VRL:on kehityskeskustelu

• Tervehdys arvon kanssaharrastajat! ❄ ☀

Helmikuu on pian puolessa välissä, ja tässä vaiheessa pitäisi kääntää jo ajatukset kohti tulevaa kesää - ja VRL:on tulevaa palvelinmaksua. Viime vuoden laskusta selvittiin yksityishenkilön avulla (josta olemme edelleen äärimmäisen kiitollisia kys. henkilölle), mutta tälle vuodelle olisi hyvä keksiä jotain pysyvämpää ja “varmempaa”, jottei koko laitos jää taas vain yhden henkilön varaan. Jos ei pelkän varmuuden, niin reiluuden takia - summa on sen verran iso (n. 350e), ettei sitä tosiaankaan haluaisi jättää yhden ihmisen harteille maksettavaksi.

Näin ollen olisi aika palata taas asiaan VRL ja sen tulevaisuus. Vuoden takaisissa keskusteluissa oli puhetta erilaisista hallituksista ja yhdistyksistä VRL:on taakse, mutta mikään niistä ei toistaiseksi ole ottanut tuulta alleen. Nämä ovat kuitenkin tämän hetken tietojen mukaan lähes ainoita tapoja, joiden kautta voisi saada laillisesti kerättyä rahaa kaikilta halukkailta harrastajilta ilman ongelmia.

Nyt toivomme siis ideoita, ajatuksia, pohdintaa, vastuunottajia, halukkaita osallistujia, yleistä keskustelua. Mutta kuten viimekin vuonna, aika on taas rajallinen - lasku kolahtanee postiin taas kesä-heinäkuun paikkeilla.

Tämän käyttäjän takana oleva työryhmä on edelleen toiminnassa, mutta sen päätoimena on VRL:on toimivuuden takaaminen ja kaikessa siihen liittyvässä auttaminen. Kuitenkin, meilläkin on valitettavasti vain rajallisesti aikaa ja mahdollisuuksia edesauttaa palvelinmaksuun liittyvissä asioissa, jonka takia laitoksen taakse kaivattaisiin hallitus/yhdistys -systeemiä - jotta saataisiin isompi porukka tukemaan yhteisen harrastuksen jatkuvuutta. 🙂

Mukavaa ja toivottavasti pian myös kuivempaa vuoden jatkoa kaikille, toivottavasti löydetään yhdessä toimiva ratkaisu!

Edit 20.2. avattu Google Forms kysely – vastaa ja vaikuta!

• Hieman omaa pohdintaa:

Eikö olisi aika siirtyä uudenlaiseen systeemiin?  Varmasti sekin tulee jotain maksamaan, mutta eikö se ole jo todettu että nykyinen on vanha ja tietyistä paikoista puutteellinen.

Esim laukkakeskus ja SPC on hirveen hienoja, en muista kuka kyseisiä lafkoja ylläpitää, mutta näin systeeminä ainakin minun mielestäni se olisi paljon parempi. Kilpailuiden järjestäminen ainakin rutkasti helpompaa, josta ainakin ollaan monesti sanottu.

Samalla saatais siivottua kaikki ylimääräinen pois. En usko että kukaan tarvitsee vanhoja kisatuloksia ja kuolleita käyttäjiä. Toki siinä menee myös kadonneet sukulaiset, mutta ei niitäkään sivuja voi ikuisesti pitää pystyssä, eikä se varsinaisesti korvaa hevosen jo kadonneita sivuja…

Tämä toki veisi aikaa, enkä ole varma kenellä taidot riittää ja pitäisikö hommasta antaa esim palkkaa. Alussa myös hirveä ryntäys rekisteröinnissä, mutta kyllä se siitä tasoittuisi, kai.

Ja jos vanhat sivut yms haluaa pitää, niin voitaisiinko edes kehittää uusi kilpailusysteemi? Porrastetuista en valitettavasti tiedä oikein mitään, mutta eikö sielläkin puolella ollut (mikä sen systeemin nimi olikaan) ongelmia.

• @hellä said in VRL:on palvelinmaksu 2019:

Esim laukkakeskus ja SPC on hirveen hienoja, en muista kuka kyseisiä lafkoja ylläpitää, mutta näin systeeminä ainakin minun mielestäni se olisi paljon parempi. Kilpailuiden järjestäminen ainakin rutkasti helpompaa, josta ainakin ollaan monesti sanottu.

