusteleminen on liian kuumottavaa - koska onhan se! Aina voit tulla väärinymmärretyksi. Selitys olisi silti tarpeen, koska ainakin mä itse oon just niin immuuni draamalle, etten välttämättä edes hoksaisi sellaista vaikka keskipisteessä olisinkin. Draama on hyvää vain luettuna ja kirjoitettuna, hahmoille 😂

Loppuun vielä tsempit PKK:n ylläpidolle, joka on jaksanut ottaa sääntömuutoksen asiakseen!! Ei käy kateeksi, sillä huomioitavia seikkoja ja mielipiteitä on hiton monta, eikä siltikään voi miellyttää kaikkia. Ihanaa silti, että harrastajia kuunnellaan 🙏

// EDIT: Tarkennan vielä, että kaikki mun heitot kuppikuntineen päivineen olivat spekulaatiota sille, miksi ilmapiiri voitaisiin kokea huonoksi 🤔 Itse en koe niin. Ja tuomarointejakaan ei ollut tarkoitus mitenkään erityisemmin kritisoida (tiukka linja on tiukka kaikille), mutta tykkään siitä kannustavammasta suunnasta johon ollaan menossa! 😊

• @cee said in PKK:n sääntömuutostopikki:

• Arvonimet-sivulla olisi kiva näkyä arvonimien kriteerit tai edes joku linkkilista oikeaan kohtaan säännöissä. Klikkailen itseni aina väärään paikkaan ja sitten selailen pitkää sääntölistaa epätoivoissani 😂
    • Arvonimien kohdalla olisi kiva vielä käydä kriteerit muutenkin lävitse, että voidaanko vaatia palkintojen olevan x-monelta tuomarilta, kun tuomarivaihtoehtoja on lopulta aika rajattu määrä. Tai sitten olen huono-onnisena osunut samojen tuomareiden luokkiin… Eli tuomariehdotukset etukäteen olisi kyllä huippujuttu.

Päivitän Arvonimet-otsikon (navissa) alle myös tarvittavat palkinnot/sertit.

Sertien tuomarimäärä on sinällään aika minimissä, esim. Fn = EO-sertix3 ja kahdelta eri tuomarilta. PKK-V on tarkoituksella selkästi pidetty neljän eri tuomarin palkitsemana, jotta olisi tämmöinen pitemmän tähtäimen arvonimi ja koska EM:ien heittely on kuitenkin melko vapaata, niin tarkoitus olisi “palkita” niitä hevosia, jotka osallistuvat näyttelyihin. Vähän haastetta ja erilaista lähestymistapaa kuin muihin arvonimiin.

Tuomarien esivalinta näyttelyissä tosiaan varmasti helpottaa tilannetta jatkossa 😃

Jos kellään ei ole vastustusta siihen, muutan KTK-sertiluokkaan ja ja KTK-tilaisuuteen osallistumiset EO-serteillä (lisäys KTK-sertiluokkaan ja yksi sertin vähennyt KTK-tilaisuudessa)???
    LIsäksi tällöin KTK-sertiluokkaan osallistuminen toisella ehdolla olisi 1 KTK+3 EO.

JA KTK-kelpoisuuden muiden kantakirjojen osalta.

Jos eva-asiaan on vielä mielipiteitä, odotellaan hetki 🙂

• Muutin kohdan 4.9. osallistumisoikeiden KTK-sertiluokkiin niin, että laskennallisesti ei pysty mennemään yhden tuomarin mielipiteellä ei tähän luokkaan päästä.

• Kuppikuntaisuuteen oo avaustani asiasta: on ihan luonnollista, että aktiivisesti tietyn ryhmän kanssa tekemisissä olevat ovat enemmän tekemisissä keskenään ja lähestytään helpommin, hevosia kuvia jne. Menee vähän ns. Pöydän alta.

Ja mulla on itselläni sairaus, joka saa mut tuntemaan itseni helposti ulkopuoliseksi, joukkoon kuulumattomaksi. Lisäksi sama sairaus helposti aiheuttaa sen, etten enää pysy kärryllä siitä, mitä vaikka ihmiset ympärillä puhuu. Ja kun siitä porukasta tippuu omien kiireiden takia, niin kyllä se näkymätön muuri voi tuntua ylitsepääsemättömältä: en uskalla kysyä esim. Kasvatteja tältä porukalta, koska musta tuntuu, että musta on jäänyt pska maku tälle porukalle.

