Astutusten vanheneminen?

• Tulin tässä Breawan myyntikasvatteja selatessani huomioineeksi valtaosan myytävistä varsoista olevan 2016-2017 syntyneitä ja näin ollen astutuksetkin ovat noina vuosina sovittuja.

Tämä havainto sai itseni miettimään, ovatko tuolloin sovitut astutukset vielä ok tai pahastuisiko/huomaisiko kukaan jos nämä varsat vain katoaisivat astutuslistoilta?
    Toistaiseksi olen noiden antanut vain roikkua myyntilistalla ja aina, kun olen jonkun vanhoista “varsoista” saanut kaupaksi, olen itse ilmoitellut sivuja isien omistajille. Vielä kukaan ei ole kieltänyt astutuksen olemassa oloa, mutta odotan kauhulla sitä päivää kun myydyn kasvatin isän omistaja päättääkin ettei astutusta ole koskaan tehtykään. Tokihan yhtäkään astutusta sovittaessa ei ole ilmoitettu mitään deadlinea johon yhdistelmästä syntyneiden varsojen sivut tulisi ilmoittaa.

Miten itse näette asian, vanhenevatko astutukset tai onko ok, jos yhdistelmästä syntynyt varsa saa sivut vasta parin irl-vuoden kuluttua?
    Yleensäkin saa kertoa näkemyksiä asiaan.

• Mä ite perun astutukset yleensä jos varsa ei mee kaupaksi, mut yleensä käytän muiden hevosia vaan kotiin jääville varsoille (paitsi jos yhdistelmä on tilausvarsa). Lainatun hevosen omistajana taas arvostan ilmoitusta, jos astutus perutaan. Parin vuoden odotusaika tosin kuulostaa musta aika hurjalta, en tiiä jaksaisinko itse odotella, että saako mun hevonen jälkeläisen vai ei.

// Myytävissä onkin näköjään varsa Hedgehawk Casperista, jos sille haluu päivittää osotteen 😄

• Mulle on ok vaikka unohtaisi kokonaan noin vanhan ja mulle sopii aina astutukset vaikka sivut tulis ties milloin 🤣 Huomasin että siellä on mun kasvatista sovittu astutus, mutta olen ko. Kaverin myynnyt jo eteenpäin enkä tiedä uuden omistajan mielipidettä, kun en ole tainnut tätä astutusta muistaa 😄

• Esteratsastajat

Oon vähän samoilla linjoilla, että noin vanhat astutukset saa kyllä luvan kanssa unohtaa. Toki mikäli haluaa vielä varsaa teettää tuon verrankin takautuvasti se on kyllä ok omien hevosten kohdalla, kunhan varmistaa syntymäajan sopivaksi 🙂 Niin ja tosiaan ei ole munkaan osalta kiirusta sivujen ilmoittelusta, kun en merkitse ulkopuolisia tilareita minnekään juurikin sen vuoksi, että osa sovituista ei tule sivuja saamaan 😄

• Kouluratsastajat

Meillä sovittu astutus on sovittu astutus eli melkein ihan sama milloin sivut tulee. Oma toive on, että mieluummin ennen kun ori on montussa koska en muistosivuja halua enää päivittää 😄

Myyntivarsat on hankalia. Itse käytän mielellään muiden oreja ja joskus vaan jotkut yhdistelmät notkuu pitkään tarjolla. Mutta kerron aina astutusta sovittaessa, jos kyseessä on myyntivarsa. Eli se toteutuu vaan jos kauppa käy.

Liisinkitammoja (tai niiden varsoja) pidän listoilla vaan 6kk ja sitten sovin uudelleen jatkosta jos haluan vielä myyntivarsaa pitää tarjolla.

edit. ja itse tosiaan vaan “kadotan” toteutumattomat astutukset.

