Uusi harrastaja, uudet kuviot

• Semisti pelottaa kirjottaa tänne kun vasta oon liittynyt koko foorumiin. Suntuubi kun lopettaa toimintansa ja samoin mä laitoin oman tallin pillit pussiin, niin jotain pitää keksiä. Koska virtuaalihevoset on mulle tosi tärkeä harrastus eikä muutakaan oikeen oo. Suurinosa mun harrastajakamuistakin lopetti virtuaalijutut Suntuubin takia, joten aika yksinäiseltä just nyt tuntuu. Mitä satunnaisesti noiden entisten harrastajien kanssa kirjotetaan. Niistä ei kukaan oikeen jaksa enää alottaa “uudelleen”, mutta mulle vinkkasivat tätä lähestysmistavaksi.

Mistä kannattaa koko harrastus alottaa? Mulla ei oo VRL-tunnusta, kun ei niitä meidän kisoissa tarvinnut ja lähinnä se harrastus oli joskus kisaamista, mutta enemmänkin tarinoiden kirjotusta, hoitotarinoiden kommentointia, tunteja jne. Jotenkin virtuaalihommat tällä puolella on niin erilaista ja tavotteellisempaa mihin on itse tottunut. Pitäis jotenkin saada varmaan jalkaa oven väliin ja vähän tutustua paremmin koko hommaan.

Hevosten myynti ja ostaminen on aika samanlaista mihin oon tottunut, mutta melkeempä siihen se jääkin. Oon koittanut tutustua eri sivustoihin joihin tehdä tallia, mutta en mä noista oikein ota selvää vielä. 😅

En ees tiedä tän alotuksen tarkotusta, mutta pakko oli vähän purkaa ajatuksia ja kaipaisin kai jotain vinkkejä ja ajatuksia. Oon jotenkin tosi hukassa just nyt tän harrastuksen suhteen, mutta kun haluaisin vielä harrastaa.

• Yksi hyvä keino voisi olla hankkia hoitohevonen jolloin pääsisi kirjoittelemaan tarinoita ja hän ehkä sitä mukaan myös tutustumaan tähän puoleen.

VRL tunnus ei ole pakollinen, sillä myös semmoisia kisoja järjestetään joihin ei tunnusta tarvitse, kuin myös satunaisia tarinatapahtumia.

Mä olen ainakin valmis vastaamaan kysymyksiin jos haluaa kysellä vaikka ihan tyhmiäkin ja voin parhaani mukaan yrittää auttaa tähän puoleen harrastusta sisälle 🙂

• Itelle ainakin tuli aika iso shokki kun about vuosi sitten alottelin pitkästä aikaa uudestaan virtuaalihevosten parissa, hommat oli jotenkin muuttunut niin paljon. Enpä osaa oikeen hirveesti mitään vinkkejä antaa, mut ainakin sellanen tuli mieleen, et kannattaa ekana miettiä minkä tyyppinen virtuaaliheppailu sua tällä hetkellä eniten kiinnostaa. Eli kiinnostaako just vaikka tollanen laajempimuotonen kasvatustoiminta vai enemmän esim. yksityishevosen kanssa tarinointi ja siihen panostaminen, ja lähtee sit siitä yhestä jutusta liikkeelle rauhassa. // EDIT: niinkun Minni tossa laittokin, yks tosi hyvä keino palailla rauhassa harrastukseen ois varmaan just toi, että hankkis hoitohevosen joltain mieluiselta tallilta

Vaikka meininki saattaa tuntua tavotteellisemmalta, niin kaikille kyllä löytyy mahollisuus harrastaa silleen kun itestä tuntuu! 🙂 Musta tuntuu, että tänkin vuoden aikana kun oon aktivoitunut, niin tarinapainotteisetkin tallit on alkanut nousemaan taas enemmän pinnalle, ja edelleen ainakin jollain tasolla ilman VRL-tunnusta harrastaminen on mahdollista. Mun mielestä kanssa vieläkin järjestetään villejä kisojakin jonkun verran, ehkä yks mihin VRL-tunnusta saattais tarvita, on että jotkut haluaa myydä hevosensa sellasen omaavalle.

