Westernhevoset

• Edellinen topa ilmeisesti poistettu, ei ainakaan enää sattunut omaan silmään? :thinking: Eli yleistä keskustelua aiheesta kuin aiheesta, kunhan se edes hitusen sivuaa westernratsastusta.

Esitelkää vaikka alkuun teidän tallinne ja kertokaa kuinka tavoitteellisesti harrastatte hevostenne kanssa ja minkä takia päädyit juuri rotuun x. Quartereita taitaa löytyä eniten, ainakin itseltä juuri sen rotuiset viedään ensimmäisenä käsistä. Käytättekö hevosianne paljon risteytysjalostukseen (esim quarab, pintabian ja ara-appaloosa) vai keskityttekö vain saman rotuisten hevosten jalostukseen?

Multa löytyy allekirjoituksessa linkitetty Birch Bark Ranch, western- ja sittemmin myös askellajihevosiin keskittyvä ranch Yhdysvalloissa, josta löytyy myös laukkapainotteisia hevosia (qh, app, ph). Quarterhevonen on tällä hetkellä parhaiten edustettuna lähinnä helposti löytyvien kuvien ja monipuolisuuden takia, mutta yhtälailla tykkään myös monesta muusta lännenratsastukseen soveltuvasta rodusta ja tallista löytyy myös appaloosia ja painteja, jotka ovat quarterin tavoin ehkä eniten lännenratsastuksessa käytettyjä ja lajiin parhaiten soveltuvia rotuja. Criollo taitaa olla tällä hetkellä “erikoisin”, enkä sitä ihan hirveästi ole muilla talleilla nähnyt, eli kasvatus on vielä itsellänikin melko alkutekijöissä. Lisäksi mun suokkitallilta löytyy myös westerniä kisanneita suomenhevosia 😄

Ennen mun hevoset olivat pitkälti all-roundereita, mutta nyt oon vähän enemmän jaotellut niitä joko nopeus-, karja- tai ratsastuslajihevosiksi, vaikka toki ne yhä saattavat kisata kisan tai parin myös toisen lajin luokista.

• Itsellä Chinet Ranch, jossa asustaa tällä hetkellä quarterit, paintit ja appaloosat jotka kilpailevat westerniä. Kisalistatkin saatu päivitettyä ja uusiin kilpailuihin voi taas osallistua ja vaikka järjestää yhdet wrj kisat. On ollut ilo nähdä ht:ssä myyntitopikkeja. Jotenkin tuntuu, että etenkin quartereista kiinnostuneita on nyt enemmän. Ehkä tämä ensimmäinen kasvattimyynti antaa jotain osviittaa, miten asia on. Toivotaan, että westerniin innostuneet pysyvät tiiviisti toiminnassa mukana ja westernheposia löytyy jatkossakin myynnissä olevan ja kilpailuissa 🙂

Nyt olisi Chinet Ranchilla myynnissä heinäkuun kasvatteja 🙂 Tein tänne keskustaan oman myyntitopan, joten sinne voi tarjousta käydä nakkaamaan 😉 Suvultaan 1 polvisia, uuden linjan käyttöhevosia.

• WESTERNRIDERS

Minulla on tosiaan Crampton Stock Horses, jossa kasvatan pääosin australianhevosia. Joukosta löytyy myös yksi paint, jolla kisaan westernissä ja suunnitelmissa olisi colorado rangerin kanssa vaihtaa westerniin huonon laukkauran jälkeen. Australianhevoseen päädyin sen takia, että se on Australiasta ja halusin kasvattaa australialaista rotua. Australianhevonen on myös painotukseltaan monipuolinen, jota kautta tutustuin westerniin ja lajiin hurahdin. Koulua tulee parilla hevosella kilpailtua tuossa rinnalla, mutta kyllä western on ykkösjuttu. Haaveissa olisikin, että saisin Cramptonin englantilaisratsukannan pienemmäksi ja pystyisin panostamaan enemmän westerniin.

