Piirroskeskustelu

• Mä tässä värittelen lineä viime syyskuulta ja päätin tunkea mukaan ruunikonkirjavan hevosen. Miten ihmeessä te ihmiset kirjavia väritätte? On useampi jo tullut väritettyä, mutta aina vähän eri tavalla, eikä mikään tunnu oikein luontevalta. Teettekö ensin vaan valot ja varjot esim. grayscalelle ja väriläikät jälkikäteen, vai miten? 🤔

• @ScrewDriver Mun järjestys on pohjaväri, läikät, varjot ja valo. 😄

• Millainen sivellin teillä Kritalaisilla on käytössä linettäessä? Oon käyttänyt finelineria, mutta tahtoisin jonkun pehmeämmän siveltimen. Kaikki pehmeäreunaiset tuntuu kuitenkin olevan sellaisia, että saman viivan saa piirtää kymmeneen kertaan tai sitten painaa kaikin voimin, että siitä saa täysin läpinäkymättömän. Tekee linettämisestä turhan työlästä.

• @nikki Ite käytän basic-2_opacity ja basic-3_flow siveltimiä, ihan hyvää jälkeä tekee omasta mielestä, kun sitä läpinäkyvyyttäkin tarvitsee välillä, eikä tule sitä paksua pikimustaa viivaa mitä esim. basic-1:llä tulee. En muita siveltimiä oo edes lineihin kokeillu ja värittämiseenkin aikalailla samoihin tulee turvauduttua.

• @ScrewDriver Nokun mä haluisin nimenomaan pikimustaa viivaa lineihin, mut kuitenki pehmeellä reunalla ettei näytä Paintilla piirretyltä :--------D

• @nikki Onko sulla piirtopöytä vai mikä käytössä?

• @ScrewDriver On piirtopöytä joo 😄

• @nikki Mä oon ainakin kynän asetuksia hieman saanu säätää, että hyvällä tuntumalla ottaa kun painaa, eikä tarvii sit liikaa kuitenkaan voimaa käyttää. Lisäks suosittelen työkaluasetuksista muoksimaan Brush smoothing toimintoa, sen ‘vakauttajan’ avulla saa paremmin siistiä viivaa piirrettyä, jos ei siis oo vielä käytössä.

• Piirrosharrastajat

@nikki pääsen illaks yliopistolta himaan ja voin jakaa omien suosikkisivellinteni asetukset vaikka screenshotteina tänne sit

• Piirrosharrastajat

Tehopäivä! Kun aika on riittävän kortilla, sitä näköjään saa liikenevinä vapaatunteina sikana aikaiseksi… Tänään valmiiksi tehdyt kuvat:

Cortados
    http://lauantaimaalari.net/ds/k/cortados.png

Kaksi rentoa varsakuvaa kasvateille:
    http://lauantaimaalari.net/piirros/2019/kasvatti2.png

http://lauantaimaalari.net/piirros/2019/kasvatti3.png

Ja kaksi tilausrakennetta:
    http://lauantaimaalari.net/piirros/2019/lyylijon.png

http://lauantaimaalari.net/piirros/2019/manki.png

Tiukasti puokkimaailmassa kiinni… poneja, arabeja ja pre-hevosia tekisi syystä tai toisesta mieli piirtää. Jos joskus kerkeäisi! Yksi täykkäri tosin on mausteena pv-listan seassa, pientä vaihtelua siinäkin. 😄

• Piirrosharrastajat

Puuh, sainpas itsekkin jotain väkerrettyä tässä kotihommien ohessa. Mittasuhteet pissii, jalat ovat eripaksuiset, pää on kuin pölkky jne. mutta eiiii se mitään. 😄

alt text

• Nonii, vihdoinki sain valmiiks tän syyskuussa alotetun työn. Vähän räjähtäny osittain ja kaikkien harjat vähän eri tyylillä tehty, mutta minkäs teet 😅 Taustaan en kyllä yhtään jaksanu panostaa taaskaan…

alt text

• Kattokaa mun uutta kisber-felverii 😍 (Lineart lainattu DeviantArtista)

alt text

• Piirrosharrastajat

@nikki kukahan artisti mahtoi linet tehdä? Ihan asiallista kuitenkin käyttäjänimeltä mainita jos muiden vapaalinejä käyttää 😊

