Virtuaalianarkiaa -blogi (pv 9.11.)

• Oon niin pitkään halunnut kirjoittaa vähän pitemmästi jostakin ja nollata näin aivoja, että päätin nyt viimein alkaa väsätä omaa virtuaalitalli -aiheista blogia. Aion päivittää tähän topickiin uusista teksteistä ja keräillä myös ideoita, kommentteja joihinkin aiheisiin ym. tätä kautta.

Kirjoitan sitä mukaa kun minulla on aikaa ja innostusta paneutua asioihin, joten mitään deadlineja esimerkiksi talliarvostelujonojen purkamisen suhteen ei kannata kysyä.

👉 VIRTUAALIANARKIAA
    uusin postaus 9.11.

• Talliarvostelut

Mä tykkään arvostella asioita, hah. En todennäköisesti kuitenkaan aio ottaa käsittelyyn itse valitsemiani talleja, ihan siitä syystä, etteivät kaikki välttämättä tällaista kohdalleen halua. Mennään siis sillä käytännöllä, että tallin omistaja saa ehdottaa talliaan arvosteltavaksi.

Tähän väliin kuitenkin varoituksen sana, mä olen nimittäin todella kriittinen ja siinä missä se mulle on juuri tällaisen arvostelun suola, ei mun mielipiteet varmasti miellytä kaikkia. Kyse on kuitenkin nimenomaan niistä, mun mielipiteistä, ja jos kokee, ettei kestä mahdollista huonoa palautetta, kannattaa jättää talliarvostelu välistä.

• Muut tekstit

Mä haluaisin myös ruotia erilaisia virtuaalimaailmaan liittyviä kysymyksiä, teemoja, väitteitä, iloja ja suruja - mitä vaan - omasta näkökulmastani ja pidemmän kaavan mukaan. Muutamia omiakin ideoita jo on, mutta aiheita saa myös mulle ehdottaa tähän topickiin kuin myös chatissa. Tarvittaessa saatan kysellä näihin aiheisiin myös muiden ihmisten kommentteja ja mielipiteitä tätä tai muuta kautta.

• Kenttäratsastajat

Kärmeniemen saa aina arvostella 😂 Nyt se on tosin vähän kuollut ja uusi versio ollut tuloillaan, ÖÖ, maaliskuusta asti…

Aiheisiin ideoita:

• laatuarvostelujen pisteytyksen pohdintaa (etenkin jatkuvista helpotuksista, esim. yhden vanhemman/jälkeläisen politiikka -> onko laatuarvostelupalkinnot entisen arvoisia)
    • tarinahevostrendi (miksi, onko kisailu hiipumassa)
    • tietenkin uusi unelmien VRL, mitä itse toivoisit laitoksen uudessa versiossa
    • periytyvien ominaisuuksia pohdintaa

Näistä ainakin mua kiinnostaisi lukea!

• Jee, uusi virtuaaliaiheinen blogi! Tykkään ihan hirveästi lukea muiden virtuaaliharrastajien blogeja, mutta niitä on valitettavasti aivan liian vähän (nykyään) 😞 Odotan innolla blogisi julkistusta!

Mua kiinnostaa muiden virtuaaliharrastajien erilaiset mietteet niin virtuaalimaailman ajankohtaisista asioista kuin virtuaalimaailman “perusteistakin”. Toisaalta tykkään myös hirveästi lukea juttuja kunkin omasta virtuaaliharrastuksesta, hevosesittelyitä, kirjoittajan omaa virtuaalihistoriaa, tarinoita jonkin hevosen/tallin/nimen yms. takaa. Talliarvostelut ei ehkä oo ihan mun top kympissä, mutta varmasti niitäkin luen ja varmasti aina innolla hyökkään paikalle, kun huomaan uuden kirjoituksen ilmestyneen!

• Suomenhevoskasvattajat

Jäänpä kuulolle 😎 Escapismen allekirjoituksesta saa myös arvostella 😘

• Superkiva jos saadaan uusi virtuaaliaiheinen blogi! Arvosteltavaksi en talliani raaski heittää kun se on remppailematta mutta muuten olisi mielenkiintoista lukea arvosteluita muiden talleista, juurikin niin ettei kaikki ole 5/5 vaan rakentavan kritiikin kautta. Muita aiheita josta kiinnostaisi lukea on:

• VRL (millainen VRL olisi “täydellinen” sinun mielestä, mihin suuntaan sen tulisi kehittyä, pärjätäänkö jopa ilman sitä?)
    • erilaisista trendeistä virtuaalimaailmassa
    • mielipidekirjoituksia ajankohtaisista keskustelunaiheista täällä Keskustassa
    • pohdintaa oman harrastelun ympäriltä
    • omien tallien tarinoiden “avaamista” (miksi juuri SE rotu tai toimintamuoto, millainen tallin historia on jne)

