Tallien nimet, jotka muistuttavat toisiaan...

• Suomenhevoskasvattajat

Puhetta eri tallien nimistä on ollut taas esillä ja itsekin sitä paljon pohtinut tässä, kaipailisin kuitenkin muidenkin ajatuksia.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan, olen jo pidemmän aikaa haaveillut tallin nimestä Haaveuoma, joka on jo muodostunut itselle mieluisaksi ja kasvattajanimikin olisi mielessä. Kunnes muistin, että täältähän löytyy jo Haavelaakso. Tosiaan kasvattajanimenä jälkimmäisellä tallilla on Haavelaakson, itse en välttämättä käyttäisi koko tallin nimeä vaan mahdollisesti lyhempää muotoa Huoman (ajatuksen tasolla tosin tämäkin). Kuitenkin jotenkin itseä häiritsee, ehkä ne ovat turhan samanlaisia… Molemmat kuitenkin suokkitalleja yms.

Kysymys kuuluukin, mitä mieltä olet siitä, että tallien nimissä on samoja sanoja/alkavat samalla sanalla? Tai onko tässä tapauksessa (Haavelaakso/Haaveuoma) nimet liian samanlaisia? 🤔 Ja jos ovat, saa ehdottaa jotain muuta alkua tuolla uoma-sanalle tai sitten Huoma-sanasta jotain viritelmää 🙂

Kiitos jo etukäteen pohdinnoista.

• Piirrosharrastajat

Mielestäni näissä nyt ei sinänsä yleensä ole mitään sen pahempaa syntiä kuin se, että mulla ainakin menee samankaltaiset nimet erittäin helposti sekaisin.

Talleja on paljon. Vaikka omansa brändäisi kuinka hyvin, niin jos sen nimeää kovin samankaltaisella tavalla kuin toisen, niin ne helposti toisten mielissä sitten sulautuvat yhteen. Jälkeen tullut mielletään ensimmäisen yhteyteen jos ensimmäinen on vahvemmin brändätty, tai ensimmäinen menettää jalansijansa symbioosissa jälkimmäiselle, jos vaaka kääntyy toisin päin. Joka tapauksessa eronteko on hankalaa.

Huoman kasvattajanimenä on itsessään jo tosi söpö, sillä “huoma” on sana sekin (suoja, turva; olla jonkin hellässä huomassa). Se on mun mielestä lyhenteenä kuitenkin aika paljon kummallisempi kuin mitä vaikka tallin nimenä itsessään, kun uomaa sen merkitys ei ole lähelläkään.

Onko tallille joku tietty seutu mielessä? Jonkinlainen teema? Miksei joenuomaan voisi liittää muitakin alueellisia tai symbolisia merkityksiä kuin sen haaveen? Joet on tärkeitä kuluväyliä, niissä on jännittäviä koskia, niiden varrella on Suomessa paljon historiaa.

Tai miksei Huoman talli, Huoman suomenhevoset jne. olisi ihan yhtä toimiva?

• Sekalaisen sakin omistaja

Virtuaalitalleja on yksinkertaisesti vain niin tuhoton määrä, että on vaikea lähteä valikoimaan nimeä, jota/jonka alku/loppuliitettä ei ole vielä käytetty. Itseäni ei siis häiritse lainkaan, vaikka on samoja alku- ja loppuliitteitä 😄
    Näissä tapauksissa on vain hyvä aina tarkistaa, onko niitä saman nimisiä/saman tyylisiä nimiä ja jos on, niin millaisia kasvatusnimiä jne. heillä on, jottei mene päällekkäin. Mutta näinhän sä ootkin jo tehnyt 😉

• Suomenhevoskasvattajat

@knipse said in Tallien nimet, jotka muistuttavat toisiaan...:

Virtuaalitalleja on yksinkertaisesti vain niin tuhoton määrä, että on vaikea lähteä valikoimaan nimeä, jota/jonka alku/loppuliitettä ei ole vielä käytetty. Itseäni ei siis häiritse lainkaan, vaikka on samoja alku- ja loppuliitteitä 😄
    Näissä tapauksissa on vain hyvä aina tarkistaa, onko niitä saman nimisiä/saman tyylisiä nimiä ja jos on, niin millaisia kasvatusnimiä jne. heillä on, jottei mene päällekkäin. Mutta näinhän sä ootkin jo tehnyt 😉

Komppaan! Mun mielestä Haaveuoma on kiva nimi, eikä ole liian lähellä Haavelaaksoa 🙂

• Kouluratsastajat

Mun mielestä toi nimi on myös ihan hyväksyttävä, kun saahan sama sana nyt sentään nimissä esiintyä. Välillähän raja on vähän vaikea vetää selkeästi, mutta ei kukaan voi lähtä jotain ideaa omimaan. Sitten tietenkin jos nimet ovat samanlaisia ja myöhemmin ilmestynyt talli vielä muistuttaa “alkuperäistä” kannattaa hommaa katsella tarkemmin

• Mun mielestä sana haave on sen verran yleinen, ettei sitä voi ajatella “kuuluvan” kenellekään. Oma tallini Poniniemi nyt on yhdistelmä kahdesta hyvin yleisestä sanasta ja on monta tallia, jotka alkavat Poni-sanalla, muttei tää ole mua koskaan haitannut 🙂 Jos joku sekottaa niin sekottakoon, mekin ollaan aika rajattu ja spesifi talli. Ehkä se pistäisi silmään, jos joku nyt perustaisi Poni-alkuisen nyffitallin 🤔 mutta ei sekään rikos olisi.

• @hazel mm

• @hazel said in Tallien nimet, jotka muistuttavat toisiaan...:

@knipse said in Tallien nimet, jotka muistuttavat toisiaan...:

Komppaan! Mun mielestä Haaveuoma on kiva nimi, eikä ole liian lähellä Haavelaaksoa 🙂

mm

3

963
Users

12.7k
Topics

237.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.