Askellajihevoset
-
Laitetaanpas askellajihevosille kans keskustelu pystyyn! Jos joku muistaa millä nimellä oltiin vanhassa keskustassa niin saa sanoa niin voin korjata
Hyödyllisiä linkkejä:
Askellajiratsastusjaos
ARJ Laatuarvostelu
Askellajivarsojen laatuarvosteluMitäs porukalle kuuluu?
-
Multa löytyy pari askellaji hevosta, toinen on sellaisella mallilla että pitäisi etsiä evm isl-o sulhoksi ja toisen kanssa valmistaudutan ARJ:n varsalaatikseen.
Pientä ja hidasta menoa
-
@minni Meiltä saa katsella evm sukuisia sulhoja Kukas sulla on tämä varsalaatikseen valmistautuva?
-
@mari-h hän on sellainen nuori walker ori. Projekti on vielä (tn ikuisesti) työn alla mutta toivottavasti 2021 päästään esittelemään se tarkemmin.
-
Ionicissa (allekirjoituksesta löytyy linkki) on kaikenlaisia askellajirotuja ja mikä poikkeuksellista, niillä myös kilpaillaan jopa niin että tallista löytyy laatispalkittuja hevosia! Tällaiseen häpeälliseen tilanteeseen päädyin sen jälkeen kun totesin, ettei alempien palkintojen pisteitä saadakseen tarvitse olla luonnekuvauksia...
Lukumääräisesti suurin rotu on kalliovuortenhevonen, joita todellakin riittää. Monet näistä kilpailevat askellajiluokkia (jos niitä vain olisi joskus) ja saddleseatiakin satunnaisesti. Tällä hetkellä puurran näiden kanssa aika yksin, olisi kiva jos joku muukin kiinnostuisi rodusta.
Seuraavaksi suurimmat ja tärkeimmät rodut ovat ehkäpä saddlebred ja tennesseenwalker, molempia on useampia kymmeniä ja sukulinjat menevät pitkälle rotujen historiaan. Mutta ei tässä mitään museota silti leikitä, on meillä paljon uusia ja lyhyitä sukuja tallissa myös, itsekeksittyjäkin saddlebredien puolella. Näistä useimmat kilpailevat saddleseatissa ja askellajiluokissa.
Sitten on tietenkin National Show Horseja, minulle se on vähän sellainen "saddlebredin pikkusisarus". Näitä on lukumääräisesti vähemmän, mutta toisaalta kun kyseessä on risteytysrotu, jonka kumpaakin kantarotua löytyy ihan määrissä, ei näitä tarvitsekaan olla niin kovin moniaita hevosia itsessään. Ja kun osalla meidän arabeista kilpaillaan myös saddleseatia ja/tai ajoluokkia niin tästäkin rodusta on mahdollista saada sellaisia varsoja, joiden molemmat vanhemmat ovat kisattuja, vaikka olisi ekan polven risteytyskin. Se on sanottava, että aina satunnaisesti tallista löytyy myös sellaisia melkein-NSH:ita, virallisestihan NSH:ssa pitäisi olla vähintään 50% arabia, mutta meillä on joskus sellaisia hevosia, joissa on vähän vähemmän, on risteytetty NSH saddlebredin kanssa.
Missourinfoxtrotter on tätä nykyä jo keskikokoinen rotu. Tästä rodusta olen valittanut vuosien mittaan useasti blogissa, sillä hommahan lähti siitä että minulla oli muutama pitkä- ja vanhasukuinen hevonen jotka olivat sukua keskenään. Tilanne on onneksi parantunut, vanhat suvut säilyvät ihan näppärästi elossa kun yhdistää niitä tuoreempiin, lyhyempiin sukuihin.
Brasilialainen campolino on sellainen erikoisherkku meillä, muutama hevonen, vähäistä kasvatustoimintaa ja lienenkö kait yhden varsan myynyt maailmalle.
Paso finoja on paljonkin, ne kilpailisivat mielellään askellajiluokissa, mutta kun niitä järjestetään niin tuikiharvoin.
