Askellajihevoset
-
@sirpa Saahan se pirrastetuissakin kisannut hevonen niistä cup-sijoista pisteet mun käsitykseni mukaan. Koska varsinaisella kisamenestyksellä saa ne 40p.
-
@sirpa tällä hetkellä tuo sinun arvosteltavana oleva hevonen on ainakin kisapisteiden osalta laskettu porrastettujen perusteella kun siitä maininta kuitenkin löytyy, jälkeläisestä en ole varma mutta taisi siitäkin osiosta tulla täydet pisteet jos nyt spoilaan ennen kuin kaikkien tuomareiden pisteet on saatu kasaan. Tuo että pitää olla jatkossa selkeästi maininta on sitä varten ettei vaan tule pisteistä keneltäkään siitä palautetta, kun tuomari ei ole yksinkertaisesti hoksannut sieltä hevosen sivuilta jotain pientä merkintää missä lukee suunnilleen "vt9" eikä mitään muuta. Plus säästää tuomaria muutenkin kun tietää kumman kisaustyylin perusteella arvioida, niin varmasti tulee ne halutut pisteet. Olihan tuon sinun hevosen sivuilla sinällään selkeästi merkitty tuo, ehkä ihan kisakalenterinkin yhteydessä jos olisi tämä niin tuomari näkee asian heti.
Ja cup-sijoja kannattaa kerätä ne 5kpl jos ei jo ennestään ole, laatiksessa tuo maksimi on siihen asti kun niitä sijoja on ihan kamalan helppo kerätä (eli tulee aina olemaankin ). Perinteisissä kisatuilta on laskettu ylimääräisiä cup-sijoja kisapisteisiin jos muuten perinteisten sijoituksia ei ole sitä täyttä 45. En tiedä voisiko tuota soveltaa jotenkin porrastetuissa kisanneillakin, joka tapauksessa nuo kisat on tosin niin helppoja järjestää ja kaikki kuitenkin kisaavat sinne maksimitasolle asti...
-
@sirpa Kyllä kai cupista saa myös porrastetuissa kisannut ne 5 lisäpistettä Ainakin minä annoin tuolle sun arvostelujonossa olevalle pisteet porrastetuista + 2 lisäpistettä cupeista
-
Jaa! Minä jotenkin aina ajattelin, että porrastetut ovat niin oma maailmansa ja erillään perinteisistä, ettei niistä voida edes puhua samana päivänä. Saati että porrastettuja kisannut hevonen saisi cupista lisäpisteitä. Tokihan se on loogista sinänsä ja jos näin on, niin enpähän sitten murehdi tuotakaan asiaa.
-
Lokakuun ARJ-Cup nyt kalenterissa! Hiukan myöhästyi kutsun julkaisu omien kiireiden takia.
Lisäksi pieni kysely; vieläkö porukalla on innostusta/kiinnostusta osallistua myös perinteisiin kisoihin? Vai onko porrastetut nyt vienyt kaikki mukanaan
Mietin tässä kannattaako alkaa järkkämään kisoja vai käykö niin, että olen ainut osallistuja -
@mari-h Meillä ei yksikään hevonen kisaa porrastettuja, eli perinteisillä mennään. Nyt on vaan ollu hiljasempaa taas mulla tämä harrastaminen, mutta jospa tästä pikkuhiljaa
-
@mari-h
Kyllä minäkin yritän saada perinteisiinkin kisoihin hevosia, vaikka useimmat kilpailevatkin porrastettuja. Eihän sekakäyttö ole kiellettyä, vaikka sinänsä siinä ei mitään järkeä ehkä olekaan. Kun vielä jaksaisi järjestääkin niitä, mutten tiedä että taipuuko siihen... -
Joo, itekkin kisaan sekaisin perinteisia ja porrastettuja Pitääpä katsoa jos järkkäisi kisat, meinaa aina vaan iskeä laiskuus niiden 360 luokan arpomisessa
-
@taciturn löytyykö ARJ:n sivuilta vielä jostakin ne kuvalliset palkintoplakaatit laatuarvostelussa palkituille (ARJ-I, ARJ-II, ARJ-III), jotka olisi mahdollista lisätä myös oman hevosen sivuille?
-
@break Tilaisuudet-sivulla
-
@veerar ah jes, kiitos!
-
Kävin korjaamassa virheelliset kuvien osoitteet niin nyt nuo palkintoplakaatit näkyy myös arviointi-sivulla
-
Jos minä panisin askellajihevosia myyntiin, niin minkäslaista porukat olisivat kiinnostuneita ostamaan? Vähän kaikkea löytyy noin rotujen suhteen, useimmilla sukujenkin kanssa on suht monipuolista niin että löytyy pitkää ja lyhyttä (no, issikka ainakin on poikkeus, on vain pitkäsukuisia) ja tosi moni on kisannut ARJ:n porrastetuissa itsensä valmiiksi tai ainakin tulee sen tekemään, kunhan ehtii.
Askellajirotujen lisäksi löytyisi myös ARJ-hackneyponeja, -arabeja, -morganeita, -pintabianeja, jokunen friisi ja gg ja uusimpana uutuutena on muutama ARJ:n ajoluokissa kilpaillut welsh cob. -
@sirpa Meikäläiselle saattaisi saada lyhytsukuisen arabin kaupattua.
