Miksi jätät hevosen ostamatta ?

• Virtuaalihepat 2019 keskustelusta mua jäi mietityttämään ja ihan mielenkiinnosta haluaisinkin kuulla kanssaharrastajien näkökulmaa;

Miksi jätät hevosen ostamatta ? Koska vaikeaa on vastata kysymykseen, miksi ostaisit kasvatin, kun ei sitä oikein osaa sanoa, miksi joku vain kolahtaa.

Yleisimmät syyt ovat varmaan sellaisia, että nimi, suku tai kasvattiliite ei miellytä – nämä on mullakin aina painavia syitä. Entä jos otetaan pois laskuista myös ostolakot ja se, että “talli on täynnä, en tarvitse enempää hevosia”. Kaikki meistä on varmasti ostanut hevosen, vaikkei sitä harrastukseensa oikeastaan tarvitsisi. Miksi ? Koska se nyt vaan on niin kiva ja kolahtaa.

Onko olemassa jotain muita syitä ? Vanhempien sivujen ulkonäkö ? Kasvattaja ? Kasvattajan talli ? Joku muu, mikä ? Tarkoitus ei ole alkaa mustamaalaamaan ketään, mutta haluaisin ihan mielenkinnosta tietää, että vaikuttaako tällaiset asiat ostopäätöksiin. Parhaimmassa tapauksessa muutkin harrastajat saa vähän insightia siihen, miksi hevoset eivät mene kaupaksi (muutakin kuin se, että nyt vaan on joku “lama”; kyllä tälle ostolamallekin on jotain taustatekijöitä) ja jos oikein kunnianhimoisesti ajatellaan, voitais ehkä vähän nostaakin hevosten myyntiä – ken tietää.

• Itse ostan hevosen aika paljon sen perusteella mitä on juuri silloin tarve. Koitan pitää ostohousut todella harvoin jalassa, mutta joskus joku hevonen kolahtaa ja en edes osaa perustella miksi 🤔

Koska itse olen innokas saamaan hevosiani laatuarvosteluihin, kiinnitän aika paljon huomiota vanhempien mahdollisiin meriitteihin. Tosin minulla on paljon myös hevosia joiden vanhemmilla ei ole meriittejä (yleensä nuoria), mutta ovat kisanneet. Vanhempien siistit, valmiit sivut edesauttavat ostopäätöstä, mutta kuten sanoin jos minulla on päässä jo jonkinlainen visio hevosesta ja sille vain sattuu löytymään oikeanlainen varsa, ei siinä loppupeleissä ole niin suurta merkitystä vanhempien sivujen ulkoasulla 😄

Sitten taas jos haen oria omille tammoille pyrin hakemaan luonteen ja kokonaisuuden kautta 🤔

• Mulla vaikuttaa ehkä eniten juurikin hevosen vanhemmat ja niiden sivujen ulkoasu ja ulkonäkö, esimerkiksi onko sivuilla paljon materiaalia. Jos vanhemmillla on pelkät nimet ja sukutaulu ei ostaminen usein houkuta. Saatan myös jättää hevosen ostamatta, jos en pidä sen vanhempien kuvista 😄 En kuitenkaan vaadi esim. meriittilitanioita ja valtavas tekstimäärää, mutta jotain aktiivisuutta olisi kiva olla.

• Esteratsastajat

Mulla ykkösenä samat kun aika monella, nimi ja kasvattajaliite, jos ne ei inspiroi en osta. Toinen syy on yksinkertaisesti se kun on iso talli, niin on kausia jolloin hevosia tarvitaan enemmän ja ostetaan enemmän, sitten jos on melkoisen täyttä niin ostan vain jos näen jonkun todella inspiroivan tapauksen, josta tiedän pitäväni vielä vuodenkin kuluttua. Hevosen vanhemmat ei valmista varsaa ostaessa juurikaan vaikuta, lähinnä vain painotuksen kautta, tilausvarsalla sitten enemmän tottakai. Hevosen persoona ja kuvat vaikuttavat paljon, jos kyseessä on vanhempi hevonen. Pitkään harrastaneena erottaa jo miltei myyntilistat läpikäymällä, että mikä on sopiva omiin tarpeisiin. Mitään tallia tai kasvattajaa mulla ei oikeastaan ole jolta suoranaisesti en haluaisi kasvattia, lähinnä ne asiat liittyvät sitten kasvattiliitteeseen, jos varsaa ei saa ilman ostettua. Tosin nykyään kun aikuisena muut asiat painavat enemmän ja virtuaalihepoille aikaa on vähemmän en kovinkaan usein enää osta sellaisilta kasvattajilta, joilla on tiukemmat myyntiehdot, haluan heppailun olevan rentoa arjen vastapainoa.

