Kirjoittajakeskustelu

• @J. No tarkotin just tämmöstä pohjustavaa ja “rauhallisempaa” tavaraa mikä tapahtuu juonenkäänteiden välissä. Okei vähän se pituuski on siinä syynä, mut pääosin siis se et näiden isojen tapahtumien välissä on jotain ja lukija pääsee messiin siihen juttuun. Siitä on niin kauan ku oon viimeks kirjottanu jotai originalia ni on mopo ojassa ja lapaset hukassa, fanficin pohjalla ku yleensä on jotain minkä lukijat jo tuntee ja sillo tämmöne selittäminen ei oo niin tarpeellista ja jää helposti pois.

• Piirrosharrastajat

@nikki Joo, jos nyt esim ite mietin mitä haluan vaikka romaanin alussa ennen isoja juonenkäänteitä tietää, niin ihan se et mitä tää hahmo harrastaa/rakastaa eniten et mikä sitä motivoi, ja mitä se inhoaa/pelkää/välttelee elämässään, koska ne auttaa antamaan kans myöhemmille tapahtumille lisää merkitystä.

➡ Mies törmää polkupyörään. > okei, kurjaa, ehkä sitä sattu käteen mut voi voi, en mä tätä ihan konfliktiks kutsuis. olis kattonu eteensä paremmin.

➡ Mies, jonka tiedän pelkäävän metroja ja linja-autoja, lähtee ystäviensä vastustuksesta piittaamatta rankkasateella keskustaan, törmää polkupyörään kun tuijotti katua pitääkseen veden poissa silmistään. > jos hahmon bussi- ja metropelko on jo esitelty aiemmassa luvussa, ymmärrän syyt valinnan taustalla, ja voin toivoa että jäbä olis päässy pelostaan yli ja ottanut sen metron sittenkin kuitenkin. Nyt ihmettelen myös, että miks tää hullu pyöräilijä oli siellä rankkasateessa, ja miten ne kaks liittyy toisiinsa.

Tää toka on jo juoni, jossa hahmon negatiivinen motivaatio (pelko käyttää julkisia) ajaa sen konfliktiin (tapaturma rankkasateessa). Jos tarinan alussa ois esitelty myös joku positiivinen motivaatio (miksi tarve päästä keskustaan?) niin mähän olisin jo ihan täpinöissäni et kuinka tässä käy, pääseekö se ikinä perille, kuka roisto kehtasi ajaa pahki fillarilla!!??

Mut näitä motivaatioita ja hahmonrakennushetkiä voi ujuttaa sekaan myöhemminkin, vasta sit kun koko juoni on kasassa. 🤔 Ei niiden välttämättä tarvii heti olla ekoissa luonnoksissa mukana jos et vielä oo keksiny, mikä just kutakin hahmoa ajaa.

Ja toi fanficcien helppous on todellaki mood, ku valmiilla hahmolla ne negatiiviset ja positiiviset ajavat tekijät on jo olemassa, eikä niitä tarvii esitellä yleisölle. Pääsee suoraan asiaan. Fanficit on mulle ainaki just siks ensisijaisesti niinku tekniikan ja juonien harjottelua, oma teksti sit enempi just kankeeta hahmotyötä 😄

EDIT: Et jos tää liikennepelkomies nyt olis vaikka kyseessä
    Sellanen “rauhallisempi” täytehetki ennen mitään konfliktia vois olla vaikka joku kerta kun sen on ollu pakko mennä kaverille kantoavuks ja ovat joutuneet ottamaan metron ja se tärisee kauhusta siellä maan alla. Tai se istuu kahvilassa kaverin kanssa ja tuijottaa ulkona ajavia busseja sillee “hyi en kyllä menis, se on niin kauheeta ku ne kuskit kaahaa eikä siellä oo turvavöitä”.

Ja samassa keskustelussa vois sit nostaa esiin kans et se vaikka rakastaa jotain vanhaa indiekirjailijaa, jonka viimesin ja viimenen julkasu on just tullu kauppoihin ja viedään käsistä. Että jossei se pääse huomenna sinne keskustaan, niin painoksia ei sit enää ole, ja huomenna se kirjailijatartäti ois kans signeeraamassa omistuskirjotuksia puodissa kirjojen kansiin. Jos meillä on tällästä “turhaa” täytettä hahmon sisäsistä motivaatioista ennen varsinaista juonta, niin lukija välittää niistä hahmon tavotteista jo paljon enemmän, koska ne on selkeesti sille tärkeitä.

