Kuoleeko virtuaaliheppailu sukupuuttoon? (missä mennään?)

• Itekkin oon pienesti tutustunu oman hahmon kautta instassa pyörivien tallien käyttäjätileihin yms. Valitettavasti osa näistä harrastajista on hieman hukassa hyvien ja ei niin hyvien tapojen kanssa tämän harrastuksen suhteen. Piirrostalleja on aina ihana nähdä, oli sitten täällä “isompien seassa” tai sitten instassa, mutta mm. tekijänoikeusjutut on hieman hämärämpää tietoa. Nimiä mainitsematta on tullut eteen toisen työn “kopiointia” käyttäen sitä mallina piirtäessä läpi omalle hevoselleen kuvan.

Juuri tästä syystä olis ihana nähdä, jos v-puolen vanhempi sukupolvi olis jeesimäs just tälläsissä jutuissa niitä nuorempia ja harrastuksen vasta löytäneitä, jotta vois välttyy tollasilta (suoraan sanoen) inhottavilta jutuilta.

Että jos @Minni ja @Knipse on alottamassa rakentaa jotain infopläjäystä tms oma henk. koht. toive olis nimen omaan tekijänoikeuksien esille tuominen niiden tärkeyden ja reiluuden nimissä.

Ja sitten kevyempiin aiheisiin:
    Oma harrastus on ollu jo useemman vuoden todella on off -tyylistä ja pitkään podin siitä huonoo omatuntoo. Nyt on enemmän sellanen asenne, et jos ei juuri tänään huvita, ei se mitään. Mulla ei oo mitään niin tärkeetä siellä kesken, ettenkö vois olla avaamatta konetta vaikka neljään viikkoon! Omat vastuujutut hoidan tietenkin alta pois mahdollisimman ajallaan oman IRL elämän ohella.

Oasiksen täykit juuri tästä syystä ikääntyy reaaliajassa, etten vahingossakaa kerää itelleni yhtään enempää paineita tästä harrastuksesta. Kuten yllä tulikin todettua, virtuaaliheppailuun ei oo yhtä oikeeta tapaa harrastaa, vaan tapoja on monia. Jokasella on se oma ja tää on mun. 😁

En siis tosiaan usko, että tää olis kuolemassa ainakaan sukupuuttoon. Jengi vaan tekee omalla tavallaan; oli se sitten instassa tai pelottavalla ja täynnä porukkaa olevalla foorumilla ulkomaalaisten seassa, hengissähän me ollaan! Ja tietenkin trendit vaikuttaa 🤔 tän hetkisistä “it” jutuista en yhtään tiiä oman hengähdystaukoni takia, mutta empä mä ite oo oikeestaan koskaan menny massan mukana 😄

Mä rakastan tätä harrastusta enkä aio lähtee kulumallakaan ❤

• Sekalaisen sakin omistaja

@jeremias Tää oli tosi hyvä, ehdottomasti tulee (ainakin mun toimesta) tuohon oppaaseen tekijänoikeuksia koskevaa opastusta! 👍

• @jeremias joo se on ollut itsellänikin ajatuksena ja tarkoituksena olisi käyttää myös selkeitä esimerkkejä asioista

• Suomenhevoskasvattajat

Heippa!
    Voi että, siitä alkaa olla aika pitkään kun oon viimeksi tänne kirjoittanut - munkin harrastus on ollut vähän jäissä viimeiset pari vuotta. Mäkin oon kuitenkin vähän sivusta seuraillut, että ainakin foorumi tuntuu olevan inan hiljaisempi kuin vaikka silloin pari vuotta sitten. Toki kuten sanottua, juurikin esim Instan puolella on kyllä näitä nuorempia, jotka luovat omia tallejaan ja pyörittävät niitä. Heille ehkä tällainen nettisivuilla ja foorumeilla tapahtuva talleilu voi olla vähän tuntematon käsite, kun ovat varmasti tottuneempia käyttämään sosiaalisen median verkostoja etc. En tiedä, mutta näin ajattelisin : )

• Piirrosharrastajat

Määkin oon tän vuoden puolella palaillut takaisin virtuaalimaailmaan, kun opiskelut loppuivat – kerkesin taukoilla alkuvuodesta 2018. Meillä Shelyesissä on kans ihan kohtuu aktiivinen piirrosponien ympärillä pyörivä tarinayhteisö, joka tosin vasta hakee muotoaan, kun viime kuussa talliin tuli monia uusia kasvoja 😃 Pitkään ollaan porskuteltu menemään, välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiiviseen tahtiin.

Instagramia oon tutkinut tässä nyt reilun parin vuoden ajalta, ja netiketin suhteen se on kyllä melkoinen villi länsi. Pari kertaa on pitänyt ihan ärähtää, kun välillä tuntuu että ig-harrastajien touhu menee melkein nettikiusaamisen puolelle. Instassa on tehty liian helpoksi tehdä kaikesta julkista ja puida esim. tekijänoikeus- ja läpipiirtokiistoja mystoryissa, mikä tällaisen vanhemman harrastajan silmissä on melko pelottavaa jo ajatuksen tasolla. Harrastajia siellä on kyllä paljon, ja ihan ala-asteikäisistä lähtien.

Joskus 2018 alussa (juuri ennen kuin jäin tauolle) perustettiin instaan sellainen tili kuin ”virtuaalihevoset” (oisko ollut Daisyn aloitteesta?) tavoitteena tuoda nettitallien kulttuuria enemmän esille instaan ja luoda siltaa näiden kahden harrastustavan välille. Daisyn tilannetta en tunne enkä tiiä onko hän enää aktiivinen virtuaalimaailmassa, mut mulla on tilille edelleen tunnarit jotka mielelläni jaan, jos löytyy innokkaita kollegoita ylläpitäjiksi virtuaalihevostelun eri osa-alueilta. 😄

2

964
Users

12.7k
Topics

237.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.