Hannoverlaatuarvostelun suunnittelu (+ tuomarirekry!)

• Nyt alkaa yhditys olla siinä vaiheessa, että laatuarvostelu kun hiotaan kohdilleen, voidaan sivut vihdoin julkaista ja toiminta laittaa pyörimään.

http://chaorita.net/laatispohdinta.html

Mielipiteitä ja parannusehdotuksia otetaan vastaan.

Ja samalla rekryän tuomareita (ei rakennetuomaria, siihen on jo tuomari), kaikkiin laatiksen osa-alueisiin. Saa ilmoittautua. 😄

• Kouluratsastajat

Mä voisin olla kiinnostunu olee vaik jälkeläis- ja/tai kilpailutuomari 🙂

Perehdyn tohon suunnitelmaan vähän myöhemmin tarkemmin 😄

• Piirrosharrastajat

Mua kiinnostais kisapisteet tuomaroida 🙂

• @maura lle jälkeläispisteet ja @eepu lle kisapisteet? 😍 Ihanaa, ihanaa!

• Piirrosharrastajat

@chao tämä käy! 🙂

• Tarinaheppailijat

Mä voin tuomaroida vaikka kilpailupisteet! ^^

• @Lumikko , puoliksi eepun kanssa tai varatuomariksi? 😄

• Tarinaheppailijat

@chao vaikka puoliksi eepun kanssa jos käy 🙂

• Mulle se käy hyvin. Kunhan asia on @eepu lle ok?

• Piirrosharrastajat

@chao on ok 🙂

• Eli rakenne, kisa ja jälkeläispisteet on hoidossa. Itehän sitten tuomaroin kaiken jäljelle jäävän, eli lisää mahtuu kyllä. 😂

• Kouluratsastajat

Voin olla myös kaikkeen muuhun varalla tarvittaessa (paitsi rakenteisiin) tai tuomaroida sun kaa puoliks jos ei muita löydy 😅

• Piirrosharrastajat

@chao mut voi tunkea muuten rakenteeseen varalle, jos tarvii varatuomaria! Unohtu se mainita 😄

• Mä voin tuomaroida sit sukuja vaikka 😊

• Hei aivan mahtavaa, tällä päästään jo liikkeelle hyvin ellei peräti upeasti!

Oliko jollakulla kommenttia itse laatiksen arvostelusta vai laitetaanko se tommosena menenään?

• Sekalaisen sakin omistaja

“Vanhempien kilpailumenestys 15 p. / sijoitus tai kilpailu / vanhempi”

Paljonko sijoituksia vaaditaan täysiin pisteisiin? Ainakaan minun silmiini ei tarttunut.

Okei hinkatasn pilkkua:
    HANN-I: yli 100 p.
    HANN-II: 80-99,5p

Entä, jos saa tasan 100 🤣

• Jeee, mahtavaa että Hannoverlaatuarvostelu palaa. En kuitenkaan ihan täysin sulata pisteytystä tällaisenaan vaan saavun haastamaan vähän liiankin urautuneita tapoja pisteyttää tietyt asiat. 😄

Jälkeläiset:
    Tykkäisin, että rotulaatuarvostelun kohdalla jälkeläiset arvioitaisiin arvonimin pelkästään erikseen. Ihan jo siksi, että tällaisenaan pisteytyskaava on suunnilleen identtinen kaikkiin muihin laatiksiin verrattuna (tylsää!) ja siksi, että sekä vanhempien että jälkeläisten arvioiminen samalla kertaa on virtuaalimaailmaan jumahtanut, hirveän epäjohdonmukainen tapa. Siitä seuraa se, että saadakseen tietylle hevoselle hyvän palkinnon, täytyy sen vanhempien JA jälkeläisten olla kilpailtuja, jolloin arvosteltavat hevoset ovat yleensä jo vanhahkoja, “odottavat näyttöjä” ja sitten laatisten aikaan ne ovat jo “valmiita” - etenkin jalostuskäytön suhteen.