• Piirrosharrastajat

Hylätään alkuun tästä vastauksesta mun lähtöjäänkin tiukat kriteerit ja vähäinen tarve hevosille ja skippaillaan muihin juttuihin:

Rumat, sotkuiset ja/tai sisällöttömät sukulaisten sivut ja nimet, joista en pidä. En tahdo hevoseni sivulle näkymään mitään rumia mukahauskoja nimiä. Hevonen jää myös suurella todennäköisyydellä ostamatta, jos sillä on suvussaan hevosia, joiden omistajan tiedän siirtelevän hevosia usein uusiin osoitteisiin (olen laiska päivittelemään sukutaulun linkkejä) tai joiden sivujen pelkään muuten katoavan lähitulevaisuudessa.

Ne on ehkä isoimmat jutut, ja värien periytymisen realistisuudesta tykkään. Jossain kauempana suvussa joku lipsahdus ei ole kuolemaksi, mutta lähisuvussa häiritsee kyllä.

• @lynn toi värien realistinen periytyminen on kyllä yks, minkä huomaan vaikuttavan myös omissa ostopäätöksissä. sama vanhempien sivujen sotkuisuus ja tyhjyys – niistä tulee helposti sellainen mielikuva, että ei jakseta nähdä vaivaa juuri ollenkaan.

tosin tuontisukuisilla mua ei sukutauluissa haittaa, vaikka sinne ei ookaan keksitty värejä ja säkäkorkeuksia.

• Jos hevonen on läheistä sukua mun hevosille, en osta. Tai jos myynti-ilmoituksessa ei ole nimiehdotuksia. Kasvattajanimissä voin joustaa ja saatan ostaa hevosen vaikka en tykkää sen kasvattajanimestä. Mutta ilman valmiita nimiehdotuksia en osta ikinä hevosia. 💁 Jos myynti-ilmoituksessa sanotaan, että vanhemmat menevät laatiksiin kunhan jälkeläisnäytöt on kasassa, mietin neljästi ennen kuin edes harkitsen hevosen ostamista. En halua niskaan hengittävää kasvattajaa, joka kyttää saako kasvatti kilpailutuloksia vanhempia varten.

Tai sitten jos vanhempien kuvat tai sivujen ulkonäkö eivät miellytä, saatan jättää ostamatta. 😅 Teen hirveen harvoin heräteostoksia “vääristä roduista” ja lähinnä klikkailen keskustassa auki vain itseäni kiinnostavien rotujen myynti-ilmoituksia. 🙂

edit// Linen keskusteluryhmän kautta teen helpommin heräteostoksia kun siellä välillä suorastaan tyrkytetään hevosia (ja itsekin teen sitä haha), mutta täältä keskustan kautta harvemmin ostan hevosia huvikseni vaan mietin aina sopiiko se mun jalostussuunnitelmiin tai onko mulla sille jo valmiina sopivaa puolisoa.

• En osta jos: suku ei miellytä (nimet, kuvat, sivujen sisältö), painotuslaji on väärä, suku väärän pituinen eli ei ole tarvetta omassa tallissa, kasvatusliite ei ole mieleinen tai sopiva. Vanhempien täytyy olla kisattuja, jos kasvattaja on minulle tuntemattomampi, tutuilta uskallan ostaa kisaamattomista vanhemmista kyllä varsan. Meriitit vanhemmilla iso plussa, mutta ei pakolliset ja kisat on muuten sivuilla näkyvillä. Myös kasvattajalla on jonkin verran väliä; jos hän on todella uusi, on pelko, että vanhempien sivut häviää delete-näppäimellä joku kaunis kerta. Siinä kohtaa toivoo parasta mutta pelkää pahinta, jos on kiva kasvatti myynnissä 🙂 Myös jos kasvattaja on ns. tuuliviiri, eli ostaa paljon hevosia, hetken kuluttua palauttaa ne ostamansa ja lopettaa/perustaa uusia talleja, se saa ainakin minut pysyttelemään kaukana, koska haluan sukulaisten sivujen olevan tallessa vielä silloin, kun olen ilmoittamassa niitä arvosteluihin.