Minua ei niinkään kiinnosta lukea virtuaalitallien kuulumisia erikseen, skippaan ne kirjoitukset suoriltaan koska ei vaan nappaa lukea että yksi heppa sai ERJ-I ja toinen sai vaan YLA3 ja vielä kolmekymmentä pitäisi viedä laatiksiin. Ennemmin pohdiskelevaa kirjoittelua eri aiheiden ympäriltä. Oottelen jo innolla että julkaiset blogin 😄

• Kiitos mielenkiinnosta kaikille! En arvannutkaan, että tälle on oikein kysyntääkin. 🙂

Yritän viikonlopun aikana saada ensimmäisiä tekstejä ulos. Ainakin joihinkin laajempiin aiheisiin varmasti tulen myös järjestämään kyselyjä (ja/tai hyödyntää täällä jo käytyjä keskusteluja), joiden avulla saan laajempaakin näkökulmaa esille.

Hyviä ehdotuksia, hyvin pitkälti sellaisia jotka ovat omassakin mielessä pyörineet, joten varmasti jo mainituista jossakin kohtaa tulee kirjoiteltua.

• @matty Kärmeniemen talliarvostelu sai kunnian olla ensimmäinen blogipostaus.

Mun oli tarkoitus julkaista tää vasta kun saan jonkun toisenkin tekstin valmiiksi, mutta koska sattumoisin otin aiheekseni laatuarvostelut, ja jouduin jo jakamaan tämän aiheen alustavasti ainakin kahteen tai kolmeen osaan joista tähän ensimmäiseenkin näyttää tulevan asiaa ihan olan takaa, niin päästetään matty lukemaan tota perseennuolentaa arviota jo nyt. 😬

Onko muuten tarvetta joillekin yleisille ohjepostauksille (aloittelijoille), esimerkiksi laatiksista, kisaamisesta, kuinka luot hevosen nollasta tms. ?

• Piirrosharrastajat

Rosiksenkin saa ottaa arvosteltavaksi, vaikka sivujen siirto on vähän kesken 👌 Pitää laittaa blogi kirjanmerkkeihin

• Kenttäratsastajat

Voi jösses kun oli ihana lukea! Eritoten tuo huomio brändistä — kiitos ❤️ Töitä on tehty aina vähän parrasvalojen ulkopuolella ja olen aina kokenut, ettei Kärmeniemi kuulu suomenhevostallien merkittävämpään kastiin (vrt. esim. Fiktio, Susiraja…), joten on aivan uskomattoman hienoa kuulla, että meidän olemassaolo tuntuu jostakusta muusta noinkin merkittävältä! Valtavin kiitos vaivannäöstä ❤

• Uusi postaus!

Ja tosiaan, mikäli en (ilmeisesti) aiemmin vielä maininnut, niin kommentointi ja keskustelu aiheiden ympärillä on täysin sallittua, jopa suotavaa jos mielipiteitä löytyy. Blogin omaan kommenttikenttään voi postata myös anonyymisti.

@matty Ole hyvä! ❤ Ei oo yhtään mun tapaista arvioida mitään tuollaisen kehutulvan muodossa, mutta minkäs teet kun ei kauheasti mitään pahaa löytynyt. 🤷

• Suomenhevoskasvattajat

Sulla on tosi sujuva kirjoitustyyli, mä harvoin jaksan lukea blogipostauksia loppuun asti, mutta sun tekstiä saa luettua tosi sujuvasti ja takkuamatta.

Sitten itse aiheeseen. Kasvattaminen on mielestäni melko vaikeaa tällä hetkellä. Tuntuu, että viime aikoina ihmiset ovat olleet horroksessa, eikä varsatkaan mene niin sujuvasti kaupan. Siitä päästään sitten taas siihen, haluaako kaikki kasvattinsa jättää kotiin kasvamaan, jotta vanhemmat saavat jälkeläisnäyttöä. Enkä puhu nyt vain omalta osaltani, olen suokkipiireissä muutenkin huomannut kasvattien myymisessä tahmeutta.

Mä oon itse pyrkinyt aktiivisesti ostamaan muilta kasvatteja. Lähinnä sen takia kun kaikki tekee liian kivoja yhdistelmiä, mutta myös tukeakseni muita suomenhevoskasvattajia. Nyt ollaankin päästy siihen tilanteeseen, että omien hevosten kotiinjäävät kasvatit on tekemättä, kun talli on mielestäni jo ihan liian täynnä. Ehkä pitäisi karsia evm-sukuisia, jotka ei tällä hetkellä nappaa mua ollenkaan ja keskittyä panostamaan pidempisukuisiin.

