Tie Tähtiin 2019

• @alex-hallava Eri sukunimet noilla ainakin on ja ovat eri tallien edustajia. 🙂

(Tosi kiva kuitenkin, että jaksat oikaista näitä juttuja!! Koska sattuuhan sitä, kun on on ns. monta järjestäjää niin kuin on jo todettu. Liian usein virtuaalimaailmassa luovutetaan tai annetaan olla, vaikka harvoin mikään konsepti on muokkaamatta täydellinen.)

• Kiitos @alex-hallava että korjailit! ❤
    Joku excel tai tietokanta näissä ois melkein kätevin, johon arvat syötetään, koska tekstipohjaisissa virheet korostuu, olipa kyse tällaisesta tai jostain muusta. 🙂

• Muistakaa lähettää Auburnin kouluvalmennuksen kuittaukset tämän viikon aikana (siis viimeistään 24.3) 😊

• Piirrosharrastajat

Kolmanteen osakilpailuun valmistautumista:
    02.04. estevalmennus Auburn Estatessa
    05.04. kouluvalmennus Auburn Estatessa

• Ranking on nyt aseteltu sivuille siten että koulu ja esteluokat ovat vierekkäin, jolloin tähtiratsukkovertailu on helpompaa! 🙂

easy tasolla Inari johdossa 35 pisteellä
    mediumissa Linnea taitaa johtaa 23,5 pisteellä
    hard tasolla Reita kärjessä 31 pisteellä ja Janna heti perässä 30 pisteellä
    expert tasolla Lydia ja Salma ovat johdossa tismalleen samoilla 34 pisteellä

• Piirrosharrastajat

@alex-hallava en tiedä olenko ainoa, mutta ainakaan minulla (tietokoneella) rankingit edelleen allekkain, vaihtaneet vain puolta oikealle 🤔

// välimuistin päivitys auttoi!

• Piirrosharrastajat

Onko HeB rankingissa järjestys väärä vai pisteet menny sekasin. Nyt ei mee pistejärjestyksessä kärjessä siellä.

• @natalia järjestys vaan väärä, käyn korjaamassa

• Auburnissa 28.3. estevalmennus vain omille tallilaisille 🙂

• Piirrosharrastajat

@Riri noita 3. osakilpailuja ajatellen, tarjoaako Lehtovaara kauempaa tulevien kisaajien hevosille yöpymismahdollisuutta, vai saadaanko itse keksiä jotain lähitalleja joista karsinapaikan voi vuokrata? 😄

• Piirrosharrastajat

@jesse Hups, jäänyt vissiin mainitsematta kutsussa, mutta ratsastuskoulu tarjoaa karsinapaikkoja viikonlopun ajalle vuokralle sekä pienen matkan päässä (aboutirallaa puolisen kilometriä) sijaitseva ravitalli tarjoaa kanssa majoituspaikkoja 🙂

• @suski Mun lisäarvat näytti puuttuvan sun Sateentallin valmennuksen lisäarpailmoituksesta 😄 Valmennuksessa oli Stella - Betume, kirjoittelin tarinan valmennuspäivänä ja siitä olisi pitänyt tulla 2 lisäarpaa.

• Säännöissähän ei varsinaisesti lue kuinka paljon tuotosten pitää liittyä valmennuksiin tai kilpailupäivään, mutta ajattelin että ihan hyvä alkaa (ainakin nyt tästä eteenpäin) pitää sellaista linjaa että tarinassa vähintään 1/3 olisi itse ratsastusta tai sinä kilpailupäivänä tapahtuvaa valmistautumista joka liittyy suoraan kilpailuihin. Samoin kuvan pitää olla joko valmennus- tai kisatilanteesta (käy myös matkustus, varustus tms oheistoimita).
    Oon ollut näistä tähän mennessä tosi lepsu ja ymmärrän kyllä että on ehkä vähän tylsä kirjoittaa samoista tilanteista osakilpailuista toiseen, mutta joku raja pitää vetää 🙂

