Ratsastuskoulu/harrastetalli-ihmiset hoi!

• Olen jo pitkään haikaillut edesmenneen virtuaalisen Ratsastuskoululiiton perään. Ehkä aika kultaa muistot, mutta oli niissä liiton opetussuunnitelmissa ja “järjestäytyneessä” ratsastuskoulutoiminnassa vaan sitä jotakin! Nyt on jo pidempään tuntunut, että uusia ratsastuskouluja kyllä puskee aika ajoin kuin sieniä sateella, mutta vain murto-osa jatkaa toimintaansa laatua ja aktiivisuutta ylläpitäen. Nyt siis kysymys kuuluu, olisiko nykyharrastajilla kiinnostusta ratsastuskoulujen “hyväksyntään”, aktiiviset ratsastuskoulut/ratsastustallit/harrastetallit kokoavaan listaan yms.?

Toinen juttu, mikä itseäni erityisesti vetäisi puoleensa, olisi kaikille rk/harrastehenkisille suunnattu keskustelualusta. Olisiko se sitten oma foorumi tai vaikka osanen laajempaa kokonaisuutta, mutta ideana olisi tuoda samanhenkistä harrastajaporukkaa lähemmäs toisiaan ja tiivimpään yhteistyöhön, toki myös tarjota jutustelupaikkaa.

Mahdankohan olla yksin näiden mietteiden kanssa, vai olisiko tällaiselle “liitolle” kysyntää? Tähänhän voisi liittää ratsastuskoulumestaruudet tai jonkin vastaavan tapahtuma, joka olisi nimenomaan liiton jäsenille suunnattu. Ratsastustallien järjestäytyneempi seura- ja kisatoiminta onkin kolmas asia, jota tässä olen pyöritellyt.

Ideoita, ajatuksia, ehdotuksia? 🙂 Tämä olisi aikamoinen projekti, mutta jos riittävästi innostusta löytyy, olisin kyllä valmis lähtemään luotsaamaan tällaista proggista, koska ratsastuskoulut. ❤

EDIT / Naputtelin vielä nopsan kyselyn aiheesta, käykääs vastailemassa! 🙂 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScevBtheBRny5uEnPZuvGAl7Dz-m2USjTqT8JnoLbFGrqFXVg/viewform?usp=sf_link

EDIT II / jos olet innostunut liiton/järjestön/yhdistyksen toiminnasta ja haluaisit olla mukana sen suunnittelussa ja perustamisessa, ehkä jopa ylläpidossa, laita rohkeasti sähköpostia susikallio@gmail.com! Sun ei tarvitse olla upporikas himokoodari, jolla on 24/7 aikaa istua koneella voidaksesi olla mukana tässä projektissa, kiinnostus ratsastuskoulujen ja harrastetallien yhteistä asiaa kohtaan kyllä riittää 🙂

• Kenttäratsastajat

Ratsastuskoulujen lyhyt elinikä on varmaankin pitkälti sen tulosta, että harrastajia ei nyt vain riitä enää kaikille talleille. Monella ei ole aikaa harrastaa täysillä kuin yhdellä. Palaan asiaan myöhemmin vielä paremmalla ajalla, sillä aihe kiinnostaa ja on lähellä sydäntä, mutta tämä piti pulauttaa ilmoille heti, koska en usko eliniän olevan kiinni toiminnan järjestelmällisyydestä ja yhteneväisyydestä, monilla talleilla jo ympäristö ja hahmot itsessään luovat inspiraation eikä siihen aina tarvitse ns. ohjattua toimintaa.

