Santa Claus is coming to town

• Hyviä perusteluita vastaan joulumieltä jaossa - ihan ilmaiseksi. Huomioithan, että kuvat mahdollista saada vain sivulliselle hevoselle, eli näitä ei lahjoiteta varaston perukoille. Annettavia kuvia ja tekstejä tulossa mahdollisesti lisää riippuen täysin menekistä ja omasta inspiraatiosta. Ehdotuksiakin tekstityypeistä voi heitellä alle? 🙂

📷 K U V A T 📷

Shetlanninponitamma + pää
    Suomenhevostamma1 + pää ❤ @Anna
    Welsh ori + pää ❤ @Elli-L

✍ T E K S T I T ✍

🍍 Kerronnallinen valjakkoajovalmennus, parina Bettina ja Ruellia
    🍍 Rekiretki Maybeckissa, päiväkirjamerkintä
    🍍 Ajo-opetusta varsalle/nuorelle, päiväkirjamerkintä

Parasta joulua ihan teille jokaiselle. 🎅 ❤

• No mutta tämähän kävi sopivasti. Havittelisin tuon welsh-orin kuvia Sasulle, josko vaikka inspiraatio lähtisi tämän ponin kanssa siitä nousuun. Tuo tämän hetkisten kuvien poni on vähän turhan lapasen näköinen verrattuna siihen, millaisena Sasun päässäni näen… 😄

// Ja leppoisaa joulua! 🎅

• Ihanaa joulua! 🎅

Kakkossuokkitamman kuvat sopisivat täydellisesti meidän Pipariponille, koska nykyiset kuvat ovat vähän turhan pullamössöt hänen kohdalleen. Kakkossuokin silmissä on kuitenkin samanlaista lempeyttä, mitä Pipariponin luonteeseen haen. ❤

• Sekalaisen sakin omistaja

Ykkössuokkitamman kuvat olisi ihanaa saada Ellille, sillä nykyinen turhan pieni ja tanakka omaan makuuni mitä olen Elliä kuvitellut. Aloittelevana suomenhevoskasvattajana olisi kiva saada vähän tuntumaa vähän erilaisempiin kuviin kuin nuo AK:n ja Hippoksen kuvat 😊

• http://mollyvirtuaali.altervista.org/o/langley.html Ottaisi mielellään vastaan ajo-opetusta. Ori on kylläkin koulupainotteinen, mutta meillä opetetaan kaikki varsat ajolle ja etenkin nuorilla ajetaan paljon. Itse en osaa kirjoittaa paljon mitään ajo-opetuksesta joten olisi mahtavaa saada ulkopuolisen kirjoittama teksti.

• Omistaja ulkoistaisi enemmän kuin mielellään pienen ja itsepäisen Lystin ajo-opetuksen kasvattajille… 😉

• Bettinalla tuli jo ikävä pientä maalariaan, joten hän lähti valmentamaan Leiaa? Tai vaihtoehtoisesti kouluttamaan Likkaa, joka vasta aloittelee valjakkohevosen uraa?

• Suomenhevoskasvattajat

Blackis lähtisi mielellään valjakkoajovalmennukseen. Teidän kasvatin varsa ei olekaan vielä käynyt Maybeckissa, ja sellaiset reissut inspiroi itseäni myös aina kirjoittamaan. 🙂

Ihanaa joulunodotusta sulle! ♡

• Des lähtisi erittäin mielellään valjakko-oppiin, kotona tätä on jo vähän aloiteltu, mutta nuorelle oripojalle tekisi hyvää saada vähän toista näkökulmaa 🙂 Desin kanssa olen innostunut päiväkirjameiningistä, joten antaisi myös mulle inspistä lisäkirjoittamiseen!

