Piirroskeskustelu

• mutta ei se nyt ihan järkyttävä ole (kai?)

alt text

• Uus sivu! Pakko laittaa tännekki äkkiä kuva!

alt text

• Topanvaltaus jatkuu

alt text

• alt text

• alt text

• Piirrosharrastajat

oon tuolla instan puolella jakanut omia vaatetreenejä tutoriaalien muodossa, mut nyt vihdoin pakko ryhdistäytyä heppakuvienkin muodossa - torstaina deadline yhteen estekiertueeseen osakisakuville

alt text

ajattelin kokeilla isompaa linetöntä vaihteeks, ja vielä tälläsenä hyvin leveänä maisemasommitteluna kun kisapaikka kuvailtiin niin inspiroivana, pitäis saada perulainen maisema ja inkahenkiset esteet rakennettua 😁 mut ihan keskenhän tää vielä on

• Anteeksi “tyhmä” kysymykseni mutta onko se ns. kiellettyä piirtää hevosen ääriviivat oikean kuvan päältä vai tekevätkö ihmiset sitä esim. rakennekuvien kohdalla? Välillä ihmisillä on aivan huisin oikean näkösiä rakennekuvia että välillä tuntuisi vaikealta uskoa niiden olevan ihan vapaalla kädellä piirrettyjä 😁

• @Reneta, jos PKK:n näyttelyihin haluaa osallistua, niin siellä yhtenä hylkäyssyynä on läpi-/päällepiirretyt kuvat valokuvista. Mä olen sitä mieltä itse, että omaan käyttöön se on erittäin hyvää harjoittelua ja ihan ok, mutta kuitenkin tulee sitten noudattaa näyttelysääntöjä, jos hevosen haluaa näyttelyihin viedä 🙂

Yhtä hyvänä harjoituksena koen esimerkiksi ruudukkotekniikan, eli valokuvan päälle ruutuja ja niitä sitten mallintamaan. Esimerkkinä (ylhäällä malli, keskellä suurpiirteiset linet, alhaalla valmis työ linejen päälle):

0_1600169835043_ruudukko_1.jpg

Värejä sitten voi yhtä lailla katsoa erilaisista mallikuvista, niin oppii valoja ja varjoja sekä esimerkiksi sen, että rautiaallakin on montaa eri sävyä karvassa (punertavaa, kellertävää, lähes mustaa varjoissa…) 😊

• @siguri Luottavatko PKK näyttelyiden järjestäjät sitten siihen, että ihmiset eivät piirrä suoraan päälle? On varmaan aika vaikeaa lähteä etsimään jokaiselle kuvalle netistä vastaavaa kuvaa, varsinkin kun samanlaisia asentokuvia on tuhansittain. Itse en myöskään näe hirveän paljon eroa ruudukolle piirrettyyn vs. kuvan päälle piirrettyyn, melkein sama lopputuloshan siinä tulee. Eikö tuotakin joku pystyisi väittämään päällepiirretyksi jos ei paremmin tiedä?

Plus jos hevonen vaihtaa omistajaa, eihän sen uusi omistaja tiedä miten kuva on loppujenlopuksi piirretty. Eli hän joutuu varmistamaan piirtäjältä tämän ennen kuin uskaltaa viedä kys. hevosen PKKn näyttelyihin? Tapahtuuko näin oikeasti?

• @Reneta kyllä mä sanoisin että luottavat, ja siihen luottamukseen sen toiminnan onkin hyvä perustua - varsinkin kun sitä päällepiirtämistä on oikeasti melko vaikea mitenkään todistaa 😊 Totta kai jos tällaisia tapauksia tulee ilmi, niin olisi ihan tosi ok jaella jotain väliaikaisia jäähyjä osallistumisiin tai muuta, mä en oikeastaan tiedä, miten tällaisissa tapauksissa toimitaan 🤔 Haluaako joku tuomareista kertoa vähän tarkemmin, miten läpipiirtämistä valvotaan vai onko se sellainen yleinen luottamus kanssaharrastajiin - ja mitä sitten, jos harrastaja jää kiinni siitä, että piirtää jatkuvasti päälle? ( @Pölhö @Tuulia )

• Suomenhevoskasvattajat

@siguri sekotit mut varmaan toiseen Tuuliaan minä kun en piirtämisestä mitään ymmärrä 😄

