Kirjoittajakeskustelu

• yritin olla tupla uppailematta mutta menkööt 😄

Printtasin just 40 sivua ykköskirjaa läpilukuun ja edittiin Ypäjää ajatellen ja oon jotenkin niin innoissanu siitä että nään sen printattuna jotta haluaisin vain lukea tuon pinkan lävitte heti… Jos vaikka olisin vain kiltti ihminen ja kirjoittaisin ne puuttuvat 50 sivua sen sijaan ja sitten vaihtaisin toiseen projektiin että saisi hommia valmiiksi tämän vuoden aikana viimeinkin.

• En muista onko kukaan täällä jo asiasta puhunut mutta kysynpä nyt että onko kukaan kokeillut ikinä kirjoitella Pomodoro metodin avulla?

Mä oon just tehnyt ensimmäisen session ja aloittamassa toista ja ainakin ensimmäisen pätkän perusteella tykkään tästä ❤ katotaan miten nää pätkät 2-4 menee : D

edit // pätkät 2-4 oli tuskaa, mut lopputulemana on 16 uutta sivua, mikä on varmaa mun paras saavutus viimesen viiden vuoden aikana ton ykkös kirjan parissa : D Enää 47 sivua jäljellä ❤

• Piirrosharrastajat

@minni en oo koskaan kuullukaan 😄 onks sulla jotain linkkiä tai jotain? oon aina mielelläni innolla tutustumassa uusiin tekniikoihin.

• @j törmäsin tohon ite Gibin videon kautta ja nyt kun oli oikeesti aikaa niin kokeilin sitä sitten tänään. Tuossa siis tarkoituksena on työskennellä 4x25min niin että jokaisen pätkän välissä on 3-4 min taukoa ja sitten kun neljäs pätkä on tehty niin 15-30min taukoa ja sitten jos haluaa niin uus 4x25min setti.

Hiemanhan tuo vie aikaa jos tekee tuon 4x25min, mutta ainakin itte aattelin että tulee käyttöön satunaisesti, sillä kuten tonne edellisen viestin edittiini kirjoittelin, sain tuolla tänään 16 sivua tekstiä aikaan, mikä ei oo tosiaankaan mitään päivittäistä mulle.

Ens kerralla muutan kyllä omaa tekemistäni sen verran, että pomodorot 1&3 menee ykkösen parissa ja pomodorot 2&4 sitten joko kirja kakkosen parissa tai slugsleyn parissa, koska vaikka toi kirja ykkönen onkin todella kiva projekti, alkoi se tökkimään aikalailla heti kun napautti toisen kerran ajastimen käyntiin.

Mutta kokeilemalla oppii ja tietääpä ensi kerralla tosiaan vaihdella projekteja välissä ja onneksi tuota pystyy myös muokkaamaan niin, että esim. huomiselle merkkasin vain yhden pomodoron, mutta jos näyttää siltä että inspiraatio räjähtää käsiin, saatan tehdä vielä toisenkin pätkän samalla kun vietetään iltaa asuntolalla, ellei sitten opiskelut vie niin paljon aikaa että ei kerkeä tehdä kuin yhden pätkän.

• Pohditaan tässä miehen kanssa juonta “roolipeliin” (jota hän harjoittelee koodaamaan), jossa seikkaileen pikkuinen poika. Olisiko kellään minkäänlaisia ehdotuksia juonen kuluksi, ja esimerkiksi vaihtoehtoisia juonenkäänteitä, jos tämä pikkupoika valitseekin jotain muuta kuin pääjuonen? Hevoset eivät tarinassa ole välttämättömyys. Mulla lyö pää tyhjää.

• Piirrosharrastajat

@anzkuli Minkälainen teidän pääjuoni on, kuinka pieni se poika on, onko pelillä joku tavoite?

Roolipeleissä mun mielestä hauskinta on yleensä hahmojen välinen tai hahmon ja ympäristön välinen vuorovaikutus. Kaikki juonenkäänteet joissa saa joko tietää lisää hahmoista ympärillään tai kartoittaa pelimaailman saloja on yleensä kivoja (oli kyseessä sitten teksti-, pöytä-, live- tai klikkailuroolipeli).