• @Cee llä kaikin puolin erinomainen viesti! ❤ Seuraava lainaus jäi kuitenkin mietityttämään;

Vaikken ole tuomari enkä edes piirtäjä (eli kommenttini voi jättää omaan arvoonsa)

Kenenkään ei pitäisi joutua sanomaan noin, tosissaan tai puolitosissaan ja leikillisesti. Jos jollain tavalla osallistuu laitoksen toimintaan, totta kai asioista ja käytännöistä muodostuu jokin mielipide. Laitokset palvelevat jokaista niitä käyttävää harrastajaa paremmin, kun kaikki reippaasti kertovat oman näkemyksensä! Vaikka sitten kaverin kautta, jos eivät syystä tai toisesta uskalla sitä omalla nimimerkillään tehdä. 🙂 Virtuaalilaitokset kuitenkin pyörivät käyttäjiään, ihan jokaista harrastajaa, varten.

Itsellänikin oli nyt ns. “kunnolla” piirroshevospuolelle varpaita uittaessani typerä pelko ja pohdinta siitä, olenkohan tässä jokin B-luokan harrastaja, kun en piirrä kuvan kuvaa itse. Jossain kohti totesin, etten tietenkään ole, sillä samalla logiikalla jokainen valokuvapuolen harrastaja, joka ei kuvaa edes osaa käyttämistään kuvista, olisi jotenkin vähempiarvoinen, eikä sellaista ajattele kukaan. 😄 Käytti PKK:ta sitten itse piirretyillä tai ostetuilla kuvilla, sitä on ihan samalla tavalla piirroshevosten kanssa puuhasteleva ja hevosiaan näyttelyissä käyttävä harrastaja, ja jokaisen sanan pitäisi painaa yhtä paljon.

Tämä nyt kuitenkin menee jo ohi topicin aiheen. 😅 Mutta älkää yhtään kukaan siellä toisten ruutujen takana vähätelkö omaa mielipidettänne!

• @lissu Hyvä pointti kyllä! ❤️ Tarkoitin tuolla oikeastaan sitä, että oli päätökset mitkä tahansa, aion jatkossakin osallistua toimintaan. 🙂 Erityisesti ton eva-asian koin enemmän tuomareita ja piirtäjiä koskevaksi, vaikka ajatuksissani asettauduinkin tuolle höllemmälle kannalle. 🤔

Ymmärrän hyvin myös @Sage ja @Lynn pointit selkeistä kriteereistä (koko rakenne näkyviin, rodunomaisuudet tietysti ok), ja koska hekin kirjoittivat että pienet evat olisi ok, niin voi olla että olenkin lopulta kaikkien kanssa samaa mieltä / kaikki keskustelijat ovat tietämättään samaa mieltä. Äh, oikeastaan eva-asiaan kannan ottaminen mietitytti mua eniten ja mietityttää vieläkin! 🙈 Tiivistetysti haluaisin selkeän säännön, joka ei olisi liian pikkutarkka (arvostelulinja olisi suht sama, muttei vaikea muistaa), olisi jonkin verran vapauksia taiteellisuudelle tai pieniä helpotuksia (erityisesti aloittelevia piirtäjiä silmällä pitäen), mutta että toisaalta ei annettaisi niille tosi taitaville piirtäjille mahdollisuuksia luistaa ihan vaan huvikseen. 😅

Eli mulle sopii tän asian suhteen ihan mikä tahansa ratkaisu, mutta sympatiat nyt rentouden/ pienen epätäydellisyyden puolella. 🙈 Toki joo, jos tätä oikein ruotii niin enpä tiedä tuoko tukko harjaa persoonallisuutta puoliverisen sivukuvaan 🤷 😂

