Hevosvalokuvaus
-
Mä tossa puhaltelin juuri kameralaukun päältä karsean pölykerroksen pois, ja inspiroiduin niin että ajattelin tehdä tänne hevosvalokuvaukseen liittyvän ketjun sillä moni bittiponeilija harrastaa jossain määrin myös kuvaamista!
Tänne voisi jakaa ottamiaan otoksiaan, jakaa protipsejä, kysyä ja keskustella valokuvauksesta ja vaikka etsiä tapahtumiin valokuvausseuraa ja/tai kimppakyytiläisiä.
Aloitetaan keskustelu vaikka kysymällä taustoja, kalustoa ja lempiotoksia? Areena on teidän!
-
Uu jee tämä kiva keskustelu. Edellisen keskustan puolella olikin myös valokuvaus-topa, joten kiva saada tänne myös sellainen.
Oon valokuvannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti varmaan kohta 15 vuotta. Viimevuosina tosin oma valokuvausharrastus on ollut enemmän tai vähemmän tauolla motivaatio-ongelman takia ja ongelma on sama kun @Siiri sulla - kameralaukun päällä aivan jäätävä pölykerros.
Kuvauskerrat on pystyny viimevuosina laskemaan yhden käden sormilla. Oon yrittänyt miettiä mikä tän motivaatiopulan on saanut aikaiseksi, mutta en oo oikein päässyt juurisyihin vielä kiinni.
Kalustona tällä hetkellä Canon EOS 70D + Sigman 70-200mm/2.8. Haaveissa olisi päivittää runko ehkä johonkin Canonin R-sarjalaiseen ja Sigma Canonin omaan vastaavaan, mutta pitää saada ensin vähän aiempia velkoja maksettua, ennen kun voi ottaa uutta. Ja mitäpä sitä turhaa vielä päivittämään - turha ostaa laukkuun pölyyntymään, ennen kuin motivaation ja innon taas saa tekemiseen kaivettua.
Mun
epäaktiivinenvalokuvaus ig löytyy täältä -
Uujee, meikällähän on kovan tason kalusto aka Canon 5D Mark IV ja Canon 70-200mm f2.8, mut onneks oon ihan paska kuvaaja niin ei oo kalustosta kauheasti apua
Okei mul on silmää rajaukselle ja liikkeen kohdalle, mutta kuvanmuokkaus, en osaa en yhtään vaikka on kuinka yrittänyt opetella. Mulla on tosi epätasanen käsiala, en oo oikeen mihinkään koskaan tyytyväinen ja se oman tyylin puuttumattomuus on ehkä ärsyttävin asia. No onneksi en kuvaa kuin virtuaalihepoille ja tänne mun kuvat on kelvanneet oikein hyvin, joten ehkä se riittänee.
En tiedä ees miten semmosta omaa tyyliä vois lähteä kehittämään. Jotenkin oon asian suhteen ihan ulapalla. Toisaalta kuvaan semi vähän niin ehkä siinäkin syy ettei synny tasaista jälkeä.
-
Mä harrastan kans kuvaamista, lähinnä ravihevosia tulee kuvattua ja juoksen milloin missäkin päin suomea kameroineni
Just pari viikkoa sitten tuli hommattua Canonin 90D ja uusin versio Canonin 70-200mm / f2.8. Multa löytyy myös Canon 100 ja 800D kamerat sekä sigman 70-200mm / f2.8. plus muutama pikkuputki
Mä haluaisin kovasti oppia kuvaamaan ihmisiäkin mut jotenkin se tuntuu kauhean vaikealle
-
Oon alottanu valokuvaamisen jo joskus vuonna 2004, tosin silloin se lähti ihan sen aikasista kännykkäkameroista liikkeelle, eli pikseleitä oli sen verran vähän jotta olisi erottanut oliko kuvassa muna vai kana
Siitä nopeasti sitten pieneen digipokkariin, josta siirryinkin Olympuksen johonkin puolijärkkäriin. Josta sitten siirtyminen Canon merkkiin kokonaisuudessaan. Nykyään mulla onkin Canon EOS 7D mark II ja nyt syksyllä ostin canonin uusimman Canonin 70-200mm f2.8. Sitä ennen oli Sigman vastaata.
Kuvaan lähinnä näyttelyissä ja isompia esteluokkia. Mun mielestä koulukisat on jotain niin tylsää ja puuduttavaa kuvata
Maastoesteitä on myös kiva kuvata, vaikka kuvia saakin yleensä max. kahdelta esteeltä. Westerniä olis myös kiva kuvata joskus
Tässä muutamia ei-kisakuvia
http://sudenmarja.org/naytto.jpg
http://sudenmarja.org/naytto2.jpg (emän toinen silmä sokea, siksi kauttaaltaan harmaa)
http://sudenmarja.org/naytto3.jpg
http://sudenmarja.org/naytto4.jpgedit. Tälläsen kuvan muistan edelleen, kun ori Opeliksi on kuvattu kännykkäkameralla vuonna -03 tai -04
Tästä se alkoi ja ensimmäinen vuoteni suokkien kuninkaallisissa Ypäjällä.
