O: Suokkishoppailua!

• Oma harrastus on ollut aika jäissä koko vuoden, mutta nyt on koittanut loma ja aika poneilun ❤ Tehokasta poneilua varten tarve on uudelle verelle hevoskasvatukseen, ja mikä olisikaan helpompi tapa saada uutta verta talliin kuin pistää ostohousut jalkaan ja shoppailutopa pystyyn? Syrjän hevoskatras on kipeästi täydennyksen tarpeessa, ja asia pitää korjata!

Mitä mä siis haluan? Suokkeja, ihan kaikenlaisia. Mielellään suunnilleen valmiita varsalistoja, en siis pelkkiä isä- ja emäehdokkaita. En myöskään valmiista, sivullisista hevosista syty, vaan haluan nimen omaan varsoja. Painotuksella, suvun pituudella jne. ei ole merkitystä, mutta olisi mukavaa, jos vanhemmat olisivat jotain kisanneet.

Mitä varsoille luvataan? Kilpaileminen kaikissa painotuslajeissa (tosin hitaaseen tahtiin, koska noita kilpailuja ei kamalasti näytä juuri nyt olevan, omat kisalistat ovat tukossa ja itse ei kuitenkaan miljoonaa kilpailua ehdi pitämään), kivat sivut teksteineen ja kuvineen sekä laatuarvostelukierros. Tahti ei ehkä päätä huimaa, mutta jossain vaiheessa nämä asiat tulevat toteutumaan.

Huolitko meiltä vaihdossa tilarin? Ei ole pakko, mutta meillä kasvatit vähän seisovat - viime vuonna ei kamalan montaa kasvattia lähtenyt maailmalle, ja tänä vuonna luku on pyöreä nolla. Omaa kasvatustoimintaakin kummasti piristäisi, jos saisi varsoja muualle kuin omiin nurkkiin. Kasvateilta ei vaadita mitään, mutta jos omistaja haluaa kisatun kasvatin ilman oman vaivan näkemistä, voin kasvattajana hoitaa sijat kuntoon ja tarjota vaikka pk-merkinnän kaupan päälle.

(Psst! Myynnissä olisi myös suoraan tälläinen, ja kaikki orit ovat käytettävissä jalostukseen!)

• Esteratsastajat

sh/sph-o/t. 2p yleisp. Adinan Jääkide / Suklaamuotti / Sydämen Muotoinen / Sydämessä / Suklaasydän / Wiikari / Wili-Wiikari / Satuolento / Hirmuhauska
    Vähäpellon Jääsuklaa x Adinan Wiikarin Maine
    -> kiltti ja rauhallinen, mutta toisten hevosten kanssa hieman epävarma, ratsastuksellisesti osaa perusasiat, mutta vaatii vielä rutiinia alkaakseen kilpailla, erittäin hyvät liikkeet, joten sopii vaativalle tasolle asti koulussa ja mahdollisesti valjakkoajossa

sh-o/t. 2p yleisp. Adinan Liljankukka / Kuurankukka / Villipeikko / Lilliputti / Lottiina / Unelmavävy / Onnenpekka / Aamos / Aamori
    Adinan Pekko x Liljan Villiunelma
    -> herkkä hevonen, jonka kanssa saa toisinaan tehdä töitä jotta jaksaisi keskittyä työntekoonkin, esteistä tykkää ja sinne puolelle helpommin innostettavissakin

sh-o/t. 3p yleisp. Adinan Univaras / Mustariepu / Unihelmi / Yökyöpeli
    Virmalan Mustahelmi x Mörkövaaran Uniriepu
    -> mutkaton ja helppo nuori, josta riittää kapasitettia kaikkiin lajeihin, sopii toki yhdenkin lajin kisaajaksi taikka harrastekotiin