Nämähän toimivat @sandi n omalla palvelimella (ainakin LK, SPC:stä en ole satavarma) ja koska kyseessä on suhteessa pienen porukan leikkikenttä, pyörii ne siellä näppärästi. Tulisi varmasti maksamaan yhtä paljon jollei jopa enemmän, jos haluaisimme saada kaikkien harrastajian kaikki miljoonat (yhtään liioittelematta!) kilpailut kutsuineen yhdelle palvelimelle ja sen päälle tietysti kaikki muu “sälä”.

Toki ajatuksena ihan mahtava, jos saataisiin samanlaiset automaagiset kilpailut ym. kuin laukkakeskuksessa. Se vain pitäisi sitten toteuttaa niin, että useampi käyttäjä osaa ja pystyy sitä hallinnoimaan, ettei se missään vaiheessa vahingossakaan jää yhden ihmisen harteille.

Samalla saatais siivottua kaikki ylimääräinen pois. En usko että kukaan tarvitsee vanhoja kisatuloksia ja kuolleita käyttäjiä. Toki siinä menee myös kadonneet sukulaiset, mutta ei niitäkään sivuja voi ikuisesti pitää pystyssä, eikä se varsinaisesti korvaa hevosen jo kadonneita sivuja…

Vanhoja kisatuloksia on jo siivottu tuolta ja varmasti voisi ottaa (jollei ole jo otettu) käytäntö, että X vuoden välein vanhat kisat poistetaan. Ikivanhoja, (lähes) tyhjiä käyttäjiä tuskin kaivataankaan, mutta yhtälailla ne ei siellä liiemmin aiheuta suuren suurta rasitettakaan (luulisin). Ja kyllä, minusta ainakin hevosen VH-profiili on paljon parempi kuin toimimaton sivu.

Porrastetuista en valitettavasti tiedä oikein mitään, mutta eikö sielläkin puolella ollut (mikä sen systeemin nimi olikaan) ongelmia.

Jaa siis mikä ongelma porrastetuissa on?

• VRL:n tilanne ei ole vuosiin liikkunut mihinkään suuntaan joten jos… jättäisimme laskun maksamatta? Uuden systeemin voisi aloittaa puhtaalta pöydältä.

• Joka vuosi tulee ihmeteltyä kuka VRLa tuollaisenaan edes pitää tarpeellisena? Varsinkaan 350€/v arvoisena.

Luudalla vaan viuhumaan ja koko laitos roskikseen 😛

/ mun pointtina ei ainakaan oo edes vaatia mitään uutta tilalle. Jos joku haluaa tehdä ni tehköön. Kyllä ne laatiskasvattajat kiltisti kasvatteli piparitauonkin aikana.

• Kannatan palvelun uudistamista (koska esim kilpailujen järjestäminen nykyisellä systeemillä on työlästä). En kuitenkaan kannata sitä, että yhtäkkiä vedetään laitos kiinni. Mitä tapahtuu sitten niille sadoille hevosille, joiden tiedot löytyvät VAIN VRL:stä? Osa harrastaa myös pitkäsukuisia, joten onhan se ärsyttävää jos joka toinen linkki on kadonnut eikä mitään tietoja löydy edes VRL:stä.

• Esteratsastajat

Olen kyllä samaa mieltä, että nykyinen systeemi ei ole oikein toimiva. Se on levinnyt kuin pullataikina ja on kamalan byrokraattinen… @sandi n laukkajaos on hyvä esimerkki toimivasta systeemistä, jollainen kelpaisi korvikkeeksi milloin tahansa!

• Pari virtuaaliheppaa räjähtää taivaantuuliin ja jotkut joutuvat sietämään niinkin suurta epämukavuutta kuin rikkinäinen linkki, mutta toisaalta kenenkään ei tarvitsisi enää ottaa vastuuta (kun sitä ei kukaan halua muutenkaan ottaa, ketään ei tarvitsisi pakottaa) uppoavasta laivasta ja vaivata vuosittain päätään monen sadan euron laskulla 🤔 Ja uuden paremman systeemin voisi rakentaa alusta. Toki VRL:n hyviä puolia, jos niitä on, voisi siinä edelleen hyödyntää

• Kenttäratsastajat

Odotan (taas kerran), että te kaikki uutta vaatijat keksitte jotain tilalle. Ennen sitä noi kaikki huutelut on yhtä tyhjän kanssa. Jos VRL katoaisi tuhka tuuleen niin varmasti viimeisetkin aktiiviset laatistavoitteelliset kilpatallit katoaisivat, tänne jäisi enää porskuttamaan laukka- ja raviporukat sekä tarina- ja piirrostyypit.