• Piirrosharrastajat

@cee Niin no, oma kantani on tuossa pikaisella selailulla silmään osuneiden kuvien perusteella aikalailla täsmälleen sama kuin esim. Lissun esittämä kaulan osalta. Siihen nähden, miten vähän mielipide-eroa tästä on lopunkaiken ilmeisesti kuitenkin ollut, eva-keskustelu lähti kyllä aika voimakkaalle vastakkainasettelulle. Mulle ainakin tuli joistakin viesteistä aika liioiteltu mielikuva siitä, miten tiukasti ”häiritsevästi evaa” on ajateltu tulkittavan, kun missään kohti en ainakaan itse ole kirjoittanut, että alan rapsia alempia palkintoja kaikille hevosille joiden kaviot on piilossa (hyvin pieni vaikutus arvosteluun; yli vuohisnivelen menevä heinikko taas häiritsee selvästi) tai vaikka harjaa on runsas tupsaus ”kuvaajan” puolella (kirjoitin jossain yhteydessä ja selkeytän taas: koen merkittävästi arvostelua hankaloittavaksi, jos kaulan liittymät päähän ja runkoon, kaulan alalinja ja mahdollisesti lavan seutu osittain tai kokonaan on piilossa). Tuota selventävät tekstit on toki voinut jäädä huomaamatta, lukematta tai unohduksiin tai ne on ymmärretty toisin kuin tarkoitettu, mutta hyvä että muilta on nyt tullut samasta asiasta selkeämpiä esityksiä. 🙂
    //edit: Ja, koska tämä kerta toisensa jälkeen myös herättää kysymyksiä: rotutyypilliset karvoitukset yms. huomioiden myös minun mielestä. Maalaisjärjellä: jos hevosen kuvista näkee että sillä nyt kerta kaikkiaan on harjaa tasaveroisesti molemmin puolin niin sittenhän sillä ei ole vähempiharjaista puolta ”kuvaajan” puolelle taiottavaksi ja jos rodulla on runsaat vuohiskarvat jotka peittää kaviot niin nehän kuuluu asiaan 😄 //

Se kyllä taisi aika sinnikkäästi mennä monelta ohi, ettei evan hylkäämistä alettu täällä nyt uutena ilmiönä / vaatimuksena tuoda esiin vaan se nousi olemassaolleesta sääntötekstistä, joka onneksi näin esiinnostettuna todettiin yhteisesti huonoksi ja ei-toivotuksi säännöksi. Joistakin viesteistä sain taas kuvan, että äkkiä ollaan älähtämässä että ”älkää nyt alkako vaatia hylkäämistä” eikä olla edes luettu sitä, että vanha sääntö sitä hylkäämistä edellyttäisi. Keskeinen kysymys oli mitä säännölle pitäisi tehdä, ei ”saammehan alkaa hylätä kaikki” mihin taas osa aiheeseen liittyneistä vastauksista ainakin musta tuntuivat sopivan paremmin kuin säännönuudelleenmuotoiluun. Tämä voi olla multa virheellinen tulkinta, mutta tässäkin kohti palaan siihen että lopulta asia on mennyt eteenpäin ja toimimaton, turhaan sivuilla roikoteltu sääntö saadaan pois ja se on tärkein juttu musta. 👌

Tämän enempää en nyt asioihin ota kantaa, kun olen taukokirjoissa kuitenkin. Perehdyn uusiin juttuihin sitten kun on taas tuomarointi ajankohtaista, uskon että täällä asiat selkiytyy kun yhteistä keskustelua jatkatte kaikki ketkä kynnelle kykenette! 🙂 Silleen tulee parhaat ja ”suurinta yleisöä” miellyttävät linjaukset.

• Muokkaan nyt sääntöihin EVA:n poiston ja ilman palkinnon alenemaa pidetään tämänhetkinen suositus rakennekuvasta voimassa. Tuomarikoulutukseen lisätään ohjeistukset näistä, mikä sallittavaa kokonaisuuden kannalta voi olla eva (kun ehdin) yllä olevien esimerkkien omaisesti. Käyn sitten samalla tuomarimateriaalin kokonaisuudessaan läpi 🙂