Jos jälkeläiset jätettäisiin pisteytyksestä pois, saataisiin hevoset arvosteluihin aiemmin ja mahdollisesti jo ennen jalostuskäyttöä. Sitten jalostukseen voitaisiin käyttää jo palkittuja hevosia tavanomaisten “menee vielä myöhemmin laatiksiin” -lupausten sijaan. Jalostusluokka-arvonimet voitaisiin sitten anoa erikseen 🙂

Lisäpisteet:
    Ensinnäkin näissä häiritsee tuo väh. 150 sanaa ja kaikista merkinnöistä samat pisteet laatuun ja pituuteen katsomatta = ei arvosteta pidempiä merkintöjä lainkaan. 😅 Laatua on toki hankala arvioida, mutta pituuden voisi arvostella reilummin mallilla “alkavat 100 sanaa” tai jos tuo on se haluttu pituus, niin miksei “alkavat 150 sanaa” = 2 pistettä. 300 sanan merkinnällä saisi siis 4 pistettä ja niin edelleen.

Luonnekuvauksen pisteytyskriteerit saisivat myös olla tarkemmat: onko siinä pituusvaatimuksia ja mitkä ovat konkreettiset kriteerit “sujuvalle ja mielekkäälle” luonteelle, tuomarin mielivalta vai?

Lisäksi täysiin lisäpisteisiin näemmä vaaditaan sekä YLA-palkinto että jälkeläisarvonimi. Onko YLA-palkinnon “pakollisuuteen” (siis täysien pisteiden valossa!) joku syy? Ymmärrän, että sitä arvostetaan, mutta pohdin vain tuota rajavetoa, että täysiä lisäpisteitä ei voisi saada ilman. (Plus miksi juuri YLA??). Sitä paitsi, YLA-palkinnon saavuttaneet hevoset saavat todennäköisesti tämänkin laatiksen muista osioista hyvät pisteet, jolloin “lisäpiste” YLA:sta tuntuu päällekkäiseltä, tavallaan samoilla asioilla saavutetulta. Sen sijaan ne, joilla on puutteita muissa osioissa (ja ikään kuin tarvitsisivat lisäpisteitä, eivät varmaan ole YLA:ssakaan käyneet tai siellä menestyneet). Jos saatte tästä ajatuksestani kiinni… 😅

Sitten nuo jalostusarvonimistä annettavat palkinnot: nekin ovat täysien lisäpisteiden valossa pakollisia. Tämäkin on minusta vähän mälsää: ensinnäkin, arvostelussa on tällaisenaan oma jälkeläispisteosio ja lisäksi hevosella pitäisi jo olla jälkeläispalkinto (päällekkäisyyttä ja epäloogista!!) + sillä kannustetaan tuomaan rotulaatikseen vasta, kun heppapappa/-mummo seisoo jo haudan reunalla. 😅 Toki tämä taitaa olla makuasia, että halutaanko saada palkittuja hevosia jalostuskäyttöön, vai palkita vanhoja ja kilpa- & jalostusuransa jo päättäneitä hannoja.

Sukupisteet:
    Vähän mälsäilen, että vanhempien pisteet tulevat pelkästään kilpailuista. Onko se tosiaan ainoa laadun mittari, eli onko pakko pisteyttää samalla tavalla kuin lajilaatiksissakin? Sinänsä minulle on ihan sama (kilpailen kyllä itse omilla hevosillani), mutta muitakin vaihtoehtoja kisojen rinnalle varmasti olisi!! 🙂 Helpoimpana ehkä näyttelymenestyksen pisteyttäminen, mutta miksei jalostus- tai tarinakäyttökin. Varsinkin jos jälkeläisosio jäisi pois ja erilliseksi (mitä hartaasti toivon, hah), niin tämä osio voisi olla pisteytykseltään monimutkaisempikin.

Ja sitten tuo evm-heppojen pisteytys: siiiiiis, kuka helvetti on edes keksinyt, että jokaisesta kolmen polven hevosesta on virtuaalimaailmassa ihan pakko kirjoittaa mahdollisimman laaja elämänkerta??? Kuka niitä lukee, kuka niitä tykkää miljoonittain kirjoittaa? Sitten samaan aikaan suvullisten hevosten olemassa olevista/ kadonneista sukulaisista (jotka ovat sentään “olleet olemassa”) kirjoitetut tekstit eivät ole minkään arvoisia?? Sori, tämä sukuselvitysilmiö ärsyttää minua ylipäätään, enkä ymmärrä ketä tämä nillitys palvelee. 😂