Huvittavinta on se, että kuitenkin hyvin moni VRL:n nykyistä muotoa vastaan oleva kuitenkin aktiivisesti käyttää sen palveluita. Miksi rekisteröitte hevosenne liittoon? Miksi kilpailette ja järjestätte VRL:n alaisia kilpailuja ettekä villejä?

En varmasti ole ainoa, jota turhauttaa nämä “täytyy koodata uusi systeemi” -kommentit ilman mitään konkreettista ehdotusta tai avuntarjoamista. Niin kauan kun kukaan ei ole valmis ottamaan taakakseen uuden systeemin koodaamista, joka on aivan käsittämätön työ tehdä etenkin ilmaiseksi, ei tämä tilanne todennäköisesti liiku tästä syteen eikä saveen ja nuo kommentit ovat yhtä tyhjän kanssa. Kuitenkin KAIKKI varmasti olisivat okei uuden systeemin kanssa, eiköhän se ole ihan yleinen mielipide, että VRL ei tällaisenaan ole parhaimmillaan.

Omakin kommentti on nyt yhtä tyhjän kanssa kyllä, mutta kun ei näihin keskusteluihin ikinä tule mitään järkevää kun porukka lätisee tyhjää viestin viestin perään. Työryhmä on sivustaseuraajan silmään ainoa, joka on ottanut ohjat oikeasti käsiinsä ja tehnyt jotain asioiden eteen eikä vain mussuttanut foorumilla kuinka jotain pitäisi tehdä.

• Piirrosharrastajat

Jos nyt viritellään uusi VRL niin ne vanhat hevosten VRL-rekisterisivut voi tallettaa vaikkapa Web Archiveen tai ottaa kuvakaappaus kyseisestä hevosesta ja arkistoida itselleen 🤔 Itse olen tyytyväinen nykyiseen VRL:oon, mutta kyllä kannattaisin myös uuden ja helpomman VRL:n rakentamista, jolloin voitaisiin myös ns turhia ominaisuuksia karsia ja keskittyä olennaisiin asioihin. Esim. adoptio/myynti-systeemi VRL:n puolella taitaa olla aika turha. Itse en ole kuullut että joku niitä käyttäisi.

• Pikainen puhelinvälikommentti: tuosta kokonaan uudesta systeemistä ja sen rakentamisesta puhuttiin jo viime vuonna, ja se olisi tietysti se ideaalitilanne. Yksi pikku mutta vaan, kuka sen uuden systeemin tekee ja kuka sen maksaa? Tämänkin takia se yhdistys tarvittaisiin, jotta se maksupolitiikka helpottuisi esimerkiksi sen uuden VRL:on koodaamisen kanssa. Ei ole ihan pikkujuttu niin osaamisen kuin ajankaan puolesta, vaikka siitä ei tulisikaan yhtä laajaa kokonaisuutta, kuin mitä nykyinen laitos on. 🙂
    Toki jos tässä puhutaan vain uudesta kisakeskustyyppisestä systeemistä, niin sehän on huomattavasti pienempi ja nopeampi projekti, jos ei koeta enää tarvetta heppa/kasvattaja/talli/jne rekistereille.

• Näin suhteellisen uutena harrastajana olen sitä mieltä, että VRL on nykyisellään hyvä. En äkkiseltään keksi huonoa sanottavaa siitä, etenkin kun mahdollisuus harrastaa ilman VRL:ää on myös olemassa eikä kukaan pakota sinne hevosiaan rekisteröimään/muuten sitä käyttämään. Toki olen harrastanut vasta pian vuoden aktiivisesti (aiemmin en tarvinnut VRL:n palveluita, kun harrastin ravureita ja puskailulänkkäreitä), että en ehkä ole paras siihen sanomaan sitten 🤔

Itse näkisin mahdollisena tukea VRLää rahallisesti, jos siihen myös muita harrastajia lähtisi. Maksanhan oikeaa rahaa myös virtuaalihevosten kuvista, joten voisin osaltani kantaa korteni kekoon myös palvelinmaksujen kanssa, jos summa pysyy kohtuullisena per pää.

