Pitkäsukuisten kasvatus (+miten merkkaat pitkät suvut?)

• Neljä tuntia 6-polvista sukua metsästettyäni ja paikoilleen koodailtuani huvitti iskeä tänne vähän kyselemään muilta, että mitenkä teillä tuo pitkäsukuisten kasvatus toimii? 🙂

Kasvatatko ylipäänsä pitkäsukuisia? Jos et, miksi et? Jos kyllä, lopetatko tietyn polven kohdalla, vai jatkatko niin pitkälle kuin ikinä jaksaa ja pystyy?

• Oma ennätys taitaa tällä hetkellä olla vain 5-polvea ja niitäkin vain pari, 4-polvisia löytyy onneksi useampi. Tavoite olisi jatkossa enemmän kasvattaa myös pitkäsukuisia ja jatkaa ainakin sinne 6-polvisiin asti.

Kelpaako sinulle myös epätasaiset pitkät suvut vai vaalitko myös pitkissä suvuissa polvien tasaisuutta?

• Jostain syystä mä oon niin perfektionisti, etten mä vaan voi sietää epätasaisia sukuja, ihan sama kuinka monta polvea. Mutta oon yrittänyt tästä päästä eroon, koska pitkäsukuisilla pieni joustaminen helpottaa kummasti kasvatusta. Nytkin olen onnistuneesti hankkinut talliini 6-polvisen, joka isän puolelta jatkuu muutamasta kohdasta 7. ja 8.polveen ja olen tyytyväinen ko. yksilöön 😄 Mutta joku selkeästi 5,5-polvinen tai isän puolelta 7- ja emän puolelta 5-polvinen on kyllä no-no mulle edelleen, ymmärräpä sitten miksi.

Sallitko pitkäsukuisille saman hevosen toistumisen suvussa (eli esim. sama ori iiiii. ja eiiii.)?

• Itse sallin, jos tämä “tuplabookkaus” ilmenee 5.polvessa tai kauempana ja kyseessä vain yksi hevonen tuplana, mutta välttelen kyllä viimeiseen asti.

Bonuskysymyksenä: miten merkkaat pitkät suvut? Merkkaatko pelkästään 3-4 polvea, teetkö erillisen sivun lopuille polville vai kikkailetko ne jotenkin muuten näkyviin? Onko mielestäsi tärkeää, että koko suku on jossain näkyvillä?

• Mun mielestä henk.koht. tosi tärkeää, että pitkäsukuisellakin se koko suku on merkitty. En tiiä oonko yksin ajatukseni kanssa, mutta jotenkin se syö sen suvun arvoa, jos se kuitataan vain kertomalla, että “joo tää on 7-polvinen”, mutta sitten merkataan vain kolme. Ymmärrän kyllä täysin, jos ei jaksa tai huvita merkata, tai jos ei koe sitä tärkeäksi - oli meinaan hitonmoinen työmaa etsiä koko suku, ja eihän suurimmassa osassa laatiksiakaan kysellä mitään 3.polven jälkeisistä hevosista.
      Itse nyt koodailin tässä iltapuhteena tällaisen, mutta en sitte tiiä, onko jotenkin turhan pitkästi laitettu, vaikka ulkonäöllisesti ainakin omaan silmään tosi jees. Linkki erilliselle sivulle olisi toki näppärä, mutta jotenkin ei huvita tehdä erillisiä sivuja pelkästään sukuselvityksille. Piti laittaa 6.polvi peräti neljään osaan, kun ei taustakuvassa enää riittänyt pituus 😆

Kiitti, kuitti ja oikein pitkäsukuista loppuvuotta kaikille!

• Toivottavasti tästä osittain ajatuksen virrasta saa mitään selkoa…

Tällä hetkellä oma kasvatustyö on vasta lyhyt sukuisissa mutta toiveena on joskus päästä niihin pidempi sukuisiin. Samaisesta syystä ostan tällä hetkellä eniten 1-2 polvisia otuksia muilta.

Mitä pitkien sukujen tasaisuuteen taas tulee niin 4-polven jälkeen ei tunnu juuri missään vaikka vanhemmilla olisikin reilumminkin eroa suvun pituudessa. Esimerkkinä Obsidian (en omista, mutta olen kasvattaja), jolla on isän puolelta vain 5-polvea kun emän puolelta ainakin 8-polveen asti.