• @matty tuo on kyllä hyvä pointti! Tavallaan tässä voisi toisaalta nähdä myös uudenlaisen väylän harrastajille löytää tallien pariin. Liittoahan voisi markkinoida laajemmin ja sitä kautta houkutella ihan uusia harrastajia talleille. Ehkä vähän korkealentoista ajattelua, mutta mä ainakin haluan uskoa ja toivoa että uusia virtuaaliharrastajia vielä jostain kivenkoloista löytyy… 😄

Kirjoitin aloituksen vähän kiireessä, ja siis missään nimessä ei ole tarkoituksena dumpata jotain tiettyä toimintamallia joka ikiselle tallille vaan tarjota halukkaille mahdollisuus esimerkiksi juuri tuohon ennalta määriteltyyn opetussuunnitelmaan, tietopankkiin tai mille ikinä eniten käyttöä löytyisi. Vähän kuin wanhan liiton mallin mukaan, jos noudattaa tätä opsia, vapauttaa melko paljon aikaa ja voimavaroja ihan muihin juttuihin ja saa tallinsa sivuille logon tms. 🙂

• Mä en ehkä lähtis perustamaan mitään varsinaista liittoa. Meillä on kuitenkin VRL johon voi rekisteröidä tallin - miksi ne pitäisi vielä rekisteröidä toiseenkin liittoon?

• @juulia tämähän toimisi täysin VRL:sta irtonaisena liittona. Itse kokisin seurakisat ja rankingin esimerkiksi ratsastuskoulumestaruuksia ajatellen ihan toimivana vaihtoehtona ns. liiton alaisena toimintana. Eihän VRL mahdollista sellaista seurakisatoimintaa, jota esimerkiksi IRL ratsastuskouluilla pyöritetään. Ja nyt jos VLR:n sivuille menee, tallilistalta tulee 1000 lopettanutta ratsastuskoulua ja vain pari oikeasti toiminnassa olevaa tallia. Toki jos liitto on liian tymäkkä nimitys, voihan se olla vaikkapa yhdistys tai ihan vaan rk-lista nimellä tai vaikkapa virtuaalinen ratsastuskoulutoimintaa edistävä yhteistyöhässäkkä 😉

• Piirrosharrastajat

Muistuttakaa että mä vastaan tähän jotain viikonloppuna kun saan aivot kasaan!

Nyt ensiajatuksena vaan se että kysely oli kiva ja sai ainakin ajatuksia liikkeelle - olisi kiva saada Hemsbury heräteltyä ja tuotua sinnekin tuntitoiminta jollain tasolla taas mukaan, ja jokin yhteinen ratsastustaso- ja seurakisajuttu ehdottomasti auttaisi siinä 😉

• Tarinaheppailijat

Jooh ehkä mä nyt liityn keskusteluun kun virtuaalinen rk-maailma on tullut vuosien saatossa muutamalta kantilta tutuksi!

Ensinnäkin, mua tää ajatus kiehtoo tosi paljon! Tätä ei ole osoitettu henkilökohtaisesti kenellekään, mutta siis mun mielestä tällainen “liitto”, mikä ikinä sen nimeksi tulisikaan, ei olisi keneltäkään pois. Miksi olisi? Joo, tallit voi rekisteröidä VRL:n alaisuuteen, mutta esimerkiksi mä en ole saanut siitä koskaan mitään arvoa - tää toki johtuu omasta harrastustyylistä, mutta silti. Ihan samalla tavalla jaokset kokoaa alleen tietyn lajin harrastajia, joten eikö ratsastuskoulut voisi tässä tapauksessa ajatella sellaiseksi lajiksi 😄 Ei-ratsastuskouluihmisiä tämä ei varmasti liikuta, mutta harva muukaan tähän rinnastettava virtuaalinen toiminta kaikkia liikuttaakaan.

Tosi hyvä, että tästä käydään keskustelua ja toivon, että monet virtuaalisilla ratsastuskouluilla eri rooleissa vaikuttaneet tähän osallistuisivat, koska siitähän se yhteisöllisyyskin lähtee. Mun mielestä (tarina)tunnit tuo ihan hirveästi makua ratsastuskoulumaailmaan, mutta niissä on iso työ (tästä löytyy omakohtaista kokemusta) ja olishan se aika siistiä, jos tähän voisi saada tukea tällaiselta liitolta! Silloin kuorma tallinomistajilta vähentyisi. Kaikessa, kuten tässäkin, on toki huomioitava se, että antaa vain raamit, joita on mahdollisuus hyödyntää oman luovuutensa rajoissa.