@juulia said in Miksi jätät hevosen ostamatta ?:

Jos myynti-ilmoituksessa sanotaan, että vanhemmat menevät laatiksiin kunhan jälkeläisnäytöt on kasassa, mietin neljästi ennen kuin edes harkitsen hevosen ostamista. En halua niskaan hengittävää kasvattajaa, joka kyttää saako kasvatti kilpailutuloksia vanhempia varten.

Tähän haluaisin omalta osaltani vastata oman näkemykseni asiaan, koska minä ilmoitan lähes kaikkien kasvattieni kohdalla, että vanhemmat ovat menossa laatikseen. Teen sen sen takia, että jos kasvatin ostaja on itse myös laatuarvosteluja harrastava, on hänellä tieto siitä, että vanhemmat ovat myös sinne menossa ja todnäk kasvatti tulee saamaan hieman paremmat pisteet laatuarvostelussa sukulaisistaan. En ole ikinä olettanut, että kasvatin omistajan on pakko kilpailla tarvittavat sijoitukset vain sen takia, että vanhemmat ovat laatikseen menossa 🙂 Jos ulkopuolelle myydyt kasvatit eivät ole tarvittavia kisannut, teen oman varsan joka kisaa vaadittavat, en todellakaan ole hönkimässä kenenkään kasvatin ostajan niskaan, että koska kisat tulee sivuille 😄

• En osta jos…

-epämieluisalta kuulostava kasvattiliite
    -omistan jo hevosia, joilla yksikin sama nimi suvussa
    -kadonneita sukulaisia kolmessa ensimmäisessä polvessa
    -sukulaisilla epämieluisen kuuloisia nimiä
    -isällä tai emällä sotkuiset tai sisällöttömät sivut

Ehkä yksi merkittävimmistä tekijöistä on isän ja emän laatu ihan nimestä sivuihin ja meriiteistä sukuun asti 🙂 toisena merkittävänä tulee valitettavasti se kasvattajaliite.

• @sorel said in Miksi jätät hevosen ostamatta ?:

@juulia said in Miksi jätät hevosen ostamatta ?:

Jos myynti-ilmoituksessa sanotaan, että vanhemmat menevät laatiksiin kunhan jälkeläisnäytöt on kasassa, mietin neljästi ennen kuin edes harkitsen hevosen ostamista. En halua niskaan hengittävää kasvattajaa, joka kyttää saako kasvatti kilpailutuloksia vanhempia varten.

Tähän haluaisin omalta osaltani vastata oman näkemykseni asiaan, koska minä ilmoitan lähes kaikkien kasvattieni kohdalla, että vanhemmat ovat menossa laatikseen. Teen sen sen takia, että jos kasvatin ostaja on itse myös laatuarvosteluja harrastava, on hänellä tieto siitä, että vanhemmat ovat myös sinne menossa ja todnäk kasvatti tulee saamaan hieman paremmat pisteet laatuarvostelussa sukulaisistaan. En ole ikinä olettanut, että kasvatin omistajan on pakko kilpailla tarvittavat sijoitukset vain sen takia, että vanhemmat ovat laatikseen menossa 🙂 Jos ulkopuolelle myydyt kasvatit eivät ole tarvittavia kisannut, teen oman varsan joka kisaa vaadittavat, en todellakaan ole hönkimässä kenenkään kasvatin ostajan niskaan, että koska kisat tulee sivuille 😄

mainitsen myös kaikissa myynti- ja jalostusilmoituksissa, jos vanhemmat ovat joskus menossa laatiksiin. mulla joskus tarkoittaa kuitenkin vähintään 1-2 IRL-vuotta. en myöskään koskaan vaadi hevosteni jälkeläisiltä kisaamista sen takia, että vanhemmat saisivat laatispiteitä – ellen mainitse tästä erikseen, esimerkiksi Lionin varsoja myydessä, jotka ovat mun omista oreista.

eli ts. mulle tuli ainakin ihan puskista, että jos mainitaan vanhemman olevan menossa joskus laatiksiin, niin jälkeläiseltä jotenkin automaattisesti vaaditaan niitä kisoja 😅 mutta hyvä että tuli esille, niin yrittää itse sitten vaikka muistaa mainita silloinkin, kun ei vaadi jälkeläisiltä mitään ettei niitä tarvitse kisata.

• Mulla riippuu vähän rodusta, milloin hevonen iskee niin paljon, että haluaisin sen ostaa.