sh-o/t. 4p koulup. Adinan Hallasydän
    Ponipalleron Pikku-Lissu x Petäjävaaran Pähkinänakkeli
    -> kiltti ja hyvin rauhallinen kaveri, välillä vähän liiankin, kun pitäisi jaksaa töitä tehdä
    -> ktk kelp

sh-o/t. 5p yleisp. Adinan Jymy-Yllätys / Jaajo / Julmuri / Juonikas / Juhlava / Taikatoive / Murunen / Herkkupala / Marenki / Marsipaani
    Lamourin Julia x Herkkähetken Spraymaali
    -> erittäin helppo ja rauhallinen käsiteltävä, ratsain liikkuu kantaen itsensä hyvin ja ollen koulutuksellisesti ikäisiään hieman edellä. Nopea oppimaan ja omaa mukavat askellajit, joita kelpaa esitellä kouluradoilla, skouppia riittää estepuolella ja rohkeutta vaikka kenttäänkin.

Syntyneet 14.2.2019, kaikki saa toki ihan varsaikäisenäkin ^^

• Mulla ois tämmönen herkkisvaavi jo valmiiks myynnissä 😊 Avaruusmatkaaja on ihan hirveän nätti ja sille vois sopii Hirviönhoukutus, mut mä en nää tätä yhdistelmää ku Lokina ja sen tahon omalle liitteelle, ni se nyt ei oikein passaa 😧 Syrjän Kohtalonkiertäjä x Turmeltajan Suvensointi ois kyllä kiva… 🤔

• Täällä mulla vino pino kesän varsomistalkoiden aikaansaannoksia 🙂 Palaan myös astialle chatin puolella koskien erästä astutusta!

• Raviharrastajat

Mä tuun tyrkyttämään näitä mun keskeneräisiä otuksia, ja katteleen syrjäläistä 😉 kaikille saa nimivaihtoehtoja, saa kasvattajaliitteellä ja ilman (tapauskohtaista ja nimestä riippuen), tekstilahjuksia mukaan, mitä nyt keksii pyytää.

Ku Sieniä Sateella KTK-III SV-II x Talvikankaan Niukka KTK-III SV-III
    I polvi, mahdollisuus kimoväriin, 155-160cm
    Erittäin mielenkiintoinen ainakin luonteensa puolesta, jos ei nyt mikään rakennekukkanen. Siis semmonen vähän yksinkertainen, ehkä vähän hämy ja sielunelämältään vaikeasti ymmärrettävä otus, muttei mikään pikkulapsia aamupalaksi popsiva kuitenkaan. Vähän vaan hänen polkunsa ovat ennalta tutkimattomat, jos näin voidaan sanoa. Tai sitten vaihtoehtoisesti tästä voi tulla isänsä tavoin tyhmä kuin saapas mutta erittäin hellyttävä saapikas! Varmasti pätevä koulu- ja kenttätankki, miksei valjakkoonkin oikein passeli.

Sienen vois myös halutessaan yhdistää Kestimäen Serpentiiniin tai Kestimäen Lemmenkaruselliin, jotka molemmat menevät kantakirjaan, sitä en mee lupaamaan että kantakirjakelpoista varsaa saa.
    Serpentiiniin yhdistämällä saa taatusti yhtkaikki simppelin tapauksen; luonteeltaankin, ja painotukseltaan varmasti tulloo olemaan vahvasti kouluratsastusponi. Tää on ehkä semmonen hiljainen myös aika yksinkertainen sielunelämältään, mutta ei suinkaan hämy, vähän enemmän joka paikkaan ittensä tunkeva ja halipusutteleva, paljon mutkattomanpi heponen. Emä muuten rabicano, eli tästä vois ehkä saada jotain kivaa väriltäänkin.
    Lemmenkarusellin kanssa taas saa ehkä enemmän omanarvontuntoa ja älykkyysosamääränkin omaavan suomenhevosen, toivottavasti emäänsä kuitenkin pehmeämmän ja leppoisamman tapauksen eikä mitään hirveetä oman elämänsä prinsessaa. Tai sitten ei jos silleen käy. Tästä kuitenkin tulee varmasti hieno yleislajien kisahevonen jos niikseen tahtoo; koulut, esteet ja kentät varmasti mennöö enemmän kuin hyvin.