Koska harrastan suomenhevosia, joita on todella paljon, ei mua oikeastaan pelota se, että jotain hevosta käytettäisiin liikaa. Mun mielestä tammalta on ymmärrettävämpää pienempi määrä jälkeläisiä jo ihan realistisista syistä, mutta kyllä voisin käyttää jotain omaa silmää miellyttävää siitosoria vaikka sillä olisi jo 10 jälkeläistä. Mulla myös on tallissa joillakin hevosilla joku sama nimi suvussa kuin toisella, mikä ei mielestäni ole millään tavalla huono asia, koska sehän on vain realistista. Jos joku varsa kolahtaa, ei mulle ole merkitystä, onko mulla jo varsa esimerkiksi samasta isänemästä.

Mulla vaihtelee tosi paljon se, millaista hevosta pidän hyvänä jalostushevosena. Yleensä mulla ratkaisee kokonaisuus: onko se aktiivisessa kisakäytössä ja muutenkin aktiivisuutta näkyy sivuilla, nimet tekee paljon ja ainakin itsellä kolahtaa luonteetonkin vanhempiehdokas, jos nimi ja kuva yhdessä luovat mun päässä jonkun miellyttävän mielikuvan. Mulle kantakirjaus on todella tärkeää jalostushevosella. Mä en omia hevosia käytä jalostukseen ennen kantakirjausta ja jos joskus joku ei saa KTK-palkintoa, ei se pääse tekemään jälkeläisiä. Olen ostanut ja tulen ostamaan muualta kantakirjaamattomista vanhemmista varsoja, jos varsa muuten kolahtaa erityisen paljon. Mutta oman tallin jalostukseen kantakirjaus vaikuttaa vahvasti.

• Mua ei myöskään pelota pitkät jälkeläislistat, koska mitä todennäköisimmin puolet näistä jälkeläisistä unohtuvat jonnekin karsinannurkkaan eivätkä koskaan pääse jatkamaan sitä sukua 😄 On vain hyvä, että omasta mielestä hyvä jalostushevonen saa useamman varsan, koska sitten sillä on suurempi todennäköisyys päästä jatkamaan sukuaan pidemmälle. Tietysti omat kasvatuslinjat menevät helposti tukkoon, jos jättäisin monestakin hevosesta useamman varsan talliin, mutta kyllä mulla on onnellisesti samansukuisia useampikin tallissa. Maksimissaan mun tammat on toistaiseksi saanut sellaista neljää varsaa per nuppi, koska vielä ei ole tullut vastaan tammaa, joka mun mielestäni tarvitsi enempää jälkeläisiä (= huipputammaa). Muutama varteenotettava on tallissa tosin 😎

Sen sijaan parilla orilla on 6 jälkeläistä ja ne molemmat mun mielestä tosi hienoja jalostusoreja. Tästä päästäänkin aasinsiltaan, että mikä on mun mielestä hyvä jalostushevonen. Mulle pitkät meriittilistat ei merkitse mitään, vaan tunne mikä hevosesta tulee. Mitä realistisempi, sen parempi. Eli jos nimi, suvun nimet, kuvat ja/tai realistinen menestys ovat kohdillaan, niin olen todennäköisesti sitä mieltä, että tämä hevonen on ihan super. Hyvänä esimerkkinä on meidän Marrakesh II, joka on mun mielestä täydellinen jalostustamma. Se näyttää mammalta, sen kanssa ei ole koskaan haviteltu suurille areenoille vaan päätavoite ollut aina jalostuksessa ja se on jättänyt jo kaksi upeaa orijälkeläistä. Vielä kun sillä olisi rakennekuva ja KTK-palkinto, niin se olisi ihan paras. Valitettavasti tämä mun pään sisällä luoma kuva ei aina välity hevosen kautta ulospäin, joten sen erinomaisuus jäänee ainoastaan mun tietooni :DD Monesti ihastun ulkoapäin vähän vaatimattomiin hevosiin, mutta joku niissä vain iskee. Todella pitkä meriittilista etenkin useiden eri lajien laatispalkinnot vie vähän fiilistä, niin siksi tykkään enempi vähän lyhyemmistä ansioluetteloista. 😊

• Kiitos kommenteista!

Onkohan näin, että täytyy seuraavaksi puruleluksi ottaa aihe hevoskauppa. Näyttäisi sivuavan tätä vahvasti.

7

935
Users

12.4k
Topics

230.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.