Minulla ei ole quarteria ollut ja kaikkia quartermyynti-ilmoituksia katson vesi kielellä, mutta joku päivä vielä hankin quarterin. 😄

• En olekaan aikaisemmin nähnyt @Nicky:n tallia. Tallissa oli paljon mielenkiintoisia heposia ja jokaisen sivu täytyi käydä läpi. Hienoja hevosia! Australianhevonen on itselle täysin tuntematon, eli täytyy käydä tutustumassa rotuun tarkemmin. Suosittelen ehdottomasti ottamaan upeaan joukkioon vaikka sen yhden quarterin 😉 Ne vievät kyllä mukanaan! Hienoa että lisää westernkisailijoita löytyy 🙂

• WESTERNRIDERS

@Sorel Samaa määkin suosittelen aussien kanssa 😉

Kohta pitäisi tuoda lisää australianhevosia, että saisi tehtyä uusia linjoja, mutta koulun alkaminen ja uusintakoe painaa päälle ja niihin pitäisi yrittää panostaa. Mutta joku päivä saan hevoset vielä tuotua. 😄

• WESTERNRIDERS

Minulla on Mustang, jossa asuu amerikkalaisia hevosia monesta eri rodusta. Eniten löytyy quartereita, curlyja ja mustangeja. Nyt hurahdin myös Missouri fox trottereihin ja niitä pitäisi tuoda muutama otus 🙂

Kiinnostus amerikkalaisiin rotuihin ja westerniin tuli jo vuonna 2003, kun Pollux-kerhosta sai “Amerikan unelmahevoset” nimisen kirjan. Lähellä sydäntä ovat olleet erityisesti american curly horset ja mustangit. Viime aikoina jälkimmäinen rotu on kyllä menettänyt hieman kiinnostusta, mutta jalostustyö mustangien kanssa alkaa pikkuhiljaa olemaan niin pitkällä, että kasvatit ovat jo noin kolmepolvisia niin ei raaskisi heittää työtä hukkaan 😄

• Tarinaheppailijat

@KatariinaK Mä niin muistan tuon Amerikan unelmahevoset -kirjan!! Taitaapa olla lapsuudenkodin kirjahyllyssä vieläkin! Voi, olin ihan unohtanut sen, rakastin sitä myös ihan täysillä.

Ompa ihana tämä uus foorumi, täähän onkin mun ensimmäinen viesti täällä. Kahtotaan miten menee. 🏇

Mähän siis harrastan virtuaaliwesterniä tällä hetkellä suhteellisen pienimuotoisesti (mutta sitäkin intohimoisemmin!) vain yhden hevosen kanssa. Meidän elämöintiä lännenratsastuskoulutuksesta, -kisoista löytyy kaikenkarvaisen arkielämän ja ihmissuhdesolmujen seasta sivukaupalla Windin päiväkirjasta, jos niihin joku joskus tylsyyksissään haluaa tutustua. Tulevaisuudessa suunnitelmissa kouluttaa myös nyt loppukesästä mulle muuttava toinenkin knabstruptamma westernin saloihin, ja myöhemmin joskus haaveissa joku ihana appaloosaori! Ja varmaan joku Jac Ice Barin tyylinen quarterorikin, oon mä sen verran pahasti sen fani.

Omia talleja mulla ei ole ollenkaan, mutta Annen kanssa ollaan tehty diili, että saan käytellä vapaasti kaikenlaisten länkkätapahtumien järjestyspaikkana Greywood Ranchia! Siellä yhdet kisat juuri pidettiinkin, ja seuraavia suunnitteilla kunhan saan tarpeeksi aikaa ja jaksamusta istua ihan koneelle asti!

Ihan elävässä elämässä westernkärpänen puraisi, kun menin pienelle yksityistallille töihin, jossa omistaja itse oli juuri alkanut valmentautumaan westernissä, lähinnä reiningissä, pleasuressa ja trail-jutuissa. Ennen sitä lännenratsastuksen maailma oli jäänyt mulle jotenkin ihan etäiseksi, mikä on varmaan aika yleistä Suomen hevosmaailmassa! Pääsin sitten tämän omistajattaren kautta seuraamaan valmennuksia ja kisoja ympäri Etelä-Suomea, tutustumaan westernihmisiin, ja muutamia kertoja menin jopa tunneille itse mukaan ratsastamaan. Eipä ole takaisin paluuta, sen verran pahasti menin sieluni myymään, hahhah!