Ilmapiirijuttu on aina vaikea, kun se on jokaisen tulkinta ja mielestäni asiaa ei tosiaan paranna se, että kautta rantain tai kaverin kautta sanotaan mielipiteitä. Siitähän ne kuppikunnat juuri syntyy? Toivoisin kaikille rentoa suhtautumista harrastukseen ja piirtäjille nautintoa itse piirtämisesta sekä hevosten luonnista yms. Näyttelyt nyt ovat kuitenkin vain viitekehys harrastaa ja näissä on säännöt oltava. Harva meistä tuomareista varmasti kulmat kurtussa oikeasti tuomaroi, vaikka esim. rakennesanalliset saattavat kuulostaakin siltä. Ainakin itselläni tuomarointihetkellä otan sen tuomariroolin vähän niinku leikkimielellä siihen suuntaan, että jos oikeasti olisi tuomaroimassa kopukoita kehässä. 😄

Itse tuli aikoinaan näyttelyjutut aloitettua muu kuva-luokilla ja rakennevalioita harvemmin tuli piirrettyä aluvuosina varsinkaan tietokoneella. Hepan rakenne on aika vakea piirtää hyvin, vaikka muuten osaisikin piirtää. Vaatii jo silmää hakea esim. hyvät reffikuvat johonkin rakenteeseen. Muut luokat taas niin paljon vapaampia, kun arvostelu on muualla ja näissä sitä luovuuttaa pääsee harrastamaan todenteolla. Rakennepiirroksissakin voi toki olla luova ja mielellään näin, mutta arviointi on näyttelyissä rakenteessa. Lisäksi näyttelynjärjestäjä voi hyvin tehdä em-luokkia rakennekuville myös, joten näissä päästään hyvin arvotelemaan hevosen rakennekuvaa toisesta vinkkelistä myös 🙂

• Piirrosharrastajat

Ilmapiiriasia on aina tärkeä ja se jäi ihan mietityttämään, vaikka muutoin meinasin että jätän toistaiseksi keskustelun seurailun paremmalle ajalle.

Musta helpoin käytännön tapa vaikuttaa siihen, syntyykö kuppikuntaisuuden vaikutelmaa, on mahdollisimman monipuolinen tuomareiden käyttö sen sijaan että samat ihmiset tuomaroisi ristiin toistensa näyttelyitä. Väliin on helppo järkätä nopeat näyttelyt sellaisen tyypin kanssa, jolta saa nopsat vastaukset tuomarointeihin, ja se on suotuisaa näyttelykalenterin aktiivisuuden kannalta, mutta kunhan pidetään huoli että vastapainoksi on myös harvemmin tuomaroimaan pyydettyjen luokkia. 🙂

Toinen vaikuttava asia, joka tälläkin hetkellä toteutuu tosi hyvin, on sen varmistaminen, että järjestetään jatkossakin luokkia jotka on mahdollisimman laajasti avoimia kaikille. Oman kasvatusrodun, lajipainotuksen tms. pariin kannustaminen niille avoimilla luokilla toki mukana pitäen.

Kunhan toiminta pysyy avoimena kaikille eikä jumiuduta tutuimpien ja/tai samanhenkisimpien tuomareiden käyttöön (mikä kaventaa niitä tässäkin keskustelussa toivottuja monipuolisia tuomarointeja), yhteydenpitoa tulee ristiin rastiin ja tuntuu että tehdään näitä näyttelyitä yhdessä kaikille, musta suurta vaaraa kuppikuntaisuudesta ei voi muodostua. 🙂

Se, että jokainen uskaltaisi tuoda itse oman mielipiteensä keskusteluihin sen sijaan että ryhmittäydytään jonkun yhteisen sanansaattajan taakse, olisi myös suotavaa. Annea myötäillen mullekin tästä “juttelin monen ihmisen kanssa jossakin omassa piilossa ja olimme kaikki mieltä x” -keskustelutavasta nimenomaan syntyy sellainen ajatus, että okei, tuon mielipiteen taakse on jo muodostunut ryhmä. Sitten on aika ikävä lähteä yksin yksilönä myöskään vastaamaan siihen mielipiteeseen, jolla on jo ryhmäpainoarvo, ja kynnys keskustelulle kohoaa.
    Ymmärrän että keskusteluihin osallistuminen jännittää (jännittää aina vähäsen muakin, koska nettikeskusteluissa nyt vaan voi helposti tulla väärinymmärryksiä ja joskus kärkevämpiä vastauksia kuin kasvokkain), mutta loppujenlopuksi me puhutaan yhteisestä harrastuksesta eikä mistään sen kohtalokkaammasta. Musta pahinta mitä voi tapahtua, on että joku tuntematon tyyppi jossakin ajattelee hetken aikaa että “onpas typerä mielipide kun olen siitä eri mieltä” ja sekin asia jossakin kohti unohtuu. Asiat ei muutu, ellei eriäviä mielipiteitä perustellen kerrota, eikä aitoa kompromissia saada aikaiseksi jos vain osa mielipiteistä voidaan ottaa huomioon kun ei muista tiedetä.