//ja tämä ei nyt vaikuta jo tehtyihin tuotoksiin

• Kenttäratsastajat

Mitä tuo suoranaisesti tarkoittaa? Hahmon täytyy ajatella ja puhua vai kilpa/valmennussuorituksesta? Mä luulin, että tuotosten idea on nimenomaan antaa luovuuden virrata 🤔 Uskon, että mun ja @Heidi-N tuotokset tuppaa olemaan ainoat ei ehkä niin perinteiset kuitit, mutta nekin kuitenkin tapahtuu valmennuksen/osakilpailun järjestävällä tallilla. Olin loputtoman iloinen kun Heidi oli lukenut jonkun mun valmennuskuitin ja ehdottanut, että hahmot voisivat tutustua kisojen aikana, ja mielestäni se toi ihan törkeästi sisältöä paitsi meidän kuitteihin niin myös itse hahmoihin ja niiden hevosten päiväkirjoihin. Ilakoitiin myös siitä, että miten huippua kun TT on onnistunut luomaan tällaisia “yli tallirajojen” suhteita. Ikävää, jos sitä ei sallita tai se aiheuttaa harmistusta.

Joo, oma lehmä ojassa, mutta totta puhuen valmennuskuitit, joissa pohditaan ratsastusta ja vain ratsastusta, tulee kirjoitettua aina enemmän tai vähemmän väkipakolla. Kuinka “story based” kilpailusarja onkaan jos ei saa kirjoittaa tarinaa vaan ainoastaan kuittauksia, pohdintoja ratsastuksesta ja ennen kaikkea kilpasuorituksesta, jonka onnistumista ei voi kirjoittaessaan tietää? Valmennuksienkin raamit ovat nykyään heppoiset eikä henkilökohtaisia kommentteja heru - miten näistä saa oikeasti aikaiseksi tarinoita jos ei lisää ulkopuolisia tekijöitä? Tällainen 1/3 -sääntö on myös nk. flimsy. Mitä jos kirjoitan pakollisen pukahduksen ratsastuksesta, ja loput itselleni ja varmasti myös lukijoille kiinnostavampaa tekstiä? Miten se eroaa nykyisestä? Pakotetaan kirjoittaja tiettyihin raameihin?

Aiemmin ei ole ollut rajoituksia, miksi nyt yhtäkkiä on? Missä se raja menee, mikä on valmistautumista ja mikä ei? Kuka sen päättää? Jos matkustus käy kuittauksena, miksei vaikkapa kilpailualueella tapahtunut kanssakäyminen? Eikö hahmoja saa kehittää kilpailujen aikana, tuleeko kaikki kilpailu/valmennustilanteen ulkopuolinen pohdinta jättää pois?

Ei ole tarkoitus olla hyökkäävä enkä pyri henkilökohtaisesti loukkaamaan tmv, mutta en voi kuin ihmetellä, että story based riders cupissa ei saa tarinoida vapaasti kisojen sisältä.

• @matty Tuota linjausta voi vielä muotoilla sopivammanksi. Musta on ollut ihana lukea tarinoita joissa on vuorovaikutusta ja oikeaa ‘kunnon’ sisältö sen iänikuisen ratsastuksen lisäksi. En missään nimessä halua sitä poistaa. Tarinallisuus on nimenomaan se mitä haluan!

Tämä yhtäkkinen linjaus tuli nyt siitä kun huomasin @Jesse n Lehtovaaran osiksen kuittauksen joka ei sijoitu kisapäivälle ja kuvakin on maastoilusta koiran kanssa. Se venyttää sääntöjä jo sen verran että koin paremmaksi laittaa jonkinlainen linjaus näkyville sen sijaan että odotan tyytymättömien kisaajien valituksia sitten kisapäivältä että oliko tämä nyt sopivaa. Siksi myös kirjoitin että uusi linjaus ei kosketa jo tehtyjä tuotoksia koska musta se Jessen tarina oli ihana ja kuva upea, mutta haluaisin että jatkossa pysyttäisiin vähän tarkemmin kilpailun raameissa. 🙂

Toivottavasti tämä selkeytti vähän tilannetta? Saa ehdottaa tapoja kuinka tämän muotoilisi näkyviin ensi vuoden sääntöihin.

//viime vuonnahan itse sain noottia siitä että valmennuskuvassa oli taustana ulkoilma eikä maneesi missä valmennus järjestettiin…

• Eli tarkoitus ei ole todellakaan natseilla tai muuten rajoittaa liikaa mutta joku linjaus tähän varmaan kannattaa laittaa ylös. 😄

• Kenttäratsastajat

Typerää noottia tuollainen 😅 Mun mielestä ainoa rajoitus saisi olla se, että tuotoksen tulee liittyä kisoihin. Mielestäni Santun kilpailukuittaus on ihan asiallinen: siinä kerrotaan matkasta kilpailupaikalle ja jännitetään tulevia kisoja. Eri asia, jos tarina olisi joku maastohömpöttely kotona vailla ajatustakaan kisoista 😅 Kuten aiemmin sanoin, kisakuitit ovat erityisen hankalia kun sitä tulosta ei tiedä etukäteen eli ei voi kuin kirjoittaa jotain ympäripyöreää liibalaabaa.