• @j Ensimmäinen versio oli ns. labyrintti, jossa tää kaveri yritti päästä paikasta x kotiin, ja versio 2:ssa päähenkilön piti etsiä Pocahontaksen kadonnut pesukarhu. Olis siis tarkoitus, että olis pieni tekstipätkä, josta pitää valita, miten tämä päähenkilö reagoi ja se vie uuteen tekstipätkään ja niin edelleen. Meillä kummallakaan ei ole oikeastaan visiota edes pääjuonesta, joten ollaan kokeiltu vähän sitä sun tätä. Tämä päähenkilö on viisi(ish)vuotias, ja koko homman tarkoituksena on vaan lähinnä treenata Androidin koodausta, kun mies tulee tarvitsemaan sitä työssään jonkun verran. Varmaan tavoitteena pojalla päästä kotiin ja mahdollisesti seikkailla siinä matkalla jossain ja jotenkin.

• Hmm… mun pitäis kirjoitella oikeesti tota kirja ykköstä urakalla, mutta täälä mä onnessani koko päivän mietittyäni kirjoitan Slugsleytä eteenpäin 🤦 mutta kaippa voi pitää positiivisenä sitä että edes jokin projekti etenee kun jostain syystä tuo Slugsleyn päähenkilö on tällä hetkellä semmoinen jolla on kuuluvin ääni ja se haluaa saada sen kuuluviin verrattuna tuohon työpariin (leikittelen kyllä idealla että tekisin joko niistä tai nuorista ihan oikean parinkin) ja muutenkin tuntuu että kirjoittaminen sujuu taas vaihteeksi kun sain jopa 4x +200 sanasta kouluvalkkaa kivuttomasti tänään aikaan???

Oisko kellää muutes innostusta jotain kautta vaihtaa vaikka viikonloppusin kirjotusajatuksia ja olla samalla tsemppaamassa toista ja tekemässä vaikka jotain yhtenäisiä kirjoitussprinttejä? Jotenkin välillä vaan tuntuu siltä että joku reaaliaikainen writing buddy (muukin kun yt video) olis kiva

• hups heikkaa, vedettiin varmaan puolitoista tuntia sana sotia suomi nanolaisten discordissa ja lopputulemana kirjoitin [b]13[/b] sivua ton rallin aikana ja kokonaan tänään tuli kirjoitettua 15 sivua.

Kelpaa kyllä olla tuola reilussa 20 puuttuvassa sivussa, kun aamulla tuo samainen luku oli vielä 45 sivua : D

edit // ja ilmeisesti noi sprintit on todella tehokkaita koska tylsyyksissäni battlasin itseäni vastaan jotta sain sivumäärän kasaan ja mentiin vielä ylikin tavoitteesta : D

• Piirrosharrastajat

Ah kuinka olen nyt ihan innostunut kirjoittamisesta! En muistanutkaan kuinka “vapauttavaa” on saada keksiä hahmoja ja niille taustatarinoita, erilaisista käänteistä ja tapahtumista puhumattakaan. Aluksi piti lähteä kirjottamaan tekstiä tarinatallille, mutta taitaa käydäkin niin, että hevoset ovat kuitenkin vain sivuosassa. 🙈 Ehkä juoni vielä muokkautuu moneen kertaan, en nimittäin tee mitään ajatuskarttoja vaan kirjoitan mitä milläkin hetkellä mieleen juolahtaa yrittäen pitää tarinan kuitenkin järkevän kuuloisena.

• @jodochus toi kuulostaa niin mun kirjotustyyliltä!

Nytkin tässä kirja ykkönen nimellä kulkevassa projektissa (joka valmistuu vklp ❤️) mulla on jo loppu valmiina ja se ei taida enää pian sopia siihen mitä sitä ennemmin on valmiina 🤣

Mutta henkilöiden kehitteleminen on kyllä palkitsevaa vaikka välillä niin iesuksen haastavaaki .

• iesus mulla on ihan liikaa asiaa kirjoittamisen parissa kun tuplailen itseäni urakalla, mutta mun ykköskirja ja kuuden vuoden pain in the ass on valmis loppuviikosta jos jaksan olla yhtä reipas kuin mitä oon tähän mennessä ollut tän kirjoittamiseni kanssa ja pysyn mun mahtavassa kahden sivun päivätavoitteessani.

• Mä finisheerasin mun kirjan ekan draftin viimein.

edit // en nyt viiti ihan triplata kuitenkaan : D

Aloitin heti tänään käymään uudelleen lävitse tätä mun ekaa versiota ja tää editoiminen on toistaiseksi ainakin vielä niin ihanan nopeaa ja helppoa, koska tekstiin ei tarvitse tehdä paljoa muutoksia, vaikka tähän mennessä on tullut kyllä jotain kirjoiteltua lisää, kun ensimmäisellä kerralla ei ole tullut ehkä sittenkään avattua asioita ja ihmisten ajatuksia ja tunteita tarpeeksi paljon.