Enpä muuta oikeen osaa sanoa, mutta tervetuloa takasin harrastuksen pariin! 😄

• Multa saa kanssa kysellä, mä oon pitkäaikainen suntuubilainen ja ekaa kertaa siirryin pelkistä Suntuubipiireistä tänne Keskustaan kolme vuotta sitten (hui kamala, mihin tää aika menee??) 😄

Tällä puolella on enemmän tarinatoimintaa ku luulisi, eli täältäkin löytyy varmasti samanhenkisiä rentoja harrastelijoita, joihin on tottunut Suntuubissa. Esimerkiksi Tarinatupa-kategoriasta löytynee hoitohevosia, jos hoitotoimintaa kiinnostaa jatkaa. Tälläkin puolella harrastetaan villejä kilpailuja, joihin ei siis VRL-tunnusta tarvitse. Tunnus on kuitenkin helppo anoa täältä, jos sellaista kaipailee 😊 Jos hevosen osto tulee aiheelliseksi, niin tunnus on ihan hyvä - monella täällä on hevoset rekisterissä ja vaativat tunnusta omistajalta.

• Se mikä mua tässä ehkä eniten jännittää on se, että kaikki maksetaan rahalla. 🙈 Siis kuvat ja ulkoasut. Eipä ole montaa myyntikeskustelua tullut vastaan, missä voisi ostaa jotain materiaalia vaikka teksteillä. Muutamat piirroskuvat ostin rahalla, mutta siihen se taitaakin jäädä tältä osin. Opiskelijalla kun ei oo vaan varaa, pitäis jotain syödäkin. 🤷

VRL-tunnuksen hakeminen ei oo mikään ongelma ja se ehkä olisi ihan hyvä hommata. Pysyy hevoset kirjoissa ja kansissa eikä sukulaiset katoa mihin sattuu, kuten aiemmin.

Mut siis kiitos jo kaikille teille vastanneille! Ehkä se tästä lähtee, kun uskaltaa vaan omasta kuorestaan tulla ulos ja kokeilla. Oon vaan niin surkee kaikessa mitä esim. koodeihin tulee, että täytyy pohtia noita sivutilantarjoajia. Wixillä näytti äkkiseltään olevan kivoja talleja, mutta se on jotenkin hankalakäyttönen ja hidas mun mieleen. 😄

• @gitte said in Uusi harrastaja, uudet kuviot:

Se mikä mua tässä ehkä eniten jännittää on se, että kaikki maksetaan rahalla. 🙈 Siis kuvat ja ulkoasut. Eipä ole montaa myyntikeskustelua tullut vastaan, missä voisi ostaa jotain materiaalia vaikka teksteillä. Muutamat piirroskuvat ostin rahalla, mutta siihen se taitaakin jäädä tältä osin. Opiskelijalla kun ei oo vaan varaa, pitäis jotain syödäkin. 🤷

Pakko ei ole mitään ostaa 😄 Vapaasti kopioitavia käytetään myös paljon 😄 Itse olen käyttänyt Max. 25e tähän harrastuksen ja Sekin on mielestäni liikaa, vaikka erittäin tyytyväinen olenkin ostokohteisiini ollut 😀

• Valokuvia saa musta ostettua jonkin verran teksteilläkin 🤔 Ite myyn ulkoasuja ainoostaan virtuaalipalkalla, mutta niissä ja piirroskuvissa taitaa kyllä eurot olla dominoiva valuutta. Kuten @VeeraR mainitsi, niin vapaasti kopioitavia kuvia käytetään ja on tarjolla.

Sivutilaksi suosittelen Altervistaa, johon saa HTML-pohjaisia ulkoasuja, joita teen tällä hetkellä ilmaiseksi suntuubipakolaisille 😉 Täällä on pohdintaa sivutiloista.

• Moderaattorit

@gitte said in Uusi harrastaja, uudet kuviot:

Se mikä mua tässä ehkä eniten jännittää on se, että kaikki maksetaan rahalla. 🙈 Siis kuvat ja ulkoasut. Eipä ole montaa myyntikeskustelua tullut vastaan, missä voisi ostaa jotain materiaalia vaikka teksteillä. Muutamat piirroskuvat ostin rahalla, mutta siihen se taitaakin jäädä tältä osin. Opiskelijalla kun ei oo vaan varaa, pitäis jotain syödäkin. 🤷

Paljon ostetaan myös teksteillä / kilpailuilla ja myös kuvavaihtoa voi harrastaa. Toki vapaasti kopioitavien kuvien tarjonta on myös varsin laaja!