Tämä harrastus tuo minulle valtavasti iloa enkä näe ongelmana sitä, että vapaaehtoisilta tämä maksaisi vuodessa jonkin verran, jotta VRL saataisiin pidettyä pystyssä. Kyllähän monet muutkin harrastukset maksaa. Toki jos olen yksin ajatusteni kanssa, niin se on vähän kurjaa 😄

Kokonaan uuden systeemin luomisen näen käytännössä melko hankalana. Käsittääkseni VRL:n luomiseen, koodaamiseen ym. on käytetty melkoisen paljon aikaa ja vaivaa, joten nykyisellä aktiivisuustasolla (toimivan) sellaisen systeemin saattaminen kaikkien käyttöön vaikuttaa hyvin hankalalta toteuttaa. Tässä harrastuksessa kun on ikävänä varjopuolena, että harrastajat eivät vuosiksi tähän sitoudu. Itsekin omalta osaltani olen hyvin varovainen erilaisten vastuutehtävien kanssa, sillä 26 vuoden ikään mennessä olen huomannut omassa persoonassani sellaisia piirteitä, että minusta todennäköisesti olisi pidemmän päälle enemmän haittaa kuin hyötyä vastuutehtävien ja muiden panostusta vaativien asioiden kanssa. 😂 Tämä liittyy vahvasti myös aloitusviestin hallitus- ja yhdistysideaan, johon en valitettavasti koe itselläni olevan minkäänlaisia rahkeita. Uskon, että samantapaisten ongelmien kanssa painivat myös monet muut harrastelijat - ajatuksen tasolla olisi niin ihana auttaa ja kantaa kortensa kekoon, mutta toteutus on toista luokkaa.

Olisi vain niin kätevä kerätä kolehti, jossa monen harrastajan panos tekisi laskusta siedettävän per pää. 😅

/ muoks. Niin ja siihen en osaa oikein vastata, mitä sellaista koen saavani VRL:sta, mitä en ilman sitä saisi, mutta jotenkin vain tykkään organisoidusta “virallisemmasta” paikasta, johon keskittää harrastusta. Kai se ruokkii mun OCD-taipumusta, kun oma elämä on välillä niin leväällään joka suuntaan 😂

• Esteratsastajat

Olen @matty n kanssa samaa mieltä siitä, että ei se uusi systeemi tule vain jostain. Uuden systeemin ohjelmointi on työlästä, eikä voida olettaa että kukaan tekisi sellaista ilman palkkaa. Aina sitä helposti odottaa, että “joku muu” kyllä hoitaa homman…

Mieluummin satsaisi rahat vaikka jonkun opiskelijan palkkaamiseksi, joka voisi tehdä VRL:stä uuden minimalistisen version. Kuinkakohan kalliiksi sellainen tulisi, ja olisiko se edes laillisesti mahdollista ilman yhdistystä?

• tällä hetkellä ehkä ainoa syy, miksi käytän liittoa on se, että kaikki laatikset ja kantakirjat vaativat VRL-tunnuksen, kun muistaakseni näin puhelinselailulla joku ylempänä taisi miettiä, miksi VRLoa tarvitaan. en sieltä kuitenkaan mitään muuta käytä, kuin hevos- ja tallirekisteriä sekä kilpailukalentereita.

olen @Sylvi n kanssa samassa jamassa. oma harrastus on välillä niin on-off ja olen persoonaltani sellainen, että asiat ei aina välttämättä jaksa kiinnostaa niin kauaa, että pystyisin itse lähtemään mukaan vastuutehtäviin tai tässä yhteydessä yhdistyksen perustamiseen. eikä IRL-elämä oikein anna edes mahdollisuutta siihen. jos ainoa tapa on, että jokainen maksaisi jotain, pystyn kyllä omasta rahapussistani sen muutaman euron maksamaan - ei kymppejä, vaan ykkösiä.

• mattyn kanssa samoilla linjoilla sen suhteen, että uuden vaatijat voisivat keksiä mistä, miten ja millä rahalla se uusi systeemi saataisiin ja millainen sen tulisi olla. Turhaanhan sitä uutta vaatii, kun ei kellään (näytä) mitään ideoita sen suhteen olevan.