• @Cella Sanoppa muuta, itsekin ensin harrastanut ratsastusta enkkutyylillä varmaan yli kymmenen vuotta ja sitten kun ensimmäistä kertaa lännenhevosen selkään istui, niin ihmettelin syvästi miksen tätä ollut aikaisemmin kokeillut 😄 Ehdottomasti enemmän mun makuun tuon tyylinen ratsastus, harmi vain että lähimmällekin länkkätallille on jo jonkin verran matkaa ja säännöllinen ratsastus on melko tyyristä 😕

• Tarinaheppailijat

@Pierre Joo, ihan sama vika!! Ja juuri tuo, että westerniä opettavia talleja huomattavasti vähemmän kuin enkkutalleja, samoin kysyntää vähemmän, niin melkein pitäisi maksaa joka viikko sitten jostain yksityis- tai parivalmennuksesta… jotka taas maksaa vielä puolet lisää… tosi vähän taitaa olla tarjolla ihan ryhmätunteja! Joka on iso harmi.

Palatakseni vielä virtuaaliwesterniin (jota onneksi voi harrastaa sielunsa kyllyydestä ja ihan ilmaseksi!!) , aloin mietiskellä tässä yksi päivä, että WRJ:n kisoissa en ole tainnut vielä kertaakaan törmätä tarinaluokkiin? Itse tykkään kisata tarinakisoissa kamalasti, ja mietinkin, että seuraavan kerran kun jotkin yksikutsuiset järjestää niin olisi kiva liittää vaikka freestyle reining -luokaksi (tai vapaasti valittavaksi luokaksi? mitä olette mieltä?) yksi tarinaluokka, johon osallistumiseksi riittäisi joku suhteellisen lyhyt ja simppeli juttu. Mutta olisiko sellaiseen sitten osallistujia? Muutenkin tarinakisapuolella aika hiljaista, kiinnostaako ketään westernharrastajaa tarinaluokat, eli olisiko sellaista ihan turha tehdä?

• @Cella Mää voisin ainakin osallistua tarinakisoihin, kunhan niissä olisi nopeasti suoritettavat sekä mukavat tehtävänannot ja kisoja muistaa mainostella kisoja - en kovin usein muista kalenteria kytätä 😄

• Nyt kun tännekin tuli eksyttyä, niin pitää toki liittyä mukaan keskusteluun! 😄 Meillä Ravenwood Ranchilla kasvatetaan myös westernhevosia - rotuenemmistönä lajiin liittyen quarter, paint, appaloosa ja jossain määrin arabialainen täysiverinen. Myös askellajiratsut ovat kovassa huudossa (ja KatariinaK, myös meillä toiveissa saada missourinfoxtrottereita lisää talliin! ;)) mutta onpa joukkoon eksynyt monenmoista muutakin. Ylipäätään olen aika avoin ottamaan talliin rodun kuin rodun edustajia, jos hevonen muuten vain onnistuu inspiroimaan!

Tavoitteellisuus … no on kai sitä, rennonletkeää sellaista. 😄 En tykkää ottaa paineita ja kisailen kaikessa rauhassa, mutta kaikille hevosille tahdon kyllä saada tekstit, kisoja alle ja jälkeläisiä sukua jatkamaan. Viekö se sitten kuukausia vai vuosia, riippuu ihan hevosesta ja omasta aktiivisuudesta. Nykyään varsinkin oma kiinnostus englantilaisia ratsastuslajeja kohtaan on kovassa laskussa, joten western ja askellajiratsastus (+ matkaratsastus) ovat omissa kirjoissa sitäkin vahvemmilla sijoilla.

Meidän oreja saa mielellään kysellä jalostukseen (myös siihen risteytysjalostukseen) ja onpa noita vielä muutamia varsojakin kotia vailla kesän kasvattimyynneistä.