Nyffeillä katson eniten sukua, sillä omassa tallissa on se ~100 nyffiä, joten jos myyntiin tulee sellainen, jonka suvussa ei ole yhtäkään omasta tallista löytyvää ponia, saatan hyvinkin tehdä tarjouksen. Tällöin riittää, että sivut on siistit, nimet nyffimäisiä ja sivulta löytyy kuva. Kisoilla jne. ei ole väliä. Paljon todennäköisemmin teen tarjouksen, jos vanhemmat ovat nuoria ja tuntemattomia, kuin meriittihirmuja.

Suokeilla meen täysin fiiliksen mukaan. Varsinkin muhun suokeissa iskee siistit vanhempien sivut ja kekseliäät nimet, esim. törmäsin tossa eilen @Serena :n Jeiliin ja ihan jo hevosten sivujen takia tuli fiilis, että tuolta haluaisin varsan tai astutuksen.

Shettiksillä ja puoliverisillä oon innostunut tarinoinnista, minkä takia sellaiset kasvatit innostavat, joille kasvattaja on onnistunut luomaan taustatarinan. Jo keksitty nimi, vähän luonnetta ja osaan jo kuvitella, minkälaisia päiväkirjamerkintöjä kirjoittaisin. Oli yllättävän vaikea löytää sellaisia sulhoja puoliverisille, jotka jotenkin nousivat persoonallisina esille, kun oma tarkoitus ei ollut gp-tason hevonen vaan päiväkirjahevonen.

Niin ja yleisesti sellaisen olen huomannut, että jos tiedän jonkin tallin hevosten muistosivuilta puuttuvan kuvan, saatan jättää tarjoamatta, sillä kun vanhemmat kuolevat, on kuvattomia sivuja tylsempi selailla myöhemmin.

• Suomenhevoskasvattajat

Minulla on yksi ainoa syy, miksen osta hevosta: minulla on jo jotain vastaavaa tai pystyn tekemään itse jotain vastaavaa. Ostan ainoastaan sellaisia hevosia, jotka ovat kerta kaikkiaan niin ainutlaatuisia, etten millään muulla keinolla voisi saada samanlaista.

Yleensä syy on hevosen taustatarina. Ostin juuri Apassin, koska minulla ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa, enkä saisi samanlaista aikaan itse.

Syy voi olla se, että tämä ainutlaatuinen eläin sopii tarinaani. Ostin Minin kun etsin tarinaan sopivaa kilttiä ponia. Mini on kilti, ja itse asiassa se oli hirveän hauska ajatus, että poni olisikin kaksi metriä korkea jättiläinen, kun sen ratsastaja oli silloin kolmivuotias räkänokka.

Voin ostaa hevosen jonkin ihan minimaalisen inspiroivan seikan vuoksi. Ostin Pondin, koska heti kun huomasin sen nimen (joka ei sinällään ole erityinen) pystyin näkemään sen kiukuttelemassa hahmolleni, ja melkein kuulin kuinka hahmoni huusi HEI, POND! ja runosuoni alkoi sykkiä.

Syy voi olla sekin, että meillä on historiaa. Siitä äärimmäinen esimerkki on Maya. Se oli vähän niin kuin hoitoheppani Mel Serenissä 1800-luvulla eKr. ja hahmoni kaipaili sitä mooonta irl-vuotta. Moni on ostanut hoitohevosensa, mutta minäpä ostin sen kun se oli ollut vuosisadan muualla.

Kyllä olen ostanut nimenkin takia hevosen muutaman kerran. Enää en osta kauniin nimen takia, niin kuin ennen, vaan kerta kaikkiaan erityisen nimen, jolla on minulle jokin merkitys.

Laatisheppoja, tavallisia tuonteja ja muuta tylsää pystyn tekemään itse. Silloin kun kyseessä on jotain ainutlaatuista, jotain sellaista mitä en mitenkään voisi itse tehdä, minun on saatava se. Silloin ei ole väliä, millainen suku hevosella on, kuinka ruma sen nimi on, milloin se on syntynyt, tai onko sen isä pegasos. Minun on saatava se. Näitä kaikkia hevosia yhdistää yleensä se, että niistä ei ole minulle varsinaista “hyötyä” tässä leikissäni, mutta että jo niiden ajattelemisesta tulee hyvä mieli.