Ja tottakai on issikoitakin, parikymmentä yksilöä, pari ARJ-palkittua, koska näille on aikaisemmin ollut helppo keräillä sijoituksia, koska meillä hevosia on vähän ja kisoja on ollut paljon. Kaikki nykyiset hevoset ovat aika "puhkikisattuja", joten näistä saisi ihan päteviä vanhempia jos tähtää laatiksiin varsansa kanssa. Eikös ARJ:llä ollut joku varsalaatiskin vai muistanko ihan väärin?
Sitten on muutamia rotuja, joilla kilpaillaan aktiivisesti saddleseatia ja/tai ajoluokkia. Arabi tuli mainittua jo, sitten on lauma rakastamiani hackneyponeja (en ole vielä päivittänyt mutta noista muutama sai jo ARJ-palkinnon, ekat hackneyponit ikinä, luulisin!), morganeita, pintabianeja ja melkein-pintabianeja, jokunen Georgian Grande, yksi ainokainen DHH ja olenpa satunnaisesti kilpaillut ARJ:ssä joillain welsheillä ja andalusianhevosillakin.
Noin yleisesti ottaen meiltä saa näistä roduista kyllä tilausvarsoja aina kun vain kysyy. Voin myös auttaa valitsemaan vanhempia, jos tuntuu siltä että valikoimaa on liikaa. Valmiitakin yhdistelmiä ja joskus jopa valmiiksi kisattuja hevosiakin saattaa olla myynnissä, blogista löytyy esmes. lista myynnissä olevista saddlebredeistä. Voisin yrittää panna myyntiin muitakin askellajihevosia.
-
Lukariksesta löytyy rotuvalikoimasta arj-idealla (jotkut linjat odottavat sukupolvenvaihdosta arj-painotuksiin) rotuina american bashkir curly, buurinponi, hackney, islanninhevonen, kalliovuortenhevonen, mangalarga, morganinhevonen, national show horse, paso fino, pintabian, ja saddlebred. Hiljaiselolla ovat olleet kun mä olen kiukutellut tolle mun sijoitustenmerkkausysteemille.
-
Angrenista löytyy reilu kymmenkunta askellajirotua
Lukumääräisesti eniten on mangalargoja, vaikka ovatkin verrattain uusi rotu tallissa - ensimmäiset yksilöt saapuivat meille reilu kolme vuotta sitten. Näitä löytyy lähes 20 yksilöä (ja pari on ostettu lisää ja saapuvat talliin, kunhan saan kuittauksen, että sivut on ok) ja rotu on myös yksi mun oma suosikki tällä hetkellä.
Perinteisempiä rotuja, eli saddlebredeja ja tennesseenwalkereita löytyy karvan vajaa kymmenkunta molempia ja ainakin ensin mainittuja tallista on löytynyt muistaakseni melkein tallin alkuajoista saakka. Walkereihin oon ihastunut taas vähän lisää viime vuoden lopulla syntyneiden uusimpien kasvattien ansiosta. Näistä mainittakoot Olli ja Demon, nää on niin somat pojat
Morganeita ja issikoita löytyy kumpaakin rotua kuusi yksilöä. Etenkin issikoilla on pitkä historia Angrenissa, sillä mun issikkatalli oli yksi niistä talliprojekteista, jotka aikoinaan fuusioituivat yhdeksi suurtallikokonaisuudeksi, eli Sîr Angreniksi, eli alunperin suurtalli Daydreamiksi. Lippitt Morganeja kiinnostelisi ihan hirveästi ottaa jossain vaiheessa myös valikoimiin, mutta tää on vielä edelleen haaveiluasteella.