Sylvin kanssa taas samoilla linjoilla tuon suhteen, että VRL on omasta mielestäni tällä hetkellä toimiva ja ainakaan itse en henk.koht. näe esimerkiksi kisojen järjestystä liian raskana.
    Kisat kuitenkin yleensä täyttyvät nopeasti ja arvonnalle, sekä tulosten lähetykselle jää ruhtinaallisesti aikaa. Hitaammin täyttyvät kisatkin saa helposti määrätyssä ajassa hoidettua, kunhan vain viitsii hommaan tarttua. Eikä pidä järjestää itselle liian paljon tekemistä. Jos tuntuu, ettei halua arpoa monia luokkia useamman kymmenen ryppäästä, niin sitten niitä ei järjestetä, vaan järjestää vähemmän luokkia pienemmässä ryppäässä.

Voisin myös kantaa korteni kekoon palvelinmaksua varten (toki minunkaan kohdalla ei useammasta kympistä voi puhua. opiskelijan lompakko kun on rajallinen <3).

Minulle riittää vastuutehtäväksi EV:n pyöritys ja sen enempää en vastuuta haluakaan, jonka määrä EV:n kanssa ei ole verrattavissa VRL:n pyörittämiseen oikein millään tasolla. Eikä minulla edes olisi tietoa, saati taitoa VRL:n pyöritykseen.

Ilman liittoakin varmaan pärjäisi, mutta itselleni se tuo lisää realistisuutta ja näin perfektionistina itseäni ainakin ärsyttää suunnattomasti rikkinäiset linkit, jotka voi monesti korvata ihan vaan VRL-profiilin linkillä.

• Mää tulin takasin vasta joulukuussa joten en mä tiennytkään että nykyään VRL on jonkinlainen inhokki 😅 en mä tiedä, itse tykkään sitä käyttää siinä missä SPC:takin, eikä mulla oo mitään sen suurempaa valitettavaa 🙏ja kyllä oon valmis maksaan ihan siitä että saa sen pidettyä pystyssä, kai mä oon jotenkin sitten poikkeava 😅

• Mietin vaan että pystyisikö toiminta jatkumaan suhteellisen samanlaisena jos vrl tilalla ylläpidettäisiin vain yksinkertaista kalenteria jossa näkyisi jaosten alaiset kisat? Niitä ei tallennettaisi mihinkään tietokantoihin, kalenterityöntekijä vain tsekkaa että kaikki on kutsussa kohdallaan ennen kuin linkin lisää kalenteriin. Porrastettuja ei tietenkään sitten voisi järjestää mutta onko ne tosiaan tuon rahan arvoisia. Samalla hevosrekisteri yms poistuisivat mutta mun mielestä on ihan ok että sivujen ja hevosten tietojen säilyttäminen siirtyy itse harrastajien harteille.

• Itse en vaadi VRL:n tilalle mitään. Omasta mielestäni on kyllin monta vuotta odoteltu, että se joku mystinen uusi koodaaja tai vastuunkantaja jostain tulee 🙂 Ei ole tullut enkä usko että jatkossakaan mistään tupsahtaa. Yhdistystä yritettiin, muttei onnistunut. Itse voin täysin hyväksyä sen, että kukaan ei halua VRL:ää kontolleen ja se katoaa. Kantakirjat, laatikset sun muut varmasti löytävät paikkansa, mikäli niille on halukkaita käyttäjiä. Ne eivät tälläkään hetkellä ole VRL:n palvelimella eikä niistä kerry sinne mitään dataa (palkituista hevosista tms). En näe, miksi VRL:ää ja vuosittaista 350 euron laskua tarvitaan tässä mihinkään. Mieluummin maksaisin itse vaikka kantakirjojen ylläpitäjille vuosittaisen vapaaehtoisen korvauksen toiminnan järjestämisestä.

Mikäli VRL halutaan säilyttää ja maksuhalukkaita on, niin Jayden idea on minusta hyvä. Nykyisen VRL:n tekohengittämiseen käytettävät sataset olisi mielestäni parempi pistää uuden systeemin koodaamiseen, JOS sellainen halutaan. Nykyisestä VRL:stä voitaisiin poimia hyvät ja tärkeimmät ominaisuudet (heppa- ja tallirekisterit vaikka) ja sanoa koodaajalle, että tee nämä ja maksaa hänelle siitä 350 euroa. Jonkun pitäisi vaan tämäkin asia organisoida. Siihen nämä projektit ovat jokaikinen vuosi kaatuneet. Minä hyväksyn sen täysin, että kukaan ei halua käyttää organisointiin vapaa-aikaansa, enkä siksi valita, jos kukaan ei sitä tee ja VRL siirtyy historiankirjoihin.