Hyvää joulunodotusta sinne, ihanaa että joku jaksaa tällaisia tehdä 🙂

• Ao. kuvat näille tyypeille, tekstejä katselen vähän myöhemmin - murtunut nilkka huutaa lepoa päivän joululahjarumban jälkeen ja tähän hätään on pakko kömpiä peiton alle. 🙂 Kuvien copyihin VRL-14355 & heittäkää puumerkkiä alle kun kuvat on tallessa, niin poistelen kuvat sivutilaa viemästä.

Suomenhevostamma1 + pää ❤ @Anna
    Suomenhevostamma2 + pää ❤ @Sylvi
    Welsh ori + pää ❤ @Elli-L

• Kouluratsastajat

Hyvää joulua! Vitsit mää tykkään tälläsistä kun ihmiset antaa ilmaiseksi kuvia ja tekstejä näin joulun alla! Tulee niin hyvä mieli ja huomaa miten ihana yhteisö keskustassa on 😄 Noi shetlanninponitamman kuvat sopis enemmän kuin hyvin mun Makkaralle. Tammalle en ole hyviä mustan ponin kuvia löytänyt, pullea luottoratsu tarvitsee katsos omanlaisensa kuvat 😊 Nuo kuvat on tosi söpöt ja ihanat, heti kun näin ne tuli Makkara mieleen 😀 Olis tosi kiva saada nuo tammalla, oon jo jonkin aikaa ponille niitä just oikeita kuvia ettinyt ^^

• Kiitos oikein paljon! 😊 Mitä haluat copyiksi? Haittaako muuten, jos rajaan tamman rakennekuvasta esittäjän pois? Sointuisi kivemmin sivuille 😊

• @Sylvi kaippa sitä voi rajata, kunhan ei vedä ihan hevon turvan ja hännän juuresta. 🙂 Copyt olikin tuossa yo. viestissä, VRL-14355

@Crimis kiva kun kävit. ❤

Crimiksen soiteltua valmennuspäivää, olin hihkua onnesta. “Ei mulla oikeasti ole enää ennen joulua aikaa, mutta tottakai me jotain sovitellaan, kun kerta susta ja Cherryn varsasta on kyse. Jos ei tuu ihan liian nopeesti, niin tulkaa meille illalla - oon luvannut pitää Bettinalle ja Ruellialle valmennuksen kahdeksalta, ja sovitte varmasti samaan joukkoon.” mä tuumin naiselle aamuvarhain. “Joo, me tullaan. Nähdään sitten!” Crimis päätti puhelun.

Jo valmennuksen alkuverryttelyn aikana huomasin, että Blackis ja Ruellia tuntui olevan aika hyvä valmennuspari. Molemmat olivat peruskilttejä, niiden ohjastajilla oli hommat hallussa ja niiden perustekeminen kärryjen edessä oli erittäin hyvällä tolalla. Toki molemmilla oli puutteensa; Blackis ei pysynyt täysin tasaisessa tahdissa vaan vähän jojotteli vauhtiaan ja Ruellia ei tukeutunut Bettinan tarjoamaan ohjastuntumaan vaan dippasi välillä turhan tyhjäksi.

“Me voitaisiin keskittyä ainakin valmennuksen alkupuoli siirtymien tekemiseen, sillä molemmat on ehkä aavistuksen epätasaisia näin valmennuksen alkutaipaleella. Tehdään muutamia eri siirtymäharjoitteita sillä ajatuksella, että ne ponit tulisivat pikkuhiljaa lavoistaan, säästään ja niskoistaan ylös ja tiputtaisivat painoa takajalkojen päälle. Ja samalla keskitytte siihen, että ne säilyy rennon skarppeina - ne ei saa siirtyä liikkeelle kärryä repien kauhealla vauhdilla, mutta toisaalta ne ei saa myöskään haahuilla siirtymän läpi puoliunessa niin, että siirtymästä ei ole tosiasiassa mitään hyötyä. Eli yks plus yks, nyt ajatus mukaan ja varmistatte, että jokainen liike on teidän hallinnassa.” mä ohjeistin valjakkoa, jotka siirtyivät hiljalleen ravi - pysähdys - ravi siirtymän pariin. Kuten toivoin, sekä Crimiksen ohjaama Blackis että Bettinan ohjaama Ruellia alkoi hiljalleen vertymään ja ikään kuin kokoamaan itseään. “Jes, oikein hyvä tytöt!” mä hihkuin ja jatkoin, “Me voitaisiin yhdistää nyt tähän pysähdykseen peruutus niin, että se peruutus ei ole vain joku roiskaisu, vaan sekin tehdään ajatuksella. Eli käytännössä mä haluan, että ne ponit pysyy ohjastuntumalla, peruuttavat suoraan ja viimeisen peruutusaskeleen aikana te pyydätte niitä eteen niin, ettei ne ehdi pysähtymään sillä välin kun laittavat takajalkaa taakse, vaan ponnistavat juuri sitä takajalkaa käyttäen takaisin raviin. Kesäpeput kuntoon ja niin edelleen!”