Vappulan Luttinen KTK-III x Kaunon Nanomus KTK-III
    III polvea, mahdollisuus voikkoon väriin sekä pienkokoon (145-155cm)
    Mamman Luttinen pääsi naisiin! Tuloksena on taatusti energinen ja menevä jokapaikanhöylä, jolla järki on ainakin osittain valitettavan jäässä mutta hällä väliä, kilttihän tuo on muuten. Sähläävä poni on kuitenkin tosi potentiaalinen ja motivoitava kahteen lajiin sopiva yleispolle, joka taatusti osaa koulua ainakin Helpon A:n tasolle ja esteitä kaikkea 80-110cm välillä.

Kuningaslilja ktk-kelp x Vappulan Aliisa KTK-II
    IV polvea sukua, tulevaisuudessa ktk-kelpoinen, 155-158cm
    Voi tui mikä karamelli tästä saadaan! Varsa alkaa olla emänsä viimeisiä varsoja ja isänsä ensimmäinen. Luonteeltaan tässä kohtaa kaikki; leppoisa, laiska suomenhevonen joka ei hirveästi tuhlaa aikaa itsensä esille tuomiseen vaan keskittyy mielummin mutustelemaan naapurinkin heinät. Toki rehellisestihän tässä on myös ihan hitokseen ryhtiä, liikettä, kaikkea, potentiaalia isompiin suokkiluokkiin ja jalostuksellisesti suvultaan mielenkiintoinen näin kasvattajan mielestä. Tää on semmonen kiiltokuvasuokki, jos semmosista tykkää. 😉

Vuornan Kuuposki ktk-kelp x Valokylän Elviira KTK-III SV-II
    pitkä suku, todennäköisesti pienkokoinen
    Pietu pääsis heti tositoimiin ja voisi piipahtaa Elviiran luona heilastelemassa! Melkein taattua pienkokoa luvassa, mahdollisesti ktk-kelpoinen joskus riippuen isän kantakirjapalkinnosta, ei kuitenkaan sen suurempia takeita tästä tai vaatimuksia käyttääkään kantakirjassa. Luonteeltaan poni voi olla hyvinkin sitten joko rauhallinen pullamössöponi tai vaihtoehtoisesti menevää kuritonta sorttia kuten emänsä, jonka kanssa saa oikeasti sitten kanavoida sitä kuuluisaa omaa ponitahtoa ja energiaa. Potentiaalia on tuotu isästä lisää koulukentille, esteillekin varmasti sukunsa puolesta saa semmosen 70-90cm pelin. Valjakkoajossa puolestaan taatusti saa sen noviisiajokin! Kenttääkin saa lähteä kisaamaan jos mielii. Kaikkiaan siis ihanan potentaalinen varsa kaikkeen tekemiseen.

Tilareina voisin haaveilla yhdistelmää Syrjän Vohveli x Turmeltajan Verenvirna, mulla olis mustan pienorin kuvat tälle ja Vohvelia on tullu kyttäiltyä jo tovi käyttöä ajatellen 😏
    Sen lisäksi mulla kiinnostais Huvin Mariannesta varsa, mutta Syrjän oreissa ei tainnu olla II-palkittua kantakirjaoria 😅 eli jos sulle passaa ja jollain on tarjota joku kiva kakkosella palkittu, voisin tästä syrjäläisen hamuta? 🙂

• Täällä olis 3 myytävänä vielä 🙂

• @Jannica yhdistelmät ei valitettavasti natsannut, kivoja yksittäisiä otuksia mut minä kranttu jäin katselemaan vanhempien nimiyhdistelmä jotka eivät vääntyneet päässä kivasti 😞 😄

@Nikki apua mä tarvin herkkisvaavin ehdottomasti!! Hän on just sopiva meidän katraaseen, ja ehdottomasti nappaat Syrjän Kohtalonkiertäjä x Turmeltajan Suvensointi -varsan kainaloon, vähintään jonnein metsätarhan nurkkaan elämään villihevosen elämää.