VRL tunnusta ei tosiaan välttämättä tarvitse, toki jos haluaa rekisteröidä tallinsa ja hevosensa ja kilpailla VRL:n alaisissa kilpailuissa, siihen sitä tarvitsee, mutta muuten sillä ei kyllä tee mitään, harrastaa voi myös ilmankin.

Tervetuloa meidän piireihin mukaan 🙂 Vinkkaan myös piirrospuolen hevosista, jos kiinnostaa; Piirretyt Kuvat Kunniaan, PKK ja piirroskeskustelu

• Mä en siis oo ollut mikään ns. tavotteellinen harrastaja vaan omistin Suntuubitallissani yleishevosia, jotka kisas sillon tällön tuntien ohella. Eli samalla linjalla haluaisin jatkaa, koska pikasilmäyksellä nuo kaikki laatuarvostelut ja kantakirjaukset vaikuttaa kauheen monimutkaisilta. 😄 Ja ehkä pidemmän päälle mä vaan tylsistyisin siihen. Piirtelyä ajatellen ei pysy kynä kädessä, mutta tykkään kamalasti kirjottaa.

• @Gitte Ei ne kovin monimutkasia ole kun niihin tutustuu ja rohkeasti lähtee kokeilemaan, mutta jos se ei tunnu omalta jutulta niin ei tälläkään puolen virtuaaliheppailua tarvitse niitä harrastaa 😄 Tuntitoiminta on aika pientä, mutta tarinatuvasta vois sellastakin mahdollisesti löytyä.

• Itseäkin vielä nykyäänkin vähän ahdistaa se, että kaikki maksetaan rahalla. Itsellä kun ei kanssa todellakaan ole käyttää euroja virtuaalihommiin. Oon muutamia kuvia ostanut teksteillä, itse myös piirrän/väritän linejä mielummin tekstipalkkaa kuin europalkkaa vastaan ja jotkut harvat niitä ulkoasujakin väkertää tekstejä vastaan. Vapaasti kopioitavia ulkoasuja on tosi paljon, ja ainakin M-Layoutsin ulkoasuihin saa itse tehdä tietääkseni muutoksia (kovin vaikeaa ei ole vaihtaa esim. jotain värejä, siihen saa apua täältäkin). 🙂

• Melkosen hyvin oon päässyt kärryille, mutta mitä tarkottaa, kun hevosille halutaan jälkeläisnäyttöö?

• Piirrosharrastajat

@gitte Laatuarvosteluissa hevonen saa pisteitä myös jälkeläisistään. Yleensä tolla jälkeläisnäytöllä tarkoitetaan sitä, että kyseisellä jälkeläisellä tulee kilpailla tietty määrä sijoituksia VRL:n tietyn jaoksen (este-, kenttä- tai kouluratsastus) alaisissa kisoissa. Eli siis jos ostat hevosen, jota kaupataan “jälkeläisnäyttönä” tai muutoin termi on hevosen kohdalla, kannattaa varautua siihen että sen hevosen kanssa pitää kilpailla niin paljon että ne sijat tulee täyteen. Toki yleensä kasvattajan kanssa voi jutella ja sopia muuta, jos arpaonni ei potki eikä heppa saa sijoja

• Kyllä kuvia ym. saa ostettua myös teksteilläkin. Mäkin myyn pääsääntöisesti kuvia mielummin tekstein kuin rahalla, sillä saan elantoni muualta enkä koe, että mikään bittiponi olisi esim. kymmenen euron kuvapaketin arvoinen. 🙂

Kun puhutaan jälkeläisnäytöstä, tarkoitetaan sillä usein sitä, että jälkeläinen kilpailisi = jälkeläisen vanhempi saa laatuarvostelussa enemmän pisteitä = paremman palkinnon. Esim. kouluratsastusjaoksen (KRJ) alaisia kilpailevan jälkeläisen odotetaan kilpailevan KRJ:n alaisia koulukilpailuita, jotta vanhempi hyötyy siitä. Alla esimerkiksi KRJ:n laatuarvostelupisteytys jälkeläisten osalta.

