Mielipide kasvattajaliitteestä?

• Ääni Hiisin-liitteelle! Ja ei haittaa vaikka on kieliopillisesti kyseenalainen, liitteissä mun mielestä saa juuri leikitellä vähän kielellä. Englanninkielisiin nimiin sopii myös mun mielestä tuollainen lyhyt suomalainen liite, mulla on itsellänikin eikä ole kukaan harmitellut puoliverisilläkään, kun on suomenkielinen 🙂

• @jaanak näinhän se on. Mutta erisnimenä saa käsittääkseni nimen kantaja taivuttaa nimensä kuinka lystää. Talli nyt ei tietysti päätöksiä tee, mutta jos olisi vaikka henkilö nimeltä Lumi, taivutetaan hänen nimensä omistusmuodossa usein Lumin eikä Lumen. 😊

• Suomenhevoskasvattajat

Mä en voisi kuvitella ostavani heppaa, jonka kasvattajaliite on Hiisin, just siks ettei se vain ole mitenkään päin oikein. Joo joo Satu voi olla Satun tai Sadun ja Lumi Lumin tai Lumen, mutta tämä ei ole nyt alkuunkaan sama asia. Hiidenkin on parempi: ei haittaisi, jos mun hevosen emänemän nimessä olisi se. Sen sijaan saattaisin ehkä huolia täydellisen hevosen, jonka nimessä on Hiien. Taidan vierastaa d-äännettä väärän taivutuksen lisäksi.

Mutta kielihän tässä mun pikkutarkkaa persoonaa ahdistaa enemmän kuin kasvattajaliite. 😄 Karsastan nimiä, joissa sekoitellaan kieliä, ellei se ole sitten tehty jotenkin tyylikkäästi. (Ja sitä tyylikkyyttä mulle on tasan Soittakaa Paranoid.)

• Piirrosharrastajat

No onneks te ette tätä ainakaan mitenkään vaikeeks tee tai mitään…! 😅 😂 Ei mut ihan sairaan kiva kuulla kaikkien mielipiteitä, vielä otetaan lisää vastaan! 😊

• Taivutusmuotojen kera omaan korvaan hiiden/hiisin ei oikein toimi näiden erikoisempien nimien kanssa, joten pelkkä Hiisi kuulostaa paremmalta! 😄
    Esim. juurikin Hiisi Dian Cécht & Hiisi Morrígan

Hyvä muuten että puit asiaa kunnolla ja mietiskelet eri vaihtoehtoja, itse joskus aikoinaan omalle tallille valinnut vähän tökerön kasvattajaliitteen ja nyt ‘joudun elämään’ sen kanssa, kun ei tässä vaiheessa oikein sitä voi enää lähteä vaihtelemaan 😂 😌

• Raviharrastajat

Annan kans oman ääneni tolle Hiiden 🙂

• Hiiden kuulostaa mun korvaan paremmalta, joten ääni sille☺

• Piirrosharrastajat

Tällä hetkellä aika tasoissa tuntuu olevan 😄 tietysti itseäni vartenhan mä kasvatan pääsääntöisesti ja lopulta päätöksen mä teen sit ihan oman fiiliksen pohjalta, mutta tosi mielenkiintosta se on nähdä mistä muut tykkää! ja kyllähän enemmistön ääni siinä mielessä painaa, että toivottavasti sais sitten joskus kasvatin tai kaks myytyä muillekin… 😄

Tuli sellanenkin mieleen, kun Hii’s Dian Cécht/Morrígan /Hiis Dian Cécht/Morrígan. Meneekö jo hifistelyksi ja vaan elämän vaikeuttaiseksi? 😄

Omaan korvaan ja silmään tuo Hiiden tuntuu paremmalta siinä mielessä, että se on kieliopillisesti “enemmän oikein” 😄 mutta samalla Hiisin on tosi kiehtova, kun siinä on särmää ja se on uniikki, ja kun mä muutenkin tykkään vähän rikkoa tätä “aina pitää tehdä kaikki oikein ja just kirjan mukaan” tyylistä meininkiä. Aaaah miten tää meniki näin vaikeeks 😄

• Hiiden on jo varattu, Hiidenpelto on kasvattanut ja rekisteröinyt VRL:oon 18 suomenhevosvarsaa.

• Piirrosharrastajat

@kirsiina hah, no toihan helpottaa kummasti! 😄 miten mä olin kattovinani että se olis vapaa, mikähän ihmeen ajatuskatkos tullu…

• XDDDDDDDDDDDDDDDD

• Minä tykkäisin vieraskielisissä nimissä etuliitteestä Hii’s tai Hiis (tämä voisi olla jälkiliitekin?), kumpikin on lyhyt ja ytimekäs, mutta silti erottuva tuon tuplavokaalin ansiosta.

• Musta Hiisin on ihana, persoonallinen ja sopii imo myös vieraskielisten nimien kanssa. Panimo Hiisi btw taivuttaa nimensä myös Hiisin, ehkäpä johtuu siihen tottumisesta se, ettei mulla särähdä kielikorvaan tippaakaan!

• Piirrosharrastajat

Tätä oli hurjan mielenkiintoista pohtia, eikä valinta todellakaan ollut helppo. 😄 Päädyin Hiisin- liitteeseen, kaikista muista vaihtoehdoista se oli lopulta se joka tuntui sopivimmalta. Kiitos paljon kaikille mielipiteensä esille tuoneille, olipa hauska lukea kaikkien näkemyksiä tästä! Toivottavasti joku joskus innostuu myös ostamaan yhden näistä Hiisiläisistä jahka niitä myyntiin saan 😄

3

916
Users

12.1k
Topics

223.0k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.