Ravikeskustelu

• @RHN10138 Tähän on aika vaikea vastata… :D Mä ostan sekä valmiiksi mietittyjä, nimettyjä etc. varsoja, mikäli siinä on jotain mikä kiinnostaa mua. Useimmiten kuitenkin muiden kasvatit mitä mulla on, on tullut niin että oon itse päättänyt varsan vanhemmat, sukupuolen, nimen jne, eli kumpi vain käy…

Kuvalliset varsat kiinnostaa aina, toki nykyisin yritän saada kaikille rakennekuvat ja sellaisia harvemmin kasvattien mukaan annetaan. Piirretty ja valokuvallinen käy, piirrospuolella en pahemmin ole pyörinyt näyttelyissä mutta menen jos ois sellanen jonka kanssa mennä.

Maitovarsasta vanhempiin jo startanneisiin käy, tässä sama kuin ensimmäisessäkin kohdassa, eli jos yksilössä on jotain mikä kiinnostaa mua niin otan. Vaikka sellaisenkin joka on jo kisansa kisannut ja tulee sitten meille vain seisomaan ja ehkä varsoja tekemään…

Vähän siis ympäripyöreästi; ei oikein oo mitään tapaa millä kasvatteja saisi paremmin kaupaksi, tilauksena tehdyt menee yleensä kuitenkin paremmin kuin sellaiset jotka on jo valmiiksi mietitty…

• Raviharrastajat

@RHN10138 Itselläni tulee ostettua niin jo valmiita varsoja kuin vasta pelkät vanhemmat päätettynä. Samoin mitä kasvatin ikään/kisaukseen tulee niin sekä että, ihan mitä on tarjolla. Lähinnä suvun pituus on se, joka vaikuttaa ostamiseen ja joskus nimi.

Kuvia on niin hyvin valmiiksi varastossa, ettei ainakaan kuvat olisi mitenkään pakollisia. Kiva lisä myyntiin, mutta välttämättä ei tulisi omaan käyttööni jo valitut kuvat.

• Esteratsastajat

@RHN10138 itseä kiinnostaisi nuori/maitovarsa jolla piirretty kuva mukana, plussaa jos myöhemmin mahdollista saada lisäkuvia palkkaa vastaan. Ja nimet inspiroi mua ostamaan, jos on kiva nimi valmiina mietittynä taikka sitten vanhempien nimiteemasta saa jonkun erikoisemman. Valokuvallisille haluan mieluusti päättää tiedot (väri+skp) itse, mutta piirroskuvallisella ei oikeastaan ole väliä, vaikka erikoisvärit aina viehättää.

• Kiitos! Eli kaupaksi ei mene vaikka haluaisi :D Noo, katsellaan kuunnellaan, jos jossain vaiheessa rupeisi kehittelemään myyntiin asti noita hevosia… Mutta tässä nyt samalla kun sain kutsun viimein tehtyä, niin äkkiä mukaan::
    alt text
    Finlanfia Ice Derby 2018!

• @RHN10138 Eihän siinä mitään menetä, jos kasvattimyynnin pykää pystyyn ja jättää sitten vaikka yhdistelmät toteuttamatta elleivät mene kaupaksi kohtuullisessa ajassa (mikä sitten kenellekin sitä on), eikä tahdo välttämättä itse pitää niitä just siinä tilanteessa, oon tehnyt niin joitain kertoja. :D
    Toisaalta tällä tavalla ei sitten kannata hirveästi energiaa tuhlata siihen, että piirtäisi niille kuvia mukaan mikäli ei tarvitse niitä sitten itse.

Hevoset liikkuu kyllä harmittavan huonosti suuntaan ja toiseen, suurin osa on nimen omaan noita tilauksen tehtyjä kasvatteja jotka menee…

• Nyt yksi lämminveriravuritamma kiitos mukaan vielä meidän VSN näyttelyihin niin saadaan luokka tuomaroitavaksi ! : )

• Esteratsastajat

Hevoset liikkuneet tosiaan viime vuoden osittain huonosti, niin meillä ei olekaan koskaa varsinaisia kasvattimyyntejä ollut. Joulun aikaan kokeilin ktk kelpoisilla mut eipä nuo kaupan oikein mene niin tietää jatkossakin ettei turhaan tee :D

• Suomenhevoskasvattajat

@RHN10138

Ostatteko mielummin valmiin jo olevan varsan, vai nappaatteko mielummin pelkät vanhemmat ja päätätte itse nimen, värin, sukupuolen, yms. varsalle?
    Kumpi vain käy. (= Nimiehdotukset on aina kivat, sillä oma nimipää lyö joskus tyhjää, mutta olisi myös kiva, jos valmista nimeä saa muokata, jos se ei ihan täydellisesti inspiroi. Eniten ostopäätökseen vaikuttaa suvun nimet.