Mutta tiedän kyllä sen, että kun päästään tonne +350 sivuihin niin tää homma tulee töppäämään ihan totaalisesti, sillä viimeiset 50 sivua kun tuli kirjoiteltua sanasodissa, näyttää teksti enemmänkin siltä että se olisi noin parin promillen humalassa kirjoitettu, sen sijaan että se on oikeasti kirjoitettu noin kymmenen aikaan arki-iltoina.

Mutta tätäpä tämä ekan kirjan kirjoittamisen matka taitaa olla ja eikähän tästä vielä hyvä tule kun sen saa tämän jälkeen vielä kerran luettua lävitse niin, että saa viimein myös kappalejaot tehtyä tekstiin.

• minä ja mun triplailuni 🙄

Oon niin tyytyväinen itteeni että oon pystynyt pitämään aikataulusta kiinni ja alan olla loppusuoralla kirja ykkösen editoinnin kanssa. Sitten tartteekin tehdä vielä kappalejaot ennen kuin pääsee lähettämään kirjaa painoon 😍

Kakkonen on onneksi ihan hyvällä mallilla kanssa ja sen pariin olisi tarkoitus palailla sitten ensi kuun alusta ihan rennolla tahdilla, ennen kuin heinäkuussa eteen asteleekin vuoden toinen camp nanowrimo jonka aikana olisi tarkoitus purkittaa kakkonen mahdollisimman pitkälle ja sitten marraskuussa pääeventissä aloittaa kolmoskirjaa, jolle löytyy jo pieni alkudraft google docsista.

Ois kyllä mahtavaa jos vuoden lopussa olisikin kolme kirjaa valmiina kun lähtötilanne vuoteen oli se, että google docsissa lojui kaksi kirjan tekelettä.

• WESTERNRIDERS

Minä putosin tästä keskustelusta jo kauan sitten, koska luoja sentään on ollut härdelliä elämässä. Sivusilmällä vähän teidän juttuja seurasin, niin pakko nostaa eiffelin kokoinen silinteri @Minni:lle toimeliaisuudesta ja aikaansaavuudesta. Kateudesta vihreänä täällä pyörittelen peukaloita, kun omat tekstit ei ota edetäkseen sitten millään. Täytyy varmaan jonkinlaista lukujärjestystä ja pomodoroa itsellekin kyhätä, että pysyisi jotenkin ruodussa ja aikataulussa; omasta kirjoittelusta, kun se järjestelmällisyys ja pitkäjänteisyys pahasti uupuu. Ja ihan superisti onnea matkaan julkaisusuoralle! Jos joskus kirjasi on pihalla, mainosta täällä ja varmasti ostan, koska pitäähän sitä fellow-writereita tukea!

PS. @J, olen viimeinkin tallitarinoissa Hemsburyssa… Huh huh, eihän siihen mennytkään kuin kolme vuotta.

• @alexiina-c joo tää projektin on kyllä kanssa vaatinut paljon kun nyt vasta seitsemän vuotta alottamisesta ollaan tekemässä viimeisiä edittejä joita laskin aamulla olevan enään 133 sivun edestä eli loppusuora häämöttää ja tässä vaiheessa alkaa jo pieni haikeus nostaa päätään, vaikka edessä on vielä vaikka ja mitä häppeninkiä.

Pomodoro on toimiva ja samaten myös toimi hyvin nano finlandin discordin sanasodat (koneeni ei tykännyt kylläkään).

Tässä kanssa pohdin kakkoskirjan juonen käänteitä ja varmaan illalla pakko kirjoitella sitä parin kappaleen verran koska rakastan mun hahmoja sen verran että pakko päästä taas niiden päiden sisään hetkeksi 😁

Mutta joo, ehkä ensi kuussa mulla on mun ihan eka kirja käsissäni ❤

// ihanaa että täälä puhuu vihdoin joku muukin eikä mun tartte potee huonoo omaatuntoa siitä että täytän koko topiikin 🤣

// voihan discordin sprinto botti kun pisti mut kirjoittamaan tota kakkosta täysin puskista ja nyt on kyl kivalla mallilla toi kakkonen ja tykkään noista hahmoista koko ajan vaan enemmän ja ootan jo innolla että mitä jatko tuo tullessaan.