Kalliovuortenhevosia ja National Show Horseja löytyy neljä yksilöä. Myös saddle seatia kilpailevia Georgian Grandeja löytyy neljä (yhteensä rodun edustajia on tallissa kuusi kappaletta). Oon viimeisen noin vuoden aikana löytänyt uuden innon Georgian Grandeihin, jotka jokunen vuosi takaperin suunnittelin laittavani tallista pois kokonaan. Onneksi en toistanut historiaa ja tehnyt niin radikaalia ratkaisua näiden suhteen. Tosin osa Angrenin Georgian Grandeista taitaa oikeasti olla liian raskasrakenteisia ARJ:n kisoihin ("raskaita georgian grandeja ei hyväksytä", näin lukee ARJ:n sivuilla), ainakin jos sdb veriprosenttia katsoo. Oon näitä kuitenkin surutta kilpailuttanut ARJ:n kisoissa, sori siitä
Hackneyhevosia löytyy kaksi (näitäkin ostettu pari lisää ja saapunevat pian talliin), samoin sadsea kilpailevia andalusialaisia (tämän rodun edustajia on yhteensä 6, jos laskee muita lajeja kilpailevat mukaan).
Marwareita (näitäkin on pian tulossa lisää shoppailun ansiosta) ja American Miniature Horseja on molempia yksi. Toi yksinäinen mini on kyllä niin unohdettu tapaus, että vähän hävettää. Mun innostus rotuun katosi aika nopeasti, mutten ole kehdannut tuota viimeistä yksilöä hävittää, kun sen emän suku käsittää käytännössä kaikki mun minituonnit ja -kasvatit. Ehkä tämäkin rotu saa jossain vaiheessa vähän lisäpontta, kunhan saadaan uusi sukupolvi maailmaan. Lisäksi tallin 12 hevosen arabilaumasta yksi kilpailee saddle seatissa.
Tiedän, että tää viesti on jo romaanin mittainen, mutta höpisen vielä hetken silti Mulla on tosiaan vielä toiveissa laajentaa Angrenin askellajirotuvalikoimaa jossakin vaiheessa. Suurimmat haaveet on tällä hetkellä varmaankin perunpaso, Paso fino ja campolina.
-
Kaikenlaista löytyy, vaikka tulikin rotuvalikoimaa kutistettua tuossa viime vuoden puolella.
al Qismat Arabiansista löytyy jonkun verran sadse-arabeja. Näitä ei kuitenkaan tule varsinaisesti kasvatettua painotus edellä.
Cascade Morgansissa on pari askellajipainotteista morgania, mutta talli on enemmänkin tarinatalli. Astutuskausi onkin nyt käynnissä ja varsinkin meidän askellajipainotteiset orit Dio ja Fair ottaa mielellään tammoja vastaan.
Wolf Creek Ranchissa on sitten se isompi edustus askellajirotuja. Tällä hetkellä listoilta löytyy issikka, morab, morgan, national show horse, saddlebred ja tennesseenwalker. Foxtrottereita on myös, laiska ei oo vaan jaksanut vielä tehdä esittelykuvia ja linkata listaan. Näiden lisäksi arkistojen kätköissä on odottamassa sivuja seuraavien rotujen edustajia: buurinponi, kalliovuortenhevonen, mangalarga, paso fino, perunpaso ja spotted saddle horse.
Niin ja mainittakoon Rainmaker Miniaturesin amerikanminit ja amerikanshettikset joita varten ARJ:n ajoluokat on alunperin luotu. Nämä ei kyllä varsinaisesti kisaa koska olen liian laiska kisaamaan, mutta laskettakoon askellajihevosiin tässä kohtaa.
Lopuksi mainostan vielä blogitekstiä myytävistä kasvateista. Aiheeseen liittyviä myytäviä on muutama nsh ja yksi issikka. Tilareita saa toki aina, en yleensä tee kasvatteja varta vasten myyntiä varten.
-
Onnea @Sirpa lle ARJ palkinnoista, katselinkin tuossa yksi päivä että nyt on maailmankirjat sekaisin
Mulla odottaa Glowdalen kasvattilistalla ihan liian monta varsaa nimeä ja sivuja. Kauhistuttaa pelkkä ajatus kun noille kaikille pitää alkaa kaivamaan kuvat jostain... No, se on varmaan ensikuun murhe, pitää ensin päästä lopputyöstä eroon että on taas aikaa ja jaksamista keskittyä virtuaaliheppoihin Oon myös miettiny et pitäiskö hommautua eroon noista nsh:sta. Jotenki tuo rotu ei nappaa niin paljoa ku muut. Toki eipä ne tuolla hevoslistauksessa haittaa vaikka roikkuvatkin mukana.