EDIT EDIT: Ja ekan konfliktin jälkeen jos miettii taas matalamman jännityksen jaksoa
    Ihan mahdollinen luku vois esim olla että fillaristi vie miehen terkkarille päivystykseen kun sen ranne muljahti kaatuessa, ja kysyy, mikä ihmeen syy sillä oli juosta sateessa pyörätielle katsomatta eteensä. Siitä vois johtaa keskustelun liikennepelkomiehen kammojen syntyyn, eli tuoda rauhassa mukaan taustatarinaa.
    Ehkä se on ollu lapsena jossain bussikolarissa, josta selvisi pelkällä säikähdyksellä, mut se säikähdys olikin sit iso? Ehkä se on jääny jumiin metroon joskus ja sieltä sammu valot hetkeks, ja sekin jäi karmimaan? Ja nyt sitä risoo, kun se ei saa niitä kirjaa ja nimmaria, kun kirjakauppa menee kiinni varttitunnissa.

• Ihanaa kun tää keskustelu on elossa ❤

Mulla omissa teksteissä just jotain tommosia 4 sivun kappaleita kun tuntuu että siinä on kaikki mitä haluan siihen sisällyttää.

Ens viikolla olisi alkanassa viimeinkin NaNo ja pääsee kunnolla kiinni sen projektin pariin ❤

• Piirrosharrastajat

@minni Olitko se muuten sä kun kyselit että oisko joku betalukijaks? Riippuen vähän siitä mikä genre sulla on kyseessä, voisin betalukea ihan mielelläni!

Tein tossa just kesällä ja alkusyksystä betaprojektia englanniks yhdelle alottelevalle fantasiakirjailijalle - lähinnä annoin palautetta just hahmojen motivaatioista ja maailmanrakennuksesta jne.

• @j joo mä etin jossain vaihees betoja ja edelleen kyl hakuses.

Tällä hetkellä sopivin projekti vois olla yks contemporary mut varmaan ens kuun jälkeen myös yks contemporary fiktion ja ait tietenkin toi crime mystery kun k3 valmistuu.

• Piirrosharrastajat

@minni Laita vaikka viestillä esittelyä projektista joka kipeimmin kaipais testilukijaa, kun sellasen aika on, niin voin sit sanoa et oonko sopivaa yleisöä sen suhteen 🙂

• @J. Joo kiitos sun neuvot oli varmaa nyt tässä ku mun käy sääliks liikennepelkomiestä ku se ei saa nimmariaa :(((

• Piirrosharrastajat

@nikki Se on hei vasta tarinan alku, ehkä se hyppää fillaristin tarakalle ja ne lähtee äkkiä polkemaan ja sit etsimään sitä mystistä kirjailijaa yhessä

Eimut siis sano ihmeessä jos jaarittelen liikaa, mä vaan tykkään hahmojen ja juonien pohtimisesta ihan kauheesti niin mielellään aina tartun tilaisuuteen jos saan höpöttää 😄

• @J. Et todellakaa jaarittele liikaa!! Mä vaa hylkään kohta oman tarinani et voin päättää liikennepelkomiehen tarinan :------D

• @j hahmojen ja juonien brainstormailu ❤

• WESTERNRIDERS

Ai kamala, anteeksi muuten @Minni kun jäi se mun betalukeminen yhtäkkiä kesken! Läjähti ongelmia arkielämässä eteen siihen aikaan ja siinä se sitten unohtui hössäkässä ihan kokonaan… Mutta nythän kys. kirja sulla on jo fyysisenä kädessä! 😌

@J:ltä mahtavaa havainnollistavaa selostusta, täytyy paremmalla ajalla lukea kommentit uudestaan ajatuksella.

I’m a simple underwriter ja aina saa pähkiä, mistä pituutta ja sisältöä vanuttaisi lisää, ettei ihan luurangoksi teksti jää! Pysyn usein vain niissä basic plot-driven-kohdissa ja kaikki muu “sälä” on kamalan vaikeaa keksiä ja tuntuu turhalta jaarittelulta… Juontanee siihen, etten lukijanakaan jaksa liian pitkiä kuvailuja taivaanrannoista ja jonkun kultakutreista… Suoraan asiaan ja toimintaan, kiitos! 😁 Vaikeinta itselle onkin scenejen tunnelmarakentaminen ja hahmojen ulkonäölliset kuvailut. Dialogi taas on lempiasioitani.