Ja taukoilusta huolimatta jäi myös pyörimään mieleen tuo aina näissä keskusteluissa esiin tuleva huoli uusista piirtäjistä ja siitä koetaanko PKK liian vaikeaksi mukaantultavaksi ja onko epämotivoivaa kilpailla samassa pakassa konkareiden kanssa:
    Olisiko ihan typerä ajatus järjestää aina välillä näyttelyissä ns. tulokasluokkia: osallistumisoikeus rajattu kuville, joiden piirtäjä ei ole aiemmin omalla piirroksellaan saavuttanut esim. PP-MVA-arvonimeä tai on ansainnut niitä toistaiseksi vasta x kappaletta? Näissä luokissa kaikille sanallinen palaute voisi olla kiva lisä, ja näitähän voi jo nykyisellään varmasti järjestää kun ryhmittelyoikeus on hyvin vapaa 🙂
    En edes usko, että tuota osallistumisrajausta tarvitsisi hirveästi tarkistella, vaan luotettaisiin ilmoittajan tietoon asiasta. Ostokuvat ehkä vähän tätä hankaloittaa (ostajalla ei varmaan ole tietoa piirtäjän meriiteistä eikä piirtäjällä välttämättä myymiensä kuvien palkinnoista), mutta ei tuota niin ankarasti tarvitsisi tulkitakaan kun mitään räikeitä megameritoituneiden piirtäjien osallistumisyrityksiä nyt tuskin tulisi - tästäkin keskustelusta päätellen meinaan on jo olemassa halu toimia osallistumiskynnyksen madaltamisen suuntaan. 😊

Nyt juuri ei itsellä ole ytyä järkkäillä näyttelyitä ja tuomaroida, mutta tosi mieluusti myöhemmin myös sanallisen palautteen kera tuollaisia tuomaroisin. Musta yksi tuomaroinnin parhaista puolista on nimenomaan se, miten monipuolisesti pääsee näkemään erilaisia töitä, ja jos tuonne tupsahtelisi uusien piirtäjien uusia tyylejä niin ihan huippuhomma!

• tartun tähän ilmapiiriasiaan huolimatta nyt siitä, että aihe ansaitsisi jopa oman topiikin. mun mielestä nimittäin kaikkien näiden ongelmien, mitä tässäkin on tullut esille, ydinongelma on nimenomaan tämä kuppikunta-ongelma, josta nämä muut ongelmat kumpuaa. koska halusimme sitä myöntää tai emme, piirros- ja tarinapuolella on kuppikuntia.

kuppikunnat eivät mun näkökulmasta ole välttämättä huono asia, koska pakostakin tulee tarinoitua mahdollisen ydinporukan kanssa enemmän ja helpommin, syynä esimerkiksi sama talli, valmentaja-valmennettava-suhteet yms. mutta ongelma on se, että nämä kuppikunnat sulkeutuvat. hyvänä esimerkkinä on se, että isompiin tarinaympäristöihin on todella vaikea tulla uuden henkilön mukaan, koska harmittavasti ei tunnu olevansa tervetullut tai uutta henkilöä ei oteta mukaan. uutena henkilönä on todella vaikeaa tulla jo hyvässä vauhdissa olevaan tarinaympäristöön mukaan kesken kaiken, varsinkin silloin jos porukasta ei saa minkäänlaista vastakaikua tai ns. tervetulotoivotusta.