Omilla pitkäsukuisilla olen merkinnyt sivuille 3-polvisen sukutaulun ja sen lisäksi laittanut isä- ja emälinjat, joissa sitten näkyy se panostus siihen kasvatustyöhön. Tosin tälle mussukalle olen laittanut erillisten linkkien taakse laajennetut sukutaulun kaikkine sukulaisten meriitteineen päivineen.

Saman hevosen kertaantumista koitan välttää viimeiseen asti, sillä virtuaalimaailmassa kun mikään ei oikeasti periydy tai kertautumisella ei ole mitään “arvoa”. Äkkiseltään ei omista tule edes mieleen, että kenelläkään olisi linjattu ketään useampaan otteeseen.

• Friisiläiset

Pitkäsukuiset ❤

Minulla pisin suku on Khimaira IX:llä (Ylväs <3), joka on tasan 8-polvinen eikä yksikään hevonen toistu sen suvussa.

Kasvatan siis pitkäsukuisia ja Ylväs on täysin omaa tuotantoani, eli kaikki sen sukulaiset ovat minun kasvatteja/tuonteja. En lopeta tiettyyn suvun pituuteen, vaikkakin tämä 8-polvea saattaa olla se raja minulle. Ja sekin johtuu lähinnä siitä, että haluan pitää kiinni vain omien hevosten käyttämisestä, mutta en jaksaisi enää luoda satoja tuonteja.

Hevosteni sivuilla on kaksipolvinen sukutaulu, yli 2-polvisilla lisäksi isä- ja emälinjat sekä linkki kokonaiseen sukutauluun. Minulle on tärkeää nähdä koko suku.

Omistan pari hevosta, joilla on epätasainen suku, mutta vain koska niillä on arvokkaita, vanhoja hevosia siellä suvussa. Omaan käyttöön en niitä kuitenkaan voi hyödyntää, koska pidän liikaa tasaisista suvuista ja omassa tuotannossa pysymisestä.

Muille voin kyllä myydä ja antaa käyttöön hevosia vaikka lopputulos olisi epätasainen tai linjattu suku. Omissa linjoissani hevoset tulevat kuitenkin olemaan tasasukuisia ja ilman kertauksia.

• ♞ Puoliveriharrastajat

Oon aika samoilla linjoilla sun kanssa! Tällä hetkellä tallissa pisimmät suvut ovat neljäpolvisia, koska pidempisukuisia on aika vähän niin niitä ei ole tullut ostettua, ja omat linjat on nyt pisimmillään tossa neljässä polvessa. Ehdottomasti jatkan kyllä näitä pidempiä linjoja ja tykkään kyllä pitkäsukuisista, vaikka sukutaulun läpikäymiseen meneekin hurjasti aikaa.
    Oon kanssa hyvin nihkeä epätasaisen suvun kanssa, mutta 5+ polvessa se ei enää niin haittaa. Emällä 4 polvea ja isällä 7 tai muuten tosi epätasaista sukua en kelpuuta. Oon myös tosi tarkka nimien toistumisesta suvussa. Mieluiten ei yhtään, mutta tosi kivan hevosen kohdalla yksi tai kaksi samaa hevosta ei haittaa. Omien kasvattien kohdalla katson kyllä suvut tarkkaan, omissa en siedä samoja nimiä edes pitkäsukuisissa.
    Tällä hetkellä merkkaan pitkäsukuisille kolme polvea näkyviin sivuille, emä- ja isälinjan, linkin VRL:n sivulle, josta koko suvun näkee, ja listan palkituista sukulaisista, jotka ei näy sukutaulussa (esimerkki). Tää on vähän kömpelö, ja oonkin miettinyt ihan erillisen sivun tekemistä suvulle. Pidän sivuilla ton kolmen polven sukutaulun, koska pidempi ei näytä mun mielestä hyvältä. Suunnitelmissa on ulkoasuremppaa niin ehkä saisin samalla jonkun paremman tavan pitkäsukuisten sukutauluille kehiteltyä 🤔

• Kasvatatko ylipäänsä pitkäsukuisia? Jos et, miksi et? Jos kyllä, lopetatko tietyn polven kohdalla, vai jatkatko niin pitkälle kuin ikinä jaksaa ja pystyy?

Kasvatan. En lopeta kasvatusta tietyn polven kohdalla, koska tuntuis ihan hassulta heittää monen polven kasvatustyö hukkaan siksi, että hevosen suku on x-polven mittainen. Tykkään hirveen paljon pitkäsukuisista puoliverisistä, tykkään klikkailla niiden sukutauluja eteenpäin ja huvikseni katsella, millaisiin muinaismuistoihin tai uudempiin evm-sukuisiin niiden suvut lopulta johtaa.

