Valokuvaustopicci 1

• Kenttäratsastajat

Suosittelen kyllä niin lämpösesti Nikon-harrastajille Facebookin Nikon-kirppistä!! Siellä kauheen paljon hyvää tavaraa. Oma kalusto on nyt päivitetty, ehkä haen tähän vielä jonkun toisenkin zoomin ja joku liikkuva makro, mutta toistaiseksi näillä mennään! Nikon D700, Nikkor 50mm f2.8, Sigma 28mm f2.8 ja Sigma 70-200mm f2.8. Kaikki oon tuolta Facebookin kautta ostanut pl. Nikkorin obiska, joka on vanhan kameran DX-kenno, nykyset kaikki FX. Sigman zoomia pääsen testailemaan ensi viikon viikonloppuna kenttäkisoissa, mutta tosta pikku-Sigmasta tykkään kauheesti.

Tämän räpsäsin eilen auringonlaskun sisälle tuomassa, lämpimässä valossa. Korvaa mokoma heilautti, mutta oli tosi hämärää ja 28 ei kamalasti pidä liikkeestä muutenkaan kun taas mun malli pitää 😂 Oon tykännyt ottaa tolla kyllä potretteja!

alt text

• @matty onpa kiva kuva ja söpö malli! 💕

Itse oon miettinyt hankkivani 45mm f/1.8 linssin. Sopis varmaan hyvin muotokuvaukseen mutta saa nyt nähdä onko mulla enemmän tarvetta uudelle linssille vai ratsastuskypärälle :D:D.

Ja tässä meidän pikkuprinsessat joista maanantaina nappasin parit söpöt naamakuvat - Prinsessa ja toistaiseksi nimetön musta tammavarsa 😍 On muuten vaikeeta saada käsitarkenteisella linssillä koko ajan liikkuvista varsoista kuvia!

edit// nää on siis otettu 135mm f/2.8 linssillä.

alt text

alt text

(ai kauheeta kun nää tuli isokokoisina, kestäkää.)

• Oivoi vihdoin ehdin kuvaamaan näitä miun hoitolapsiakin, on ne niiiin ❤
    https://flic.kr/s/aHsmpjjmAM

• Hehkutetaan nyt tännekin vähän Yyteriä 😍 Me koska muutkin jne! Pistettiin Sotilas ja sen tallikaveri koppiin ja köröteltiin 2,5h/suunta rannalle hengailemaan ja laukkailemaan niin kauan kun vain valoa riitti, jonka jälkeen taas 2,5h takaisin, ponit yöunille ja 2 aikaan yöllä päästiin itsekin poistumaan tallilta 😂 Suurinta osaa näistä joutuu työstämään jo vähän enemmän, mutta ainakin pari kuvaa on jo mennyt yllättävän kivuttomasti. Tolkuttoman pitkiin hinkkaushetkiin ei vieläkään riitä hermot, mutta pieni panostuskärpänen iski ja edes yritystä on tehdä pari legit kuvaa!

Huomennakin kuvataan, aamulla rippikuvat ja illalla ihan huipulla porukalla lisää teemakuvia meidän Instagramissa olleen arvonnan myötä.

0_1533497909793_ea508e0d-6013-4d63-8bcf-37c0a015cd85-image.png

• Spämspämspäm, mutta kattokaa nyt 😍 Oon ihan ihmeissäni näistä uusimmista kuvista, mähän saan välillä jotain ihan oikeaa kuvaa aikaan kun oikein yrittää!

0_1533580574561_3d998638-99d4-42d8-9428-06bc14350040-image.png

Tänään tosiaan kuvattiin Hovilla tuota samaa Sotilasta ja paria sen tallikaveria, meillä oli Instagramissa arvonta minkä voittajat otettiin mukaan “valmiiseen pöytään” kuvaamaan - yksi näistä voittajista oli Jaana Vuola, omg! Ilman hänen läsnäoloa ei varmaan oltaisi saatu näistä jauhokuvista edes tätä lopputulosta, on meinaan aika taiteilua noiden kanssa leikkiminen 😂 Myöskään eli ei ollut täysin suosiollinen, tuuli oli ihan älytön ja kieltämättä etenkin vaaleamman jauhon kanssa sopisi paremmin tummempi tausta ja aurinko ihan minimiin. Mutta näillä mentiin, eka yritys sekä hevosille että tekijöille (miinus Jaana) joten aika liekeissä ollaan, enskerralla osataan sitten huomioida 10 ihan uutta juttua parempiin lopputuloksiin!

• Valokuvauksen pariin palaava täällä moi. 👋

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytätte kuvien muokkaamiseen? Etsin lähtökohtaisesti ilmaista, mutta kaikki huomioidaan. 😄 Ja vielä superimpaa jos näkis vaikka ennen ja jälkeen kuvia millaista niillä saa aikaiseksi vaikka maksullisia olisivatkin!

• @cery Lightroom + Photoshop, Photaria oon alkanut enemmän opettelemaan ihan vaan koska Lightroomia ei saa enää ilman sitä 😂 Kertamaksulla vastaavat ohjelmat saa Darktablesta ja Affinitysta.