En myöskään juuri koskaan varta vasten laita hevosia myyntiin, koska harvoin minulla on tarjota mitään, mitä pitäisin itse tällä tavalla erityisenä. Nytkin minulla on myynnissä yksi spesiaali shirenhevonen, vaikka minulla on monta suokki- ja puokkiyhdistelmää joista täytyisi saada varsa.

• Esteratsastajat

@oresama said in Miksi jätät hevosen ostamatta ?:

Enää en osta kauniin nimen takia, niin kuin ennen, vaan kerta kaikkiaan erityisen nimen, jolla on minulle jokin merkitys.

Olipas ihanasti sanottu 😍

• Kaikki nimeen liittyvä vaikuttaa, arabeissa myös se, jos ei ole verilinjaa merkitty (näitä on onneksi harvoin). Sivujen ulkoasu ja huolellisuus vaikuttaa. Vanhempiin panostus vaikuttaa jonkin verran, jos ei ole yhtään kisoja tai perustiedotkin puutteelliset niin jää usein vilkaisuksi. Saatan jättää hevosen ostamatta ihan vaan vanhempien kuvien takia. Moni asia siis vaikuttaa ja kriteerit saattaa vaihdella.

• Nimi. En tee ostotarjousta, ellei hevosella ole nimiehdotuksia tai itselläni mitään ideaa, mikä nimeksi voisi tulla. Mulla saattaa kivan nimen keksimisessä mennä oikeasti tuhottomasti aikaa, enkä kehtaa venyttää sivujen tekoa montaa kuukautta vain sen takia, ettei sopivaa nimeä ole. Nimi on kuitenkin iso osa hevosen persoonaa ja huono nimen takia hevonen ei välttämättä jaksa kauaa inspiroida.

Kuvat. Kuten nimen kohdalla, täytyy mulla olla myös tulevista kuvista jotain hajua ennen hevosen ostoa. En tykkää pitää hevosia kuvattomina, vaan haluan ne sivuille heti sivujen teon yhteydessä. Kuvia ei siis tarvitse saada mukaan, mutta mun tulee tietää että omista varastoista tai jostain vapaasti kopioitavien joukosta löytyy jonkinlaista tarjontaa. Harvinaisempien rotujen kohdalla olen tästä tarkempi, esimerkiksi puoliveristen kanssa taas hövelimpi, ellei ole jokin tietty väri haussa.

Kasvatusnimi. Kasvatusnimen tulee näyttää ja kuulostaa kivalta. Oikeasti epämiellyttäviä kasvatusnimiä en osaisi montaakaan mainita, iso osa voi olla sellaisenaan ok mutta niihin voi olla hankala keksiä varsinaista nimeä jatkoksi. Joskus kasvatusnimen puutekin saattaa häiritä, ja hevonen jää myös tällöin ostamatta.

Sukulaiset. Sukulaisissa kiinnitän huomiota etenkin nimiin, kuviin, sisällön asetteluun sekä värien periytymiseen. Jos (lähi)suvussa on yksikin oikeasti häiritsevä nimi, en osta hevosta. Nykyään oon sukulaisten nimistä tarkempi kuin ennen, aiemmat hairahdukset ovat kaikki tainneet päätyä jo manan maille 😁 Kuvia vilkuilen lähinnä ensimmäisen sukupolven kohdalla, ja kunhan hevoset eivät kuvattomia ja kuvat ovat jokseenkin edustuskelpoisia, ollaan jo voiton puolella. Vanhempien sivut saisivat olla myös asettelultaan siistit, sekavat skippaan suosiolla ellei hevosessa muuten ole sitä jotain. Värien kanssa en itse pelaa geenimerkinnöillä, eli niitä en odota sukulaisiltakaan, mutta muutoin ne oikea periytyminen edesauttaa mulle myyntiä. Yksittäiset hairahdukset eivät haittaa, mutta toistuvina vaikuttaa negatiivisesti hevosen ostoon.

Nämä ovat isoimmat syyt, miksen jollekin hevoselle tarjoa kotia. Tietty myös mm. aivan liian tuttu suku, liuta kadonneita sukulaisia ja rotu voivat myös jarrutella ostopäätöstä, mutteivat samanlaisessa mittakaavassa kuin yo. luetellut asiat 😄

• Piirrosharrastajat

Tätä topaa seuraillut sivusta ihan uteliaisuuttani, ja kun suku tuntuu olevan monella yksi tärkeä osa ostopäätöksessä, pakko kysyä tulevaisuutta varten;
    onko evm sukuinen hevonen luontaantyöntävä tai peräti ehdoton ei? entäpä hevoset joilla on sekasuvut, eli osa evm sukuisia ja osa olemassa olevia hevosia joilta löytyy sivut?