tästä taas myös aiheutuu se, että tarinaympäristöjen sisällä on pienempiä ryhmittymiä, jotka tarinoivat keskenään, eikä tarinaympäristöissä oikeasti tarinoida koko porukan voimin. mikä yhä pahentaa sitä, että uuden henkilön mukaantuleminen vaikeutuu entisestään.

pointtina se, että koska tälläistä esiintyy, se heijastuu valitettavasti myös muuhun toimintaan esimerkiksi PKK:n tapahtumissa. en nyt nää asiaa siltä kannalta, että samojen tuomareiden käyttö tarkoittaisi kuppikuntaisuutta, mutta esimerkiksi sitä, että joko tahattomasti / huomaamattaan tai ihan tahallisesti suositaan tietyn henkilön hevosia näyttelyissä sertti-sijoille. myös se, että niin sanotusti nuollaan toisten perseitä, jotta päästäisiin mukaan näihin kuppikuntiin tai pysyttäisiin tiettyjen henkilöiden suosiossa. mikä on aivan väärin, koska totuus on se, että tässäkin on henkilöille annettu leimoja mikä aiheuttaa muun muassa sitä, ettei oteta tiettyjen henkilöiden mielipiteitä tosissaan, vaikka tässä nyt puhtaasti riitelee mielipiteet eikä ihmiset.

nostin nyt kissan pöydälle, koska hommasta ei tule yhtään mitään, jos tätä asiaa vaan kierretään ympäri ja ympäri eikä sanota suoraan. pahoittelut mahdollisesta hyökkäävästä asenteesta, tarkoituksena ei ole syyttää ketään yksilöä, vaan saada koko yhteisön silmiä auki kyseisestä tilanteesta.

• Suomenhevoskasvattajat

Säännöissä hylkäyssyynä 5.1
    Läpi-/päällepiirretyt kuvat.
    Kopioidut kuvat.

Mitkä kuvat lasketaan päällepiirretyksi/kopioiduksi? Taannoin piirrostopassa Sage kepitti Elisaa siitä, että oli muokannut jotain lineä ja piirtänyt siitä omanlaisena mutta entäs nämä Lynnin liukuhihnapuokit, aika samaa muottia näyttää olevan kun päällekäin pistää? Tässä on aika iso ristiriita, saisiko tähänkin jonkin selvän säännön, että mikä on sallittua ja mikä ei?

**

Ja tuohon ilmapiirihommaan, vaikka tämä sääntötopa on ihan väärä paikka sitä ruotia kun ei kuulu tänne ja PKK ylläpidon asia jos kuppikuntahommat sun muut on oletettavasti mm Auburnin ja Hopiavuoren ongelma, kun ovat ne pinnalla olevat isoimmat tarinapiirrostallit. Dressage Masters aiheutti kans suosinnallaan mielipahaa, vaikka siinä muistaakseni haluttiin kiittää kaveria tms.

• @alaera mun käsittääkseni läpi/päällepiirrolla tarkoitetaan nimenomaan valokuvasta läpi piirrettyjä? Kai niitä omia piirroksiaan saa läpi piirtää/kopioida niin paljon kun lystää ihan samalla tavalla kun saa käyttää myöskin vaikkapa valmislinejä

• @alaera nyt kyllä ansaitsee Lynn ison anteeksipyynnön sulta! 😠 aika kohtuuton kommentti… on aivan eri asia käyttää linejä, jotka on piirretty valokuvista läpi kuin kehittyä piirtäjänä monien vuosien aikana. Ja mitä kommenttiisi mm. Auburnista tulee, olet hyvin väärässä. Auburn järjestää paljon toimintaa ulkopuolisille harrastajillekin ja JOKAINEN uusi tyyppi on otettu avosylin vastaan, jos he ITSE ovat olleet siihen valmiita. Tähän voi varmasti yhtyä jokainen Auburnilainen!

• Piirrosharrastajat

@alaera Anteeksi vain, mutta nyt vaikuttaa olevan jotain todella henkilökohtaista hampaan kolossa. Olen ihan mykistynyt ja sanaton, kun en tiedä mitä ihmettä minä tai Auburn kävijöineen on sinulle tehnyt. Mielestäni kuppikuntaisuus keskustelun lisäksi tällainen maalittaminen ei myöskään tänne kuulu, kun mielipiteesi on selvästi muotoutunut jostain, mistä en tiedä yhtään mitään.