"4. Jälkeläisten kisatulokset / max. 20 pistettä (+ max. 5 lisäpistettä)
    Mikäli hevosella on yksi KRJ-palkittu jälkeläinen saa se tästä osiosta 10 pistettä + 2 lisäpistettä
    Loput jälkeläispisteet lasketaan muiden jälkeläisten sivuilta löytyvien sijoitusten tai VRL:n profiilissa olevien ominaisuuspisteiden perusteella alla olevien pisteytyksien mukaisesti.
    Kahdesta tai useammasta KRJ-palkitusta jälkeläisestä hevonen saa tästä osiosta 20 pistettä + 5 lisäpistettä
    Mikäli hevosen jälkeläisistä yksikään ei ole KRJ-palkittu, lasketaan kilpailumenestys jälkeläisten sivuilta löytyvien sijoitusten tai VRL:n profiilissa olevien ominaisuuspisteiden perusteella alla olevien pisteytyksien mukaisesti.
    Pisteitä saa vain Kouluratsastusjaoksen alaisten kilpailujen tuloksista.
    Laatuarvostelupalkinnot tulee pystyä todentamaan laatuarvostelun palkitut-listoilta tai palkitun hevosen VRL:n profiilista.
    Pisteytys sijoituksista
    0,5 p. / sijoitus tai voitto
    Kuitenkin enintään 10p. / jälkeläinen
    (Täydet pisteet, kun hevosella on vähintään kaksi jälkeläistä, joilla vähintään 20 sijoitusta.)

Pisteytys ominaisuuspisteistä
    Pisteytys on sama kuin hevosen oman kilpailumenestyksen arvioinnissa, kuitenkin enintään 10 p. / jälkeläinen. Jälkeläisten kohdalla minimitasoa ei ole määritelty, eikä jälkeläisten pisteistä voi saada miinuksia. Jälkeläisten sivuilta on löydyttävä koulutustaso."

• @vp no täähän selvensi, kiitos! Jos vanhemmat saa pisteitä kilpailleista jälkeläisistään, niin onko sit kantakirjalla jotain “etuuksia”? 🕵

• @Gitte KTK-palkinnosta saa vissiin 0,25 pistettä laatiksissa. Heppa, jonka molemmat vanhemmat on KTK-palkittu (toinen vähintään KTK-II) on ktk-kelponen ilman näyttelypalkintoja.

• Kantakirjoissa vanhemmat ei hyödy jälkeläisistään, mutta jälkeläiset mahdollisesti vanhemmistaan.

“Hevonen on kantakirjakelpoinen (jokin allaolevista vaihtoehdoista on täytyttävä) jonka lisäksi osallistumiseen oikeuttava tulos löydyttävä hevosen sivuilta selkeästi:
    NJ-näyttelyt: BIS-sija, MVA-SERT tai irtoSERT, jonka tulee löytyä BIS-listalta
    VSN- show näyttelyt: SW-sija, CH-palkinto tai RCH-palkinto, jonka tulee löytyä VSN:n tulosarkistosta
    Molemmat hevosen vanhemmista ovat kantakirjattu, ja toinen vanhemmista vähintään toisella palkinnolla.

Suokit: http://varjoton.net/shktk/index.html
    Hevoset: http://www.huvituksen.net/hevosktk/
    Ponit: http://sudenmarja.org/poniktk/

Piirroshevosten KTK-palkinnot eivät koske valokuvallisten palkintoja.

• Mä kiitän kovasti. Tää kilpaileminen on tosi erilaista mihin oon tottunut, monella ku näyttää olevan kymmenen kisaa peräkkäisinä päivinä. Ja mitä kisakutsuja kattelin niin yhteen kutsuun ei voi osallistua. Ehkä mulle parhain ratkasu olis porrastetut tai villit. 🤔

• Jos VRL:n alaisia kisoja haluaa kisata ja samalla kisata hevosilla “realistisesti”, niin porrastetut on siihen kyllä tosi hyvä vaihtoehto. Hepan ilmoittaminen oikeen tason luokkaan on helppoo kun kilpailtavat hevoset löytää suoraan VRL:n sivuilta omasta kilpailulistasta eikä tuloksia tarvii merkitä mitenkään hevosen sivuille - kaikki tarvittava statistiikka löytyy hevosen VRL-profiilista 🙂

• @juulia Aivan joo, noilla porrastettuja kilpailevilla ei ookaan mitään kalenteria sivuillaan! Jäis se ärsyttävä näpertely sen myötä pois ja vois enemmän keskittyä vaan sisällön tuottamiseen. Harkitsemisen arvonen asia. 🙂

2

923
Users

12.2k
Topics

225.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.