• WESTERNRIDERS

Täällä kanssa yksi joka harrasti yli kymmenen vuotta enkkutyylistä ratsastusta ja kävi sitten parin taukovuoden jälkeen länkkäritunnilla! Harmittavan kallistahan se on ja pariksi kerraksi vain jäi, mutta ehkä löydän joskus sen oman jenkki-cowboyn hevosrancheineen hehe… 😄

Mitä virtuaalipuoleen tulee, niin mulla on quarter- ja painthevosiin erikoistunut Riverrock Ranch Texasin pikkukaupungissa. Siinä samassa kilpaillaan intohimoisesti ja sinnikkäästi yritetään myös kasvattaa näitä rotuja. Quartereihin ja paintteihin päädyin alunperin muistaakseni siksi, että ne olivat irl-maailmasta tutuimmat ja yleisesti tunnetuimmat westernrodut, joka vaikutti eniten omaan päätökseeni.

Mäkin tykkäisin ideasta tarinawesterluokista, mielellään sellaisilla lyhyillä ja simppeleillä vastausmeiningeillä, jotta jaksaisi osallistua sitten useammallakin kuin yhdellä hevosella 🙂

• WESTERNRIDERS

Täälläkin olisi yksi tarinaluokista kiinnostunut. Tietenkin itsekin voisi yrittää saada jonkinlaista järjestää, mutta pitää yrittää katsoa ajan kanssa.

Harrastaako kukaan pahemmin villejä kilpailuita? Tai itse olen tykännyt kilpailla niissä vaihtelun vuoksi. Jonkin verranhan järjestetään westernluokkia, mutta ei niitäkään liikaa ole. 😄

• Tarinaheppailijat

Kun kerran tälle foorumille nyt liityin, niin voisihan sitä tulla mukaan keskusteluun! 😄

Mullahan on tosiaan Pinerock Ranch, jonka hevosten kanssa olisi tarkoitus kisata rennosti ja hiljakseen, sekä kirjoittaa tarinoita ja ehkä järjestää tapahtumia, kunhan vain saisin vähän inspaavamman ulkomuodon noille sivuille. Quarterit ovat vallanneet lähes koko tallin, mutta kanadanhevoset tulevat toisena. Lisäksi löytyy joitain muitakin rotuja. Quartereihin päädyin, kun tutustuin IRL muutamaan yksilöön ja ihastuin - kanadanhevoset ovat mukana, koska talli on Kanadassa ja halusin kanadalaisia hevosia. 😄

Lisäksi multa löytyy myös muutamia westerniin painottuneita yksityisiä, Arre & Ollo Susikalliossa, Fuugo Jukolassa ja Panda, joka vähän hiljaiselolla tällä hetkellä. Myös Piilovuorta olen hiljakseen rakentanut uudelleen, tällä kertaa enemmän westernpainotteisena - en vain tiedä mitä oikeastaan sen kanssa tekisin…

IRL -puolella tuli myös täällää harrastettua monta vuotta ennen kuin varmaan koko elämän kestäneen haaveilun jälkeen kävin puolitoista vuotta sitten kokeilemassa lännenratsastusta parin tunnin päässä olevalla tallilla. Sen jälkeen harrastin vielä puoli vuotta enkkutyylillä, samalla kun tutustuin luonnollisiin hevosmiestaitoihin ja maastakäsittelykurssien kautta tutustuin nykyiseen valmentajaani, jonka hevosta olen päässyt lainaamaan hänen pitämiin valmennuksiin. Tämän valmentajan kautta pääsin seuraamaan myös muiden valmennuksia ja tutustumaan paremmin reiningiin, pleasureen ja trailiin. Tämän kuun lopusta vähän helpottuu tämäkin harrastus, kun muutan ja opiskelukaupungin naapurikunnista löytyy peräti kolme tallia, joissa pääsee westernin ryhmätunneille. Vaikka opiskelijabudjetilla taitaa olla sanottavaa siihen… 😄

Tää nyt taisi venyä vähän romaaniksi, mutta mäkin voisin hyvin osallistua tarinaluokkiin, jos niitä vain järjestetään! 😄

• Raviharrastajat

Itselläni on pikku hiljaa rakentumassa westernpainotteinen Colorado Rangereita kasvatta talli. Virtuaalimaailmassa ei kovin montaa yksilöä ole tai ainakin mitä hötölän puolelta sain informaatiota asiasta. Mutta uskon että tallista tulee löytymään muutakin kuin pelkkää rangeria, koska niiden jalostukseen voi käyttää kuitenkin muutamaa muuta rotua. Ehkä yksi haaveeni on hommata jossain vaiheessa muuta quater rangereitten lisäksi.