Kelpaako sinulle myös epätasaiset pitkät suvut vai vaalitko myös pitkissä suvuissa polvien tasaisuutta?

Epätasaiset suvut ovat ok, kunhan ne ei näy mun heppojen sivuilla olevassa kolmen polven sukutaulussa 😄 Omia kasvatteja suunnitellessakaan en juurikaan katso sukujen pituuksia ja välillä lopputuloksena on tosi epätasaisia sukuja.

Sallitko pitkäsukuisille saman hevosen toistumisen suvussa (eli esim. sama ori iiiii. ja eiiii.)?

Sallin. Välillä nimet kertautuu suvussa ihan vahingossa, kun yhdistelmiä suunnitellessa katson vaan vanhempien kolmea ensimmäistä sukupolvea, ettei niissä ole samoja nimiä. Tykkään hirveesti vanhoista pitkistä suvuista puoliverisillä ja jos alkaisin tässä kohtaa nirsoilemaan suvuissa niin aika monta muuten tosi kivaa heppaa olis jäänyt ostamatta. Osalla kertautuu joku sama nimi suvussa helposti kolme tai neljäkin kertaa.
    Joskus kuitenkin teen linjauksia ensimmäiseen kolmeen polveen ihan huvikseni (esim tää). Ihan vaan siksi koska mä voin, ja koska mun mielestä virtuaaliheppojen kasvatusta ei tarvii ottaa liian vakavasti.

Bonuskysymyksenä: miten merkkaat pitkät suvut? Merkkaatko pelkästään 3-4 polvea, teetkö erillisen sivun lopuille polville vai kikkailetko ne jotenkin muuten näkyviin? Onko mielestäsi tärkeää, että koko suku on jossain näkyvillä?

Mulla on jokaisella hevosella sivuilla kolmepolvinen sukutaulu ja lisäksi merkitsen isä- ja emälinjat näkyviin sukutaulun yläpuolelle. Isä- ja emälinjat on mulle hirveen tärkeitä, tykkään siitä et näkee helposti kuinka monta polvea isä- ja emälinjoissa on ja mihin kantahevosiin ne johtaa. Pelkästään niistä pystyy päättelemään hevosen muusta suvusta ihan hirveen paljon!!
    En oikeestaan jaksa nähdä vaivaa kaikkien sukulaisten merkitsemiseen enää sen jälkeen, kun aloin selvittää tän sukutaulua, ajattelin et se on kiva maksimissaan 8-polvinen, mutta suku meneekin osittain johonkin 15-16. polveen… Sain isän suvun selvitettyä ainakin suurimmaksi osaksi, mut emän suvun kohdalla mielenkiinto lopahti 😅

• Pitkästä virsi kaunis eli tässä jotakin tajunnanvirtaa aiheeseen liittyen.

Ensinnäkin: pitkäsukuisia on! Ja pitääkin olla, kun talli on ollut pystyssä 15 vuotta ja Virginia on kasvattanut hevosia jo ennen Ionicia ja joissain roduissa on edelleen olemassa niitä vanhoja sukulinjoja. Joten suvuilla on sitten pituutta eikä niistä voi luopua, koska olisihan se sanoinkuvaamattoman typerää luopua parhaimmillaan lähes 20 vuotta kestäneen jalostustoiminnan tuloksesta.
    En tiedä mikä on pitkäsukuisin, taannoin laskimme yhdestä tennesseenwalker-suvusta 15 sukupolvea taaksepäin. Se ei todennäköisesti ole edes pisin suku, mitä löytyy. En uskalla arvailla mennäänkö joissain roduissa jo 20:n sukupolven tuolla puolen. Jos mennään, epäilisin joko ahaltekejä, puoliverisiä, welshejä tai RBSH:ita.

Sukujen tasaisuus lakkaa oikeastaan vaikuttamasta jo 3. sukupolven jälkeen, vähän tilanteesta riippuen. Pitkäsukuisten kanssa se ei kiinnosta pätkääkään ja kun meillä suvut merkitään vain 5. polveen asti, niin sitä epätasaisuutta ei edes pysty “huomaamaan” sen pidemmältä. Mielellään tietysti valitsen pitkäsukuiselle toisen pitkäsukuisen, mutta jos tilanne ei anna myöten niin sitten yhdistän huoletta lyhyempisukuisen pitkäsukuiseen. Tässäkin toki vältän suuria eroja: 1-polvista ja 5-polvista en yhdistä, jos vain on joitain muita vaihtoehtoja. Joskus ei ole, yksi esimerkki on shagya-tamma Lágy Ion, jonka isä on 3-polvinen (paitsi emälinja, joka menee Dahabu Amorasta vielä eteenpäin) ja emä 1-polvinen.