Toivoisin, että inspiraatio saisi vapaasti virrata ja tuotokset olla hyvin vapaamuotoisia! Se on ainakin innostanut mut kuittailemaan tänä vuonna enemmän kuin edeltävinä vuosina ja RKM-kekkereissä yhteensä. Oikeastaan, toivoisin, että TT tsemppaisi vielä enemmän tallienväliseen kommunikointiin ja suhteisiin, jolloin tarinayhteisöstä voisi ehkä oikeasti puhua yhteisönä erillisen tallien ja talliporukoiden sijaan.

• Tarinaheppailijat

Olen tässä samaa mieltä @matty kanssa. Itse kirjoitin juuri tarinan, jossa kilpailija ajaa kotitallia kohti valmennuksesta ja kertoo puhelimeen valmennuksestaan.

Pitemmän päälle nämä väkisin väännetyt ratsastuskertomukset ovat puuduttavia kirjoittajalle, lukijalle ja arvioijalle. Eikö olisi siis sama, että kirjoittaisi sanoja peräkkäin, eikä käyttäisi aivoja/taitoja/halua lainkaan? “Hevonen meni hyvin. Oli tosi kivaa jee”-tyylillä tulisi ikäviä luettavia, kun itse tiedän pystyväni ja haluavani parempaan. Varsinkin kun kyseessä on pitempijaksoinen ja osallistumishalua vaativat kisat. Haluan pitää kilpailun mielenkiintoisena itsellenikin. Ja juuri nämä eri näkökulmat ja kerrontatavat asioihin tuovat mielenkiintoa. Esimerkiksi juttelua valmennettavien kanssa tai vuoropuhelu jossa käydään läpi valmennus ja sen sujuminen. Jos nyt laitetaan tarkemmat rajat siihen, mitä saa ja mitä ei saa kirjoittaa, syntyy uudenlainen paine tekemiseen. Koen ainakin itse, että tämä uusi sääntö kitkee luovuutta pois.

Eikö riittäisi, että tuotoksen tulee perustua valmennuspäivään ja valmennukseen? Oli sen näkökulma mikä tahansa?

Esimerkiksi aamujännitys tai illalla kahvin ääressä kerrotut valmennusretket tuovat vaihtelua perus ‘ratsastin, oli kivaa’-tarinoihin. Näissähän käy ilmi, miten ratsastus sujui ja minkälaisella päällä hevonen oli.

Ymmärrän kyllä Alexin suhtautumisen. Mikäli tarinat menevät aivan ohi aiheen, ne eivät yksinkertaisesti ansaitse arpoja. Mutta missä menee raja siihen, mitkä kuuluvat ja mitkä eivät? Onko tämä 1/3 ratsastusta -sääntö nyt varmistaa että tuotokset ihan varmasti liittyvät aiheeseen? Ja jos kuva saa olla esim. aamulla valmistautumisesta, miksi tarina ei?

En halua vaikuttaa ilkeältä, kaipaan vain perusteluita ja tarkennusta 😄 .

• Piirrosharrastajat

Eikö TT:n tarkoitus ole pohjimmiltaan inspiroida kirjottamaan? Olen samaa mieltä, että tarinan on hyvä sivuta edes aihetta (niin kuin toistaiseksi kaikki lukemani tarinat ovat tehneet), mutta jokainen sana, jonka harrastelija tuottaa omalla vapaa-ajallaan yhteiseen täysin virtuaaliseen tarinakokonaisuuteen, on lahja.

Tämä uusi sääntö tulee selkeästi rajoittamaan tuotoksien syntyä (mikä on sopiva määrä mitäkin aihetta, onko se nyt hyväksyttävä, kuka sitä valvoo ja tuhat muuta ajatusta hidastamassa tekstin tuottamista). Toivon vilpittömästi, että tätä sääntöä ja sen vaikutusta inspiraatioon summattaisiin ja harkittaisiin vielä.

1

902
Users

11.9k
Topics

219.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.