• Piirrosharrastajat

Onnittelut projektin valmostumisesta ja tsemppiä vikoihin rutistuksiin! ❤

Mun marraskuusta alkanu fanficci-dekkariprojekti on ollu nyt varmaan ainaki kolme tai neljä kuukautta jäissä, mutta eipä se onneks tiedostoissa pilaannukaan 😄 oli niin monet kurssipäiväkirjat ja esseet kirjotettavana ettei yksinkertasesti vaan riittänyt omissa aivoissa enää levytila sen naputteluun.
    edit: siksipä en oo tännekään vastaillut. Sori siitä!

Kokeilin tota pomodoroa kyllä mun tenttikirjan kanssa, ja ai että kun muuten toimikin!
    Kiitos kun vinkkasit

Ajatustauko teki kuitenkin oikeesti tosi hyvää, koska tossa kuukaus tai kaks takaperin sain ratkastua monta loppupäähän jäänyttä juonisolmua. Nyt tiedän kaiken mitä tarttenkin, ja kunhan jatkan niin voin jatkaa taas suoraan kirjottamaan enkä juonimaan.

Vähän tällästä venkslaamistahan tää on, kun yhdistelee tarkkaa juonittelua ja avointa kartan pisteiden välillä seikkailua. Mulle se kuitenkin toimii näköjään aika hyvin.

Ja yhden lyhyemmän kuusilukuisen sain kans purkkiin viikonloppuna! Ai että kun tuntuu hyvältä, varsinkin kun siitä tuli hahmonrakennuksesta ja tunnelmasta vielä niin ihanaa palautettakin, aaaaaa!

Oon ehdottomasti enemmän hahmo- ja fiilisorientoitunut kirjoittaja ja tykkään eniten tarinoista joissa hahmot kasvaa, juonenkäänteiden mystisyys on sivuseikka.
    Oli siis ihanaa saada sellasia kommentteja että kylläpä oli toimiva versio tästä hahmosta ja kylläpä koko tarinan päätös oli tunnelmaltaan kuin lähdematskuissakin fiilikset olleet. 😊

• Toi projektejen jäissä oleminen on kyllä niin tutun kuuloista koska mulla on kanssa molemmat kirjaprojektit ollut ihan reilusti jäissä, vaikkin nyt tosiaan tuon ykkösen naputtelin loppuun vihdoin ja viimein.

Tässä mitä oon nyt aina aamuisin yrittänyt saada nuo päivän sivutavoitteet editointien kohdalla täyteen niin tuntuu vaan siltä että tää kirjoittamisen laatu on parantunut loppua kohden ja samalla jotenkin oon onnistunut ehkä parantamaan ja luomaan parempaa pohjaa koko tarinalle ja tykkään todella paljon siitä mitä mulla on kirjoitettuna.

Nyt tietenkin alkaa tulemaan ne vaativammat päivät eteen tässä editoinnissa, kun teksti alkaa menemään reilummin virhepainotteiseksi, kiitos sanasotien… Mutta hiljalleen kun työstää tuota päivätavoitetta niin eiköhän sinne päästä, vaikkakin tähän loppusuoralle mahtuu vielä yksi järkyttävä työpäivä jolloin kerkeäminen saattaa olla hieman kortilla…

// edit: vikat 100 sivua lähtee nyt ❤ oon vahingossa lukenut kaikki huomisen sivut jo lävitse eli nyt mennään päivän etuajassa tossa editoinnissa, mutta eipä haittaa onneksi jos perjantaina käy niin että ei onnistukkaan lukemaan tarvittavaa sivumäärää lävitse ja toisaalta ei haittaa yhtään vaikka saisi kirjan painoon paria päivää suunniteltua aikaisemmin.

• Mä tilasin just mun ihan ekan kirjan ja saatoin myös vuodattaa muutaman kuoleman väsymyksestä johtuvan onnen kyyneleen.

Nakelkaa mua kävyillä jos mainitten niiden saapumisesta, mutta en muista laittaa ikinä kuvaa tulemaan todisteeksi tästä tapahtumasta.

edit: aloin illalla miettimään että jos alkaisi kirjoittamaan jotain interactive tyylistä tarinaa, jossa lukijat saisi päättää suunnan mihin tarina olisi etenemässä. En vain tiedä että miten hyvin se ottaisi tuulta alleen, mutta kaippa sitä ei tiedä ennen kuin kokeilee.

Yksi ongelma on sitten tietenkin se, että millaiselle alustalle sen toteuttaa…

• alt text

6

997
Users

13.2k
Topics

247.3k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.