Valmennuksen loppupuolella haastoin valjakkoja vielä tekemään avotaivutusta pitkillä sivuilla niin, että niiden ollessa kunnossa yhdistimme avotaivutukseen vielä temponmuutokset askellajin sisällä tarkoittaen käytännössä sitä, että pitkä sivu alkoi ja loppui normaaliin askellajiin, mutta pitkän sivun keskellä esitettiin pieni pätkä keskiaskellajia. Tämä tehtävä on itsessään melko haastava, sillä siinä on niin monta muuttuvaa palasta, mutta sekä Blackis että Ruellia tekivät parhaansa juuri sillä tuella, mitä ohjastajansa antoivat. “Huomaatteko, miten paljon kevyemmäksi ne tulee, kun niitä jumppautaakin vähän hankalamman tehtävän kautta? Ei se ole mikään turha juttu, että mä vannon valjakkohevosten ohjasajamisen nimeen. Näitä ihan samoja juttuja - kuin kouluratsastuksessakin - voi tehdä kärryjen edessä toki aisojen antaman tilan puitteissa.” kysyin ohjastajilta, jotka näyttivät vuoroin totiselta ja onnelliselta.

Naisten siirryttyä loppukäyntien pariin olin heidän tekemiseen varsin tyytyväinen. Poniparoilla oli hiki pinnassa, eikä ohjastatkaan päässeet tänään helpolla - ei, vaikka harjoitteet tulikin tehtyä perustehtävien parissa. Mikä parasta Blackis löysi tasaisen temmon kulkea kärryjen edessä ja Ruelliakin uskaltui tukeutumaan ohjastajansa käteen ilman, että se olisi painunut liian syvälle alas. “Mä oon teihin varsin tyytyväinen.” mä vihdoin hymähdin mietteliään näköisille ohjastajille. “Ei tämä sen kummoisempaa ole, perustekemistä ajatuksella. Kannattaa kokeilla kotonakin!” virnuilin.

• Hyvin jäi tilaa hepan turvalle 😄 Kiitos vielä! 🙂

• Hyvä @Sylvi 🙂 Kiva että tuli käyttöön! 🙂

• Suomenhevoskasvattajat

Voi kiitos paljon! ❤ 😊

• @vp Kiitos paljon!! Rajasin myös esittäjän pois, toivottavasti on ok. 🙂

• Sekalaisen sakin omistaja

Kuvat on nyt tallessa ja Ellin sivuilla 😉

• Suomenhevoskasvattajat

Tabby lähtisi oikein mielellään rekiretkelle että saisi jotain vaihtelua eläkeläisen elämään.

• Kiitos @Elli-L ja @Anna . ❤

10

916
Users

12.1k
Topics

222.9k
Kysyttävää, kommentoitavaa tai palautetta? Ota yhteyttä suoraan ylläpitäjään (Tilli): maatila.pemberley@gmail.com.

Looks like your connection to Keskusta was lost, please wait while we try to reconnect.