• @Alexiina-C Mä vähän ajattelinkin et vissiin elämä tullut tielle silloin.

Musta tuntuu että osaan tasapainottaa kuvailun ja dialogin eikä kummankaan kirjoittaminen oo mitenkään vaativaa. Toisaalta mulla on myös semmosia henkilöhahmoja että ne toisaalta vain puhuvat puolestaan joten sekin helpottaa kummasti hommaa.

Jännää nähdä mitä ensi viikolla käy kun Vääriä Päätöksiä pääsee työn alle ja saan alkaa selvittämään selviääkö Karri uudelle vuosikymmenelle 😄

• Sekalaisen sakin omistaja

Sanon tämän hyvällä ja tulevaisuuden projektejasi ajatellen @Minni. Oikeasti, viljele kirjasi tekstiin enemmän pilkkuja ja pisteitä, tuo kirja on ihan parin näytteen perusteella hitusen raskasta luettavaa. Vaikka myönnänkin olevani underwritingin kruunaamaton kuningas, niin osa lauseista on todella pitkiä ja täynnä “turhaa täytettä”. Kiitos ja anteeksi 🙇

• @anarchy toi pilkkujen vähyys on oikeastaan tiedostettu ongelma mutta tuo toinen olikin uusi tieto. Pitääkin yrittää parantaa tapansa näiden kanssa nyt kun aloittaa kolmannen kirjan kirjoittamisen ihan kunnolla.

• Piirrosharrastajat

Saanko muuten hehkuttaa vähän? Ei ole syksyyn hirveän montaa saavutusta mahtunut, mutta tässä jotain mistä olin ylpeä.

Jos joku teille sanoo, ettei kannata fanficcejä kirjottaa, kun ne “ei ole oikeaa kirjoittamista” eikä niistä mitään hyötyä ole, se puhuu läpiä päähänsä. On ainakin sen verran hyötyä, että enkunmaikan palaute on pakollisen akateemisen kirjoittamisen kurssin harjoitustöistä ollut tätä:

Hey there, thanks for your text. I have pretty much nothing to say about it or suggestions for improvement. It sounds as if a native English speaker wrote this for publication, and I know many, many native speakers who couldn’t even produce something of this quality!
    I’m not sure how much use this course will be for you, as it’s aimed at students whose skills are not as strong as yours.

Ja toinen, jossa tehtävä oli rakentaa lyhyt juoni ja sille päätös, palauttaa, editoida kommenttien mukaan, ja sitten palauttaa uusiks lopulliseen arviointiin. Ykköspalautuksen ainoa kommentti:

Nothing but praise from me on this one! No need to make any edits or resubmit

Hehhehheh. Hyvä mieli tuli 😊

• Will you be my beta?

Otsikko Vääriä Päätöksiä
    Kieli, sivumäärä, versio Suomi, n. 80sivua, draft 1
    Genre Realistinen fiktio, rikos
    Tiedetyt ongelmat pilkut, pisteet
    Yhteydenpitokeinot Sähköposti, discord
    Muuta tekstissä noin biljoona typoa koska #nanokausi. Kaikki palaute on tervetullutta.

Beta lukijaksi voisi päästä myös englanninkieliselle projektille joka menee kanssa realistic fiction kategoriaan ja siinä on kaksi eri kertojaa.

• Piirrosharrastajat

@minni onks sulla jotain juonitiivistelmää tai “takakansitekstiä” jota sais lukea? tiedän itestäni sen verran että oon aika nirso lukija jos hahmot ja juoni ei koukuta. Tykkään kyllä rikostarinoista (joskin vanhemmanpuoleisista, en ehkä sellasista ihan tän hetken psykotrilleri-/salaliittotyyppisistä). 😉

Kunhan opinnot herkeää joulukuun alkuun mennessä, niin kyllä mielelläni autan betana jos idikses nappaa - ja sanon tän ihan siks et tyhmäähän mun olisi olla se testilukija jos en todellisuudessakaan olisi sun kirjasi yleisöä.

Haluatko yleisen lukukokemuksen lisäksi myös “tiedetyistä ongelmista”, väli- ja loppumerkeistä ja oikeinkirjoituksesta, palautetta? Vai haetko ainoastaan juoni-, hahmo- tai yleisiä lukijakokemusfiiliksiä?