Ratsastuskoulumestaruuksien kannalta tää olis aika huippua. Ne on jääneet valitettavan unholaan parina edellisenä vuonna, kun taas esim. 2015 elin vielä itsekin ihan rkm-huumassa ja oli ihana tarinoida ja olla vuorovaikutuksessa muihin ratsastuskouluoppilaisiin!

Heitän nyt tämän pohdinnan päätteeksi pari omaa ideaa/ajatusta, jotka näyttäytyisi mulle tällaisen rk-liittouman inspiroivina osina. Tapahtuma-/kilpailukalenteri olis aivan huippu myös ei rk-ihmisille, koska kyllähän myös irl yksityishevostenkin omistajat hyödyntää ratsastuskoulujen kilpailutoimintaa sun muuta. Toisekseen kartta virtuaalisesta Suomesta + muusta maailmasta olisi ihan älyttömän näppärä, koska jos näin tarinaharrastajana haluaisin kirjoittaa yksäriratsukon kisamatkasta, olis ihan mahtavaa hahmottaa vähän, missä päin Suomea homma tapahtuu. Miettikää nyt, ratsastuskoulukartta! En tiedä kuinka moni muu saisi tästä näin paljon mielihyvää, hah 😄

Mutta niin tai näin, tässä kaikessa olisi varmasti luvassa projektia kerrakseen ja mahtavaa, että sä oisit valmis siihen! ❤ Toivottavasti tästä saataisiin mahdollisimman monipuolinen keskustelu aikaiseksi, niin hommasta muotoutuisi mahdollisimman monille rk-harrastajille mieluinen 🙂

• Ai vitsi, en ole itse vielä varsinaisesti rk-toiminnassa mukana, tun oma tämän kaltainen talli on ollut tekeillä nyt ööh… 2 vuotta? Se on vähän sellainen projekti, jota en kuitenkaan ala dumppaamaan unholaan 😄

Itseä kiinnostaisi tämmöinen järjestö/yhdistys/liitto ja omasta mielestä toisi varmasti jonkinlaista yhtenäisyyttä. Mielestäni kaikki tämmöiset on tosi mielenkiintosia, oli niitä sitten vaikka kuinka ja monta 😄

Anni tuossa nyt taisikin sanoa kaiken mitä itselle tulee mieleen, eli kompataan nyt häntä 😊

• Itse koen asian vähän niin, että ratsastuskoulutoiminta ei ihan hirveän laajaa porukkaa kiinnosta. Ennemminkin juuri tarinallisuus ja yhteisöllisyys, mutta monet tykkäävät harrastaa sitä enemmän yksityishevosten kautta kuin ratsastuskoulun hevosia hoitaen. Ja kun on yksäreitä niin usein ne tarinahahmojenkin tasot ovat korkeammat kuin mitä perus ratsastuskouluissa. Eli toimintana kiinnostaa ehkä ennemminkin valmennukset kuin alkeiskurssit.

Ja kun noita potentiaalisia uusia harrastajia seuraa instagramtallien puolella, niin siellä juttu on ihan samalla tavalla. (Ehkä jopa enemmän kuin meitä vanhempia) lapsia kiinnostaa luoda hahmoja ja hevosia jotka ovat upeita gp kouluhevosia ja estekilpureita jotka hyppäävät reilu 140cm. Vh maailmassa on kiva elää omia unelmia ja olla paras mahdollinen.

Siksi mun mielestä tää ajatus on musta hyvä, mutta siirtäisin kohderyhmän ratsastuskouluista tarinatalleihin. Olisi kiva jos tarinahevosharrastsjilla olisi oma tiivis yhteisö, tapahtumakslenteri ja vaikka joku yleinen ranking systeemi.