• @TuuliaT Haha, joo, väärä Tuulia lipsahti tagiin! 😅

• Piirrosharrastajat

Joo, valokuvan päälle ei saa piirtää läpi, jos tahtoo kuvalla osallistua PKK-näyttelyihin. En tiedä, miten asiaa valvotaan rakennepuolella, sillä en tuomaroi rakenneluokkia 😅 Jos kuva näyttää läpipiirretyltä ja etenkin jos sen voi todistaa, niin hevonen hylätään kyseisessä luokassa. En osaa sanoa, onko tätä tapahtunut 🤔

• Piirrosharrastajat

@tuulia Sitä oon joskus pohtinut että mikä olis tuomareille riittävä todiste siitä, ettei kuvaa ole piirretty läpi? Joskus sain läpipiirtosyytöksen, privaviestillä tosin, eikä tämä syyttelijä uskonut, vaikka näytin hänelle kaikki vaiheet, jotka käyn läpi piirtäessä 🤔

• @reneta Jos kuvatiedosto koskee sun piirrosta nii nyrkkisääntönä se rikkoo copyrighttia et nois PKK-säännöissä on siis laki pohjana. Eli tavallaan yritetään suojella kuvan piirtäjää epätodennäköiseltä mutta mahdolliselta oikeuskiistalta.

Suomessa copyrightia tulkitaan toisaalta erittäin löyhästi, mistä on ennakkotapauksia käyty oikeudessa. Jos oikeuskiista tapahtuisi niin sitä verrattaisi ennakkotapaukseen jota käytettäisiin pohjana rangaistukseen tai sen antamattomuuteen. Tämä tapaus jonka tunnen oli pitkälti kopio, jossa värejä oli muuteltu hieman. Eli jos et kopioi väreineen päivineen alkuperäistä kuvaa tai muutat merkintöjä jne niin copyright uudesta kuvasta pysyy todennäköisesti sinulla. Ennakkotapauksia myös on siitä että maisemavalokuva on kopioitu esimerkiksi maalaukseksi ja siitäkään ei tullut rangaistusta.

Ja ettei olis liian helppoa niin jos rakennekuva on sun itse kuvaama niin sulla on täysi oikeus muokata kuvaa ja vaikka läpipiirtää se. Lakinäkökulmasta ainakin. Jos et julkaise kys. valokuvaa niin ei PKK:aan sitä maagisesti tarkista mistään. Ainoa mutta on jos siinä esiintyy ihmisiä niin heitä ei saa muokata näyttämään epäedustavilta, mikä yleensä meinaa että piirtäisit tyyliin natsisymbolin ratsastajan tai esittäjän otsaan tms mitä kukaan meistä ei varmaan tekisikään.

Helpointa ja mitä ammattilaispiirtäjät tekee on referoida minimissään kahdesta kuvasta ja kopioida silmällä. Niin saat opiskeltua rakennetta itse ja voit tehdä luotettavammin kaikki merkinnät ja sävyerot jne haluamaksesi. Alussa se on tosi rankkaa, mutta se kehityksen näkeminen palkitsee kyllä kun vaan jaksat tehdä töitä sen eteen. Piirtointoa! Toivottavasti postaat kuvia lähiaikoina ^^

• Piirrosharrastajat

@kioja Ai, onpa jännä! En osaa sanoa, varmaan tapauskohtaisesti pitäisi katsoa, en ole ainakaan törmännyt läpipiirrostapauksiin taikka -syytteisiin, että tietäisin miten niissä on menetelty 🤔

• Piirrosharrastajat

Läpipiirtämistä on kyllä todella vaikea todeta. Itse olen alkanut epäilemään, jos rakenne ei taidokkuudellaan korreloi väritystekniikan tai viivanjäljen kanssa. Esim. rakenne on tosi sopusuhtainen, mutta viiva hutera, tai hyvä rakenne mutta värityksessä ei selkeästi ole vielä hyvää kynänhallintaa tai tietämystä värienkäytöstä (tasaiset “flat” värit, varjostettu esim. ruskeaa vain tummemmalla samalla ruskealla, muovimainen, väärissä paikoissa olevat kiillot jne)

Ja sitten nuo edellämainitut hälytysmerkit voivat olla myös silkkaa piirtäjän omaa tyyliä, joten siitä vielä yksi vaikeuskerroin lisää… 😄

Jos läpipiirrosta epäillään, PKK:n ylläpito selvittelee asiaa asianomaisen kanssa. Asenne on hyvä pitää ystävällisenä: epäillyn läpipiirtäjän tylyttäminen, vähättely, “rikoksesta kiinni jääminen”, on parasta jättää pois. Sen sijaan koitan ainakin itse ohjeistaa miten päästä edistymään vaikkapa mallikuvien kanssa. 🙂 Tosin mie en ole näitä “virallisesti” hoitanut jaoksen puolesta, vaan Latun Talli-aikoina hoitajien kuvien kanssa. 😆 Mutta kummikin.