Pitkissä suvuissa ei haittaa jos jokin nimi esiintyy pari kertaa tai useamminkin. 3+3:sta yritän välttää, samoin 3+4:sta. 4+4 saattaa jo mennä, jos kyseessä on vain yksittäinen nimi, ts. vain yksi hevonen on 4+4. 4+5 ja varsinkin 5+5 menee jo helposti, mielellään ei kovin montaa hevosta niinkään. Ja sitten kaikki mikä kertautuu siellä 5. polven takana, ei merkitse enää mitään. Laskin joskus vuosia sitten yhdestä pitkästä ahaltek-suvusta ori Grannuken vissiin 13 kertaa yhden hevosen suvussa! So what? Ne olivat parhaimmillaan siellä jossain 10. polvessa tai sen takana.

Kuten sanoin, suvut merkitään meillä vain 5. polveen asti, joskus harvoin 6. asti. Se on pakon ja laiskuuden sanelema asia. Ensinnäkin 5-polvinen sukutaulu on vielä ns. sopivan kokoinen, sen näkee suunnilleen kerralla ns. keskiverto-monitorilla ja suvun pystyy hahmottamaan helposti. Toteutustavasta riippuen 6-polvinenkin vielä voi mennä, mutta sitä pidemmät sukutaulut alkavat olla liian isoja. Tässä on 7-polvinen suku, skrollata pitää ja fonttia ei tuosta enää kauheasti voi pienentää, jos meinaa nähdä jotain. 8-polvinen suku olisi 2 kertaa tuon pituinen, 9-polvinen nelinkertainen, 10-polvinen 8-kertainen jne. Sitten kun mennään sinne 20. sukupolveen niin…
    Tietenkin sukutaulun sijaan voisi vain listata hevosen esivanhemmat vaikka sen 5-polvisen sukutaulun jälkeen, kuten tässä. Se ei ole kovin helposti hahmotettavissa kuitenkaan, mutta ihan ok, kuka niin haluaa tehdä. Tuo Toffeekrokantin sivuilla käytetty tapa on tästä selkeästi parannus kyllä.

Minä kirjaisin suvut mielelläni viimeistä sukupolvea myöten, mutta kun niitä pitkiä sukuja on paljon, hevosiakin pari tuhatta ja varsoja syntyy satoja vuodessa, niin yksinkertaisesti ei ehdi eikä pysty eikä jaksa eikä varsinkaan viitsi. 5-polvisessakin sukutaulussa on jo melkoinen tekeminen, varsinkin jos iso osa suvusta on muita kuin omia hevosia, mikä tarkoittaa sitä että kaikki linkit on tarkistettava. Yleensä myös jonkinlainen osa hevosista on kadonnut tai ainakaan se vanha linkki ei toimi, joten sitä täytyy sitten etsiä erikseen Googlesta, VRL:stä ja/tai Web Archivesta.

• Friisiläiset

Pitäisiköhän minun joustaa hevosten kertaamisen välttämisestä, jotta saisin jatkettua Khimaira-linjaa eteenpäin ilman uusia tuonteja… Kuinka paha juttu olisi, jos 9. polvessa jokainen tuonti on kahdesti? Ja 10. polvessa neljä kertaa? 😅

• Kiitos kaikille tähän asti vastanneista! Kiva saada uutta ajateltavaa, nyt kun yrittää pitkäsukuisiin reippaasti lähteä laajentamaan 🙂

Taidan noita pidempisukuisten sukutauluja laajentaa niin, että 4.polvi pääsee mukaan tohon perinteiseen tauluun, kerta se siihen vielä oikein mukavasti mahtuu. 5. ja 6.polvi saa sitte olla alla laatikossa siinä alla. Sitten jos/kun 7+ polvisia alkaa ilmaantua, niin ne saa sitten olla vaan isä- ja emälinjoina, tai erilliselle sivulle loput sukulaiset, jos jaksaa… Omien kasvattien sukulaisten merkkaaminen on kovin kivutonta, kuin voi vain kopioida vanhempien sivuilta ja lisätä yhden kirjaimen eteen, mutta ulkopuoliselta kun ostaa pitkäsukuisen, niin siinä menee tovi - varsinkin jos linkit on rikki 😄