• @Jesse En aatellu että ois vapaassa keskustelussa tarpeen (sivuilla toki merkittynä), mutta kyseessä on chronicallyn lineart 😄

• Tässä tän viikonlopun hedelmät! 🙂 Nää on ensimmäiset työt, jotka oon tehnyt kokonaan koneella alusta loppuun asti ja jopa saanut valmiiksi 😂 Houkutus ostaa piirtopöytä on kyllä ihan hirveän suuri, mutta yritän vielä nukkua pari yötä sen ajatuksen kanssa… kyllähän näin hiirelläkin pärjäisi, mutta osaan vaan kuvitella, kuinka paljon helpompaa olisi piirtiksellä.

Oli muuten varmaan myös ensimmäinen kerta, kun olen tehnyt noin “vaikeat” väritykset samalle hevoselle kahteen eri kuvaan. Kyllä siinä hetken sai tapella sävyjen kanssa, ettei heppaparan väri muutu ihan täysin 😄

alt text
    alt text

• Piirrosharrastajat

@hailey-s Aivan huikean ihana värisävy! Vitsi miten hauskat nuo ruunikkotäplät. Supersymppiksen oloinen tyyppi ja hei, aivan ihana nimikin vielä. 😍

• @lynn Kiitos paljon! ♥ Ihanaa saada näin sydämellistä kommentia! Calcaire on kyllä ihana - ei ehkä mikään maailman upein siitosori, mutta täydellinen mammanpoika-panostusponi 😄

Tajusin muuten, että mistään (korjatkaa jos oon väärässä) virtuaalisesta varustekaupasta ei löydy tuollaisia PS of Sweden -suitsia ja mun mielestä ne on tosi veikeän ja raikkaan näköiset, joten jos joku on samaa mieltä, tästä voi napata oman hevosensa varustekaappiin sellaiset! Muokkasin ne vaan nopeasti tuosta pääkuvasta 🙂 Väreinä tutut ja turvalliset musta ja tummanruskea hopeilla tai kultaisilla yksityiskohdilla, mutta voin kyllä toiveesta tehdä muutaman värivaihtoehdon lisääkin, jos joku tietty sävy sopisi juuri sun hevosesi kaappiin! Tekijänoikeuksiin voi linkata vaikka Stjärnesands Hästerin, mutta ei se ole niin tarkkaa. Kunhan et mainitse itse tehdyksi 😂 Tästä voit tutkailla kaikkia värivaihtoehtoja, en kehdannut venyttää tätä sivua tunkemalla niitä kaikkia yhteen postaukseen kun aihe on tavallaan off topic.

alt text

• Piirrosharrastajat

@hailey-s ihania suitsia ja superöpö mammanpoikaki hei, tuo väri on tosi kaunis! Älä yhtään epäile itteäs ❤

Niin ihania taas kaikkien muittenkin työt, @Lynn sun hevoset on niin kauniita ja hoikkia ja maalausjälki aina yhtä nättiä 😍

Lupasin @Nikki ainakin kertoa mitä siveltimiä käytän Kritassa.

Näistä voi ehkä olla muillekin jelppiä tai ainakin ehkä avaavat sitä millasta mun työjälki on. Joten varautukaa pieneen kuvaspämmiin, otin screenshotteja ja luonnostelin pari esimerkkiä.
    Mulla on oikeastaan vaan kaks vakiosivellintä ääriviivatyöskentelyyn, toinen on “rajaustussi” ja toinen on “lyijykynä”/“hiili”.