Kiinnostaako enemmän (piirros)varsa jolle saa edes jonkilaisen kuvan mukaan vai varsa ilman kuvaa? (kuvallisille mahdollisesti joku vapaastikopoiotava kuva?)
    Kuva ei ole välttämätön, koska käytän itse paljon vapaastikopioitavia. Rahalla en niitä osta.

Haluatteko mielummin maitovarsan vai ehkä jo 3-4 -vuotiaan jolla takana muutama startti tai mahdollisesti jo kokonainen kausi?
    Maitovarsa ehdottomasti! (=

• Raviharrastajat

@RHN10138

Ostatteko mielummin valmiin jo olevan varsan, vai nappaatteko mielummin pelkät vanhemmat ja päätätte itse nimen, värin, sukupuolen, yms. varsalle?
    Valmis varsa nimiehdotuksilla, joista sais valita mieluisan nimen :) Väri ja sukupuoli sais kanssa olla valittavissa, mutta en oo kovin nirso sen suhteen.

Kiinnostaako enemmän (piirros)varsa jolle saa edes jonkilaisen kuvan mukaan vai varsa ilman kuvaa? (kuvallisille mahdollisesti joku vapaastikopoiotava kuva?)
    Piirrosvarsa kuvalla. Kuvalliset voi mennä ihan ilman kuviakin.

Haluatteko mielummin maitovarsan vai ehkä jo 3-4 -vuotiaan jolla takana muutama startti tai mahdollisesti jo kokonainen kausi?
    Tämänkään suhteen en ole nirso, että niin maitovarsa kuin 3-4-vuotiaskin kävisi. Tosin mielellään sais olla edes se koelähtö startattuna, että saisi heti lähteä radoille :)

• Raviharrastajat

@RHN10138

Mä ostan kyllä kummallakin tavalla, jos varsa ja/tai sen vanhemmat kiinnostaa. Ehkä kuitenkin tuo “valmiit vanhemmat ja itse saa päättää loput” on mieluisempi, kunhan myyjällä olisi edes muutama nimiehdotus valmiina :D

Itse en tarvitse kuvia mukaan (varsinkaan valokuvallisille), sillä tykkään ite ettiä omista kuvavarastoista kys. hevoselle juuri ne sopivat kuvat.

Ideaalein olisi juuri 3-vuotias nuori, jolla ei olisi vielä startattu, pääsisi heti itse kisaamaan alusta asti.

• Raviharrastajat

@RHN10138

Kumpikin tapa käy mulle. Paras mahdollinen tilanne olisi se, että kasvattajalta on valmiiksi ilmoitettu vanhemmat, viitteellinen syntymäaika ja värivaihtoehdot. En kuitenkaan hirmuisesti katso, että onko jollekin varsalle kaikki nämä annettu vai jotain muutakin.

Mulla ei omia kuvia juurikaan ole, joten mukaan annettavat kuvat on ehdotonta plussaa, oli kyseessä sitten piirretty tai valokuvallinen (piirrettyjen kanssa en kylläkään käy näyttelyissä).

En nirsoile, mutta tämän hetkinen hevostilanne näyttää siltä, että 0-4 vuotiaat olisivat niitä tarpeen alla olevia hevosia :slight_smile:

• @RHN10138

• Riippuu hieman, “valmiita” varsoja katsellessa mielelläni katselen nimiehdotuksia ym., mutta värin ja sukupuolen päätän mieluiten itse. Tilausvarsoille katson itse vanhemmat.
    • Mulla ei varsat oo niin kauan varsoja että ne tarttis varsakuvaa :D Kuvalliset myynti-ilmoitukset on minusta kivoja kyllä :relaxed:
    • Riippuu vähän myytävästä tapauksesta. Jo startanneelle harvemmin muutetaan enää nimeä tms. ja nimi on mulle kohtalaisen iso osa hevosta :D Jos puhutaan nimenomaan varsan ostamisesta, niin kyllä mä haen joko täysin starttaamattomia tai max. kourallisen startteja juosseita, jotta ne sujahtaa mun ikääntymiskaavaan sujuvasti.