• Tulempa itsekin länttäämään oman lusikkani tähän soppaan… Sorry 😂

Jos jollain tallilla on oikeesti jaksamista ja aikeita panostaa kanssaharrastajien kanssa jutusteluun, eteenpäin viemiseen ja kanssakäymiseen muutenkin kuin kommentoimalla tarinaa “hyvä teksti, ota tästö vähän raheja” mitä näki ainakin joskus suntuubin puolella vuonna nakki ja muusi, tällanen sivu, johon kaikki olis koottu tavalla tai toisella toimintaa/isoja kilpailuita myöten, varmasti antaa näkyvyyttä enenmän ka eri tavalla kuin täällä keskustassa😅

Sitten…; tasolta tasolle -systeemit on aina hauskoja, mut harvemmin itse törmää niihin jotka panostaa “osaamiseen satulassa”. Enemmän varmaan on näitä (pelkistettynä) tee tämä ja siirry seuravalle tasolle -juttuja. En tosiaan haluu pahottaa kenenkään mieltä tällä, ehen! Mut ite henk. koht. kaipaisin enemmän sellasia ympäristöjä, joissa oikeesti porukka ja toiminta rohkasee kirjottaa, ottaa selvää asioista ja pysymään ennen kaikkea mukana!

Se että on jengii, jotka turinoi, antaa idoita ja ottaa sun hahmon messii omiin juttuihinsa on ihan älyttömän inspiroivaa ja aina yhtä kutkuttavaa nähä millasiin tilanteisiin se oma kaksjalkanen on taas tunegettu. 😄

Nyt nukkumaan! 😪

• Piirrosharrastajat

No niin, vihdoin pääsin näppiksen ääreen.

En tiedä onko kysymys siitä, että moni haluaa ikäänkuin itselleen sopivia ratsastuskouluja/hoitajamuotoja, vai siitä, että nuoremmat harrastajat on tosiaan jo aikaa sitten pudonneet tehokkaasti “virallisen” virtuaaliharrastuksen kelkasta. Faktahan on se, että niille joka paikan pikkuponskeille ei jut nyt hoitajia ja ratsastajia riitä. Ja kuten esim. @Jeremias sanoi, tai näin ainakin ymmärsin, tasolta-tasolle/merkkisuoritus/"hyvä teksti, ota tästö vähän raheja” ei enää riitä aikuisemmille harrastajille.

Ja mun mielestä se on ihan ok. Tykkään itsekin roolipelimäisyydestä ja tarinallisuudesta huimasti, ja arvostan tarinapainotteisten tallien uutta renessanssia. Mulla on Brittonia erikseen puhtaasti henkilökohtaisena tarinakirjana.

Mulle ratsastuskoulun pitämisessä on aina ollut tärkeintä se, että teen sitä jollekulle muulle. Annan muille luvan tehdä jotain kivoja tarinoita kivassa ympäristössä, tavoitella jotain, ja sit vaan piirtelen ja vastailen niihin - just nimenomaan mallilla “oli kiva lukea sun juttuja taas, ihanaa että tykkäät tällä mun saitilla käydä, tässä näihin raameihin kuuluva palkinto kiitokseksi”, olkoon se sitten virtuaalirahaa tai hoitopisteitä, molemmat jotka mulla on Hemsburyssa ollut käytössä.

Samoilla linjoilla kuitenkin kuin @Anni-VRL-08817 - se on loppujen lopuksi aika raskaskin malli pitää tallia, että pyörittää ratsastuskoulua yksin. Tuntitoiminta mulla esimerkiksi lopahti hoitamisen sivusta heti alkuunsa, koska jo pelkissä hoitotasoissa ja tehtävissä oli oma haasteensa. Että pitää kirjaa kaikesta ja vastaa kaikille erikseen, ja mä olen vielä tehnyt sen vieraskirjapohjalta.