Minun itseni on vaikea ymmärtää, mikä nykyisessä VRL:ssä on niin korvaamatonta 😄 Kaikki toimii oikein hyvin nytkin VRL:n ulkopuolella. Jos laatiksista poistettaisiin vaatimus, että hevosen pitää olla rekattu VRL:ään, niin muuttuisiko mikään ihan oikeasti? Sijoituksia ei edelleenkään katsota VRL:n profiilista vaan ne pitää listata hepan omalle sivulle. Alaisilla kisoilla olisi varmasti omat kalenterinsa jossain muualla, kuten VRL:n tauon aikaan. Onko kisatulosten arkisto ja rekisterit 350 euron arvoisia vuodessa? Minusta ei.

Edit: lisään vielä, että itse en koe olevani mikään VRL-vihaaja, ja toki jos jollain on ylimääräistä pätäkkää pistää tavallaan täysin turhiin asioihin, niin miksei. Ei se ole minulta pois. En vain näe tässä jokavuotisessa sirkuksessa mitään järkeä 😂

• "Milloin rahankeräyslupaa ei tarvita?
    Vakiintuneet opinto- ja harrasteryhmät

Vakiintunut opinto- tai harrasteryhmä saa järjestää rahankeräyksen ilman rahankeräyslupaa. Myös tällöin mukana tulee olla vähintään yksi täysivaltainen henkilö, joka on vastuussa rahankeräyksestä. Rahaa voidaan kerätä vain kyseisen opinto- tai harrasteryhmän tai jonkun muun tahon järjestämässä tilaisuudessa. Keräystä ei siis voi toimeenpanna esimerkiksi internetissä omilla kotisivuilla taikka sosiaalisessa mediassa. Kertyneet varat tulee käyttää ryhmän opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseen. Esimerkiksi ryhmän harrastevälineiden ja -materiaalien hankinta tällä tavalla on mahdollista, kunhan esimerkiksi välineet jäävät ryhmän omistukseen eivätkä siirry ryhmään kuuluvien ihmisten henkilökohtaiseksi omaisuudeksi." - Lainaus Poliisin sivuilta https://www.arpajaishallinto.fi/rahankeraykset/rahankeraysluvat/milloineitarvita

Eli voisiko VRL lukeutua tuohon harrasteryhmä kohtaan?

• Ei kukaan kai uutta systeemiä “vaadi”… Kannattajia varmasti kyllä molemmin puolin.

Oon aikalailla samoilla linjoilla danin kanssa. Erityisesti tämä:

Mikäli VRL halutaan säilyttää ja maksuhalukkaita on, niin Jayden idea on minusta hyvä. Nykyisen VRL:n tekohengittämiseen käytettävät sataset olisi mielestäni parempi pistää uuden systeemin koodaamiseen, JOS sellainen halutaan. Nykyisestä VRL:stä voitaisiin poimia hyvät ja tärkeimmät ominaisuudet (heppa- ja tallirekisterit vaikka) ja sanoa koodaajalle, että tee nämä ja maksaa hänelle siitä 350 euroa. Jonkun pitäisi vaan tämäkin asia organisoida. Siihen nämä projektit ovat jokaikinen vuosi kaatuneet. Minä hyväksyn sen täysin, että kukaan ei halua käyttää organisointiin vapaa-aikaansa, enkä siksi valita, jos kukaan ei sitä tee ja VRL siirtyy historiankirjoihin.

Itse tykkään rekata tallin ja hevoset (että niistä on se joku jälki, tekee hommasta myös hieman “virallisempaa” omissa silmissä), kilpailuiden järkkääminen on henk koht liian työlästä nimenomaan tulosten lähettämisen takia, jonka vuoksi en niitä pitkään aikaa olekaan järjestänyt. Tykkään isoista ryppäistä. En tykkää siitä, että tulokset jotka olen jo kopioinut kutsuun, täytyy kopioida VRLoon, vielä luokka kerrallaan.

Jos uuteen systeemiin ei löydy tekijää tai henkilöä joka haluaa ottaa vastuun tekijän löytämisestä, niin ei se mitään, kyllä tää vanhakin pyörii. Mutta uudistaminen olisi silti minusta paikallaan, ihan vain VRLon sivujen järjestäminen ja mahdollisesti joidenkin asioiden poistaminen tai muuttuminen. Kyllä, se tarvitsee aikaa ja henkilöitä jotka haluaa siihen aikaa kuluttaa, mutta en usko sen olevan mikään mahdoton homma.

6

868
Users

11.4k
Topics

208.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.