• ♞ Puoliveriharrastajat

@Cery mä oon käyttänyt viime ikoina ihan Gimpiä, aikaisemmin on ollut Adobe Photoshop Express ja Fotor, jotka molemmat siis ilmaisia mutta mulla meni hermot niihin 😄 Gimpillä saan tehtyä ihan perusjuttuja, kun en ainakaan vielä osaa sitä kovin hyvin käyttää.

• @taffel Tätä ihastelinkin jo Facebookissa. Sairaan pähee! 😍
    @Cery PS+LR -kombolla menen minäkin. 😄 Oon kyllä netistä löytänyt mm. ilmasia online wnb-photoshoppeja ym, kandee googlata! Gimpiä en itse ole koskaan oppinut ymmärtämään, enkä tajua miten sillä saa tehtyä mitään. 😂 Eilen itseasiassa eka kertaa nauhoitin kuvankäsittelyvideon (näkyy jahka on latautunut YT). Tää kuva oli mallia “emmä tiiä mitä mä tälle teen, mutta kai sit voi jotain kokeilla”.

alt text

Voi vitsit että heppakuvia on kiva katsella! Olisi hauska myös päästä itse kuvaamaan hevosia. Pitäisi vähän enemmän kaivaa motivaatiota tän homman saralla esiin josko vaikka pääsisin jotain hevosta kuvaamaan, tai kävisin jossain tapahtumassa. Ens viikolla ainakin kattomaan raveja ihkaekaa kertaa! Saa nähdä riittääkö mun kalusto siellä valokuvaamiseen. 😁

• Raviharrastajat

@juinttu aah mä niin rakastan kuvata raveissa 😍 (t. noin 20 ravit tulee kuvattua per vuosi) Mä kävin viimeks lauantaina kuvaileen “kotiradalla” Teivossa ja kyllä sieltä kivoja räpsyjä taas tuli ihan reippaasti, kuten alla oleva sh-o. Caijus 😄

Ei muuta kuin aidan varteen ja kamera laulamaan!

alt text

• Tätä on varmaan kysytty miljoonasti joka paikassa… Mutta mitä (mahdollisimman halpaa) objektiiviä pitäis katsella, jos pääasiassa kuvaa raveja? Kävin viime keskiviikkona vermossa tutun kyydillä raveissa pitkästä aikaa ja yritin kovasti sen hevosia kuvata, mutta senhän tietää mitä käy ku tommosella pokkarilla yrittää… Ja sieltä nyt jäi vielä isompi palo oikeesti saada parempi kamera… (muutenki, raveissa oli ku ois kotiin menny ❤ )
    Kannattaako järkkäriä edes hommata käytettynä? Ja mitä käytetyn ostamisessa pitää ottaa huomioon? Oon yrittäny säästää mut uutena en tuu ikinä saamaan ostettua ku aina tulee jotain muuta mikä syö säästöt, käytetyt pyöris sellasissa hinnoissa (mitä oon vähän katsellut) mikä kyllä kirpasee myös, mutta ei aivan yhtä pahasti…

• @reibili Mun eka järkkäri (Canon 350D) oli käytettynä ostettu ja olin siinä vaiheessa sen kameran kolmas omistaja, joten ainakin mä oon uskaltanut ostaa ja se kamera palveli monta vuotta vielä ihan hyvin.

Facebookin kamerakirpparilta löytyy ainakin ihan hyviä runkoja ja jotain settejä ihan noista sata/tuhat sarjalaisista tuonne kymppeihin ja ykkösiin canoni puolelta, nikonia ei ihan niin usein näe. Molemmat on ihan ok merkejä, en tiedä miten paljon oot ollut noiden kanssa tekemisissä mutta oma kokemus on suurimmaksi osaksi Canonista ennen kuin vaihdoin merkkiä Olympukseen kun halusin vähän helpomman mukaan otettavuuden kameralle.

• Mä laitoin juuri oman vanhan runkoni ja tarpeettoman objektiivin myyntiin ja haaveilen ostavani niistä saamillani rahoilla 45mm f/1.8 muotokuvauslinssin. 😍 (Ostakaa mun kamera pois niin lapsi saa hankittua uusia leluja! 😉 )

Vähän jo harkitsin, että myisin mun 40-150mm zoomin myös, mutta sitten mulle jäisi vaan kiinteä 135mm manuaalitarkennuksella… hmm… Toki tuolla 135 millisellä saa ihan kivoja kuvia ja se on oikeastaan ainoa linssi jota käytän, mutta silti 😄

Ainiin ja tulipa tuossa otettua myös rippikuvia! Pieni sadekaan ei haitannut kuvauksia ja mun mielestä nää on tosi kivoja siihen nähden, etten oo juurikaan kuvannut ihmisiä ennen.