Henkilökohtainen mieltymyshän se on, ehkä mä vaan oon edistysvastainen ihminen 😆 Mun mielestä vieraskirja on kyllä aina ollut käyttäjäystävällisempi kuin foorumi - vähemmän klikkauksia ja kirjautumisia, ja pienempi kynnys siis myös ryhtyä mukaan.
    Varsinkin kun oon ihan tieten tahtoan yrittänyt pitää Hemsburyn pitkään sellasena, että sinne mahtuu myös nuoremmat kirjoittajat. Mun mielestä se ei ole yhtään huono asia, jos joku ei halua pitkiä ihmissuhdepainotteisia roolipelejä, vaan mieluummin vain kirjoittelee omia heppajuttuja.

Olisin todella mielelläni kehittämässä jonkinlaista standardisoitua alkeiskurssia, jos nyt edes sen verta voisi yhtenäistää. Se olis hauskaa, ja jos sellaisen perusopetussuunnitelman saisi yhteisesti jollekin “ratsastuskouluyhdistyksen” tai “tarinatalliliiton” sivuille, olisin ihan onnesta soikeana! Se nimittäin meinaisi että myös mun hajamielisillä ja hermostuneilla aivoilla tuntien pitäminen helpottuis huomattavasti. Ja silloin myös ne muutamat virtuaaliharrastajat, jotka ei mieti vain yksityishevosia, vaan myös hoitoponejaan, saattaisivat hyvinkin uskaltautua osallistumaan useamman eri tallin tunneille ja tapahtumiin, jos olisi ns “alkeiskurssi alla” jo ennestään.

Ehdottomasti kuitenkin myös yhteisötapahtumien ja rentojen harrastekisojen kalenteri, kuten @alex-hallava sanoi, olisi tosi hyvä. Mun mielestä tällaista pientä yhdistystä ei ole mikään pakko rajata ainoastaan ratsastuskouluihin, kun toimintamuodot kaikilla tarinapohjaisilla talleilla on kuitenkin hyvin samanlaiset keskenään - ja usein tosi erilaiset kuin kilpatalleilla.
    Keskustelufoorumina ja yhteydenottopaikkana Keskusta on erinomainen. Erillistä ratsastuskoulujen foorumia pelkästään keskustelumielessä en kaipaa.

• Kiitoksia tuhannesti kaikille kyselyyn vastanneille ja täällä keskustelua viritelleille! Kyselyyn saa totta kai vielä vastailla ja keskustelua toivon yhä aiheen tiimoilta, mulle saa totta kai laittaa myös chatissa viestiä jos haluaa ottaa osaa keskusteluun nyymisti 🙂

Ihan ensimmäisenä pakko sanoa, että jos tällainen liitto/yhdistys pykätään pystyyn, sen toimintaan ei ole pakko kenenkään osallistua eikä sen tarkoitus todellakaan ole rajata kenenkään harrastusta tai pakottaa johonkin muottiin. Liiton tarkoitus olisi päin vastoin tuoda ratsastuskoulu- ja harrastetallien väkeä yhteen ja luoda entistä vankempaa yhteisöä ja yhteistyötä luovan harrastusmuodon ympärille.