…olipas tosi avulias vastaus. “Ihan sama, riippuu vähän, emt.” xD

• Siis… mun tarttee varmaan alkaa turvautua post it lappuihin että muistan osallistua raveihin ajoissa jne… ei tästä tuu mitään enää… :D

• Esteratsastajat

“Got it or drop it” on hyvä keksintö, ei jää turhaan stressaamaan ja tekee vaan sen mitä oikeasti jaksaa ja ehtii :D tosin en ihan hyvin aina sitä ite noudata, kun kivoja heppojakin tulee vastaan, niin tuonne ne menee sivujenteko listalle vaikkei pitäisi ostaa jos ei ole heti aikaa tehdä…

• Joo no, ei mua muuten harmita mut peitsareille on niin vähän muutenki startteja etenkää missään muualla ku kotona tai aksun luona, ni vähän keljuttaa, että ne harvat menee ohi ku ei muista osallistua jos ei ihan heti ehdi kun kutsun bongaa… :D

• Raviharrastajat

@Tierra on täällä Etelässä asumisessa haittaakin.
    Esim. ponien treenaus on ihan persiistä kun kaikki hiekkatiet on kolmatta viikkoa vaan jäässä, ja siinä päällä on 1cm jääkerros… :D Että voimatreeniä vaan painokärryillä… Onneks on sentään ratsastusalue, jossa voi juoksuttaa :/
    Lisäksi täällä ei ole TILAA ja kaikki on kallista :DD
    Että ennemmin mie asuisin jossain vähän pohjoisemmassa…
    Miehen kanssa on ollut puhetta, että joskus muutettaisiin vähän pohjoisempaan… :D
    ^ Ja tämä siis siihen, että mulla on raviratoja 40km, 80km ja 100km ja 120km päässä, sekä Harjun oppimiskeskus aika lähellä :)) :D

Mä en käy enää juuri missään kuvaamassa. Nyt ajattelin, että jos tossa 40km raviradalla tai jos Harjun oppimiskeskuksella on jotain tapahtumia, niin sinne yrittäisin.
    Se vaan kun ne on aina viikonloppusin, ja vapaat viikonloput menee sitte usein omien ponien ravilähdöissä, kun mulla on tosi vähän vapaita viikonloppuja työn takia :(
    (Olisinpa jo äitiyslomalla, mutta kun ei, kun pitää oottaa että tamma tekee lapsen ensin xD)

@RHN10138

• Riippuu. Toisinana valmis varsa kiinnostaa mua enemmän. Useimmiten siksi, että en vaan yksinkertaisesti ehdi ja jaksa selailla 14837 virtuaalihevosta läpi :D
      Toisinaan mulla on sitten ihan selvä visio, että “noista mä tahdon varsan” ja kysyn onnistuuko se.
      Mutta useimmiten valmis varsa/ nuori hevonen :)

• Ilman kuvaa. Toki piirroskuva olis ihan kiva, mutta kuka jaksaa piirtää kaikille kasvateilleen kuvan mukaan? :D
      Itse tosin haaveilin, että jos saisin pari kaspianponi- ja pohjoisnorjanponikasvattia myydyksi sillä että piirtäisin kuvat mukaan…
      Mutta en osaa enkä ehdi enää piirtää :'D

• Maitovarsan kun ostaa, niin ei jää riskiä ettei tiedä hevosen starteista tai siis minusta on reilua, että kasvattaja sitten vähintään heittää itse ylös ottamansa tulokset uudelle omistajalle + heittää kutsusivut sähköpostilla, mihin varsa on ilmoitettu.
      Mieluiten kyllä nykyään ostan lähinnä just kisaikään tulevia hevosia (pari kk vanhoja) tai muutaman startin juosseita.
      Esimerkiksi EP Tuksu, EP Susiina ja O.R. Vokkeriakki ovat kaikki tulleet mulle 3-4 vuotiaina. Vokkeriakkikin miut sukunsa + hyvin menneiden 3-4- vuotiskausiensa takia hurmasi, ja sitten se pamautti ja juoksi kuningattareksi :D
      Toisaalta sillä ei ole mitään väliä. Jos hevonen kiinnostaa niin se kiinnostaa. Jos ei kiinnosta niin se ei kiinnosta… :D

@Jannica, KTK- kelpoisuus ei mulle henk.koht. merkitse mitään, koska mua ei kiinnosta koko kantakirjaus :D Mulla on siitä vieläkin sieltä 2000- luvun alusta niin katkuiset maut, etten ole vieläkään oikein kiinnostunut koko kantakirjaus jutuista :D