• Niin itsekin vähän mietin että pari vuotta on tosi pitkä aika odotella sivuja, siinä ajassa virtuaalihevonen ehtii helposti jo vaihtaa omistajaa ja kuollakin.
    @Nikki mä itseasiassa voisin melkein jättääkin tuon yhdistelmän varsan kotiin jos astutus on vielä voimassa ja poni ei mene nyt sormia napsauttaen kaupaksi 😄
    @VeeraR Bentley Thrill myyty eteenpäin? Vai onko joku muukin lisäksi, mä kadotan ainakin ton varsan listalta nyt samantien. Hyvä kun huikkasit!
    @yersinio tulkkaanko oikein, että odotat siis sivuja vaikka maailmanloppuun saakka jos oriasi käyttää? Tai haittaako, jos astutus katoaa esim vuoden myyntiyritysten jälkeen?

Kiitos jo vastanneille, näistä on ollut paljon apua! Voi olla että syntymättömiä kivikautisia kasvatteja alkaa kohta katoilla listoilta…

• @Miltsu Joo olkoon ihan rauhassa voimassa, kun ei Casper oo rajotetusti tarjolla tai menos kuoppaan vielä 😄

• Itse yritän aina merkitä sovitut astutukset meidän orien sivuille ja yleensä ne jäävätkin sinne, tuli varsalle koskaan sivua tai ei. Hyvin harvoin jos koskaan poistan niitä orien astutuslistoilta ilman eri pyyntöä. Astutus on kuitenkin sovittu, kokonaan toinen asia on se, että tuleeko varsaa koskaan virtuaalimaailmaan.
    Joskus käyn katsomassa jonkin tamman/tallin sivuja jos on vanha astutus. Toisinaan sen varsan löytää sieltä sitten, toisinaan koko astutus tuntuu unohtuneen. Jälkimmäinen aina vähän ihmetyttää, jos nyt ei suoraan ehkä harmita.

• @Sirpa tuo on kyllä hyvä systeemi merkata nuo astutukset orien sivulle jo ennen varsan sivujen tuloa. Sellaista yhdistelmää uskaltaisin itsekin kaupata pidempään kun ei tarvitse miettiä, onko astutus vielä “voimassa”.

• Vielä olisi kiva kuulla lisää näkemyksiä aiheesta.

• This post is deleted!

• mulla ois yks näkemys tuu yv😎

• Oon tätä topaa seuraillut jo tovin ja miettinyt kauheesti, mitä vastaisin, koska tää on jotenkin tosi vaikee kysymys 🤔 Pisin aika, minkä olen sivuja odottanut on ollut varmaan 4 kuukautta, mikä on sinänsä aika vähän, jos puhutaan vaikka myyntivarsoista. Periaatteessa astutus ei vanhene koskaan, sillä miksipä yhtäkkiä muuttaisin mieleni siitä, että kyseinen paritus on ok. Mulle on aina tullut positiivisena yllätyksenä, jos viestiboxiin on pamahtanut jonkun aikoja sitten sovitun yhdistelmän sivut, vaikka oisin itse koko astutuksen jo unohtanut. Hevosia kun kerta jalostan, niin jälkeläisethän on aina vain hyvä juttu.

Sitten ne muutamat mutat, jotka tätä vaikeuttaa. Selkein on tietenkin se, että jos hevonen on kuollut jo. Kuten topassa muutkin sanoneet, muistosivuja ei pahemmin tule päiviteltyä, ja näin ollen “myöhässä” ilmoitettuja jälkeläistä ei ikinä merkata vanhemman sivuille. Sinänsä ei mikään ongelma, mutta mua henk.koht. häiritsee, jos jälkeläisiä ja/tai vanhempia ei ole sivuille merkattu oikein.

Toinen sitten se, että jos hevonen on myyty välisssä eteenpäin. Tosin en usko, että kukaan pistää pahakseen, jos saa viestiä tyylillä “Moi, hevosellasi Pallo on tällainen jälkeläinen myös, jos viitsit merkata sivuille? Sovittiin tää astutus joskus Henkilön X kanssa, toivottavasti on sullekin ok!”