-
Mä oon henkeen ja vereen Nikon ihminen, ja haluaisin päivitellä myös runkoa.
ehkä se tois myös omanlaista innostusta käydä kuvaamassa! Mutta toisaalta, jos ei tuo niin miksi ostaa monen tonnin kalustoa nurkkiin pölyyntymään.
Onko teillä jotain tapahtumia mielessä, johon haluaisitte mennä alkuvuodesta? Mä katselin just että Lahden oripäivät ois sellaiset, jotka ois kiva käydä kuvaamassa mutta en tiedä jaksaako Tampereelta luistella sinne yksinään.
@vibaja mä muistan sun Olympuksen, se oli söpö!
-
@siiri Se oli söpö!
Sellane just käteen sopiva pieni palikka.
Mäkin kattelin noita Lahden oripäiviä, mut oon töissä ja matka on ihan tolkuton
-
@vibaja järjestä vapaaks ja matkaa mun mukana Tampereelta
tuu vaikka junalla tänne!
-
Mä selasin tässä joku päivä kuva-arkistoja ja tietenkin iski kuvausinto. Onneksi ravirata on lähellä ja opiskelijakortilla pääsee ilmaiseksi niin pitihän sinne mennä hetkeksi aikaa kokeilemaan talvikuvausta
Raveissa olis tarkoitus käydä aina silloin tällöin pitkin vuotta. Odotan, koska Heppaan tulee tamma- ja varsanäyttelyiden kutsut, niissä on ollut myös tapana käydä.
Mäkin katoin noita oripäiviä, mut totesin kans 2h olevan ehkä vähän pitkä. Toisaalta, ajelin viime vuonna tammanäyttelyihin Treeltä Jyväskylään (2h), olin siellä ehkä 3h ja ajoin takasin - enemmän tuli siis istuttua autossa kuin oltua näyttelyissä
-
Mä en oo myöskään koskenutkaan kameraan about puoleen vuoteen, kun ei ole oikein kuvattavia ja kalustokin kaipaisi päivitystä. Oon kuvannut enimmäkseen hevosia ja siinä sivussa muitakin eläimiä, mutta eipä sitä kameraa jaksa kiikuttaa tallille tarhamöllökuvien takia
Oon myös tosi laiska lähtemään mihinkään tapahtumiin vaikka kivahan niissäkin olisi käydä. Kaikki hevostapahtumat on vielä kätevästi aina lauantaisin, jolloin käyn ratsastamassa
Runkona mulla on Canonin 1100D, joka on lähemmäs kymmenen vuotta vanha ja auttamatta liian hidas, ja putkena Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III. Näillä oon tähän asti pärjännyt ja tällä kuvaustahdilla saan pärjätäkin, vaikka varsinkin parempi objektiivi kiinnostaisi kovasti. Ei oikein olis ylimäärästä tonnia heittää putkeen joka sitten istuu kaapin perälläKuvien muokkaus onneksi jotenkin onnistuu ja siitä tykkäänkin, niin näillä mennään.
Pakko oli vielä kaivaa tähän yksi omista lempparikuvista!Mistä etsitte hevostapahtumia, joihin voi mennä kuvaamaan? Hippoksen näyttelyille on kalenteri netissä, mutta entäs muut tapahtumat?
-
Mä olen sielultani kisakuvaaja, kesäviikonloput menevät niissä hommissa mahdollisuuksien mukaan. Maneesissa kuvaaminen masentaa ja muu elämä vie aikaa kisojen ulkopuolella, joten kesän kilpailujen lisäksi tulee kuvattua lähinnä tuttuja.
Oon valokuvaajan lapsi, ja meidän perheessä on aina kuvattu Canonilla, joten multakin kamerahyllystä Canon (5D mk4) löytyy. Objektiivi on melkein yhtä vanha kuin mä itse, Canonin ensimmäisen sukupolven 70-200 f2.8.
Jotain mun ottamia ei-kisakuvia löytyy täältä, kisakuvia sitten instagramista helpoiten.
-
@Amy kisoja ainakin löytyy KIPAsta. https://kipa.ratsastus.fi/ & https://kipa.ratsastus.fi/events/
@MeeriN hetkinen! Sähän asuit jossain täällä Pirkanmaalla?
Mun kyydissä pääsee, jos tahtoo. Luulen, että lähden luistelee kun palo on nyt kova!
Mä oon säästänyt rahaa uuteen Chanelin laukkuun, mutta nyt haaveilen Z9...