Nopeasti kyselyn tähän astisia tuloksia analysoineena, tällaiselle “liitolle”/yhdistykselle kyllä olisi kovastikin kysyntää, mutta hajontaa tarpeille on yllättävän paljon. Ehdottomasti suurin tarve tuntuisi kuitenkin olevan tallilistaukselle, olisi se sitten rekisteri tai jokin vapaampi listaus. Tuo @Anni-VRL-08817 ehdottama kartta olisi aivan super! Toisi hirmusti lisää realistisuutta ja toki myös sitä yhteistyömeininkiä tallien välille, mikä tämän koko jutun sydän on. Tähänastisista vastaajista 64,7 % kokee ratsastuskoulujen löytämisen vaikeaksi. Minusta se on aika hurja lukema! Keskusta tuntuu olevan ylivoimainen paikka uusien tallien löytämiseen, mutta todellisuudessa täällä ei kuitenkaan kaikkia uusia talleja esitellä ja ainakin musta tuntuu, että ne hukkuvat helposti muiden sekaan. Alan kuitenkin kallistua näiden faktojen valossa vapaamuotoiseen listaukseen, varsinaisen rekisterin ylläpitotyöt olisi ehkä kuitenkin liian iso pala. Ja haluan vielä korostaa, että tämä ei millään tavalla olisi VRL:oon verrattavissa saati sitten sen kilpailijaliitto. Ehkä paremminkin, niin kuin @Anni-VRL-08817 sanoi, jaostyyppinen juttu (ja edelleen irti VRL:sta).

Mitä ratsastuskoulu/harrastetalliporukan omaan keskustelualustaan tulee, osa tuntuu kokevan sen huonoksi jutuksi, koska meillä on jo Keskusta. Hain tällä jotain ihan muuta kuin kilpailijaa Keskustalle, vähän sellaista tallien ja valokuva/piirrosjengi rajat ylittävää mestaa, jossa voisi heittää ilmoille tyyliin “Hei opekollegat, heittäkää ideoita leikkitunneille”. Keskustassa ratsastuskoulujen metakeskustelu pukkaa hukkumaan kaiken muun alle… Vai onko se vaan mä? 😧

Liiton opetussuunnitelmasta ollaan myös kiinnostuneita mutta ehkä vähän varautuneesti. Haluan sanoa, että opsi ei missään nimessä rajoittaisi minkään tallin toimintaa tai yhteisöllisyyttä! Opsi sisältäisi luonnollisesti ainoastaan perus enkkulajit eli kouluratsastuksen ja esteratsastuksen, tallit saisivat ihan niin kuin nytkin luoda omat tuntisysteeminsä ja tarjontansa, opsin ainoa tarkoitus olisi tukea opettajien työtä perustunteja suunnitellessaan. Eli opsi ei pakottaisi mihinkään muottiin, jos talli on painottunut vaikkapa issikkavaelluksiin, ei tietenkään ole mielekästä käyttää ennalta laadittua opsia. Mutta jos talli on vähänkään perinteinen ratsikoulu, tällainen opsi voisi tuoda opelle paljonkin helpotusta suunnittelutyöhön. Etenkin yhteinäinen alkeiskurssi tuntuisi kiinnostavan, sehän mahdollistaisi myös sen, että tallilta toiselle vaihtaessaan ei olisi välttämätöntä aloittaa nollasta vaan voisi jatkaa “omalta tasoltaan”.

Kyselyssä kävi ilmi, että tuntien sisällön suunnittelu voi olla haastavaa ja junnata esimerkiksi iänikuisissa pohkeenväistöissä. Tässähän opsi olisi ihan omiaan tuomaan realistisessa järjestyksessä eteneviä uusia asioita tuntien sisällöksi. Opsin idea ei siis missään nimessä olisi rajoittaa tallien toimintaa tiettyyn muottiin: se ei vaikuttaisi yhteisöllisyyteen, roolipeleihin, tarinointiin tai piirroksiin tms. vaan antaisi opettajille vinkkejä ja ideoita perustuntien sisältöihin. Sehän jäisi täysin tallien omaan päätäntään, miten ne tunnit sitten toteutetaan 🙂 Summa summarum, opsi voisi sisältää listattuna opittavia asioita alkeiskurssilta esim. helppo A-tasolle ja alkeisestekurssilta ~ 100/110/120 cm asti, esim. niin että helppo B-tasolla opetellaan sitä pohkeenväistöä ja alkeisestekurssilla jotain ihan muuta. Opsia tukevan tietopankin kysyntä on ihan valtaisa! Niin kuin @Jeremias sanoi, tee sitä ja tätä-tunneista ei pitkää iloa ole, ja ehkä opsia noudattamalla kuka tahansa voisi luoda tallilleen tuntitoimintaa, oli sitten oma kokemus ratsastuksesta ihan mitä tahansa. Näkisinkin opsin konkreettisina ja ennen kaikkea realistisina portaina kohti niitä unelmia GP-radoista - tai sitten niin kuin @J sanoi, mahdollistaisi ratsastustuntien- ja tapahtumien vapaamman “shoppailun” eri talleilta. Ja jälleen kerran, opsin käyttäminen ei olisi kellekään pakollista vaan ideoita, inspiraatiota ja realistisuutta heille jotka sitä kaipaavat.