Ja vielä sitten tää suht pieni joukko kasvattajia, jotka haluaa hevostensa jälkeläismäärän olevan tasalukuja tai muuten rajattuja, esim. tammoilla neljä ja oreilla kuusi jälkeläistä. Varmasti harmittaa, jos tällaisessa tapauksessa sivuja ei kuulu.

Pähkinänkuoressa: astutus ei vanhene, mutta jos vuosia menee, niin ei kannata odottaa, että varsa ikinä saa itsestään merkkiä vanhemman sivuille. Mutta koittakaa tsemppailla ja saada niitä sivuja alle vuodessa tehtyä 😄

Ja mitä tulee astutusten perumiseen, jos vaikka myyntivarsa ei ikinä saa kotia, niin mun mielestä täysin ok vaan hävittää se listoilta. Toki jos jaksaa ja toisen osapuolen omistaja on aktiivinen, niin aina voi nopeesti nakata viestiä, että sorry, tää yhdistelmä ei nyt toteudukaan.

• Kouluratsastajat

Siis mä oon ehkä universumin huonoin muistamaan sovittuja astutuksia. Jos joku pyytää oriani lainaan, totean vaan sopiiko vai eikö, ja sen jälkeen käytännössä unohdan koko jutun. Ja sitten käy juuri tuo Sonjan yllä kuvailema, “Mulle on aina tullut positiivisena yllätyksenä, jos viestiboxiin on pamahtanut jonkun aikoja sitten sovitun yhdistelmän sivut, vaikka oisin itse koko astutuksen jo unohtanut”.

Merkkailen sivuille vasta siinä vaiheessa, kun varsa on sivut saanut. Sama pätee myyntiin tulevien kasvattien kanssa - en lisää niitä vanhempien / kasvatus - sivuille ennen kuin niillä on sivut olemassa. En edes osaa heittää lukua, montako sovittua astutusta olen unohtanut ja joista en ikinä sivuja ole saanut.

Harvemmin muiden hevosia käytän myyntivarsojen kanssa, mutta jos käytän, ilmoitan kyllä, mikäli varsa ei muutaman kuukauden sisään mene kaupaksi. Tällöin perun astutuksen - ja mun hevosen kanssa sovitun astutuksen peruuttaminen toisen osapuolen toimesta on kyllä mulle myös fine.

En tiedä saako tästä mitään selkoa, kun sanoja nyt vaan tähän tekstikenttään oksennan siinä järjestyksessä kun niitä mieleen tulee ilman sen kummempaa ajattelemista, mutta… 😅 Ehkä tiivistelmänä sanon sen, että mun kanssa sovitut astutukset ei vanhene.

• Kiitos vastanneille taas!
    Itsellänikin kyllä käy usein unohdus astutuksista joissa oriani käytetään ja sivujen tulo on iloinen yllätys.

Pelko astutusten vanhenemisesta iski jossain vaiheessa, kun tulin miettineeksi nykyään joissakin astutustarjouksissa mainittuja deadlineja…

• Se varmaan on ihan tyyppikohtasta 🤔 Tai siis, kannattaa varmaan kysästä astutusta sopiessa? En ole koskaan sitä erityisemmin miettinyt, silloin aikanaan jos jotain sovein niin varsa tuli tai oli tulematta, mutta päätin sen aika piakkoin sopimisen jälkeen 😄

Joku mainitsikin että merkkasi astutukset orin sivulle, mikä on kyllä mahti idea! Jos ei orin sivulle niin vaikka erikseen ylös jonnekin orin omistajana, niin ei tulisi ylläreitä, ei tarvis murehtia että tulis “liikaa” varsoja. Ei kaikki varsat IRLkään synny vaikka olis astutettu. 🙂

7

942
Users

12.5k
Topics

232.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.