Nyt kyllä meni maku aivan totaalisesti tästä touhusta (Auburnissakin tehty tapahtumia aina koko hemmetin porukalle, ei vain omille vaikka CUP-ranking sitä onkin), ja siksi tämä viesti on näin töykeä ja kirjoitettu niissä fiiliksissä, mitkä tuosta viestistä aiheutui.

• Suomenhevoskasvattajat

Siis. Nyt sitä luetunymmärtämistä porukka.

@Inna Mä en oo missään kohtaan dissannut Lynniä? Mä haluan vaan selkeyden tohon sääntöön? Lynnin kuvat nyt sattu olemaan hyvä esimerkki siitä, kun hänellä on niitä liukuhihnapuokkeja mitkä on samaa muottia.

@Sage Ensinnäkin herranjumala en mä oo sanonu että toi Auburni ja Hopiavuori on mun mielipide missään kohtaa, näin mä oon havainnut kun oon lukenut ja kuullut. Auburnin mä vedin sillä, kun jollakin sen harrastajista tuntuu olevan hirveen iso kynnys että jollain muulla on jotain samaa ideaa kuin heillä, vaikkei Auburni ole todellakaan ensimmäinen piirrostarinatalli, mm Hopivuoren alotusajat ja se eepun joku tarinatalli, missä kaupungin faktatiedot oli listattu.

//edit ja mä en missään kohtaa Sage ole maininnut että te ylläpitäjät olisitte se ongelma tässä.

Ihan oikeasti lukekaa asiat kunnolla ennen kun otatte nokkiin semmosesta asiasta mitä en oo ees kirjottanu vaan vetelette mennen tullen palatessa omia tulkintojanne.

• Piirrosharrastajat

@alaera jos eivät olleet sinun mielipiteitäsi, niin silloin olet yhtälailla vetänyt omia tulkintojasi toisten keskusteluiden pohjalta. Joten seuraavalla kerralla kun keksit esimerkkejä, jätä henkilöt ja tallit mainitsematta nimeltä. Säästytään mielipahalta.

Ah, ja “liukuhihnapuokki” nimityksenä on kyllä piirtäjää ja hänen näkemäänsä vaivaa alentavaa, joten kyllä. Myös minusta se on dissausta. Tässäkin olisi voinut jättää kaiken muun spekuloinnin pois kysymyksesi jälkeen (minun Elisan kepittäminenkin on aivan oma johtopäätöksesi, sillä en ollut ainoa, josta toisen tekemän linen muokkaaminen ja copyjen pois jättäminen oli kyseenalaista).

• … ja tässä juuri kauniisti esitettiin viestini pointti aivan 100% todeksi. kiitos siitä.

• Suomenhevoskasvattajat

@sage Luitko sä ollenkaan mitä mä kirjotin? Tiedäthän että tulkinnat on ihan eri asia kuin mielipide? Mielipide on jokin henkilökohtainen päätelmä asiasta, tulkinta on monen asian summa ilman että siinä on mitään henkilökohtaista.

// @Lynn sullekin tiedoksi kun nyt porukka tuntuu sun puolesta vetävän herneitä nokkaan, että tossa kommentissa ei ollut mitään henkilökohtaista sulle, eikä tarkoituksena ollut dissata sua. Mä vaan haluan kunnon selkeyden tuohon sääntöön juurikin em asioiden pohjalta.

• @alaera Läpipiirrettyjen linejen muokkaaminen omanlaiseksi ja saman tyyppisten kokonaan itsetuotettujen kuvien kuvien erolla on ainakin minusta hyvin selkeä ero. Ne linet on edelleen läpipiirretyt vaikka pään ja jalkojen asentoja hieman muuttaisi tai runkoa lyhentäisi.

Ja nyt voisitte sitten siirtää kaiken muun kuin PKK:n sääntöihin liittyvän keskustelun omaan ketjuunsa, kiitos. Tarinapuolen ongelmien selvittäminen ei kuulu minusta PKK:n harteille millään tavalla.

18

979
Users

12.9k
Topics

241.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.