Läppäriehdotuksia?

• Tarinaheppailijat

Okei, nyt kun tää mun kolme vuotta urheasti kestänyt surkea HP Pavilion vähän uhkaavasti vaikuttaa sanovansa sopimuksen irti tämän kesän aikana, olisi hakusessa uusi ja parempi läppäri syksyksi. Tämän oston kanssa ei vielä ole kiirus, kesätöiden takia joudun odottamaan heinäkuun loppuun ennenkuin voin edes suunnitella uuden kapineen ostoa, mutta tässä olisi hyvää aikaa miettiä vaihtoehtoja.

Vaatimuksia olisi uudelle läppärille tällaiset:

• Ehdottomasti ei HP 😅
    • Prosessorin tulisi olla vähintään i5, jos ei parempikin
    • Muistia vähintään 8GB
    • Lähinnä opiskeluun ja surffailuun yms., mutta tulisi pyörittää sujuvasti myös photoshoppia
    • Pääsääntöisesti en pelaa läppärillä, mutta toisinaan saatan pelata esim. AC3 ja Star Stable Online, joten ainakin niitä olisi hyvä pyörittää suht.koht. siedettävillä grafiikoilla
    • Ei painaisi ainakaan ihan hirveästi, koska joudun kuljettamaan koulussa mukana
    • Akunkesto tulisi olla mielellään useampi tunti, ettei koulussa tarvitse kokoajan etsiä pistokkeita luokista
    • Hinta saisi olla mielellään alle tonnin, koska ihmeisiin en tuolla yhden kuun kesätyöpalkalla pysty kun sillä pitäisi pystyä elämään elokuu 😄
    • Lisäksi ei haittaisi, jos olisi valaistu näppäimistö ja matta/heijastamaton näyttö, koska koulun luokkahuoneissa on ikkunoita joka ilmansuuntaan 😄

Siinä nyt joitakin, itse olen katsellut Acerin koneita, kun ne vaikuttaisivat ihan hyviltä mutta muuta en tiedä 😄

• @Tanttu said in Läppäriehdotuksia?:

• Ehdottomasti ei HP 😅

• Teknisistä tiedoista en sen enempää tiedä (siis toi i5 yms), mutta suosittelen muihin kriteereihin aikalailla sopivaa Lenovo ideapad 530S:ää. Muististakaan en mitään ymmärrä sen enempää kuin prosessorista, enkä tähän hätään saa tietoa mistään kaivettua, mutta itsellä on koneella tuhansia kuvia, pelejä ja muita sovelluksia, eikä kyllä ole niiden takia mistään muistin loppumisesta huutanut tai tehot laskeneet. Toimii itsellä opiskelussa ja surffailussa moitteetta (tosin lukiojutuissa abitti vaatii jonkun lisäpiuhan, josta en sen enempää tiedä kun en ole sellaista vielä ehtinyt hankkia). Kaikki pelit jota olen tällä pelannut toimineet hyvin, juurikin sso:ta tulee itsekin välillä pelailtua ja se toimii ilman minkäänlaista ongelmaa. Myös sims4 toimii.

Tää ei paina juuri mitään ja on ohut, sujahtaa hyvin reppuun! Akun kestoksi lupaillaan netin tuotekuvauksessa peräti 8h ja sitä se varmasti onkin, kun kone ei ole käytössä. Todellisuudessa akku kestää 3-5h riippuen siitä, kuinka paljon sitä käyttää ja mitä sovelluksia on auki jne. Akku latautuu nopeasti ja on siis helppo ladata virtaa esim. kesken koulupäivän. Näppäinten alla on jotkut valot, mutta ei sinänsä ‘loista pimeässä’, vaan ne näkyy vain tietystä kulmasta katsottuna. Näyttökään ei heijastele ja mielestäni plus-ominaisuutena muutenkin varsin tyylikäs ulkomuoto, ei tarvitse häpeillä luokassa rumaa konetta kun tän kaivaa esiin. Hinta Gigantin sivulla 650€! 😊

Edit/ Koulussa mulla 8h koulupäivän aikana joutuu lataan yleensä kerran, mutta tää latautuu yhen oppitunnin aikana yleensä lähes täyteen, jonka jälkeen pärjää taas loppupäivän. Eli joka luokassa ei tarvitse pistoketta kalastella 😄

• asuksen vivobookeista saattais löytyy sulle sopiva! ite tilasin just reilun tonnin version, mut se onkin 8th gen i7 ja 16gb ram joten jos vähän pienemmät tehot riittää niin alle tonniin pääsee helposti. mattanäytöstä en oo varma, mut ainahan voi ostaa semmosen kalvon, ja näissä ei oo levyasemaa (joka painaa…). lisäks ovat tehneet näytön reunoista kapeemmat eli pienempi kone näytön kokoon nähden kuin ns. perinteisissä malleissa (tää on kiva, koska koulussa raahatessa tää mun nykyinen 15,6" tuntui hävyttömän isolta, mut kotona näyttö on ihan liian pieni).