• Raviharrastajat

Ja pakko nillittää: Mun mielestä sanoista “Finlandia Ice Derby” tulee heti mieleen kilpailu 4v lämminverisille ja 5v kylmäverisille, koska sana “Derby”… :)

• Esteratsastajat

Missäpäin etelää sie @Shavo oikein asut :D satakunnassa on niin paljon lunta ollut ettei ponin kanssa maastoilu onnistu kun pellolla ja metsässä lunta vatsaan asti xD

• Raviharrastajat

@Jannica No tästä ei oo ku max. 30km meren rantaan, että se lämmittää niin kivasti, ettei tänne tuu lunta :D Viime vuonna oli sama homma, että piti joka vklp roudata ponit radalle juoksemaan jos halus ajaa vähän muutakin kun nöpöhölkkää :D

• Ostatteko mielummin valmiin jo olevan varsan, vai nappaatteko mielummin pelkät vanhemmat ja päätätte itse nimen, värin, sukupuolen, yms. varsalle?
    Mie tykkään ehkä enemmän katsoa sellaisia valmiita varsoja. Tai lähinnä yhdistelmiä. Eli isä ja emä on valittu. Sen lisäksi on kiva jos varsalla on nimiehdotuksia useampi, sekä tammalle että orille. Haluan ainakin mieluummin olla osana päättämässä nimeä, mutta haluan, että se on mieluisa myös kasvattajalle. Sukupuolen ja värin päätän mieluiten itse.
    Harvemmin minä tilausvarsoja jaksan katsella, mutta sitten törmää johonkin hevoseen, josta ehdottomasti haluaa varsan esim. suvun takia, niin sittten laitan mailia, että olisiko mahdollista saada siitä varsa. Yleensä tilausvarsoja vaan siinä vaiheessa kun tallissa on tilaa, omia varsoja ei ole tulossa ja kellään ei satu olemaan mitään kivaa valmista myynnissä. Mikäli ostan jo “valmiimman” hevosen, niin sitten on tärkeää että esim. sen nimi miellyttää minua ja että sillä on esim. yhden-kahden kauden verran startteja ja sijoituksiakin sitten.

Mun lähes kaikilla hevosilla on rakennekuvat ihan sen takia, että juoksutan niitä myös näyttelyissä. Mulla ei siis oikeastaan ole tarvetta möllö tai ravikuville. Piirretyn kuvan voisin mukaan ottaa mikäli sekin on rakennekuva ja sillä olisi jotain tsäänssejä piirrettyjen näyttelypuolella. Ponien (etenkin russien) kanssa voisin ehkä mukaan ottaakkin myös hyvän juoksukuvan. Oli sitten vapaastikopioitava tai ei.

Mieluummin maitovarsa. Tai että saan sen synkronoitua kivasti omaan kisa- ja ikäjärjestelmään. Ei sillä. Olen ostanut myös 6v koelähdön startanneen suomenhevosenkin, ettei se nyt ihan niin tarkkaa ole. Jos ostan jo valmiiksi kisatun, niin kuten yllä jo mainitsin, niin sen nimen täytyy olla itselleni mieluisa ja sen tulisi olla kisannut yhden-kahden kauden verran ja jotain sijoituksiakin siinä joukossa.

Itse teen yleensä kasvattimyyntiryppäitä siten, että teen yhdistelmiä, jotka olen valmis mielelläni jättämään myös kotiin. Eli jos eivät mene kaupaksi, niin pidän ne sitten itse. Joskin sitten vähän jaan niitä syntymään eri kuukausina, että saan ne tasaisesti iän mukaan kisalistoille. Ettei yhen äkin ole 7x 2v lämppäriä ja 5x 3v suokkia kisalistoilla.
    Itse laitan syntymäpäivän valmiiksi, mutta se on ostajan mieltymysten mukaan muunneltavissa. Lisäksi laitan useamman nimiehdotuksen sekä oria, että tammaa varten, josta ostaja saa päättää mieluisan, tai sitten mikäli mikään ei miellytä, niin ostaja saa ehdottaa nimeä myös itse tietyllä alkukirjaimella alkavaksi. Eli ostaja saa päättää myös varsan sukupuolen mieleisekseen. Lisäksi laitan kaksi ravikuvaa, tammasta ja orista, ja sukupuolen mukaan ostaja saa sitten ottaa mukaan toisen niistä kuvista, jos haluaa.

Kirjaudu sisään voidaksesi vastata

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.