Mutta juu, on tosi vaikea erottaa mikä on piirretty läpi ja mikä ei, varsinkin jos piirtäjä on taitava mallintaja ja omaa hyvää silmää hevosen rakenteelle. Siksi toivoisin tosi paljon malttia, ettei hirveän helposti ketään epäiltäisi, ja jos epäillään, niin viestiä pistettäisiin eka PKK:n suuntaan esimerkiksi miulle. Instagramissa läpipiirtäminen taitaa olla yleisempää, sieltä voi katsoa monta esimerkkiä tuosta mainitsemastani “kun muoto ja väritys eivät korreloi”-keissistä. Nettitallien ja varsinkin PKK:n hevosten puolella en edes muista milloin olisi miulla tutka alkanut piipittämään. 🤔

• Piirrosharrastajat

@Reneta

Kuten edellä jo sanottu, mun mielestä ainakin vaikuttaa kiellolle olevan kaksi pääasiallista syytä:

1. Mikäli joku epätodennäköinen taidevalokuvaaja yhtäkkiä päättäisi jotakuta haastaa oikeuteen tekijänoikeussuojatun materiaalinsa kopioinnista (ja pahimmassa tapauksessa myymisestä), sääntö läpipiirtämisen kieltämisestä auttaa ehkäisemään tätä
    2. Yhteisessä hengessä piirroskuvilla kilpaillessa on kohteliasta sopia, että läpipiirtäminen on epäreilua ja kiellettyä, kun sillä saa huijattua täysin ajatustyötä tekemättä hevosen mittasuhteet ja yksityiskohdat oikeiksi. Kovin tiheä ruutujäljennös ei toki siinä hirveästi poikkea jäljeltä välttämättä, mutta tekniikaltaan se on kuitenkin eri tavalla työtä ja taitoa vaativa projekti.

Kielto ei siis ole PKK-poliisisetän kurja koura vaan yhteinen kädenpuristus harrastajien välillä reiluuden nimissä. Kuten @Pölhö mainitsi, instassa (ja nettitalleillakin vuosia sitten kun harrastajakunta oli nuorempaa) sellainen suora tutiseva läpipiirtäminen ja värien sumennus “upeana piirroksena” muiden tutisevien piirustusten joukossa on yleisempää.

Se on enemmän sääntö, jota kaikki uskovat toistensa noudattavan, kuin sääntö, jota joka kuvan kohdalla erikseen tarkastettaisiin.

• Pitkästä aikaa mäkin palaan topaan, terse 😄 Pounin linet @Jouni

alt text

• Suomenhevoskasvattajat

alt text

Lynnin arvonnasta voitettu line sai heti värit pintaan ja Apila-tamma sai siitä itselleen kivan kuvan 🙂 Väritystyyli on ehkä hieman hakusessa pitkän piirtotauon jäljiltä, mutta ihan tyytyväinen olen. Takaosan ja etenkin lautasen alueen värittäminen on mulle edelleen jotenkin tosi hankalaa kuten tästäkin varmaan näkee, mutta ehkä senkin suhteen joskus tulee tapahtumaan jotain kehitystä.

Muiden tekemiä linejä on aina jotenkin niin mukava värittää, kun saa oikeasti keskittyä vain siihen värittämiseen. Vaikka tykkäänkin itse myös linejen teosta, niin aika usein kulutan siihen niin paljon energiaa (=kiukkua, kun mikään ei onnistu ja hevonen näyttää laamalta jne 😂), että värittämiseen ei löydy enää samalla tavalla mielenkiintoa ja keskittymiskykyä. Toki mulla on ongelmana myös se, että aina pitäisi samalta istumalta saada tehtyä koko kuva valmiiksi - pitäisi opetella pilkkomaan työvaiheet niin, että yhtenä päivänä tekee linet ja toisena värittää 🤔

2

1.0k
Users

13.8k
Topics

264.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.