-
Mää alotin valokuvaamisen joskus 2000-luvun alussa. 2004 taisin saada ekan digipokkarin ja 2005 Fujin puolijärkkärin. 2006 tilasin ekan järkkärin. Suunnittelin että ostan Canonin, mutta ei ollut sitä Canonia mitä olin suunnitellut varastossa, niin musta tuli Nikonisti
Päivitin viime keväänä 13 vuotta vanhasta D80 -> D750Kumma miten uus lelu voi tuoda kuvausintoa ihan eri tavalla takaisin. Putkena mulla on Tamronin joku peruskeskitien kulkija mikä on osoittautunut oikein kelvolliseksi peliksi.
Tää ei oo hevoskuva, mutta on mun tämän hetken suosikkikuva ja laitan sen tähän koska Hippa on vaan niin kauhean nätti
(Kyllä, sillä on aina nenä vinossa kuvissa.)
@Siiri Mä meinasin että pitää Meeri tägätä kun se asuu Tampereella ja on hyvää seuraa
Oisin saattanut tuuppautua seuraan minäkin, mutta lähden Lappiin minilomalle
-
@siiri Onnistuiski vapaaks mut se on mahdotonta
-
Mä kuvailen kanssa jonkun verran kisoja, useimmiten eksyn estekisoihin mut koulua sekä ravejakin on kuvattu. Joskus 2016 taisin enempi alotella, sen jälkeen lähtikin kehityskaari nopeesti nousemaan
Kisoissa mulla on kalustona Sony A99 sekä 70-200mm f2.8. Katotaan kauan tuo runko mukana menee kun vanha on ja tolla kiinnityksellä ei löydy juuri enää runkoja. Sit mulla on myös Sony A7 mk III ja siihen 85mm 1.8, haaveilen tosin Sigman 50mm artista tuohon. Hommasin myös adapterin millä saan tuon 70-200 putken toiseenkin kameraan kiinni, joten se on hätävarana kisakuvauksiin jos tarkennus pelittää tarpeeksi.
Elättelen toiveita, että nyt tulevana kesänä pääsisin enemmän kuvaamaan. Viime kesänä viikonloput meni töissä niin en paljoo kisoihin päässy. Et valitettavasti @miivi joudut mua ehkä enemmän kestämään taas
Kuvia löytyy täältä ja instasta, tosin noita ei ole päivitelty hetkeen kun kuvaaminenkin on ollut tauolla.
-
Onpa kiva ketju! Ehkä mäkin uskaltaudun tänne kirjoittamaan
Aloitin kuvaamisen viime kesänä ja vähitellen jotain kehitystä alkanut tapahtumaan. Tällä hetkellä kuvaan enemmän koiria kuin hevosia, mutta en malta odottaa että pääsen taas kuvaamaan kisoja! Kisat on ehdottomasti se oma juttu, harmi kun täällä omalla alueella kisoja on tosi harvakseltaan ja yleensä oon just silloin töissä tottakai.
Kalustona mulla on Canon 7D Mark II ja siihen Canonilta 70-800mm f2.8 + pari pienempää putkea. Tuntuu kuitenkin, etten vielä saa läheskään kaikkea kalustosta irti ja samaan aikaan haaveilen jo R-sarjalaisesta... Erityisesti kuvien muokkaaminen tuntuu ihan loputtomalta suolta tarpoa, mutta ehkäpä sitä joskus oppii jollakin tasolla tekemään
Kuvien muokkauksesta ja tyylin puuttumattomuudesta hyvin samoja ajatuksia kuin @Oona lla.
Mua kiinnostaisi tosi paljon ratsuoripäivät ja ponioripäivät! Todennäköisesti oisin vapaalla silloin mutta matkahan on hullun pitkä. En oo koskaan näyttelyitä kuvannut, joten kokeneempien seura kyllä kelpaisi jos päätän lähteä mukaan
Täältä pääsee kurkkaamaan mun kuvausinstaan!
-
@siiri Joo Länsi-Tampere on hyvä paikka asua
Mä harkitsen lähtöä, ei mulla kyllä koulua ainakaan pitäisi olla silloin.Ei kun onhan mulla koulua kumpanakin päivänä, vieläpä pakolliset tunnit...@Amy sit eri rotujärjestöjen somet, kotisivut yms. kannattaa myös katsoa, esim. shetlanninponiyhdistyksen sivuilla on jo alustava rotunäyttelykalenteri.
Mä oon ensimmäisen järkkärini (Canon 450D) saanut 2009, ja nyt on kolmas runko menossa (Canon 77D). Putkia on jokunen, mut hevosten kanssa se on lähes poikkeuksetta Canonin 70-200mm f2.8. Ravit on itselle "ykkösjuttu", ja kesällä mut löytää aika usein Teivosta ( @aksu n kanssa tietty). Ratsukisoja on kiva aina joskus käydä kuvaamassa ns. vaihtelun vuoksi, mutta kauhean pitkälle en niiden perässä jaksa ajella. Mitään erikoisia kuvanmuokkausohjelmia mulla ei ole (joku vanha ilmaiseksi saatu photoshop :D), joten aika minimaalisella kuvanmuokkauksella mennään.