-
En voi väittää itseäni askellajihevosten kasvattajaksi, mutta satunnaisia yksilöitä löytyy. Tulin luvanneeksi parille harrastajalle, että hamstraan heiltä "täytevarsoja" ja sitä kautta joukkoon niitä eksyi, lisäksi olen tuonut itselleni muutamia lisää.
Paso creoleita, tigerhevosia, aegidienbergerja pari american walking ponya, morgan, pari kalliovuortenhevosta ja yksi saddlebred. Niin joo ja ara-appaloosia Ei näitä varmaan paljon tule olemaankaan, koen näiden kisauttamisen jotenkin extra vaivalloiseksi porrastetuista huolimatta. Pitää syynätä luokat niin hiivatin tarkasti. Nostan hattua kaikille, joilla näitä on enemmänkin. -
@anarchy Minäki oon vähän taipunu siihen suuntaan et porrastut on aika monimutkaset ku paljon hevosia Toki, kukaanhan ei porrastuissa pysty vahtimaan missä luokissa kisaa, et periaatteessa voi kisauttaa iha vaan tasojen mukaan välittämättä mihin luokkaan ilmottaa
ps. jos tahot lisää täyte saddlebredejä nii multa löytyis kaks varsaa -
@mari-h Pidän mielessä, jos ajattelin vielä hairahtaa ostopolulle. Ensin pitää selvitä näiden nykyisten yksilöiden kanssa kunniakkaasti tasolle 9
-
Askellajipuolella on ikävän hiljaista kun Taciturn viettää kesälomaansa! Puhun nimittäin porrastetuista ARJ-kisoista, joita tällä hetkellä järjestän ainoastaan minä. Eikä noita perinteisiä kisoja näytä olevan sitäkään vähää. Kaipailisin esim. saddleseat- ja 3-/4-/5-käyntiluokkia porrastettujen puolelle, että jos joku vain viitsisi järkkäillä semmoisia. Toki kaikki ARJ-kisat, porrastetut ja perinteiset, olisivat erittäin tervetulleita! Paitsi ehkä issikkaluokat, niihin ei ole tarjolla juurikaan osallistujia tällä hetkellä.
Että jos joku viitsisi... Porrastettujen järjestäminen on äärihelppoa: klikkailet kutsun vain ja loput hoituu itsestään. Ei tulosten arpomista, ei tulosten lähettämistä, voi panna setin kisoja pyörimään ja lähteä itse lomille.
Mitä porrastetuissa kisaamiseen tulee, niin olen luopunut aika paljosta ns. järjestelmällisyydestä niiden suhteen. Ainoastaan saddleseat-lajit ovat edelleen sellaisia, että yksi hevonen kisaa vain yhdessä lajissa. Minulla on sitä varten omat kisalistat olemassa, joihin täytyy toki käydä päivittämässä aina hevosten eteneminen tasoilla. Nypräämistä, mutta jotenkin minä pidän siitä, kun näkee hevostensa edistymisen. Askellajiluokat ovat toki helppoja, kun ne voi ja pitääkin lajitella rodun mukaan. Ajoluokkia varten sorttaan hevoset myös rodun mukaan ja kilpailen sitten kaikkia ajoluokkia yhdellä hevosella.
-
@sirpa Minäpä kävin tästä innostuneena naputtelemassa yhdet sadse-porrastetut kalenteriin. En oo koskaan järjestänyt porrastettuja joten toimikoot tämä nyt testikisana. Vaikutti kyllä siltä että näistähän vois vaikka innostua...