• Tarinaheppailijat

@Viixi ja @kalmo, okei, pitääpä tutkailla myös noita Lenovoja ja Asuksia, kiitos ehdotuksista! 😄

Mä oon nyt tässä miettinyt Acer Aspire 5 kannettavia, voisikohan toi esimerkiksi olla hyvä? Verkkokaupassa vastaava pienemmällä muistilla ja eri prosessorilla olisi samanhintainen, mutta tuosta gigantin sivuilla olevasta en nyt ota selvää onko siinä heijastamaton näyttö vai mikä 😄 Osaisiko joku sanoa nyt mikä näistä voisi olla paras nyt tällä hetkellä? 😄

• @tanttu toi Aspire minkä linkkasit vois olla ihan jees, ainakin tolla 799€ hinnalla 😄 mulla ei ole henkilökohtaista käyttökokemusta Windows-koneista, mutta mitä työn puolesta niitä joutunut räpeltämään niin Acer olis tohon hintaluokkaan ehkä paras jos ei halua HP. joku mainitsi Vivobookit, semmonen olis muistaakseni ainakin kevyempi 🤔 Lenovon Ideapadia en ehkä hankkisi, Dellin kuluttajakoneet taitaa mennä melkeinpä kaikki yli tonnin hintaluokkaan.

// ja kannattaa myymälässä kysästä myyjältä tosta heijastusjutusta. samoin kannattaa harkita jotain peliläppäriä jos käyttää photariakin paljon (tosin ne kyllä hipoo sit tonnin hintaa ja on painavampia)

• Tarinaheppailijat

Palataanpas nyt hetkeksi tähän kun hp päättikin että ei jaksa elää syksyyn asti 😄

Alunperin suunnitelmana oli tilata tämä, mutta nyt ei oikein ole varaa odotella tuohon viikkoon 36 kun verkkokauppa ehkä saa koneet toimitettua… Nyt olen katsellut tätä Acer Aspire 5 sekä Lenovo Ideapad S340, jotka olisivat nyt ne vaihtoehdot joihin olen tykästynyt. Nyt kuitenkin mietin että kumpihan noista nyt sitten kannattaisi ostaa, kun toi ykkösvaihtoehto ei olekaan vaihtoehto 😄

Acer on ehkä enemmän tällä hetkellä mun mieleen, koska siinä olisi mattapintainen näyttö. Lenovossa olisi kuitenkin isompi kiintolevy vaikka näyttö onkin matalaheijasteinen näyttö, joka ehkä puolestaan epäilyttää että heijastaako miten paljon. Ja toisaalta en oo ihan vakuuttunut Ideapadien jaksamisesta pyörittää pelejä kunnolla tai kestävyydestä 😂

Myös tämä Dellin pelikone vois olla vaihtoehto, mutta toisaalta taas se painaa jo sen verran paljon että en tiedä jaksaako tuollaista raahata koulussa mukana 😄

• Koneeseen saa helposti ostettua lisätilaa erillisellä muistilla jotka on nykypäivänä helppo asentaa 🙂 Esim mun Acer Nitrossa on takana jo valmiina paikka erilliselle kovalevylle joka on vaan yhden ruuvin päässä (tuolla Acer Aspiren tiedoissa lukee että on yksi tyhjä paikka) ja toinen vaihtoehto on ulkoinen. Mulla on itselläni tällä hetkellä käytössä tuollainen ulkoinen kovalevy, joka on USB piuhan päässä.

Mä ainakin liputan vahvasti Acer Aspiren puolesta, niistä on enemmän kuin hyviä kokemuksia. Nyt mulla on Acer Nitro 5, ei tässäkään ole mitään valittamista. Lenovoa olen joskus kokeillut, mut en ainakaan itse tykännyt, mutta muilta olen kuullut hyvää sanottavaa Lenovon koneista (tosin tästä on vuosia aikaa, en tiedä onko laatu laskenut vai noussut siinä ajassa).

Mä sanoisin että tilaa kumpi miellyttää enemmän, mut tilan puute on helposti ratkaistavissa, mutta heijastamon näyttö ei 🙂

• Virtuaalikoirat

@tanttu hmm. Tuossa Lenovossa on uudempi näytönohjain kuin Acerissa. Muita eroja ei pahemmin ole. 🤔 Lenovossa on vähän paremmat usb-portit. Pelien pyörittämisen suhteen on ihan sama, kumman ostat, kun prosessorit on samat ja näytönohjaimet ovat jotain nVidian uutta mobiilisarjaa

3

916
Users

12.1k
Topics

223.0k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.