• @Terhi Ei kai se kertaantuminen noin kaukana enää mitään haittaa. Saahan ihmisetkin mennä jo serkkujenkin kanssa naimisiin, ja varmaan ollaan 10.polvessa sukua naapureillemekin monesti XD Vaikka toki hepat ja ihmiset aika eri juttu, mutta point being ei kyllä noin kaukana suvussa ole enää merkitystä. Oishan se toki huippua jos jaksais uusia tuonteja luoda ja sitä kautta rakentaa taas puhtaita sukuja, mutta aika työmaa olisi moinen.

• Kasvatatko ylipäänsä pitkäsukuisia? Jos et, miksi et? Jos kyllä, lopetatko tietyn polven kohdalla, vai jatkatko niin pitkälle kuin ikinä jaksaa ja pystyy?

Kyllä yritän parhaani mukaan kasvattaa. Harrastan pääasiassa shettiksiä ja rodun suosioon nähden pitkäsukuisia on mun mielestä tosi vähän. Jo 3-polviselle tammalle on hankalaa löytää mieluista ulkopuolista oria. Tätä vaikeuttaa se, että olen aika kranttu jalostusponien suhteen ja tahdon, että varsan suku on kauttaaltaan mieleeni, eikä vain “ihan ok”. Koitan jostain syystä lisäksi käyttää jalostukseen ensisijaisesti poneja, joiden suvuissa on mahd. monipuolisesti erilaisia omistajia/kasvattajia, eli ei vain yhden kasvattajan poneja tyyliin 2. polveen asti. 😄 Tykkään, että suvut on sillä tavalla värikkäitä ja että muiden harrastajien kasvatustyötä arvostetaan.

Mun mielestä on ihan älytöntä nykyään vaan kasvatella poneja siihen kahteen tai ihan max kolmeen sukupolveen asti ja sitten alottaa taas alusta uusilla tuonneilla - tää tuntuu olleen viime vuosien trendi. 😄 Tärkeintä on, että sivut näyttää nätiltä, ja siihen ei kai massiiviset sukutaulut sovi? Oletetaan kenties jopa, että muut sitten vie niitä omien lyhytsukuisten kasvattien sukuja pidemmälle. Mutta eihän niin tule käymään, jos kaikki ihannoivat lyhytsukuisia.

Kolmanteen polveen asti tahdon kyllä, että suku on tasainen. Siitä eteenpäin ei haittaa, jos on epätasaisuutta.

Vähän sama kuin edellisessä, eli mielellään ei nimien kertaantumista ensimmäisessä kolmessa polvessa. Sen jälkeen ei oikeastaan haittaa, jos vaikka iiii ja eeii on sama.

3-polvisille ja sitä pidempisukuisille käytän 4-polvista sukutaulua. Sukutaulun alle linkitän isä- ja emälinjat, jos ne jatkuu tuon 4. polven yli - esim. En tee mitään erillisiä megasukuselvityksiä, ellei kyseessä sitten ole joku erikoistapaus, kuten vaikka 20 vuotta wanha poni, joka nyt pääasiassa on vaan tallissa nostalgiakoristeena.

Minulle ei ole tärkeää, että onko koko suku näkyvissä vai ei, koska klikkailen kyllä itse seikkailemaan suvun syövereihin ihan itse jos siitä kiinnostun! 🙂 Monet tykkää esim. 3-polvisen sukutaulun alle linkittää hevosia kauempaa suvusta, mutta mulle henkilökohtaisesti sellaiset pitkät iiiieeiiee eeieieie -litanjat ilman taulukkoa eivät oikein tuo lisäarvoa.

• Yleensä hommaan talliin hevosia suvuista, jotka ovat mulle jollain tavalla merkittäviä. Esimerksiksi suomenhevosista arvostin aikoinaan Kirveltäjää jota näkyy huomattavasti mun pitkäsukuisilla suomenhevosilla. Mä yleensä hommaan näitä vanhasukuisia myös siksi että ne linjat säilyisi ja jatkuisi edes jollain (eli mulla).