Yhtenäisemmälle seuratoiminnalle ja kisakalenterille olisi selkeää kysyntää. @J. ja @alex-hallava oli hyviä pointteja kalenterin suhteen. Tällainen rennoin rantein ylläpidetty kalenteri yhdistettynä seuratoimintaan voisi kyllä tuoda hurjasti lisää intoa kisailuun! Ei kuitenkaan millään tahtoisi astella VPA:n varpaille, joten tuo seuratoiminta voisi ollakin erinomainen tapa erottautua VPA:sta. Jonkinlainen rekisteröityminen olisi seurarankingin edellytyksenä, mutta onko se sitten mielekästä, mene ja tiedä. Jokin porkkana rekisteriin liittymisellä pitäisi olla, sillä “pakkorekkaaminen” tuntuu olevan porukalle ehdoton no-no. Ranking ei kuitenkaan onnistu ilman rekisteriä, vai olisiko ranking itsessään se rekisteri? Ehkä tähän voisi kaikkein suurimmille realismifaneille liittää kisalisenssit, kilpailevien hevosten rokotteet ym… Luonnollisesti ei-kovin-tiukkapipoisella meiningillä, vaan esimerkiksi kivoina bannereina hevosten sivuille tai mahdollisesti ideoina kisatarinoihin ja päiväkirjoihin. 😄

Ratsastuskoulumestaruudet jakavat mielipiteitä. Siinä missä osa haluaisi RKM:t osaksi tällaista seuratoimintaa, osa tahtoisi pitää ne edelleen erillisenä juttunaan. Ihan selkeitä plussia liittoon/yhdistykseen liitettynä olisi turvattu jatkuvuus, jo olemassa oleva rankingsysteemi + kisakalenteri ja yhteisö. Varsinaisia perusteluja miksi ei liitettäisi ei ole ilmaantunut, niitä tahtoisin kyllä myös kuulla. Mitä noihin plussiin vielä tulee, viimevuosinahan RKM:t on järjestetty melkoisella haipakalla. Osana laajempaa kokonaisuutta mestaruudet voisi kytkeä järjestön vuosikelloon ja siten niiden aikataulut olisi joka vuosi paitsi ennalta tiedossa, myös mahdollisuuksien mukaan sovittu realistisemmiksi. Ainahan on sekin mahdollisuus, että RKM:t pidetään omana instituutionaan ja ratsastuskoulujen ja harrastetallien liitolle ristitään ihan oma mestaruutensa 🙂

Huhheijakkaa miten paljon asiaa 😄 Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä, jos olet innostunut liiton/järjestön/yhdistyksen toiminnasta ja haluaisit olla mukana sen suunnittelussa ja perustamisessa, ehkä jopa ylläpidossa, laita rohkeasti sähköpostia susikallio@gmail.com! Sun ei tarvitse olla upporikas himokoodari, jolla on 24/7 aikaa istua koneella voidaksesi olla mukana tässä projektissa, kiinnostus ratsastuskoulujen ja harrastetallien yhteistä asiaa kohtaan kyllä riittää 🙂

15

923
Users

12.2k
Topics

225.1k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.