-
@jenna
Hmmh, no ei meillä kyllä niitäkään ole, nimittäin siis lyhytsukuisia arabeja, varsinkaan ARJ-painotteisia. Tiedän että pitäisi, on to-do-listalla kyllä hankkia semmoisiakin, mutta kun se to-do-lista on muutenkin kilometrin mittainen... Kolmipolvista varsaa saisi kyllä, jos haluaa kisatut vanhemmat! Esimerkiksi Fiddat Cesarz + Bataarah Ishisa. -
@sirpa saddlebred, rocky mountain horse, missourinfoxtrotter, tennesseenwalker, morgan ainakii
-
Aasi- ja muulitoiminnasta!
Mitä mieltä porukka on, löytyykö joltain kyseisiä otuksia joilla haluaisi kisata ARJ:ssa? Periaatteessa tuo pleasure driving on avoinna kaikille roduille ja suoraan en sitä lähde kieltämään aaseilta taikka muuleilta.
Entäs muulit joiden toinen vanhempi on askellajihevonen, haluatteko tällaisille oikeudet saddle seat -luokkiin vai onko kauhea ajatus että muuli kisaisi samassa kuin hevonen? En tosiaam halua rajoittaa tätä lajia keneltäkään pois, varsinkin kun jo valmiiksi on näitä roturajoituksia.
Laatis on sitten asia erikseen, mutta ainakaam heti tuskin kukaan on tuomassakaan aasia/muulia sinne. Kuulen mielelläni tässäkin asiassa muiden mielipiteitä!
Yleisesti sitten roturajoituksista. Jos löytyy joku rotu jonka haluat listoille niin rohkeasti yhteyttä, nythän siellä on aika lailla kaikki millä voi kuvitellakaan kisata ARJ:ssa mutta uudet rodut on aina tervetulleita jos ne vain soveltuvat jaoksen vaatimaan muottiin.
Vielä vähän sekä jaoksen että laatiksen ylläpidosta:
Toinen ylläpitäjä olisi tervetullut, oma harrastus kun on niin kausittaista että olisi hyvä kun joku muu pystyisi hoitamaan jaoksen asioita silloin kun en itse ole tavoitettavissa. Varsinkin laatiksen kanssa on tärkeää että pääsisi ainakin kerran viikkoon katsomaan onko tullut osallistumisia.
Molempiin hommiin ei ole pakko tulla saman henkilön, ja perehdytän kyllä alkuun. Laatiksen ylläpitoon kuuluu lähinnä tilaisuuksien hoitaminen eli tuomereille ilmoittaminen ja tulosten saanti sivulle. Jaoksen ylläpidossa pääsee sitten vaikuttamaan kaikkeen koko jaokseen/lajiin kuuluvaan.
ARJ:n sähköposti on tällä hetkellä minun oma virtuaalisp, mutta tätä varten pitää sitten tehdä ihan oma, ylläpidon yhteinen sähköposti. Jos siis halukkaita löytyy, ymmärrän kyllä jos ei löydy kun itseltänikään ei aina löydy aikaa taikka innostusta.
Eikä tuo ole poissuljettu ajatus, että ylläpidossa olisi yhtäaikaa useampi ihminen, tällöin yksittäiselle henkilölle jää vähemmän vastuuta.
-
@taciturn Minusta ei tarvi lähteä kieltämään muuleja tai aaseja Jos joku haluaa tuoda tuonne pleasure drivingiin niin tervetuloa! Nuo saddle seatit ehkä taas kuulostaa vähän hassulle (löytyykö muulilta semmoista näyttävyyttä vaikka toinen vanhempi olisikin askellajirotu?), mutta toisaalta taas eipä ne ainakaan minua siellä haittaa vaikka osallistuisivatkin
Minua voisi kiinnostaa nuo ylläpito hommat! Toki itselläkin on välillä jaksaminen vähän niin ja näin. Voin lähteä tarvittaessa mukaan sekä jaoksen, että laatiksen ylläpitoon Minuakaan ei haittaa jos joku muukin vielä innostuisi lähtemään mukaan niin ei tarvi sitten kenenkään ottaa stressiä jos tulee epäaktiivisempi kausi!
-
@taciturn ja muut: Itse asiassa Gaited mule on kuulunut ykkösryhmän rotuihin niin kauan kuin minä muistan, eli +10 IRL vuotta. Koskaan en vaan muista että muuli olisi kilpaillut tai jos on, niin siitä ei ole pahemmin pidetty ääntä. Laatikseen jos olisi minun aikoina muuli tullut niin eiköhän se olisi arvosteltu siinä missä muutkin, joskin rakennepuoli olisi toki aiheuttanut päänvaivaa. En jotenkin koskaan osannut ajatella, että tästä asiasta pitäisi tehdä joku ongelma virtuaalimaailmassa.
Sadseluokat ovat sitten asia erikseen. Pitäis varmaan googletella että mitä kaikkea jenkit noilla gaited muleilla tekee, että onko niille omia sadseluokkia mahdollisesti. En nyt ihan heti välttämättä tyrmäisi, mutta sanoisin että selvitystyötä vaatii alkuun. Voin vaikka itsekin kaivella kunhan saan ruokaa ensin.
-
Mun puolestani aasit ja etenkin muulit ovat tervetulleita kilpailemaan hevosten kanssa, eikä ole niin väliä saisivatko ne osallistua kaikkiin luokkiin vai rajoitetusti vain tiettyihin luokkiin.
ARJ:n rotulistalla on jo jonkin aikaa roikkunu Gaited mule (ainakin muistaakseni se on siellä aikaisempinakin vuosina jo ollut, saa korjata jos olen väärässä ), joten sinänsä olisi kiva, että näillä voisi osallistua ainakin askellajiluokkiin.
(edit. TK ehtikin mainita tuosta Gaited mulesta ensin, ei siis ollut vain omaa harhakuvitelmaani )