Tai siis isoin kysymys on ehkä, mikä sua auttaa ykkösluonnoksen päätteeksi eniten. Montako luonnoskierrosta aiot työstää? Jos tää on vasta eka rykäys eikä esim. pitkä juonisuunnittelu oo sun työtapas vaan oot enemmän pantser, niin silloinhan tietysti kai ihan suurpiirteinen juonen sotkujen ja hahmojen käytöksen harominen on varmaan eniten hyödyksi. Jos sun ykkösluonnos taas on jo pitkälle työstetyn suunnittelun päätös, niin sitten varmaan yksityiskohtaisempi betapalaute on ihan tarpeellista.

• @j tämmöstä oon nano saitille tarinasta kertonut:

Silja ja Karri ovat molemmat onnistuneet hyllyttämään itsensä töistä viimeisimmän tapauksen tutkinnan aikana. Hyllytyksen aikana he ovat lähentyneet osin odottamattomalla tavalla, mutta osin molemmat tiesivät tunteiden olleen olemassa jo pitkään. Töihin paluun lähetessä he päättävät, että olisi aika viimein astua tuntemattomaan ja jättää kaikki vanha taakse, niin kuvainnollisesti kuin myös kirjaimellisesti.

Pariskunta jättää ero ilmoituksensa juuri oikeaan aikaan ja samalla suljetaan myös entisten asuntojen ovet ja avataankin vain yksi, yhteisen asunnon ovi, täysin uudessa kaupungissa ja täysin uusien kuvioiden odottaessa edessä työ ja suhderintamalla. Nyt kun salailua ei enää tarvita, voidaan suhteesta tehdä virallista kaikilla tahoilla ja näin myös saavat vanhat sukunimet jäädä, uuden ja yhdistetyn sukunimen (Koskisilta) alta.

Miten uusi elämä alkaa sujumaan ja kestääkö päätös jatkaa kevyemmällä uralla, vai viekö tie takaisin vanhoihin piireihin ja vanhalle uralle?

Tää versio on tehty aika suuresti ilman suunnitelmaa joten ihan kaikki palaute kelpaa, koska mulla alkaa suruprosessi tässä loppukuun aikana tän kirjan kanssa joten ajatuskatkoja voi tulla enemmänkin.

• Tuplailen taas 😛

Oon joulukuun aikana kääntänyt ekaa kirjaa huvikseni enkuksi ja se etenee hiljalleen. Vielä on paljon tehtävää, mutta onneksi on uusi vuosi tulossa ja saa paloitella tuota käännöstä sinnekkin.

Ens kuu näyttää kirjoittamisen osalta kiireiseltä, varsinkin kun matkaan on nyt liittynyt uusi novelli… (eikö 12 wip:iä ollu tarpeeksi saakelin akka…) Kuitenkin suunnitelmat on tehty semmoisiksi että ne pitäis olla helppo saavuttaa joten toivottavasti myös onnistun siinä mitä oon itselleni laittanut tehtäväksi ja pääsisin jossain kohtaa vetämään ylitse noita projekteja pois tuolta listalta.

• Piirrosharrastajat

Minä vaihteeks kans päivittämässä tänne ihan jymyuutisen! Mulla on tarina jonka haluan kertoa, sen sijaan että olisi irtonaisia hahmoja, maailmoja tai tunnelmia! Mitä tää on???

Oli pakko ihan kesken piirtämisen äsken tehdä lehtiön sivusta sittenkin kirjoitusaivoriihi, jottei ideat karkaa. Mulla on teema ja ajatus jonka haluan jakaa, ja idea jo siitäkin, minkätyyppistä hahmoa-paria etsin. Pitää kai ruveta vaan luonnostelemaan, ja katsoa millaisia tyyppejä matkan varrelta löytyy.

En tiedä yhtään kuinka pitkä tästä olisi järkevä tehdä. Ajatus on että koko kertomus olisi ikäänkuin yksi tapahtumarikas (tai -köyhä, riippuen vähän siitä miten sen nyt tän tarinan kontekstissa määrittelee) viikko. Kai se olis ikäänkuin maagista realismia, vaikkakin kuten tässä sanottu, se maagisuus ei ole pääasia vaan ihan nyt vaan kuljetuskeino aika arkisillekin asioille.

Kerron lisää jahka tiiän enemmän, mut kylläpä nyt hymyilyttää! 😄 ❤

7

997
Users

13.2k
Topics

247.7k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.