@Cery käsittelen mun kuvat Olympuksen omalla ohjelmalla Olympus Viewerillä. Se on hyvin pitkälti samanlainen kuin lightroom niin toiminnoiltaan kuin ulkonäöltäänkin.

alt text

Kaikilla teillä on taas ihania kuvia!! Erityisesti ihastuin @taffel’in rantakuvaan ja @Juinttu’n koirakuvaan! 💓

• Kouluratsastajat

Saanko vähän valittaa, miten mulla ei oo yhtään motivaatiota kuvata? En oo koko kesänä tehnyt yhtiäkään kuvauksia, kun jotenkin tuntuu, ettei vaan lähde. Ideoita olisi kyllä paljonkin, mutta äh… en tiedä. Tekisi hirveästi mieli vähän päivittää kuvauskalustoa, mulla on atm vain hiukan vanhahko Canonin 70-300mm, jonka haluaisin päivittää ehkä canon 70-200/f2.8 tai johonkin vastaavaan, mutta just nyt budjetti ei anna periks.

Ihania kuvia kuitenkin teillä, @Juinttu lla ihana malli 😍 Ja @taffel kuvat kanssa ihan muy bueno, varsinkin tuo jauhosysteemi 👌

@Cery komppaan vähän edellisiä, mulla kans lightroom + photoshop käytössä, jos haluan kuvat nopeasti esim instaan esille, niin sitten puhelimen lightroomilla.

• @minni Mulla ei järkkäriä oo ennen ollu, en oo oo tainnu koskaan ees käsissä pidellä. :'D Sehän tässä mietityttääkin, että ehkä jostain liikkeestä ostettuna kun niitä vois ees vähän katsoa niin että mikä parhaiten käteen sopis, käytettynä kun ostaa niin ei oo sit kun se yks mitä kokeilla jos noilta kamerakirppiksiltä katselee… Ja kun oon noita katsellut, niin usein törmää kun on ilmotettu laukaisumäärä, että onko siinä jotain mitä kannattaa vältellä (siis mitä isompi määrä niin ei kannata ostaa tms).

Tää alkaa muistuttaa vähän tiiättekö auton ostamista… 😄

• @reibili sulkimen kesto on noin 150 000 laukausta, että joku 70-80 000 olis itselle ehdoton katto käytettyä ostettaessa. Valovoimainen linssi, jossa riittävä polttoväli. Pilvisellä säällä en olis tänä kesänä selvinnyt raveissa ilman 70-200mm f2.8 linssiä. Suljinaika kuitenkin pitää pitää niin lyhyenä ravureita kuvattaessa, jotta liike saadaan pysähtymään.

• @loci mulla taas vastaavassa tilanteessa rungon ISO-kestävyys on pelastanu, koska mä en uskalla aukkoa säätää suureks kun sit tarkennusalue pienenee ja kuvasta tulee liian helposti liian epätarkka väärältä alueelta (yleensä päästä). Mie uskallan avata aukkoa raveja kuvattaessa korkeintaan 3.5.

• Hmm, jos ensi sunnuntaina Kouvolan suokkinäyttelyt kutsuisivat niin täytyy tulla tänne vähän kyselemään 😄 Elikkäs siis.

70-200mm putki hyvä? Oon kerran ollu vermossa kuvaamassa, mutta silloin kyseessä oli miivi 12v-mut-kohta-hei-13v, ja kamera oli joku PoweShotin kompaktikamera, niin ei mitään ideaa miten silloin tuli kuvattua. Ja muuten vaan sitten sinne heilumaan, jos haluaa hevosia pyytää esitettäväksi, niin kannattaa lyöttäytyä muiden kuvaajien seuraan.

Tai ei kukaan sattuisi olemaan kanssa tulossa paikan päälle auttamaan muumimiiviä hädässä 😄

• Piirrosharrastajat

Nyt kun kahlasi kunnolla lomalla napsitut kuvat läpi, niin sieltä löytyi yksi helmi, josta en kyllä saa silmiäni irti. Varmaan paras kuva minkä oon tähän mennessä onnistunu saamaan, ainakin omasta mielestä.

0_1533836628016_IMG_7799_pieni.jpg

• Raviharrastajat

En ole pitkään aikaan päässyt kuvaamaan raveihin, ratsastuskilpailuihin tai edes näyttelyihin. Mutta senkin edestä on tullut miehen mukaan lähdettyä varikolle auttelemaan ja samalla käynyt radan varresta kuvaamassa kuskeja.

Tässä juuri odottelen miehen päätöstä pääsenkö mukaan viikonlopuksi, jotta saisi taas kuvia otettua. Edellisellä kerralla jopa alkoi kuvaaminen luonnistua taas ja reilut 3200 kuvaa tuli napsittua kahden vuorokauden sisällä. Vajaalle kymmenelle kuvalle tuhannesta jaksoin tehdä jonkun pienen muutoksen, muuten nämä kaikki on vain alkuperäisiä :'D Kuskit olivat erittäin tyytyväisiä ja varmasti odottavat jatkossa mut varikolla nähdessään, että kuvia tulee julki… vielä vaan noi asetukset hakusessa, kun tuntuu koko kamera olevan ihan vieras nykypäivänä 😕

0_1533837715533_DSC_1878.jpg

Edit. // Ai kauhea kun tää raiskaa laadun 😢

2

770
Käyttäjät

9.9k
Aiheet

173.4k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.