-
Ehkä tää topa sais mutkin taas innostumaan, ihana lukea kaikkien viestejä
Mä oon aloitellut valokuvaamisen vanhalla äidiltä lainatulla Canonin EOS 400D rungolla joskus 2017 (huhhuh, se on jo 16 vuotta vanha runko
), ja oon pikkuhiljaa päässyt asiasta kiinni. Kuvasin sillä aikoinaan jotain Vermon ravejakin
Nykysellään kuvaan Canonin 7D Mark II:lla, putkena tietty Canonin 70-200mm f2.8, ja sitten 50mm f1.4 ja 55-250mm f4 siinä sivussa.
Oon aina kuvannu vaan kisoissa, tosin 2018 pääsin jopa Ypäjän poninäyttelyihin kuvaamaan kiitos erään toisen virtuaaliheppoja harrastelevan, joka otti mut autolla mukaan. Sitten 2020 innostuin myös henkilöportreteista ja cosplay-kuvauksesta. Ja sitten korona iski ja kuvaaminen tyssäs siihen ihan täysin... Tässä oma henk.koht. lemppari cosplaykuva, koirakuva jostain vuodelta 2017-18.. ja sitten heppakuvaustakin mä oon joskus saanut nettiin asti
Mulla on vielä iso liuta historiallisen ratsastuksen kuvia muistikortilla odottamassa editointia ja julkaisua Hämeen Keskiaikafestivaaleilta. Innolla odotan minkälaisia niistä tulee, kunhan saan aikaiseksi
Multa löytyy tietysti myös galleriaa ja instagramia, joita ei oo piiiiitkään hetkeen päivitetty
Onko nyt tosiaan niin, että näyttelyihin ja kisoihin saa yleisö/kuvaajatkin mennä? Mä en oo yhtään mitään kalentereita koko koronan aikana seurannut, niin oon ollu pihalla kaikista näistä. Onko näin mahdollisesti myös Ypäjän ratsuoripäivien kanssa; olisiko sinne mahdollista mennä kuvaamaan?
Lahdessa on oripäivät??? Meikäläisellä on Helsingistä vaan päälle tunnin ajomatka (ja nyt on oma autokin käytössä!), voishan tästä lähteekin kuvaamaan. Etenkin jos muuta porukkaa on sinne matkalle
-
Mulla on myös jääny kuvaamiset erittäin vähälle kahdestakin syystä, 1: objektiivin automaattitarkennus posahti ja 2: korona ja tapahtumien vähyys
No kolmas on ehkä myös innostuksen laantuminen vähän, mutta se johtuu siitä että en pysty käyttämään sitä mun lemppariobjektiivia ja muut on ihan huonoja tietysti.
Mulla on Nikon D7000 ja Sigma 70-200mm f2.8, josta menikin se tarkennus. Sen voisi lähettää huoltoon Ruotsiin, mutta maksaa joku pari sataa. Ajattelin sitten, että vaihdan Nikonin vastaavaan objektiiviin kun laatu on parempi, mutta sehän sitten maksaa.
Käytettynä onneks saa halvemmalla, pitää nyt vaan säästää hetki. Toivon että saisin kesäksi ton hankittua, niin vois vihdoin käydä taas kuvausreissuilla.
@screwdriver said in Hevosvalokuvaus:
Onko nyt tosiaan niin, että näyttelyihin ja kisoihin saa yleisö/kuvaajatkin mennä? Mä en oo yhtään mitään kalentereita koko koronan aikana seurannut, niin oon ollu pihalla kaikista näistä. Onko näin mahdollisesti myös Ypäjän ratsuoripäivien kanssa; olisiko sinne mahdollista mennä kuvaamaan?
Tän mä haluaisin myös tietää
Oon ihan kujalla nykyään kaikkien rajotusten kanssa, kun tuntuu että ne vaihtelee jatkuvasti.
-
Ainakin viime kesänä pääsi luvan kysymällä, vaikka yleisö oli kielletty. Ihan vaan sähköpostia et saako tulla kuvaamaan
Toisilla paikoilla oli ns. rajoitus kuinka monta kuvaajaa ottivat. Mutta ainakin itse pääsin Stable Novaan, Ratsastuskeskus Ainoon ja Gumböleen kuvaamaan kun kyselin. Laaksollekin taisin kysyä luvan, vaikka siellähän on vaikea vahtia ettei tule yleisöä.
Tulevasta kesästä nyt on tietysti vaikea sanoa kun nää rajoitukset elävät koko ajan.