Millaisia jalostusominaisuuksia

• Heipparallaa!

Oon yrittänyt miettiä nippelitäytettä hevosten sivuille ja haluaisin esittää pienimuotoisesti jotain jalostusominaisuuksia, muitakin kuin värigenetiikkaa. En mä varsinaisesti itse moisella tiedolla mitään tee, mutta ehkä joku tekee, ja onhan se hauskaa infoa varsinkin varsanostajia ajatellen.

Mä en nyt kuitenkaan jotenkaan osaa ajatella itse, mitä tietoa sivuille voisi keksiä. Mun kaikki hevoset menee Rate My Ponyn kautta, ja oon sieltä saatavia tietoja koittanut miettiä jotenkin tiivistetysti esitettäviksi (jos joku nyt sanoo, että eikös sulla nää ole kokonaisuudessaan Jeilin sivuilla taulukossa, niin joo on, ja sanon niille nyt heihei). Rushockissa on/oli tuon perusteella nostettu esiin kolme vahvinta ja kolme heikointa ominaisuutta, ei kai sekään huono ajatus ole.

Eli, itse nyt haen jotain muuta liibalaabaa lyhyesti ja tiivistetysti sellaisten asioiden kuin värigenetiikka, sukupolvien määrä ja mistä lähtien/minkä verran on käytettävissä jalostukseen.

Kysymys on kuitenkin siis siitä, mitä tietoja kaipaat jalostushevoselta? Ajatellen siis nimenomaan niitä sen ns. periytyiviä ominaisuuksia joita mahdollisesti käytät luodessasi varsaa. Useimmat taitaa rakentaa jälkikasvua vanhempien luonteen ja koulutustason perusteella, mutta jos sä saisit ne samat esim. persoonaa ja suorituskykyä (tai niiden periytymistä) ilmaisevat tiedot eteesi tiivistettynä, niin mitä ne tiedot olisi?

Tähän ei sitten tarvitse vastata mitään “en katso vanhempia tehdessäni varsaa, en periytä ominaisuuksia” -tyylistä, koska mitään galluppia siitä, kuka näin tekee ja kuka ei, en nyt hae.

• Piirrosharrastajat

Joitain ideoita vois olla perustemperamentti (kuinka heikkohermoinen vs varma ja utelias) ja käsiteltävyys/koulutettavuus (hidas ja ehkä haluton jääräpää vs utelias ja tavoitteellinen otus) tietysti rotuun ja lajiim suhteutettuna.

Ehkä hyppytyyli, askellajit/notkeus kouluratsuja ajatellen (taikka sit jo issikoiden ja suokkiravurien töltti-/ravivarmuusgeeni, ja laukkatäykkien laukkavarmuus, jotka on ainakin selvitetty ihan geneettisestikin) ja työhevoselle vaikka vetoennätykset

Miksei vaikka kavioiden/lonkkien jne kunto, rodun perinnölliset sairaudet ja niiden testaus (olkoon quarterien HYPP-syndrooma tai friisiläisten sydänviat jne) tai muut terveysongelmat (suvussa geneettistä notkoselkää, tuplana tiikerinkirjavana hämäräsokea tai splashina kuuro, herkkä kesäihottumalle, taipumusta sudenhampaisiin)

Kyllähän niitä ominaisuuksia voi keksiä vaikka mitä, jos tahtoo lisätä realismia ponilleen

• Piirrosharrastajat

Pakko kommentoida tähän että löydän myöhemmin. Olin jo tekemässä topikkia samasta aiheesta, onneksi käytin hakua ensin 😄

• Tuo 3 parasta/heikointa ominaisuutta vaikka just RMP:n arvioinnin pohjalta on juur sellainen info mistä tykkään hevosten sivuilla. Noiden tietojen avulla saa kivasti pohjaa sille varsan luonteelle, enkä oikein muuta tietoa edes kaipaisi värigenetiikan lisäksi. Ja kun nuo RMP:n ominaisuudet ymmärtääkseni periytyvät kun varsan vie arvosteltavaksi, niin ovat siinä mielessä myös realistinen lisä kun se hevonen oikeasti niitä ominaisuuksiaan periyttää.

Noi terveysjutut voivat olla kiva lisä jos niitä soveltaa omassa harrastuksessa, mä elän mun pikseliponien kanssa niinkin onnellisesti että ovat kaikki aina terveitä joten en niitä periyttäisi omalle hevoselle.

• Tarinaheppailijat

Rakennekohtaset, kuten jalka-asennot ja sitten muut geneettiset vaivat joista @J mainitsikin jo. Lisäks esim. connemaroilla kavion irtoseinämäisyysgeeni, Näin tarinaihmisenä kaikki nää vaivat tuo vaa kivaa lisää siihen hahmojen elämään, ku kaikki ei mee niiku ruusuilla tanssien. Värigeenit on kans yks jotka on mulle myös aika tärkeä seikka.

• Vaikka en ole tähän asti käyttänyt jälkeläisiä suunnitellessani kuin värigeenejä ja pääpiirteitä luonteista, saatoin hieman innostua. Jotenkin musta tuntuu, että saatan kohta käyttää taas aikaani erityisen hyödyllisesti rakentamalla hevosilleni luonteenpiirreasteikkoja…

Mutta, millaisia piirteitä ottaisin huomioon:

• värigeenit tietysti
    • perusluonteenpiirteet (rohkeus, rauhallisuus, ystävällisyys, mitä näitä nyt voisi keksiä)
    • rakenneominaisuudet tai muut ulkonäköominaisuudet (mitä näitä voisi olla)
    • liike (liikkeiden irtonaisuus, nopeus, hyppykapasiteetti…)
    • sitten näitä terveysasioita, jos haluaa erityisen realistista (ite en varmaan raaskis tehdä yhdestäkään hevosesta kipeetä edes arpomalla :D)

• Mä rakastan RMP:tä ja kaikki extra jalostushevosen sivuilla on plussaa! Erityisesti jalostusorien valinnassa katsoisin hyvin positiivisena, jos sivuilla eritelty:

• periytyviä luonteenpiirteitä (erillään luonteesta, esim. saattaa periyttää yliherkkyyttä tms. Vähän rmp-tyylisesti.)
    • liikkeet
    • lajikohtaiset ominaisuudet

0

941
Users

12.5k
Topics

231.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.