Rajaustussi on ihan Kritan omia vakiosiveltimiä, Ink_gpen_25.

alt text

Tykkään kuitenkin eniten sellasesta ns “märästä” ja “jäykkäharjaksisesta” sivellintussista, josta tulee paljon mustetta, mutta jonka kokoa on helppo säädellä paineella. Oletusasetuksilla _25 on mulle vähän liian pehmoinen ja hankala hallita.

Tässä on kuvassa mun koko- ja pehmeyssäätökäyrät erikseen linkin takana.

Ja noilla säädöillä saa tosi näppärästi sekä ohutta ja kevyttä kuulakärkikynän tyylillä toimivaa luonnostelua, että paksua ja tuhtia, dynaamista, sarjakuvamaista ääriviivaa. En oo vaihtanu sivellintä ensihahmotelman ja hiotumman luonnoksen välillä tässä kertaakaan, ja se on se mihin mä yleensä pyrinkin:

alt text

Tarvittaessa tosi yksinkertaista, tarvittaessa hyvinkin yksityiskohtaista jälkeä. Toimii sekä pelkkiin ääriviivoihin, että vanhempien sarjakuvien tyyliseen isoon, graafiseen varjostamiseen nätisti.

Hiili/lyijäri/tekstuurisivellin jota käytän on muokattu Kritan pastellitekstuureista.

alt text

Näissä on siis kummassakin oletuksena aika hailakka peittävyys ja huono herkkyys siveltimen koon suhteen, koska ne ei oo rajaussiveltimiä lähtiessään. Tykkään kuitenkin välillä rosoisemmasta fiiliksestä, varsinkin sillon jos haluan tehdä vähän yksinkertaisempia tai vähemmän graafisia töitä. Oon siis säätänyt tekstuurikuvan kokoa, kirkkautta ja siveltimen herkkyyttä. Välistystä pienentämällä saa myös tujakamman tuloksen.

Ne säädöt on taas kuvassa tässä linkin takana yhdessä sivellinjäljen esimerkin kanssa.

Tänkin siveltimen kanssa mun tavoite on minimoida luonnoskerrosten ja siveltimen vaihtamisten määrä. Se antaa kuitenkin vähän pehmeämmän ja kertovamman, jotenkin sellaisen kuvakirjamaisen fiiliksen, jos vertaa tuohon ns. sarjakuva-muste-tussiin. Siinä on edelleen mukana tekstuuria ja “sitä jotain” ns. pastelliliidusta, joten jäljellä voi tarvittaessa feikata esimerkiks hiiltä tai lyijykynää.

alt text

Sivellin ei sinänsä vaikuta siihen, kuinka “hyvin” kuva onnistuu, mut joihinkin kuviin ja tunnelmiin toiset siveltimet sopii mun mielestä paremmin.

Ja mulla käy kyl kans aina sillee, et sivellin vaikuttaa kyllä tosi paljon mun tyyliin. Jotenkin sen valitun “tekniikan” (mustekärjet vs hiili) myötä muuttuu myös se, millasiin estetiikkoihin tähtään koko kuvan kanssa. Rouheempi sivellin antaa luvan olla vähän summittaisempi, tosi sileällä taas lähtee ihan animet käyntiin 😆

alt text

Tässä siis esimerkkinä linet toisin päin kuin noissa luonnoksissa on. Luultavasti myös pyrkisin värittämään sileällä siveltimellä rajatun kuvan pehmeämmin ja lähemmäs sarjakuvaa/julistekuvitusta, ja rouheammalla siveltimellä rajatun taas enemmän maalaten ja soveltaen.

Kiitos ja olkaa hyvät ja toivottavasti näistä on jotain hyötyä!
    Tai toivottavasti oli ainakin mielenkiintoista nähdä! ;D

• Piirrosharrastajat

Täällä mä pusken taas mut oikeesti pitkästä aikaa oli rentoa piirtää jotakin,
    POROJA!!!

alt text

Ihanaa saada uusia virtuaalivillityksiä

9

923
Users

12.2k
Topics

225.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.