@Milma liikaa kivoja hevosia, ja mun ei pitänyt hankkia enää yhtään ktk-kelpoista hevosta, koska kohta loppuvat rakennekuvat kesken 😄 Mutta lähtisikö varsa yhdistelmästä Kärmeniemen Pikkulauantai x Lupsakan Vadelmaviineri mun matkaani?

@Humutin apua, pakko saada varsa Vuornan Kuuposki x Valokylän Elviira, multa löytyy just poninpahaselle sopivat kuvat ❤ Ku Sieniä Sateella on myös niin ihanan niminen, että saisiko siitä varsan Kestimäen Lemmenkarusellin kanssa? Meiltä nappaa vaan tuo varsa, ja Huvin Mariannen saa yhdistää ihan minkä tahansa ulkopuolisen orin kanssa, mulle riittää kun ilmoittaa valmiin varsan sivut 🙂

@sarqquu KTK-kelpoisten välttely ei näytä onnistuvan, joten lähtisikö kasivarsa meille?

• Raviharrastajat

@miivi yhdistelmät sopii oikeen hyvin! nakkaa sivuja tulemaan kummallekin jotain kautta, tarvitko nimiehdotuksia vai? 🙂 viskaan sulle paluupostilla sitte syrjäläisiä, etsin Mariannelle jonku ihanan oripojan ❤

• @miivi Hän lähtee mielellään mukaasi 🙂

• Täältä löytyy kakkosvarsa vailla kotia 😍 Lisää nimiehdotuksia tosiaan saa halutessaan!

/ Edit. ja sopivan yksilön löytyessä voin hyvinkin ottaa teiltä kasvatin meille Myrskylään!

• @Humutin pistelen viestiä jos en nimiä keksi, en tuon toisen sukupuolestakaan ole vielä varma nimittäin 😄 Onko merkitystä tuleeko liitteelle vai ilman, jos tuolle Sienen varsalle keksii (jos keksii) vähän pidemmänpuoleisen nimen?

@Milma väsäilen sivut heti tai huomenna 🙂

@Sylvi oi, kakkosvarsa sopisi meille kuin valettu ❤ Syrjästä saa katsella itse yhdistelmää ja hevosia yhdistellä vieraiden kanssa, tai mä voin kokeilla napauttaa kasvattajan taikasauvaa, jos varsa kiinnostaa 🙂

• Raviharrastajat

@miivi ei oo mitään väliä, just jos Sienen varsalla on tyyliin joku pidempi nimi nii voi mennä ilman liitettä 😊 sitte taas kuten Elviiran kohdalla käytössä on ollu liite ku nimi on itsessään nimi 😄 mut mitään väliä mulle oo, kunhan nimi miellyttää sua! 🙂

• @miivi varsa ei tosin ktk kelpoinen ainakaan ole viellä mut jos se siit huolimat kelpaa nii vie mennesäs vaa 😄

• @miivi Laitetaan herkkis sulle! Onks Syrjän Suvikohtalo jees? Se vois ehkä joinaa Sierran suokkivoimiin 🤔

• Ponimania

Meiltä ois vielä tämmöiset vailla kotiaan 🙂

isä Kuuviulu & emä Hiienhiisu 2polv
    isä Aropas & emä Hattaramyrsky

• @miivi Hienoa! Heittele yv:tä, jos tarvitset lisää nimiehdotuksia 😊 Mä yritän ehtiä tutkailemaan loppuviikon yövuoroissa vähän tarjontaa ja palaan asiaan myöhemmin 🙂

12

902
Users

11.9k
Topics

219.8k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.