• Suomenhevoskasvattajat

@varjoaika evm-sukuisuus ei haittaa, vaikkakin sellainen on nopeaa keksiä ihan itsekin. Epätasainen suku sen sijaan yleensä on sellainen ongelma, josta en pääse mitenkään päin yli, vaikka hevonen olisi kuinka kiva. Poikkeuksia on: olisin halunnut Pondini, vaikka sen suku olisi ollut millainen, mutta se ei tullutkaan minulle jalostuskäyttöön.

• @Varjoaika mulla on hevosten sivuilla 3-polvinen sukutaulu, joten kolmanteen polveen saakka toivon tasaista sukua niin näyttää siistiltä sivuilla. 😄 Sen jälkeen on ihan sama kuinka epätasainen suku on, esim tällä isän ja emän suvut ovat keskenään tosi eripituisia.

• Raviharrastajat

Itse jätän hevoset usein ostamatta sen takia, että a) niillä on kilpatuloksia ottamatta ylös roppakaupalla (ravihevosilla ärsyttävää) ja b) en voi luottaa siihen, että vanhempien sivut eivät katoa hetken kuluttua (=6-12kk ostosta) jolloin hevonen on “suvuton” mun silmissä 😄

Vanhoilta ja tutuilta, luotettavilta kasvattajilta ostan hevosia herkemmin.
    Ja nimen omaan kilpailemattomina varsoina tai niin, että kilpakalenteri on juuri päivitetty ajan tasalle ennen myyntiä.

Harvoin ostan nykyään hevosia, mutta kun ostan - tahdon ihan oikeasti hyvästä suvusta hevosen.

Lisäksi mulla on omaa kasvatustoimintaa ollut vuodesta 2006 nykyisten sukulinjojen kanssa. Kun en saa omia kasvatteja myydyksi - en osta muilta, vaan kasvattelen sitten omia linjoja, koska niihin menee kaikki aika ja energia 🙂

Jos joku taas ostaa minulta hevosen - voipi olla melko varma, että käytän sitten sitä jalostuksessa myöhemmin.
    Mielenkiintoisten, vanhojen sukujen kohdalla omaavien hevosten/ ponien kohdalla saatan tehdä poikkeuksen ja ostaakin jotain talliini 😄

Toisaalta taas sitten joku hevonen tosiaan “vaan kolahtaa”, enkä tiedä miksi. Joskus tahdon “pelastaa jonkun suvun”, ettei se ihan katoa. Joskus vanhemmat on vaan niin vastustamattomia, että on pakko ostaa… 😄

@Varjoaika mulle evm- hevoset on aika lailla “ei kiitos”. Onneksi nykyään omalla harrastuspuolella (raviurheilu) on paljon uusien sukulinjojen luojia, joten voin heiltä helposti lainata sitten uutta verta orien muodossa omaan kasvatukseen, kun multa taas löytyy enempi vanhojen sukujen edustajia 🙂 Aika vähän löytyy evm- tai 1 polvisia hevosia omasta tallista.
    Nytkin just ärsytti, kun kyselin parin kuukauden ajan peitsareita eikä kukaan niitä mulle myynyt. Toin sitten 6kpl, niin eikö niitä sitten parin kuukauden päästä tullut ihan myyntiin asti ravikeskusteluun… 😄

• Piirrosharrastajat

@varjoaika Itse ostan todennäköisemmin evm-sukuisen kuin suvullisen. Johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen nirso kuin mikä. Mua kiinnostavan suvun tulisi olla täysin piirretty, roduiltaan ja painotuksiltaan sopiva, värinperiytymiseltään mahdollisimman realistinen, ei rumia nimiä tai sivuja, ei läpipiirrettyjä kuvia, ei kadonneita sukulaisia, ei sukulaisia joiden epäilen joskus katoavan… ja ei saisi olla samoja nimiä joita mulla jo on, eikä mielellään hyvin repaleista sukutaulua muutenkaan.

Suvullisissa on siis paljon isompi riski, että työntävät luotaan 😅 Joitakin puutteita kyllä voi korvailla muilla vahvuuksilla.

2

901
Users

11.9k
Topics

219.2k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.