-
Mulla lopahti vähän into noihin porrastettuihin ku on nii työlästä pitää hevoset oikeella tasolla jos haluaa kisata vaan yhessä luokassa Pitää varmaan luopua tuosta järjestelmästä ja lyyä vaan summassa suoraan VRL:n listoilta kisoihin mukaan. Toki sitte pitää edelleen issikat erotella...
Mutta järkätä noita toki vois, vaikka ei ite osallistukaan. Ja suunnitelmissa pukata normi kisat tohon ens kuun alkuun kunhan jaksan väkertää kutsut. -
Onko jollekin porrastetulle luokalle erityisesti tarvetta? Minun noita piti järkkäillä, mutta unohtui
-
@anarchy
Jos minä saan esittää omia itsekkäitä toiveitani, niin tosiaan nuo kaikille askellajiroduille yhteiset 3-/4-/5-käyntiluokat olisivat kivoja, tietenkin myös kaikki rotukohtaisest askellajiluokat (paitsi mangalarga, niitä minulla ei ole ja issikka, nekin ovat jo kisattuja kaikki). No, oikeastaan kaikki kyllä käy, koska kyllä niihin sadse- ja ajoluokkiinkin löytyy osallistujia.
Noista hackneyponien ajoluokista en ole niin innostunut, kun niissä on säkäkorkeusrajoituksia, joita en muista ulkoa ja joita on vaikea hakea tuolta, koska niissä on maksimikorkeudet ja porrastettujen kisalistaa pystyy sorttaamaan vain minimikorkeuden mukaan...@TK
Kiitosta! Kyllähän tämä porrastettujen systeemi on ihan sairaan helppo perinteisiin kisoihin verrattuna. Mistä minulla homma kanittaa, on se, että pitäisi olla aina hevosten sivuilla linkit sinne VRL-profiiliin ja mainintakin varmaan vielä että kisaa porrastettuja. Ei kyllä vakiona ole kumpaakaan! Mutta silti, kenties vielä jonakin päivänä nähdään suuri Ion-hevosten ARJ-laatuarvostelurynnistys! -
Helpolta tosiaan vaikuttikin! Vähän aloin jo pohtia että jaksaisko alkaa miniponien kanssa kisata porrastettuja ajoluokkia, mutta saa nähdä. Tuntuu kovin työläältä alkaa väsätä jotain ikääntymisiä profiileihin.
Mutta vois ainakin alkaa järjestellä näitä useamminkin.
-
@tk said in Askellajihevoset:
Tuntuu kovin työläältä alkaa väsätä jotain ikääntymisiä profiileihin.
No tämähän se minullakin on se pullonkaula kun en minä rekisteröintivaiheessa saa laitettua niitä ikääntymisiä hevosille vaikka nykyisin tunnontarkasti merkitsenkin että porrastetuissa kisaa. Ja sitten kun pelkkä 8v syntymäpäivä ei riitä! Hevosen rekisterisivulla kyllä näkyy tässä tilanteessa, että on 8v tai vanhempi, mutta hevonen ei ilmesty porrastettujen listalle. Tämä perkelöittää välillä.
Toisaalta, pysyypä jokin kontrolli, koska en rekisteröidessä sen paremmin kirjaa eri lajien maksimitasoja. Ne muokkaan joko massana myöhemmin tai sitten käsin erikseen hevosille, riippuen tilanteesta. Näin ei tule päädyttyä siihen tilanteeseen, että ARJ:n kisalistalla olisi joitain vääränrotuisia hevosia. -
@sirpa said in Askellajihevoset:
Jos minä saan esittää omia itsekkäitä toiveitani, niin tosiaan nuo kaikille askellajiroduille yhteiset 3-/4-/5-käyntiluokat olisivat kivoja
Nämä itsekkäät toiveet osuu hyvin kohdilleen omien toiveideni kanssa, joten kai minä näitä sinne tuuttaan pari tulemaan Muutkin saa esittää toiveita, joskaan en voi järkätä kuin yhden / päivä.
edit:// Kas noin, tästä elokuun loppuun 1 kisa / päivä käyntiluokkia