Miksei evm-hevosten suvuista riittäisi vapaamuotoisempi selvitys, esimerkiksi niin että kuvailisi emä-/ isälinjaa ja sukulaisia ylipäätään, tai vaikka niitä sukulaisia, joista on jotain mukamas merkittävää kerrontaa (siis sen sijaan, että keksisi jokaiselle kolmen polven yksilölle turhanpäiväisen elämäntarinan)? TAI: miksei pelkän isän ja emän selvittäminen riittäisi samalla tavalla kuin ne suvullisillekin riittävät? Miksi evm-hevosista yritetään “rangaista” - eikö olisi kiva, että niitä keksittäisiin enemmän? Ymmärrän kyllä, että taustalla on ajatus “samasta määrästä vaivaa”, mutta se nyt ei toteudu kuitenkaan: joillekin kilpaileminen ja sivujen tekeminen yhdelle hevoselle on paljon helpompaa ja nopeampaa kuin sukuselvityksen kirjoittaminen. Ei jalostaminen tai pitkäsukuiset mihinkään katoaisi, vaikka evm-hevosten suosio hetkellisesti nousisikin. 🙂

(Ja kyllä kyllä: ymmärrän senkin pointin, että pitkän sukuselvityksen vaatimisella saadaan evm-hevosiin “laatueroja”, kun kaikki eivät selvityksiä jaksa kirjoittaa, mutta onko se mielekäs tapa erotella?)

Mutta nojooo, tämä on siis vain mun omaa pohdintaa ja osittain kärjistettyä tekstiä (esim. oikein kivojakin sukuselvityksiä on, mutten usko niiden syntyvän pakosta!). Halusinpas tulla avautumaan ja herättelemään keskustelua, kun kerrankin jonkin itseä kiinnostavan laatiksen pisteytys on vasta suunnitteluvaiheessa! 🙂

• Mä voin olla varatuomarina jos hätäapuun tarvii, mut nakkaa suoraan sit sähköpostiin minneee00@gmail.com et mut varman tavottaa 🙂

• @anarchy oli aonakin tarkoituksena että 30 sijaa/kilpailua per vanhempi olisi täydet.

Ja tasan sadan pisteen saajat laitetaan tietty uusimaan koko laatis. 😂😂😂 Ei vaan, ehkä mulla ollut ajatusvirhe, koska 100 ja yli siinä voisi hyvinkin lukea.

@Cee , tässä paljon hyviä pointteja mutta tartun ekana jälkeläispisteisiin. Siinähän voi saada täydet pisteet sillä, että oriilla on 20 jälkeläistä, joilla on sivut. 😂 Laatuarvostelussahan on ideana arvioida hevosta kokonaisuutena eikä olla ponnistuslauta sen jalostuskäytölle, vaan päinvastoin innostaa käyttämään hevosia jalostuksessa jo ennen laatista.

Lisäpisteethän ovat lisäpisteitä. Myös melkolailla kaikista muista arvostelukohdista on mahdollisuus kerryttäö rajaton määrä niitä extrapojoja, siksi lisäpisteiden olisi tarkoitus olla vähän ns haastavampia. “Pidempiä tekstejä ei arvosteta” - eikös sitä varten ole sitten juurikin esim yla? 🤔 En ainakaan itse ole tuntenut tarvetta eritellä rotulaatiksessa pitkiä ja lyhyitä tekstejä, kun molemmat voi olla ihan yhtä hyviä luettavuudeltaan ym ominaisuuksiltaan.

Ja evm. Ideana olisi olla puolueellinen suvullisis hevosia kohtaan, koska “kasvattakaa hannovereja”. 😂 Pohdin aiemmin myös mahdollisuutta, että evm hevoset saisi aina tietyn pistemäärän, jos jonkinlainen sukuselvitys löytyy sivuilta, mutta lopuksi ajatus kalsahti vielä syrjivämmältä kuin miltä se vielä nyt kirjoitettuna kuulostaa (jos näin voi sanoa.)

Sitten tähän tylsä ja samanlainen niin en kyllä osaa sanoa oikein mitään, kun ideanakaan koko laatuarvostelu ei ole omaperäinen? Itse ainakin tahtoisin kokonaisvaltaisen arvostelun ja siitä palkinnon. Orilistahan yhdistyksellä on erikseen, laatuarvostelun ei tarkoitus sellaisena tokikaan toimia? Ehkä luetun ymmärtämiseni on hukassa, ehkä kadotin jo pointinkin. 😂

Selvensikö tämä mun ajatusmaailmaa tästä laatiksesta yhtään? 🙈

• ⬆ nostetaas keskustelu aiheesta.

5

917
Users

12.1k
Topics

223.0k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.