Mulla on aina joku pointti pitkäsukuisen hommaamiseen, esimerksiki vanha, harvinaisempi suku, tallit joita olen aikoinaan arvostanut sekä hevoset, joskus jopa oma vanha hevonen siellä suvussa. Mä en yleensä katso pitkäsukuisten sukujen tasaisuutta sillä silloin muinoin sujuen tasaisuuteen ei kiinnitetty huomiota.

Mä itse pyrin tasaisiin sukuihin, mutta koska välillä uusi- ja vanhasukuisia täytyy yhdistää keskenään niin tasainen suku ei toteudu oikeastaan ikinä pitkäsukuisilla. Mun kasvatus on tällä hetkellä päässyt siihen tilanteeseen et mun pisimmät tasasukuiset on 5- ja 6-polvisten välillä, yleensä ne on hyvin linajalostettuja hollantilaisia (joiden suvut on täynnä vain yhtä kantakirjaa ja suvuissa kertautuu sama hevonen useampaan kertaan). Sama harvinaisemmilla roduilla kuten issikoilla ja tekeillä, on ihan yleistä et sama nimi kertautuu jossain vaiheessa polvea. Joskus kolmannessa polvessa, joskus kauempana joka on mulle ok.

Mä oon tosi laiska omistaja eli yleensä merkitsen vain isä- ja emälinjat, mut joillekin oon selvittänyt suvut pidemmältikin. Etenkin kun on paljon hevosia niin suvun selvittäminen viimeiseen nimeen asti on vain niin aikaa vievää. Mä itse kuitenkin tiedän keitä hevosia siellä suvuissa on ja se riittää mulle. Ja vielä sekin että jos on suht. lyhytsukuinen, suvussa ei rikkonaisia linkkejä niin nopeastihan muut sukulaiset selaa läpi sukulaisten kautta.

Mä oon itse sellainen et jalostan niin pitkälle kuin vain mahdollista tasaiset suvut koska musta se on jo aika hieno saavutus kun voi sanoa että hevosella on tasan 6-polvinen suku. Tekeillä kertautuu aika usein nimet suvussa, kuten tällä, mut ainakin suku on tasainen ja tämä on taas hyvä esimerkki pitkäsukuisesta tekestä jonka suvussa linjautuu sama hevonen jopa viidesti (tälle olen merkinnyt isä- ja emälinjat sekä linjautuvat hevoset sekä missä polvessa linjautuvat). Issikoille oon isä- ja emälinjojen lisäksi pistänyt että moneenko polveen suku pisimmissään yltää (esim).

Mulla on nyt ollut sellainen käytäntö et pistän niin ison sukutaulun kuin hevosen sivu vain antaa myöten, esim tekeille saa järkevästi 5-polvisen sukutaulun mut siitä eteenpäin ei vain sovi kun levenee liikaa.

Lyhyesti: Mä jalostan hevosia suvuista jotka on mulle itselleni jollain tavalla merkityksellisiä. Jalostan niin pitkälle kuin pystyy ja tässä vuosien aikana ei ole tullut kertaakaan stoppitilannetta vastaan, toki kasvatus välillä vähän jumahtaa kun pitkäsukuiselle ei löydykään puolisoa ja sitten vain odotellaan että “lyhytsukuisista” saa uusia linjoja kasvatettua.

Epätasaisista suvuista mä en tainnut paljoa mainita. Vaikka tähtään tasasukuisiin, niin epäsukuiset suvut on myös ok myös alle 6-polvisilla, etenkin jos suku on ennestään vierasta (esim tämä jenkeistä ostettu).

Mä voisin puhua suvuista vaikka loputtomiin.

• Mie tykkään tosi paljon pitkäsukuisista, niiden sukujen selaaminen on tosi mielenkiintoista! Miulla on kasvatustyö hyvin jäissä tällä hetkellä, joten en voi sanoa niitä kasvattavani, mutta kun tulee pitempisukuisia varsoja teetettyä niin kahon ettei mielellään ekassa neljässä polvessa ole samoja nimiä. Suvun tasaisuudella ei ole niinkään väliä, jos kiva heppa osuu kohdalle niin se on menoa ja sit saattaa tulla hassuja ”emän puoli tosi lyhyt ja isän puoli piiitkä” tapauksia 😄 mielellään kuitenkin niin, että molemmilla tasaisesti se kolme polvea!

Yleisesti ottaen merkkaan kolme eka polvea sukutauluun, ja sen alle isä- ja emälinjat sivujen linkkien kera (ne keltä sivut löytyvät).

9

935
Users

12.4k
Topics

230.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.