Alhaalta löytyy linkki Jimmien Yksityisiin, joka kertoo nuorehkosta miehestä ja kahden hevosen elämästä ja westernratsastuksesta 🙂

Ja mua kiinnosta myös kyllä tarinaluokka että sais täytettä päiväkirjaan ja olisi vähän vaihtelua pelkkää normaaliin kisaamiseen 😄

• Tännekin kelpaisi yksi real-life cowboy ja hevosranchi Yhdysvalloista … Colorado, Montana, Wyoming, you name it. 😄 Pakko ainakin joskus päästä käymään Amerikassa, alkaa olla seuraavana to do-listalla! ❤ Itse olen käynyt kerran oikealla westerntallilla Suomessa ja sitten oon käynyt maastoilemassa suomenhevosilla lännenratsastussatulalla, muuta oikeata kokemusta lajista ei ole mutta se kyllä kiinnostaa kovasti - samoin kuin ne luonnolliset hevosmiestaidot.

Ja kiva nähdä että harvinaisemmatkin westenrodut ovat saaneet kasvattajia - Nickyn aussit onkin jo tuttuja, mutta esim. kanadanhevonen on kiva uusi tuttavuus itsellekin! Näinköhän pitäisi sellainenkin hankkia talliin. 😄 Meilläkun on noita muitakin vähemmistöjä edustettuna ainakin yksin kappalein - löytyy sitä missourinfoxtrotteria (joita haluan tosin lisää!), amerikanponia, national show horseja, quarabia, ara-appaloosaa, rocky mountain horsea, american bashkir curlya ja se yksi colorado rangerkin. 🙂

Minuakin voisi kiinnostaa tarinaluokkiin osallistuminen - sikälimikäli kun tehtävänanto on riittävän mielenkiintoinen!

• Tarinaheppailijat

Hahaa, meidän pitääkin pistää real-life-cowboyt tilaukseen! Yksi tännekin, kiitos!

Hei siis ihan mahtavaa että näin moni oli innostunut tarinaluokista! Tottakai itselläkin riipuu inspiraatio aina myös tehtävästä ja sen ajallisesta vaativuudesta (=täytyykö kirjoittaa twiitti vai puolikas Tolkienin romaani), mutta jos nämä pyörähtää hyvin käyntiin ja intoa löytyy sekä järjestää että osallistua, niin varmasti löytyy kaikille jotakin! Miepä pistän jossain tässä lähipäivinä kisat anoutumaan, onkin jo ideaa yhteen tarinaluokkaan arvontaluokkien lisäksi, niin kokeillaan!

Mutta minkähän luokan alle se menisi? Mitä jos joku haluaa osallistua karjanajoon painottuneella hevosella ja tarinaluokka onkin vaikka western pleasure? Pitäiskö jättää vapaaksi, niin että ilmon yhteydessä mainitsee, niinkuin nuo vapaat tasot pyörii esim. noissa enkkulajien Cup-kisojen tarinaluokissa?

Ah, mie ihastuin kyllä nyt vähän nuihin colorado rangerseihin! Pitäisköhän semmoinen itelleen jossain vaiheessa tuoda…

• Raviharrastajat

@Cella

Kuhan mie saan tallin rattaat pyörimään niin tuut hakemaan Ranger vaavia sieltä 😉

• WESTERNRIDERS

@Cella Riippuu varmaan paljon aiheestakin, mutta tuo kaikille sopiva voisi olla kokeiluksi alkuun, mutta myöhemminhän voitaisiin järjestää kolme tarinaluokkaa - ratsatus-, aika- ja karjaluokille.

• Tarinaheppailijat

@Nana Ah! Mä niin pidän tän tarjouksen mielessä 😉

@Nicky Joo, tämähän kuulostaa ihan suunnitelmalta! Jes!

16

779
Käyttäjät

10.1k
Aiheet

178.0k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.